Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaisten vanhemmat

Vierailija
08.10.2010 |

Esikoisemme aloitti koulun aika tasan kaksi kuukautta sitten. Tähän mennessä opettaja on pitänyt kahdet tasotestit (käytännössä kokeet) sekä matematiikassa että äidinkielessä. Matematiikassa on myös pidetty ns. kellotuksia eli oettu aikaa kuinka nopeasti lapset laskevat kymmenen laskua (tavoiteaika kuulemma 30s.). Olenko nyt totaalisesti tippunut nykymaailman menosta, vai onko ihan normaalia, että jo ekaluokkalaisia testataan tähän malliin. Vai onko tämä opettajakeskeinen juttu. Lapsemme opettaja on mielestäni todella suorituskeskeinen eikä esim. vanhempainkeskusteluissa ole juurikaan sivuttu muita aiheita kuin lapsen osaamistasoa eri aineissa. Onko tehokkuusajattelu todellakin päässyt näin suureen rooliin jo ekaluokalta lähtien?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

korostaa suorituskeskeisyyttä ja avoimesti "kellottaa". Voihan sen tehdä vähän vähemmän näkyvästikin. Itse pitäisin pääasiana, ettei lapsille tule testeistä paineita. Testejä itsessään en välttämättä pidä pahana, ne auttavat opettajaa näkemään kunkin oppilaan todellisen osaamistason. Monet vanhemmat varmasti avustavat läksyissä niin, ettei niiden perusteella voi hirmuisesti päätellä mitä lapsi osaa. Minusta on vain hyvä asia, jos opettaja pystyy kohdentamaan opetustaan oppilaan kannalta tärkeisiin asioihin ja jollakin tavalla ryhmittelemään oppilaita "tasoryhmiin" niin, että saavat tasolleen sopivia tehtäviä ja opetusta. Eihän ekalla mitää arvosanoja vielä anneta, joten testit palvelevat vain opettaa antamalla tietoa kunkin oppilaan tasosta ja edistymisestä.

Vierailija
22/33 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ekalla opetellaan ahkerasti lukemista ja laskemista, mutta ekan luokan pääpaino on koulunkäyntitaitojen opettelussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Koska kunitse aloitin koulun vuonna 1980, voi vaikka vannoa että meno oli rauhallisempaa. Ei meillä nyt ainakaan mitää kellotuksia ollut.en soaanut lukea tai kirjoittaa kouluun mennessäni, mutta hyvin olen elämässäni pärjännyt vähän rauhallisemmallakin tahdilla. En minä sitä sano, etteikö lapsilta saisi vaatia, mutta on muitakin keinoja kuin alituinen testaaminen. Sitä paitsi ympäristömme on muuttunut omista kouluajoistamme dramaattisesti. Nykyajan lapset eivät mielestäni saa olla lapsia, vaan pitää päiväkodista lähtien taipua eri tasoihin ja muotteihin. pointtini on nimen omaan siinä, että tämä elämä tuntuu olevan pienestä pitäen pelkkää suorittamista.

ap

Siinä välissä tuli peruskoulu (siis kun itse aloitin koulun -72). Jo pari vuotta minua nuoremmat aloittivat peruskoulun ja nk. pehmeällä laskulla.

Ennen muuten ihmiset tekivät mitä tekivät, eivätkä koko ajan miettineet, miltä mikäkin tuntuu. Lapsena suorittamista oli yksinkertaisesti sen takia vähemmän, etteivät lapset siihen aikaan maailmassa harrastaneet mitään... Äidit kyllä raatoivat kaksin verroin. Esim. monet äidit ompelivat ison osan lasten vaatteista itse. Mielestäni nykyään päiväkodeissa ei vaadita mitään sen kummempaa kuin ennenkään. Nyt on vain enemmän retkiä ja muuta kivaa.

Vierailija
24/33 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koe/testi matematiikassa, ilman mitään ajanottoja. Äidnkielessäkin on varmaan alussa ollut jotain testejä, mutta niistä ei ole kotin mitään kuulunut.

Lapsi on lukenut 5-vuotiaasta asti, niin ei ole tarvinnut sitä miettiä.

Tuo on kyllä varmaan ihan opettajakohtaista, ei meillä onneksi vanhemman lapsen opettajakaan ollut tuollainen:)

Vierailija
25/33 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan pienemmissä ryhmissä saa opetusta, jos on oppimisen pulmia tai muuten esim. hidas tyyli oppia. Ottakaa ihmeessa palvelut vastaan! Huonommin siellä koulussa lapsi pärjäisi, jos ei taitoja välillä tarkistettaisi lapsikohtaisesti.

Vierailija
26/33 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pari matikan testiä. Ei tietääkseni mitään aikaa.

Vierailija
27/33 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ainoat "kellotukset" jotka koko ala-asteelta muistan olivat että tunneilla annetut tehtävät tai kokeeseen vastaamiset piti tehdä ennen välitunnin tai ruokatunnin alkamista. :-) Pistokkaissa oli tietty minuuttimäärä jonka aikana piti vastata.... ainoat oikeat kellotukset oli koulun hiihtokilpailuissa sekä yhden kerran kuudennella luokalla harjoiteltaessa yläasteella tulevaa cooperin testiä varten.

Vierailija
28/33 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

prässissä

alkaa jo esikoulussa, jossa lapseni on

joutui jo ryhmään jossa on lapset joilla on lukemaan oppimisongelmia he he

lapsi sii vielä on 5v, joulukuussa kun on syntynyt

osaa kaikki kirjaimet tunnistaa ja myöskin kirjoittaaa, ne ja ei vain mallista vaan kirjoittaa ne kun sanoo esim piirrä kirjain L

osaa sanoa millä kirjaimella mikin sana alkaa, ja kun mietttii ja hakee niin osaa siitä jatkaa , et mikä kirjain sitten tulee

osaa tekstistä näyttää jo pieniä sanoja, ja tuutuja sanoja esim ei sanan ja monien lempihahmojhen nimiä esim bambi, lumikki jne

e t silleee

oma esikoinen osasi 4v luke ja kirjopittaa sujuvasti ja sekhän olli sit ongelma kun aloitta koulun, aikaa siittä yli 10v

ja nyt siis nuorin ongelma kun ei osaa 5vuotiaana lukea ja kirjopittaa

niin se aika vaan muuttaa aisioita, eikä todellakaan hyvää suuntaan

ihmetellään ait miten suomessa nuoriso voi huonostyi,

ei ihme kun eivät saa edes lapsia olla

Vierailija
29/33 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan, että meidän lasten ekaluokka ei todellakaan ole ollut tuollaista kenenkään kohdalla. Ei edes tämän nuorimmaisen, joka on nyt ekalla. Kellotuksista ikinä ole kuullutkaan!

Vierailija
30/33 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

excel-taulukon...

Vierailija
31/33 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

matikassa ja äikässä on pidetty yks tai kaks koetta.

Mun mielestä ihan ok, miten se ope muuten niistä vieraista lapsista vois tietää tason?

Mut ei meillä mitään kellotuksia ole! Ne tulee sit myöhemmin kertotaulun kanssa

Vierailija
32/33 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut testejä, mutta niistä ei infota kotiin. Opettaja sanoi, että pitää testejä jotta saisi opetuksen jokaiselle lapselle yksilöityä.

Matikan vihkokin vain mukailee välillä kirjaa eli luokalla saattaa tulla eri tasossa oleville lapsille aivan erilaiset kotiläksyt. Opettaja pyysi ottamaan yhteyttä heti, jos tuntuu että läksyt ovat liian vaikeita tai turhauttavan helppoja. Jokaiselle löytyy mielekkään tasoiset tehtävät.

Sama lukemisen kanssa. Ne jotka osaavat lukea, saavat eri läksyt kuin ne, jotka vasta harjoittelevat lukemista. Tuntuu olevan lapsille maailman selkein asia, että läksyjä tulee osaamisen tason mukaan.

Kokeiden tuloksia ei kerrota edes lapsille, jottei vertailua tulisi siitä kuka on paras/huonoin.

Vierailija
33/33 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo 1. ja 2. luokalla oli sellaisia matematiikan kokeita, joissa oli tietty määrä aikaa ja siinä ajassa piti ehtiä laskemaan niin paljon laskuja kuin mahdollista. Olen aloittanut koulun v. 1986.

Itse olen myös ekaluokkalaisen äiti, ja meidän lapsella on ollut äidinkielestä joku "koe", mutta matikasta käsittääkseni vielä ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi