Mitä viinejä suositte jouluaterialla?
Punaviini? Valkoviini? Kuohuviini?
Ihan viinien nimiä haen nyt. Eli ei erityisemmin tarve makea, täyteläinen, kuiva, yms
Kommentit (53)
Valkkariakin on, kun kaikki ei punkusta tykkää. Vakionimiä ei ole, mutta painotan seuraavia asioita: -Chile, Argentiina, Espanja, Ranska -melko täyteläinen -EI sisällä tanniinia (aiheuttaa päänsärkyä) -marjaisa, yrttinen plussaa -pidän shiraz -rypäleestä Muutamia hyväksi havaittuja tuttuja: Trapiche Pinot Noir Oak Cask (Argentiina) Casillero del Diablo Pinot Noir (Chile) Viña Maipo Cabernet Sauvignon (Chile) Torres Sangre de Toro (Espanja) Torres -viinit muutenkin suosikkeja
Mieheni juo kalojen kanssa valkoviiniä (EstEstEst). Minä en voi syödä kalaa, joten siirryn suoraan punkkuun. Mieheni ja minä myös suosimme Shiraz-rypäileistä tehtyä viiniä. Ja pidämme juuri noista viineistä, jotka MorreD mainitsi.
Mikään noista Morren mainitsemista ei ole syrah/shiraz -viini. Pinot Noiria, Cabernet Sauvignonia ja Sangre de Toro on sekoitus garnacha+carinena.
ja kivasti tuntuu lapsilla menevän. Olen alkoholistiperhestä, joten väitän tietäväni, etten ole - tai mieheni - alkoholisti siltikään.
On tämä kyllä kumma miten tämä viinikysymys saa aikaan tällaisen keskustelun. Itse harrastan viinejä ja koko keskustelu tuntuu pähkähullulta! Viinin juominen ruoan kanssa ei todellakaan tarkoita humalahakuista dokaamista, vaan nautinnollista maistelua.
Suosittelen joulupöytään seuraavia:
Red Wines
Vina Albali Gran Reserva
Santa Julia Merlot
Peter Lehmann Barossa Shiraz
Torres Gran coronas Cabernet Sauvignon Reserva
White Wines
Alamos Chardonnay
Schloss Schönborn Riesling Trocken
Valkkariakin on, kun kaikki ei punkusta tykkää. Vakionimiä ei ole, mutta painotan seuraavia asioita: -Chile, Argentiina, Espanja, Ranska -melko täyteläinen -EI sisällä tanniinia (aiheuttaa päänsärkyä) -marjaisa, yrttinen plussaa -pidän shiraz -rypäleestä Muutamia hyväksi havaittuja tuttuja: Trapiche Pinot Noir Oak Cask (Argentiina) Casillero del Diablo Pinot Noir (Chile) Viña Maipo Cabernet Sauvignon (Chile) Torres Sangre de Toro (Espanja) Torres -viinit muutenkin suosikkeja
Mieheni juo kalojen kanssa valkoviiniä (EstEstEst). Minä en voi syödä kalaa, joten siirryn suoraan punkkuun. Mieheni ja minä myös suosimme Shiraz-rypäileistä tehtyä viiniä. Ja pidämme juuri noista viineistä, jotka MorreD mainitsi.
Mikään noista Morren mainitsemista ei ole syrah/shiraz -viini. Pinot Noiria, Cabernet Sauvignonia ja Sangre de Toro on sekoitus garnacha+carinena.
Tuossa siis vain muutamia suosikkejani. Kaikkien edellytys ei siis ole shiraz-rypäle, mutta olen huomannut että sitä sisältävät ovat lähes aina makuuni.
oikein ei ole löytynyt hyvää punkkua jouluruokien kanssa, kun ne ovat niin mausteisia, olut istuu paremmin makuihin.
Mutta luulisin, että joku keskitäyteläinen eurooppalainen käy hyvin? Alkossa osaavat kyllä neuvoa.
Katohan toi ketjun otsikko ja mieti sitten että tarviiko tänne noita kommentteja? Jos otsikko olis että "mitä joulupöytään juomaksi" niin sitten, mutta kun tässä haetaan siis ihan viinien nimiä niin hohhoh, sä et yhtään kortta siis kantanut kekoon.
Oikeasti mä säälin ihmisiä, jotka kuvittelevat täysin alkoholittoman elämän olevan jollain tavalla parempaa.. Tulee mieleen että he eivät hallitse alkoholin käyttöä kun se pitää kokonaan poistaa, itse nautin hyvästä viinistä korostamassa ruoan makuja. Joskus saatan ottaa jopa useamman lasillisen. Taidan siis olla alkkis.
heillä on ongelmia alkoholinkäyttönsä kanssa. Mut koitetaan me alkkikset kestää ja antaa Täydellisten Raittiiden Äitien tyydyttää omaa pätemisenhaluaan ja elää näennäisessä paremmuudentunteessa, kun on tämän tehnyt. :-)
Oikeasti kun nämä vaikuttavat vain äärimmäisen yksinkertaisilta besserwissereiltä.
Katohan toi ketjun otsikko ja mieti sitten että tarviiko tänne noita kommentteja? Jos otsikko olis että "mitä joulupöytään juomaksi" niin sitten, mutta kun tässä haetaan siis ihan viinien nimiä niin hohhoh, sä et yhtään kortta siis kantanut kekoon.
Oikeasti mä säälin ihmisiä, jotka kuvittelevat täysin alkoholittoman elämän olevan jollain tavalla parempaa.. Tulee mieleen että he eivät hallitse alkoholin käyttöä kun se pitää kokonaan poistaa, itse nautin hyvästä viinistä korostamassa ruoan makuja. Joskus saatan ottaa jopa useamman lasillisen. Taidan siis olla alkkis.
ihmisiä kommentoimaan "ei juoda viiniä" "ollaan absolutisteja" tms kun otsikosta jo näkee mitä asia käsittelee. Haluavatko he korostaa omaa paremmuuttaan noilla kommenteilla vai ovatko rehellisesti pelkästään tyhmiä?
minäkin tulen tänne kommentoimaan nyt, että ei juoda viinejä, että ihmiset huomaa, että ei siihen jouluateriaan sitä viiniä tarvitse :D
Puoliherjallahan minä nyt tämän tänne heitän. Tiedän, että lasi, pari viiniä, ei ole mitään ryyppäämistä, mutta saa kai sitä kantaa kortensa kekoon kertomalla, että kaikkien joulupöytään (tai muutenkaan elämään) ei se viini, eikä mikään alkoholi kuulu :)
Kyllä täällä av:lla on aika monesti aika paljokin OT-viestejä :)
1. Oletko oikeasti niin tyhmä, että luulet, etteivät ihmiset ilman noita ääliömäisiä kommentteja tiedä, ettei viiniä välttämättä tarvitse joulupöytään?
2. Luuletko, että me muut ollaan niin tyhmiä, ettei tajuta, ettei kaikki juo juhla-aterioilla viiniä tai alkoholia ylipäätään? Siis ilman noita kommentteja?
Hyvin valittu viini korostaa ruoan omaa makua ja aterialla juotu viini ei nouse päähänkään joten mikä muu tarkoitus tuossa maidon mainostamisessa on kuin oman, kieroutuneen moraalikäsityksen mukaan oman erinomaisuuden korostaminen? Kertokaa maitomammat mitä teidän mielestänne ihmiselle tapahtuu kun hän ruokailun aikana juo pari lasillista viiniä?
että viiniä juovat jouluaterialla ymmärtävät sen, että joku on aivan raitis, eikä siis ota lainkaan. Mutta nämä raivoraittiit eivät ymmärrä sitä, että joillekkin se muutama lasillinen aterialla on ihan ok.
Muutama lasillinen ei todellakaan ole mitään ryyppäämistä.
Ja meillä taitaa juomaosio olla seuraava:
Punkut:
Beringer Founder's Estate Merlot
Beringer Stone Cellars Cabernet Sauvignon
Trio Cabernet Sauvignon Shiraz Cabernet Franc Reserva
Valkkarit:
Beringer Stone Cellars Chardonnay
J. P. Chenet Blanc Medium Sweet
La Caliera Moscato d'Asti
Kuohuviinit:
Dolce Canto
Asti Gancia
Törley Charmant Rouge Doux
Ja todellakin nämä ovat 2-3 päivälle ja juojina on 4 aikuista.
Alsacen valkoviinit, sekä rieslingit että muscat/gewurztraminer/sylvaner- sekoitukset kalalle ja kalkkunalle ja punaviineistä Uuden maailman vähätanniiniset merlot-viinit tai pinot noirit jotka sopivat sekä kinkulle, kalkkunalle että laatikoillekin.
Meillä on yleensä jotain kuohuviiniä tai proseccoa sekä olutta ja kivennäisvettä.
kunhan siinä on paljon prosentteja