Mammat, masennusgalluppi! Kaikki mukaan!
Tehkää oheinen testi
http://www.xestia.net/testit/bdi.php
ja kertokaa pistemääränne ja halutessanne se, onko masennusta hoidettu jollain lailla.
Mä sain 8 pistettä, käytän masennuslääkitystä. Ennen lääkitystä oli keskivaikea masennus.
Kommentit (60)
mutta testi on aika hölmö. Ensinnäkin se ei paljasta epätyypillistä masennusta. Toiseksi, mitä jos ihminen tosiaan ON ruma (muidenkin mielestä) ja epäonnistunut usein. Inhoan tota koen olevani sitä ja tätä -lässytystä.
Olen tehnyt noita testejä kymmeniä, sairaalassa vielä laajemmat kirjalliset + suulliset.
Ja tuo on totta, että epätyypillinen masennus on rajattu pois: osa masentuneista ahmii ruokaa ja erityisesti nopeita hiilareita. Moni on lihava.
Ja nukahtamisvaikeudet ovat jätetty pois.
Seksikysymys on tärkeä, mutta eihän siihen toki ole pakko vastata. Ei sitä kukaan pervoillessaan kysy.
en käytä masennuslääkkeitä enkä mielestäni ole masentunutkaan yritin olla rehellinen kuitenkin
enkä kyllä mielestäni ole mitenkään masentunut.
Tänään itkin lääkärille (että olen vihainen, kiukkuinen, huudan lapsille, olen väsynyt) kun käytin vauvaa neuvolassa ja sain perhetyöntekijän numeron. Pitää vielä miettiä soitanko sille vai en.
Tänään itkin lääkärille (että olen vihainen, kiukkuinen, huudan lapsille, olen väsynyt) kun käytin vauvaa neuvolassa ja sain perhetyöntekijän numeron. Pitää vielä miettiä soitanko sille vai en.
En tiedä olenko masentunut. Pitäisi kai mennä lääkäriin jos vain jaksaisin millään.
Testi oli tosi harrastelijamainen. Jos kuka tahansa teistä yhtään epäilee tarvitsevansa ammattiapua, älkää tehkö em. testiä. Saattaa antaa ihan harhaanjohtavia tuloksia!
Itse olen tehnyt tämän testin pari vuotta sitten ihan suljetulla osastolla lääkärin määräyksestä...
käytetään edelleen masennusseulana.
Tuo BDI ei valitettavasti tunnista lainkaan epätyypillistä masennusta, joka on kaikkein yleisin masennuksen muoto. Myös se ihmetyttää, että erityisen masentunut ihminen tuon testin mukaan olisi jotenkin kovin huolissaan ruumiillisista vaivoistaan. Kun itse olin vakavasti masentunut, pikemminkin toivoin itselleni kuolemaan johtavaa sairautta, jotta tästä maailmasta pääsisi pois. Ja sekin häiritsee, että joskus elämäntilanne, tulevaisuuden näkymät tai vaikka ulkonäön muutokset voivat näyttää huonoilta ihan täydestä aiheesta. Olen huomannut, että hoitohenkilökunta (psykoterapeutteja lukuun ottamatta) kovin usein pitää elämänkriisejä psykiatrisena sairautena ja pyrkii tästä syystä hoitamaan niitä lääkkein, itse kriisin syihin huomiota kiinnittämättä.
Olen siis tehnyt tuon testin monta kertaa mm. psykiatrian poliklinikalla ja sairaalassakin. Veikkaisin, että saisin siitä tällä hetkellä n. 30 pistettä.
tuloksen vain tyypillisestä masennuksesta. Se on yleistä, ja siinähän on tuo laihtuminen ja ruokahaluttomuus, mitä Beckinkin testissä on.
Sain 17 pistettä itse.
epätyypillinen masennus paranee nopeammin ja oireistoiltaan "helpompi" (Kuopion yliopiston tutkimuksesta)
Klassinen masennus taas voi kääntyä helposti vaikeaksi masennukseksi, ja siinä on oireena laihtuminen voimakkaasti ja ruokahalun katoaminen(ja Beckin testissä niistä "saa" siis pisteitä)
yliopistossa.
Masennuksen tavallisempia merkkejä ovat ruokahaluttomuus ja unettomuus. Osa vakavasti masentuneista kärsii kuitenkin epätyypillisestä masennuksesta, joka voi johtaa myös painonnousuun. Lisäksi mieliala voi hetkellisesti kohota myönteisiksi koetuissa tilanteissa.
Aiemmat tutkimukset viittaavat siihen, että epätyypillisen masennustilan taustalla saattaa olla erityyppisiä elimistön välittäjäainetoiminnan ja aineenvaihdunnan muutoksia, kuin tavanomaisessa masennuksessa. Tieto vakavan masennustilan biologisista taustatekijöistä on kuitenkin edelleen puutteellista.
Uudet löydökset viittaavat kuitenkin siihen, että epätyypillisesti masentuneiden aivoissa serotoniinitoiminta saattaa elpyä tavanomaisesti masentuneisiin verrattuna nopeammin. Vakavasta masennustilasta kärsivillä havaittiin myös alentunut HDL-kolesterolipitoisuus, mikä saattaa kuvastaa masennuksen taustalla olevaa lisääntynyttä aktiviteettia elimistön tulehdusta välittävissä järjestelmissä.
En ole masennuslääkityksellä, neuroleptia syön kyllä. Vituttaa sairastaa tällaista muotisairautta, olisin mieluummin epämuodikas.
ja tuosta seksikysymyksestä niin sekä vähentynyt kiinnostus seksiin että todella voimakas vietti voi kertoa masennuksesta, siksi sitäkin kysytään.
Mutta hyvähän tuo on tehdä raskaana...esimerkikis itken tietysti enenmmän kuin ennen!
masennuksesta. En usko, että Suomessa on yleisin masennuksen muoto, vaan klassinen masennus. Wikipedia kyllä kertoi, että epätyypillinen masennus olisi yleisin, mutta se fakta oli ulkolaiselta sivulta.
Masennuksen tavallisempia merkkejä ovat ruokahaluttomuus ja unettomuus. Osa vakavasti masentuneista kärsii kuitenkin epätyypillisestä masennuksesta, joka voi johtaa myös painonnousuun. Lisäksi mieliala voi hetkellisesti kohota myönteisiksi koetuissa tilanteissa.
Aiemmat tutkimukset viittaavat siihen, että epätyypillisen masennustilan taustalla saattaa olla erityyppisiä elimistön välittäjäainetoiminnan ja aineenvaihdunnan muutoksia, kuin tavanomaisessa masennuksessa. Tieto vakavan masennustilan biologisista taustatekijöistä on kuitenkin edelleen puutteellista.
Uudet löydökset viittaavat kuitenkin siihen, että epätyypillisesti masentuneiden aivoissa serotoniinitoiminta saattaa elpyä tavanomaisesti masentuneisiin verrattuna nopeammin. Vakavasta masennustilasta kärsivillä havaittiin myös alentunut HDL-kolesterolipitoisuus, mikä saattaa kuvastaa masennuksen taustalla olevaa lisääntynyttä aktiviteettia elimistön tulehdusta välittävissä järjestelmissä.
Ja olen masennuslääkityksellä.
Tämä on minusta ihan naurettava testi. Tein sen viimeksi pari viikkoa sitten työterveydenhuollossa ja lääkärin ilme oli näkemisen arvoinen. Mä olen kyllä ollut koko elämäni masentunut jos sitä tällä testillä mitataan. Minun kohdallani on ennemminkin kysymys pessimistisestä elämänasenteesta kuin masennuksesta...
Ja kyllä, olen masentunut. Lääkitystä ei ole (vielä ainakaan) mutta ensi kerralla neuvolassa ajattelin pyytää päästä neuvolapsykologin juttusille.
ja aloitin saman tien uudelleen lääkityksen. Olen sairastanut masennusta puoli elämääni, mutta vasta viimeiset pari vuotta olen saanut siihen hoitoa.
mutta testi on aika hölmö. Ensinnäkin se ei paljasta epätyypillistä masennusta.
Toiseksi, mitä jos ihminen tosiaan ON ruma (muidenkin mielestä) ja epäonnistunut usein. Inhoan tota koen olevani sitä ja tätä -lässytystä.
ja vaikealta tuntuu uskoa, ettei vakavasti masentuneelle järjesty lääkäriaikaa. Itse olen saanut parin päivän päähän ja on vielä kysytty, että pystytkö odottamaan niin kauan.