olipa lapsen kokoinen aikuinen? Tavaratalossa töissä
Hyvä hyssykkä, kun tuli isossa tavaratalossa vastaan työntekijä jonka oletin olevan täysi-ikäinen, mutta kyllä oli pieni hyttynen. Kuin lapsi.
Mietin tuossa että olen ollut sen kokoinen ehkä n.10-11 vuotiaana.
Mikä siinäon että nykyaikuiset jäävät noin kittanoiksi? Jostakin sen sitten näkee että mini-ihminen on aikuinen; kokonsa puolesta kuin lapsi.
Epäilen ruokavaliota yhtenä syynä, jokin tärkeä kasvuun liittyvä vitamiini/hivenaine/rasvahappo joka jää saamatta.
Kommentit (38)
Minäkin olen aikuisiällä pannut merkille, että eripituisia ihmisiä näkyy nykyään enemmän. Mutta se johtuukin siitä, että muutin pieneltä paikkakunnalta opintojen perässä suurehkoon kaupunkiin, jossa niitä ihmisiäkin on monin verroin enemmän.
- Se 148-senttinen
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 20:10"]
Ei ole häpeä olla vaikkapa Turner. Sellainen muuten on monella naisella heidän itse sitä tietämättään.
[/quote]
Ei, mikään sairaus ei ole toki häpeä, mutta minusta on silti inhottavaa vihjata normaalipituista ihmistä sairaaksi päin näköä, antaa ymmärtää että tämä on jotenkin epänormaali, sellainen joka tarvisi olemuksensa selittäjäksi jonkun syndrooman tai taudin. Minulle se oli järkytys siksikin, etten ollut koskaan edes ajatellut olevani mitenkään erityisen pieni, synnyinseudullani useimmat naiset oli siinä 160 cm paikkeilla.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 20:20"]
Ei ole häpeä olla vaikkapa Turner. Sellainen muuten on monella naisella heidän itse sitä tietämättään.
[/quote]
Ei, mikään sairaus ei ole toki häpeä, mutta minusta on silti inhottavaa vihjata normaalipituista ihmistä sairaaksi päin näköä, antaa ymmärtää että tämä on jotenkin epänormaali, sellainen joka tarvisi olemuksensa selittäjäksi jonkun syndrooman tai taudin. Minulle se oli järkytys siksikin, etten ollut koskaan edes ajatellut olevani mitenkään erityisen pieni, synnyinseudullani useimmat naiset oli siinä 160 cm paikkeilla.
[/quote]
Turner ei ole sairaus. Eivät muutkaan tavallisimmat lyhytkasvuisuutta aiheuttavat jutut. Taudista nyt puhumattakaan. Nyt puhuttiin ymmärtääksen huomattavasti lyhemmistä kuin 160 cm.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 20:20"]
[/quote]
[/quote]
Totta, nyt kun muistelen, niin minullakin on hieman vastaava kokemus vuosien takaa. Opiskelukaveri, jonka olin tuntenut jo vuosia, tuli kahden kesken ollessamme kysäisseeksi "miten olet noin lyhyt, ootsä ihan terve?". On tietysti selvää, ettei hän sitä pahalla päästänyt, mutta totta kai minua hämmensi, kun en ole koskaan ajatellut näyttäväni mitenkään sairaalloiselta. Kysymys aiheutti hetkeksi pienen identiteettikriisin, jonka aikana useasti mietin peilin edessä, että näytänkö jotenkin sairaalta, vaikka mikään terveydentilassani tai ulkomuodossani ei ole koskaan sellaiseen viitannut.
Pääsin yli suhteuttamalla asian sanojan omiin ongelmiin. Tämän kysymyksen paukauttaneella pitkähköllä kaverilla pyörii mielessä mitä omituisimpia miettimisen aiheita, joihin ikäisemme ihmiset nyt eivät tavallisesti tuhlaa huomiotaan.
[/quote]
Turner ei ole sairaus. Eivät muutkaan tavallisimmat lyhytkasvuisuutta aiheuttavat jutut. Taudista nyt puhumattakaan. Nyt puhuttiin ymmärtääksen huomattavasti lyhemmistä kuin 160 cm.
[/quote]
Kirjoittaja tarkoitti varmaankin lääketieteellistä syytä. Myös monet sairaudet aiheuttavat lyhytkasvuisuutta.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2010 klo 23:03"]
Joko tämä oireyhtymä on sitten yleistynyt tai sitten pienikokoisuus on totta. Miksi kaverinikin on samaa mieltä? Ollaanko me sokeita? Eihän sitä tarvii kuin julkisessa paikassa katsoa ihmisiä ja näkeehän sen kokoeron, me nelikymppiset ollaan kookkaampia kuin
80-luvulla syntyneet ja nuoremmat.
[/quote]
Kuinkas pitkä sitten olet?
Terveisin,
1984 syntynyt 179 cm pitkä nainen
Kaikenkokoisia aikuisia tulee vastaan. Todella suuri osa naisista on Suomessa 145-160cm pitkä ja toki on paljon yli 170cm, lähes 180cm pitkiäkin naisia. Keskipituus on vain se keskiarvo, jos on alle sen tai yli sen, ei tarkoita että pituus on epänormaali tai taustalla jotain kasvuhäiriöitä tai syndroomia. Kaikki mahtuu normaalialueelle! Eikö lyhytkasvuisuuden raja ole alle 140cm?
Ap ei kerro tarkalleen minkä pituiseksi arvio ko ihmisen. Turner nainen on keskimäärin 147 cm pitkä. Eiköhän yksitoistavuotias ole kutakuinkin saman mittainen.
esim. juuri tuo Turner oireyhtymä voi olla syynä, kuten myös jokin muu oireyhtymä vaikkapa Mulibrey-nanismi. Myös synnynnäisestä sydänviasta kärsivä voi jäädä lyhyemmäksi kuin geenit antaisivat myötä. Niin moni seikka voi vaikuttaa.
NOT!
Voiko kukaan oikeasti olla noin tietamaton kuin ap?
Onhan olemassa vaikka minkalaisia kasvuhairioita, osa perinnollisia tai geneettisia (Turner on vain yksi monista), ja osa sairauksien aiheuttamia (esim. munuaissairaus voi aiheuttaa pienikasvuisuutta). Elaman kirjo on moninainen.
eli siis en nyt mikään keskipituinen mutta en aivan lyhytkään. Ja tämän pituinen olin 11-vuotistarkastuksessa kouluterveydenhoitajan luona. Painoin silloin 46 kg, nyt painan 52 kg eli 6 kg enemmän, muuten aivan saman kokoinen.
Oma äitini on 156 cm pitkä ja mummini 152 cm pitkä. Olen siis pitkä suvussani. :)
ja minä olin yhtä lapsellinen kuin ap
ehkä 10-11-vuotiaana...
Hoh hoh, en tarkoita kääpiöitä tai muita joilla on oireyhtymä!! Tarkoitin että näitä tosi pienikokoisia ja siroja aikuisia näkee usein nykyään. Onko heillä
kaikilla oireyhtymä?
Minun ikäiset ihmiset ovat erikokoisia kuin nämä nykyajan parikymppiset, siis jotkut ovat todella pieniä.
Tuolla tavaratalossa se myyjä meinas hukkua ihmisten jalkoihin. Eikä ole ainoa laatuaan. Pointti olis se että miksi jäävät pienemmiksi kuin me, 60-70-luvuilla syntyneet?
Hoh hoh, en tarkoita kääpiöitä tai muita joilla on oireyhtymä!! Tarkoitin että näitä tosi pienikokoisia ja siroja aikuisia näkee usein nykyään. Onko heillä kaikilla oireyhtymä? Minun ikäiset ihmiset ovat erikokoisia kuin nämä nykyajan parikymppiset, siis jotkut ovat todella pieniä. Tuolla tavaratalossa se myyjä meinas hukkua ihmisten jalkoihin. Eikä ole ainoa laatuaan. Pointti olis se että miksi jäävät pienemmiksi kuin me, 60-70-luvuilla syntyneet?
on olemassa oireyhtymia, jotka eivat nayta niilta, vaan pienikokoisuus on ns. "proportionate" eli tasaista joka puolelta. Oikeasti jos olet niin yksinkertainen kuin milta kuulostat niin ehka ei kannata lahtea enaa ovesta ulos... T: toinen 70-luvulla syntynyt, mutta jotain sen jalkeenkin oppinut
NOT!
Voiko kukaan oikeasti olla noin tietamaton kuin ap?
Onhan olemassa vaikka minkalaisia kasvuhairioita, osa perinnollisia tai geneettisia (Turner on vain yksi monista), ja osa sairauksien aiheuttamia (esim. munuaissairaus voi aiheuttaa pienikasvuisuutta). Elaman kirjo on moninainen.
Ethän sinä nähnyt sitä ihmistä, jos kyseessä on henkilö jolla oireyhtymä, en kai sitä täällä toitota. Tämä on nykyään aika yleistä että lapsen kokoisia aikuisia näkee, siitä nyt on kyse.
Perintötekijät tietty vaikuttaa, mutta kuten toisessa vastauksessa mainitsen, minun aikanani(kun olin parikymppinen), noin siroja aikuisia ei ollut.
Joko tämä oireyhtymä on sitten yleistynyt tai sitten pienikokoisuus on totta. Miksi kaverinikin on samaa mieltä? Ollaanko me sokeita? Eihän sitä tarvii kuin julkisessa paikassa katsoa ihmisiä ja näkeehän sen kokoeron, me nelikymppiset ollaan kookkaampia kuin
80-luvulla syntyneet ja nuoremmat.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 20:09"]
Tosi ikävää jos ihan normaaleja lyhyempiä naisia aletaan luokitella joksikin syndroomaisiksi ja lyhytkasvuisiksi. Minä olen kohdannut tuollaista myös kerran, vaikka olen 161 cm pitkä, eli mielestäni en poikkeuksellisen lyhyt vaikka toki suomalaisten keskimittaa lyhyempi. Tämän ihanan kommentin teki anoppini nähdessään minut ensi kertaa - he ovat koko suku pitkiä "rantaruotsalaisia", mieheni 188 cm ja äitinsä 182 cm, ja meidän suku taas pikkuista pohjoisen väkeä, naiset usein siinä 155-165 cm ja miehet 170 paikkeilla... Ei ole mitään syndroomia tai tauteja tai ravinnonpuutteita, olin tosi loukkaantunut kun kyseltiin mikä syndrooma mulla on tai onko hoitamaton kasvuhormonin puutos =(
Minä olen muuten myös kyllä sinänsä huomannut tuon kuin ap, että nykyisin, vaikka keskimitta kasvaa, on myös paljon tosi siroja ja pieniä ihmisiä. Olen miettinyt johtuuko asia osin siitä että on enemmän ulkomaalaisia puolisoita etelämpää - monet etelän kansat on sirompia ja pienempiä kuin suomalaiset ja Pohjois-Eurooppalaiset.
[/quote]