Onko alle 1v yösyötöt pakko lopettaa, mitä haittaa siitä on vauvalle?
Kyseessä on meidän esikoinen ja hän on pian 10kk. Kiinteitä menee yhä melko vähän, ainakin jos verrataan siihen mitä muiden samanikäiset syö. Paino kuitenkin nousee ja pituuttakin tulee. Minä olen kyllä välillä ollut huolissani, kun kiinteitä menee niin huonosti ja jos on vähänkin kokkareita, niin vauva yökkää ja välillä oksentaakin. Paremmin saa kiinteitä menemään kun kiinteät ovat lähes velliä ja näin olenkin tehnyt.
Neuvolassa tulin maininneeksi, että meidän vauva heräilee vielä vaihtelevasti 2-4kertaa yössä. Syö yleensä vain pari kertaa, vaikka heräiskin neljästi. En ole tuota heräilyä kokenut rasittavana, ehkä juuri siksi kun ei ole muita lapsia ja onnekseni nukahdan helposti uudelleen.
Neuvolan terkka sitten sanoi, että pitäis nyt jo alkaa pitämään unikoulua, ettei tuon ikäinen enää tarvitse ravintoa yöllä. En vaan jaksais ainakaan vielä unikoulua kun en koe tuota ongelmana. Sanoin tämän terkallekin ja sain vastaukseksi, että kyllä se on vanhempienkin parempi saada yö nukkua. Myös nämä äitiystäväni ovat sanoneet, että kyllä he pitäisivät tuon ikäiselle unikoulun, jos vielä heräilisi. Näillä äideillä on lapset nukkuneet yöt muutaman kuukauden ikäisestä.
Kommentit (7)
itsekin imetin päivin öin lastani 2- vuotiaaksi asti. Jokainen tavallaan. Nukkuvat toki paremmin kun ei enään imetä.
Itselläni on neljä lasta, joita olen imettänyt pitkään.
Ja kukaan heistä ei ole itse lopettanut syömistä yöllä. Niin kauan annan syödä yöllä, kunnes oma mitta täyttyy. Tästä nelosesta varmaan siinä 1,5v-2v kohdilla.
Minua asia ei liiemmin haittaa yöllä, joten lapsi saa tankata läheisyyttä.
Ja älä vertaa muihin ja muiden kasvuun. Jos painoa tulee kuitenkin riittävästi asia on siltä kannalta ok. Alle vuoden ikäisen pääasiallinen ruoka saa olla rintamaito. Kyllä se ehtii oppia syömäään.
Meidän 1v1kk vanhalle annetaan samaa ruokaa nyt muiden kanssa ja pikkuhiljaa oppii syömään. Kyllä minustakin tuntui 10-11kk kohdilla, että tämä ei opi möykkyistä ruokaa syömään. Mutta ihan varmasti ennen kouluikää kaikki oppii! Kun vaan tarjoat sitkeästi.
Tämä on niin henkilökohtainen asia. Jos itse väsyt yöimetykseen, niin sitten päätät lopettaa ja 1-3 yötä valmistaudut itkuun. Itse olen ottanut lapsen viereen, mutta en ole antanut rintaa ja kolme yötä meni.
Nyt en viekä ole siihen valmis ja imetän öisinkin siis.
Ja esim. hampaiden takiakaan asia ei ole vaarallista. Meillä ei kenelläkään ole yhtään reikää hampaissa, vaikka esikoinen on jo 10v. En usko yöimetyksen siis pilaavan hamoaita. S maitohan menee sinne kurkkuun suoraa, eikä pyöri suussa.
ja heräilee öisin. Ottaisi maitoa, vaan en anna.
Joka aamu tosin vaatii maidon kuuden jälkeen jonka jälkeen nukkuu vielä tunnin pari.
Itse olen kokenut rasittavaksi öisin sen heräilyn ja siksi olenkin antanut vain vesihuikkaa ja tutin ja jättänyt nukahtelemaan itsekseen. Meillä tosin kyseessä on lapsista kuopus joten senkin takia toivoisin kokonaisia öitä.
En kyllä tiedä onko siitä oikeasti mitään haittaakaan lapselle jos vielä syöttää öisin, jos itse et koe sitä väsyttäväksi. Voihan se olla että joku yö vaan oppii nukkumaan ilman maitoa vaikkei opettetaisikaan. Itse toki toivoisin jo kokonaisia öitä ja neuvolasta on vinkattu myös aamumaidon lopettamista, jamppa vaan ei nuku kunnolla niin millään.
ja sitä varmaan vieläkin on jossain määrin.
Tietysti tiedän sen itsekin, että vauva ei välttämättä opi koskaan itse nukkumaan öitä syömättä, mutta koska minua tämä heräily ei ainakaan vielä häiritse niin en ymmärrä miksi väkisin pitäis alottaa unikoulu.
Minulla on todellakin hyvät unenlahjat eikä mene montaakaan minuuttia kun olen takaisin unessa heräämisen jälkeen ja luultavasti se uni on aika syvää, koska olen joka aamu todella pirteä.
ap
varmasti sinäkin mieluusti jo nukkuisit yös vai mitä?Myös tulevat hampaat ei tykkää yösyömisestä mutta tuossa vaiheessa se tuskin vielä ongelma...sinuna kyllä yrittäisin lopetella sitä yösyömistä.
Tietysti tiedän sen itsekin, että vauva ei välttämättä opi koskaan itse nukkumaan öitä syömättä, mutta koska minua tämä heräily ei ainakaan vielä häiritse niin en ymmärrä miksi väkisin pitäis alottaa unikoulu.
Minulla on todellakin hyvät unenlahjat eikä mene montaakaan minuuttia kun olen takaisin unessa heräämisen jälkeen ja luultavasti se uni on aika syvää, koska olen joka aamu todella pirteä.
ap
varmasti sinäkin mieluusti jo nukkuisit yös vai mitä?Myös tulevat hampaat ei tykkää yösyömisestä mutta tuossa vaiheessa se tuskin vielä ongelma...sinuna kyllä yrittäisin lopetella sitä yösyömistä.
milloin yösyötöt lopetat - ja kyllä osa lapsista saattaa lopettaa ne ihan itsekin. Mä imetän kolme kertaa vuorokaudessa 1 v 9 kk ikäistä lasta, joka haluaa rintaa aikaisin aamulla (klo 5-6), enkä usko, että tuosta "yö"syötöstä päästään - ilman melkoisia itkuja - eroon, ennen kuin imetys loppuu kokonaan. Mua itseäni tuo aamuöinen tissittely ei haittaa, joten olen antanut sen jatkua. Eihän tämän ikäinen lapsi toki tarvitse ruokaa yöllä, mutta onhan imetyksessä kyse paljon muustakin kuin ravinnosta.
Hampaiden suhteen mä olen ymmärtänyt, että kun hammashygieniasta huolehditaan kunnolla, niin yöimetysten ei pitäisi aiheuttaa reikiintymistä.
Teet yösyömisten suhteen juuri niin kuin itse haluat, ei se neuvolan terkalle kuulu. Mä en enää 1,5-vuotisneuvolassa edes puhunut koko imetyksestä mitään (kun terkka ja lääkäri eivät siitä kysyneet), mitäpä se niille kuuluu.
Itse vastasit itsellesi: jos nuo yöheräilyt eivät sinua oikeasti häiritse, niin asian ei pitäisi olla ongelma muillekaan. 10kk:n ikäinen on vielä niin pieni, että voi mielestäni ihan hyvin tankata yöllä; paitsi maitoa myös äidin läheisyyttä.
Itselläni on juuri samanikäinen poika ja hän herää sen 2-4 kertaa yössä. Ei tarvitse maitoa joka kerta, pitää vain päästä äidin lähelle hetkeksi. Mutta maitokin tulee selvästi aina tarpeeseen, eli herralla on jano tai nälkä. Nyt, kun ollaan siinä vaiheessa, että eroahdistus on kaikkein suurimmillaan, olen pitänyt todella tärkeänää sitä, että poika on saanut tulla yölläkin lähelleni.
Satun juuri lukemaan Tiina Kaitaniemen kirjaa Luonnollinen lapsi. Suosittelen sitä lämpimästi. Luin juuri (siis noin tunti sitten) kirjasta, miten oikeasti luonnotonta on vaatimus siitä, että alle pari vuotiaan pitäisi nukkua yönsä heräämättä tai tankkaamatta välillä. Länsimaat ovat ainoita, joissa tällaista lapselta edellytetään. Muualla pidetään itsestään selvänä, että vauva ja vielä taaperokin herää yöllä syömään tai ainakin tankkaamaan äidin läheisyyttä. Mutta ehkä länsimaiset lapset ovat sitten jotenkin niiiin paljon "kehittyneempiä" kuin muun maailman lapset...
ap