Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olipa lapsen kokoinen aikuinen? Tavaratalossa töissä

Vierailija
10.10.2010 |

Hyvä hyssykkä, kun tuli isossa tavaratalossa vastaan työntekijä jonka oletin olevan täysi-ikäinen, mutta kyllä oli pieni hyttynen. Kuin lapsi.

Mietin tuossa että olen ollut sen kokoinen ehkä n.10-11 vuotiaana.

Mikä siinäon että nykyaikuiset jäävät noin kittanoiksi? Jostakin sen sitten näkee että mini-ihminen on aikuinen; kokonsa puolesta kuin lapsi.

Epäilen ruokavaliota yhtenä syynä, jokin tärkeä kasvuun liittyvä vitamiini/hivenaine/rasvahappo joka jää saamatta.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveripiirissäni minä (160cm) olen ihan alamittainen...

Vierailija
2/38 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummuni oli 147 cm, äitini 156 ja minä nyt 163.

Nyt mummuni kokoinen nuori aikuinen pistäisi kovasti silmään luonnonoikkuna kun muut ovat keskimäärin pidempiä ympärillä mutta ei hän silloin nuorena ollut kuin vähän lyhkäsenpuoleinen vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla synnynnäinen sydävika ja olen 156cm pitkä, painan 45kg, ikää nyt 33 vuotta.

Mutta on meidän suvussa muutenkin lyhyitä ihmisiä. Siskoni on myöskin pieni, oli syntyessään keskonen.

Vierailija
4/38 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän alaluokkalainen naapurintyttö on paljon isompi kuin minä. Ja olen sentäs aikuinen kahden lapsen äiti. Mua vois hyvinkin luulla vaikka seiska-ysiluokkalaiseksi =)

Vierailija
5/38 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaikilla lyhytkasvuisilla ole länkisääret ja iso pää. jotkut ovat siroja kuin nuket. ja kasvuhormonilla ollaan voitu saada pituus 145 senttiinkin asti.

t. yksi jonka tytöstä tulee maks. 135-senttinen, lääkkeillä tai ilman

Vierailija
6/38 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

143 senttiä ja 35 kiloa, juuri tuollaiset ap:n kaltaiset idiootit tulevat juttelemaan "hei kääpiö" -tyyliin, kyselevät henkilökohtaisuuksia sairauksista, kasvuhäiriöistä yms. Muutamasti on päivitelty myös, että "ihan itsekö synnytit nuo lapset?" miehenikö he olettivat ne synnyttäneen??

Vierailija
7/38 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse on tosiaan siitä, että pienikokoiset erottuvat, kun keskimäärin ihmiset ovat muita pidempiä. Itsellä on ihan geeneissä tämä pienikokoisuus, tai ainakaan tietääkseni en sairasta mitään, mikä "aiheuttaisi" alle 160cm pituuteni.

Vierailija
8/38 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuvasti, joten olet väärässä. Yllättäen tietenkin nelikymmpiset ovat keskimäärin lihavampia kuin parikymppiset.

Vierailija
9/38 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaikilla lyhytkasvuisilla ole länkisääret ja iso pää. jotkut ovat siroja kuin nuket. ja kasvuhormonilla ollaan voitu saada pituus 145 senttiinkin asti.

t. yksi jonka tytöstä tulee maks. 135-senttinen, lääkkeillä tai ilman

Utelen, kun omallani on kasvuhoito menossa. Ehkä jopa 150 sentiin saatetaan päästä.

Käsitinkö oikein, että lääkkeitä on yritetty eivätkä auta. Vai onko lyhyyden syy sellainen, ettei ole olemassa hoitoja siihen?

Vierailija
10/38 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole perinnöllistä.

Yhden tutun ja yhden sukulaisen tytöt jääneet noin 150cm pitkiksi vaikka vanhemmat 170-190cm pitkiä. Minäkin epäilen että ruuassa saadaan liikaa hormoni, joka sitten aikaistaa murrosiän ja pysäyttää kasvun.

Vierailija
11/38 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa ap kavereineen olla vaan jonkinsortin pituusrasisti, jolla pistää kaikki lyhyet ihmiset silmään. Johan tilastojenkin mukaan keskipituus on kokoajan noususssa. Itse olen 152 cm pitkä ja vain harvoin kohtaa yhtä lyhyen tai lyhyemmän (tuskin koskaan) aikuisen. Paljonka on ap muuten pitkä?

Vierailija
12/38 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan haluaisi olla mikään miesmäinen kaappinainen. Se on ihan geeneissä minkä pituiseksi kasvaa.

Vierailija
13/38 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Huutonaurua*

Itse 148-senttisenä olen terve, ei mitään oireyhtymiä, läpikäynyt aikoinaan normaalin murrosiän ja ruokavalioni on tainnut olla keskimääräistä parempi. Olen sopusuhtainen ja ikäiseltäni näyttävä aikuinen enkä ole koskaan kokenut pituuttani ongelmallisena tai muutenkaan pitänyt itseäni mitenkään silmäänpistävän näköisenä. Eikä ole tullut mieleen, että lyhyyden takana pitäisi olla aina jokin poikkeavuus tai sairaus. Sellaiseen käsitykseen törmään nyt ensimmäistä kertaa tämän ketjun ansiosta.

KUNNES tämän aloituksen myötä aloin nyt miettiä, että mitähän oireyhtymiä ja poikkeuksia av-muumimammanössöjen päässä mahtaa poukkoilla, kun näkevät minut. Pitävätköhän peräti "lapsen pituisena". Tai mitähän haastateltavani mahtavat ajatella lapsen kokoisesta toimittajasta. On tainnut olla aikamoinen työ heillä pokan pitämisessä, kun jokainen on ulkoisesti näyttänyt suhtautuvan minuun kuin ikäiseeni ammattilaiseen nyt pitääkin, vaikka jos aloittajaa on uskominen, heidän mielessään on pyörinyt lähinnä "ONPA LAPSEN NÄKÖINEN, OSAAKOHAN SE EDES TEHDÄ JUTTUA".

Kiitos viikon nauruista. :D

Vierailija
14/38 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

148 cm taitaa kyllä päästä sairausluokitukseen. Alle 150 cm on  lyhytkasvuinen.

Vierailija
15/38 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 19:28"]

[/quote]

Ei se nyt noin mustavalkoista ole. Lyhytkasvuinen on vain silloin, jos taustalla on sairaus.

Vierailija
16/38 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun lääkärissä ei ole koskaan todettu lyhytkasvuiseksi tai muutenkaan poikkeavaksi. :) Murrosiässä fyysisessä kehityksessäni ei ollut mitään tavallisesta poikkeavaa ja kasvoin aivan tavallista tahtia. Rakenteeltani olen aina ollut terve ja sopusuhtainen, minkä vuoksi en kuulemma edes näytä niin lyhyeltä kuin olen.

Varmaan monet alle 150-senttiset katsotaan lyhytkasvuisiksi, sillä usein taustalla on silloin jokin pituuskasvua häirinnyt poikkeavuus. Kaikkien kohdalla kyse ei kuitenkaan ole siitä, joten mitä suotta tervettä sairaaksi luokittelemaan.

- Se 148-senttinen.

Vierailija
17/38 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan sama ihminen, jonka minäkin olen nähnyt töissä tavaratalossa. Ilmeisesti jokin syndrooma. Mahdollisesti juuri Turner. Voi olla joku muukin. Myös pienikokoiset aikuiset käyvät töissä.

Vierailija
18/38 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävää jos ihan normaaleja lyhyempiä naisia aletaan luokitella joksikin syndroomaisiksi ja lyhytkasvuisiksi. Minä olen kohdannut tuollaista myös kerran, vaikka olen 161 cm pitkä, eli mielestäni en poikkeuksellisen lyhyt vaikka toki suomalaisten keskimittaa lyhyempi. Tämän ihanan  kommentin teki anoppini nähdessään minut ensi kertaa - he ovat koko suku pitkiä "rantaruotsalaisia", mieheni 188 cm ja äitinsä 182 cm, ja meidän suku taas pikkuista pohjoisen väkeä, naiset usein siinä 155-165 cm ja miehet 170 paikkeilla... Ei ole mitään syndroomia tai tauteja tai ravinnonpuutteita, olin tosi loukkaantunut kun kyseltiin mikä syndrooma mulla on tai onko hoitamaton kasvuhormonin puutos =(

Minä olen muuten myös kyllä sinänsä  huomannut tuon kuin ap, että nykyisin, vaikka keskimitta kasvaa, on myös paljon tosi siroja ja pieniä ihmisiä. Olen miettinyt johtuuko asia osin siitä että on enemmän ulkomaalaisia puolisoita etelämpää - monet etelän kansat on sirompia ja pienempiä kuin suomalaiset ja Pohjois-Eurooppalaiset. 

Vierailija
19/38 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävää jos ihan normaaleja lyhyempiä naisia aletaan luokitella joksikin syndroomaisiksi ja lyhytkasvuisiksi. Minä olen kohdannut tuollaista myös kerran, vaikka olen 161 cm pitkä, eli mielestäni en poikkeuksellisen lyhyt vaikka toki suomalaisten keskimittaa lyhyempi. Tämän ihanan  kommentin teki anoppini nähdessään minut ensi kertaa - he ovat koko suku pitkiä "rantaruotsalaisia", mieheni 188 cm ja äitinsä 182 cm, ja meidän suku taas pikkuista pohjoisen väkeä, naiset usein siinä 155-165 cm ja miehet 170 paikkeilla... Ei ole mitään syndroomia tai tauteja tai ravinnonpuutteita, olin tosi loukkaantunut kun kyseltiin mikä syndrooma mulla on tai onko hoitamaton kasvuhormonin puutos =(

Minä olen muuten myös kyllä sinänsä  huomannut tuon kuin ap, että nykyisin, vaikka keskimitta kasvaa, on myös paljon tosi siroja ja pieniä ihmisiä. Olen miettinyt johtuuko asia osin siitä että on enemmän ulkomaalaisia puolisoita etelämpää - monet etelän kansat on sirompia ja pienempiä kuin suomalaiset ja Pohjois-Eurooppalaiset. 

Vierailija
20/38 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 19:28"]

[/quote]

Muistelisin että se raja on 140 cm naisilla, vasta sen jälkeen luoktellaan lyhytkasvuiseksi.