Useampi lapsi ja uusi tulossa, miten järjestätte neuvolakäynnit?
Varsinkin kotimammat, joilla on lapsia jotka eivät ole tarhassa tms hoidossa. Kun teillä on aika neuvolassa raskaudenseurannassa, miten järjestätte isompien lasten hoidon? Otatteko heidät mukaan, löytyykö aina hoitaja? Vai pystyykö isä vahtimaan? Vai otatteko lapset mukaan huoneeseen jossa teitä tutkitaan? Tai miten?
Kommentit (82)
Sorry et taas sanon saman fraasin.
Luulisi että jokaisella lapsiperheellisellä on jotakin tukiverkkoja.
Vai viettääkö joku 24h seinien sisäpuolella eikä juttele koskaan kenenkään kanssa eikä soita eikä vastaa puhelimeenkaan.suu kannattaa avata ajoissa. Kun itse antaa apua toisille niin sitä myös itse saa.
Kyllä aina joku tuttu, naapuri,sukulainen
, kaveri on voinut auttaa sen verran että pääsee yksin käymään edellämainituissa paikoissa.
Eiköhän sulla ap kuitenkin ole tuttuja jonkin verran kun kuitenkin useampi lapsi on..
Kyllä on ihmiset uusavuttomia nykyään.
T:viiden äiti.
Pakko kommentoida, vaikka en ole onneksi enää tässä tilanteessa itse. Jos äidin kaverit ovat työkavereita (eli töissä) ja tuntee naamasta muutaman ihmisen lähiympäristöstä... niin, kenelle lykkäät lapsen/lapset? Miksi aina syyllistetään ihmistä, jolla ei ole ystäviä ja suku on kaukana? Ei niitä kontakteja niin helppo ole luoda. Itse sain eläkkeellä olevan isäni 150 kilometrin päästä apuun jos oli joku tärkeä sovittu meno...
Kun perheeseen on tulossa toinen tai kolmas tai jne lapsi, muistattehan, ettei lapsia saa ottaa mukaan sairaalaan ultrakäynneille!
Päivittäin tulee vastaan ikäviä tilanteita, kun perheitä tulee ultraan ja isä ja vanhempi lapsi joutuvat jäämään tutkimushuoneen ulkopuolelle, kun eivät muka ole tienneet ettei tutkimustiloihin saa tulla lapsen kanssa.
Eli tässä myös yksi tilanne, mitä varten pitää olla hoitaja järjestettynä, jos isä haluaa osallistua ultraan.
Menee vasta kymmeneksi töihin ja olen ottanut neuvola-ajat ja ultrat aamuun.
Ultratutkimuksiin ei kuulu ottaa lapsia mukaan. Ylempänä jo joku kertoi aivan oikein, että tutkimuksessa voi paljastua jotain ikävää ja asiasta pitää voida keskustella täysin rauhassa. Jos ei ultrakäynnin ajaksi saa vanhempia lapsia mihinkään hoitoon, isäkään ei voi tulla vastaanotolle. Ottakaa huomioon myös muut vastaanotolla olevat. Lapset häiritsevät väistämättä niin muita kävijöitä kuin työtään tekeviä ammattilaisia. Tutkimusten tekemisen tai keskustelun ajaksi tilanne pitää voida rauhoittaa. Koettakaa nyt hyväksyä, että joitain sääntöjä pitäisi oikeasti noudattaa. Tässä tapauksessa sääntö on erittäin perusteltu.
3v7kk aikana. En voi käsittää ap pohdintoja. Nettikö on aiheuttanut sen, että maalaisjärkeä ei ole olemassakaan? Minä hoidin arkisin lapset itse, mies oli paljon töissä. Neuvolaan mentiin koko porukalla. Sisätutkimusten aikana (muutama minuutti) joku siellä neuvollassa katsoi lasten perään. Mitä meidän yhteiskunnalle tapahtuu kun ihmisistä tulee liian tyhmiä?
Ultratutkimuksiin ei kuulu ottaa lapsia mukaan. Ylempänä jo joku kertoi aivan oikein, että tutkimuksessa voi paljastua jotain ikävää ja asiasta pitää voida keskustella täysin rauhassa. Jos ei ultrakäynnin ajaksi saa vanhempia lapsia mihinkään hoitoon, isäkään ei voi tulla vastaanotolle. Ottakaa huomioon myös muut vastaanotolla olevat. Lapset häiritsevät väistämättä niin muita kävijöitä kuin työtään tekeviä ammattilaisia. Tutkimusten tekemisen tai keskustelun ajaksi tilanne pitää voida rauhoittaa. Koettakaa nyt hyväksyä, että joitain sääntöjä pitäisi oikeasti noudattaa. Tässä tapauksessa sääntö on erittäin perusteltu.
3v7kk aikana. En voi käsittää ap pohdintoja. Nettikö on aiheuttanut sen, että maalaisjärkeä ei ole olemassakaan? Minä hoidin arkisin lapset itse, mies oli paljon töissä. Neuvolaan mentiin koko porukalla. Sisätutkimusten aikana (muutama minuutti) joku siellä neuvollassa katsoi lasten perään. Mitä meidän yhteiskunnalle tapahtuu kun ihmisistä tulee liian tyhmiä?
Ultraan on vaan ollut pakko ottaa mukaan alle n. alle 3v sisarukset, ja tuollaiset 3-4-vuotiaat on vaan ollut pakko jättää odotusaulaan keskenään. Sisätutkimusten aikanakin joko ovat olleet keskenään aulassa tai joku neuvolan henkilökunnasta on katsonut perään.
Mikäpä ongelma siinä? Ja jos täytyy alakertaa ronkkia, niin muksut ovat neuvolan tädin seurassa sen aikaa, kun minä käväisen lääkärillä.
Sorry et taas sanon saman fraasin. Luulisi että jokaisella lapsiperheellisellä on jotakin tukiverkkoja. Vai viettääkö joku 24h seinien sisäpuolella eikä juttele koskaan kenenkään kanssa eikä soita eikä vastaa puhelimeenkaan. suu kannattaa avata ajoissa. Kun itse antaa apua toisille niin sitä myös itse saa. Kyllä aina joku tuttu, naapuri,sukulainen , kaveri on voinut auttaa sen verran että pääsee yksin käymään edellämainituissa paikoissa. Eiköhän sulla ap kuitenkin ole tuttuja jonkin verran kun kuitenkin useampi lapsi on.. Kyllä on ihmiset uusavuttomia nykyään. T:viiden äiti.
Pakko kommentoida, vaikka en ole onneksi enää tässä tilanteessa itse. Jos äidin kaverit ovat työkavereita (eli töissä) ja tuntee naamasta muutaman ihmisen lähiympäristöstä... niin, kenelle lykkäät lapsen/lapset? Miksi aina syyllistetään ihmistä, jolla ei ole ystäviä ja suku on kaukana? Ei niitä kontakteja niin helppo ole luoda. Itse sain eläkkeellä olevan isäni 150 kilometrin päästä apuun jos oli joku tärkeä sovittu meno...
vaikkei olisikaan 24h seinien sisällä ja juttelisikin muiden kanssa, niin niitä kaupan kassoja on hyvin hankala saada vahtimaan lapsia keskellä päivää. Se on hyvä jos sulla on ollut noin ihanteellinen tilanne. Meillä naapurit ovat töissäkäyviä, eikä mitenkään läheisiä, sukulaiset ovat myös töissäkäyviä ja asuvat 400km päässä ja varsinaisia kavereita ei ole.
Meillä on esikoinen tulossa ja ihmettelimme odotusaulassa, kun siellä oli yhtä aikaa kaksi perhettä lapsineen ja seinällä luki kissan kokoisin kirjaimin, että ultraan ei lapsia mukaan.
Minä olin ainakin hermona, kun raskauden kanssa on ollut koko ajan ongelmia ja oli todella rasittavaa, kun vieraat mukulat peuhasivat joko ajan ympärillä.
Kun kätilö kävi sanomassa perheille, että eivät saa tuoda lapsia tutkimushuoneeseen sisään, nousi meteli. Toisen perheen äiti alkoi messuta, että mihin he muka lapsensa sitten jättäisivät, kun isän pitää päästä näkemään sikiö.
Kätilö totesi, että miten he eivät ole järjestäneet hoitoa jo etukäteen, kun heidän pitäisi olla jo ensimmäisen ja toisen lapsen kohdalla nähneet siellä sairaalan odotustilassa kyltin, että ei lapsia tutkimuksiin mukaan.
Toisen perheen isukki jäi kiltisti aulaan lasten kanssa, mutta toisen perheen väki tunki väkisin sinne tutkimushuoneeseen.
Kätilö oli todella stressaantunut ja tapaaminen oli ohi vartissa, vaikka aikaa piti olla varattu puoli tuntia. Me menimme samalle kätilölle seuraavaksi. Olipa kiva, kun huomasi, että ammattilaisella ei oikein ajatus pysynyt koossa, kun edelliset tapahtumat korpesivat mielessä.
Toisaalta:
meidän kannalta kiva, kun saimme keskusteluaikaa puolen tunnin sijaan 45 minuuttia.
Ei neuvolan tai sairaalan vastaanoton henkilökunta ole siellä teidän lapsien vahtimista varten! Hävetkää!
Mikäpä ongelma siinä? Ja jos täytyy alakertaa ronkkia, niin muksut ovat neuvolan tädin seurassa sen aikaa, kun minä käväisen lääkärillä.
Välillä leikkivät odotushuoneessa ja ovi oli raollaan sinne ja välillä olivat mukana huoneessa, sielläkin terkkarilla oli varattuna leluja isommille lapsille. Leikkivät lattialla leluilla useimmiten ultrauksen ym. ajan.
Meillä on esikoinen tulossa
Voi miten kivaa! Odota vaan kun lapsi pyörii kohta helmoissasi!
Minä olin ainakin hermona, kun raskauden kanssa on ollut koko ajan ongelmia ja oli todella rasittavaa, kun vieraat mukulat peuhasivat joko ajan ympärillä.
Kauheaa, toivottavasti toivoit kotonasi hiljaisuudessa siitä kamaluudesta, että vieraita mukuloita pyöri lääkärikäynnin ajan ympärilläsi! Kammottava ajatus, vieraita lapsia lähellä! Hyi kamala! Lapset pitäisi ihan kieltää lailla! Ei niitä pitäisi näkyä missään ihmisten ilmoilla! Ajattele, sulla on sellainen kammotus vielä sisälläsi! Ei vieras mutta lapsi kuitenkin ja kohta se häiritsee sua! Huh huh. Toivottavasti saat sentään kotonasi olla rauhassa eikä tarvitse nähdä muita ihmisiä! Älä vaan mene kauppaan, sielläkin voi olla niitä LAPSIA!
Kyllä minä odotan, että oma lapsi sitten joskus pyörii helmoissa. Mutta raskauden kanssa on ollut niin paljon ongelmia, että en olisi kaivannut yhtään lisää häiriötä ultraan. Meillä on takana kolme keskenmenoa. Viimeisin menehtyi viikolla 32 ja todettiin tutkimuksissa vakavasti vammaiseksi.
Joten en todellakaan haluaisi, että ultran odotusaula olisi mikään sirkus. Minä ainakin olen siellä sydän kurkussa ja pelkään, että mitä sieltä vatsasta tällä kertaa paljastuu. Että jos saisin edes yhden terveen lapsen joskus.
Että mietippä kuule sanojasi seuraavan kerran hiukan tarkemmin. Enkä todellakaan ymmärrä miksi täällä jatkuvasti äidit vähättelevät ensisynnyttäjien kokemuksia. Muistelkaa vain sitä aikaa, kun itse odotitte ensimmäistänne. Ei kaikkien tarvitse olla innoissaan mudien mukuloista.
Meillä on esikoinen tulossa
Voi miten kivaa! Odota vaan kun lapsi pyörii kohta helmoissasi!
Kauheaa, toivottavasti toivoit kotonasi hiljaisuudessa siitä kamaluudesta, että vieraita mukuloita pyöri lääkärikäynnin ajan ympärilläsi! Kammottava ajatus, vieraita lapsia lähellä! Hyi kamala! Lapset pitäisi ihan kieltää lailla! Ei niitä pitäisi näkyä missään ihmisten ilmoilla! Ajattele, sulla on sellainen kammotus vielä sisälläsi! Ei vieras mutta lapsi kuitenkin ja kohta se häiritsee sua! Huh huh. Toivottavasti saat sentään kotonasi olla rauhassa eikä tarvitse nähdä muita ihmisiä! Älä vaan mene kauppaan, sielläkin voi olla niitä LAPSIA!
meillä on sairaalassa saanut olla mukana ultrassa lapsetkin (taaperoikäisiä).
Kun perheeseen on tulossa toinen tai kolmas tai jne lapsi, muistattehan, ettei lapsia saa ottaa mukaan sairaalaan ultrakäynneille!
Päivittäin tulee vastaan ikäviä tilanteita, kun perheitä tulee ultraan ja isä ja vanhempi lapsi joutuvat jäämään tutkimushuoneen ulkopuolelle, kun eivät muka ole tienneet ettei tutkimustiloihin saa tulla lapsen kanssa.
Eli tässä myös yksi tilanne, mitä varten pitää olla hoitaja järjestettynä, jos isä haluaa osallistua ultraan.
Höh!? Esikoinen oli vuoden ja risat, oli mukana ultrassa (en muista kumpi, täällä kaksi ultraa) isänsä kanssa. Muissa (lapsi kolme ja neljä) olenkin sitten ollut yksin.
Ultrassa on pienet tilat ja arvokkaat laitteet. Ultraajalla pitää myös olla työrauha.
Ei kai ajatteluun mitään lappuja seinällä tarvita?
kirjoitin vähän kärkkäästi:)
ajatus oli vaan se että olisi kaikille ihmisille hyvä että luotaisi jonkinnäköisiä tukiverkkoja jo ihan ensimmäisen lapsen kohdalla.
Sen ymmärrän että jos on juuri muuttanut uudelle paikkakunnalle niin voi olla aika yksin.
Yrittäkää tutustua niihin kotona oleviin äiteihin. Mä luulen että joku varmasti haluaa auttaa kun tarjoutuu myös itse lapsenvahdiksi.
Jokainen kuitenkin joskus tarvii hoitoapua.
Itse tarjouduin monestikkin lapsenvahdiksi kun hyvillä mielin sain antaa omanikin hoitoon.
Vai onko se nykyään niin että monetkaan eivät halua auttaa eivätkä jaksa omien lisäksi muutamaa vierasta lasta hoitaa. Mielestäni se ei ole iso juttu jos esim 3 tuntia auttaa.
Meillä on esikoinen tulossa ja ihmettelimme odotusaulassa, kun siellä oli yhtä aikaa kaksi perhettä lapsineen ja seinällä luki kissan kokoisin kirjaimin, että ultraan ei lapsia mukaan.
Kun kätilö kävi sanomassa perheille, että eivät saa tuoda lapsia tutkimushuoneeseen sisään, nousi meteli. Toisen perheen äiti alkoi messuta, että mihin he muka lapsensa sitten jättäisivät, kun isän pitää päästä näkemään sikiö.
Kätilö totesi, että miten he eivät ole järjestäneet hoitoa jo etukäteen, kun heidän pitäisi olla jo ensimmäisen ja toisen lapsen kohdalla nähneet siellä sairaalan odotustilassa kyltin, että ei lapsia tutkimuksiin mukaan.
Toisen perheen isukki jäi kiltisti aulaan lasten kanssa, mutta toisen perheen väki tunki väkisin sinne tutkimushuoneeseen.
Kätilö oli todella stressaantunut ja tapaaminen oli ohi vartissa, vaikka aikaa piti olla varattu puoli tuntia. Me menimme samalle kätilölle seuraavaksi. Olipa kiva, kun huomasi, että ammattilaisella ei oikein ajatus pysynyt koossa, kun edelliset tapahtumat korpesivat mielessä.
Toisaalta:
meidän kannalta kiva, kun saimme keskusteluaikaa puolen tunnin sijaan 45 minuuttia.
voisin todeta, että eiköhän se aikuinen mies selviä, vaikkei näkisi sitä sikiötä. Pääasiahan on, että hän kuulee kaiken olevan kunnossa. Kaikkea ei voi saada, jos ei pysty hoitoakaan järjestämään.
niin ei ne riitä siihen lapseenkaan!
Tietysti maalla asuvalle voi olla haasteellista, mutta itsepähän olemme kaikki oman asuinpaikkamme valinneet. Meillä vanhemmat lapset käyvät kerhossa 2 kertaa viikossa (3 tuntia kerrallaan), joten pyydän aina kaikki lääkäriajat, ultrat jne. tuohon kerhon ajankohtaan. Mies tulee mukaan ultraan, jos vain ehtii, lääkärikäynnille tai sisätutkimuksiin en ole häntä edes pyytänyt.
Kyllä minä odotan, että oma lapsi sitten joskus pyörii helmoissa. Mutta raskauden kanssa on ollut niin paljon ongelmia, että en olisi kaivannut yhtään lisää häiriötä ultraan. Meillä on takana kolme keskenmenoa. Viimeisin menehtyi viikolla 32 ja todettiin tutkimuksissa vakavasti vammaiseksi.
Joten en todellakaan haluaisi, että ultran odotusaula olisi mikään sirkus. Minä ainakin olen siellä sydän kurkussa ja pelkään, että mitä sieltä vatsasta tällä kertaa paljastuu. Että jos saisin edes yhden terveen lapsen joskus.Että mietippä kuule sanojasi seuraavan kerran hiukan tarkemmin. Enkä todellakaan ymmärrä miksi täällä jatkuvasti äidit vähättelevät ensisynnyttäjien kokemuksia. Muistelkaa vain sitä aikaa, kun itse odotitte ensimmäistänne. Ei kaikkien tarvitse olla innoissaan mudien mukuloista.
Se on kurjaa että sinulla on mennyt raskaudet huonosti, todella valitettava ja surullinen asia, mutta ei sen odotushuoneen tarvitse sen takia pysähtyä ja olla hiljainen kuin kirjastossa. Ei se raskauteesi vaikuta, jos pari lasta siellä leikkii! Tuskin ne sinun syliin tunkee?
Ehdit kuunnella hiljaisuutta kotonakin. Ja kai se iloisten lasten katselu saa ajatuksiasi pois huolistasi? Älä ajattele niin negatiivisesti. Ei sinun tarvitse rakastaa tai ihastella niitä vieraita lapsia. Anna niiden vain olla ja ajattele omiasi!
Neuvolatädillä on siinä vaiheessa jo seuraava lääkärille tulija huoneessaan.
Eli olivat mukana, tai isän kanssa kotona ja joskus hoidossa mummmolassa. Yleensä jos olivat mukana leikkivät ihan kiltisti siinä lattialla kun minua tutkittiin. Jos kyseessä lääkärin tarkastus niin silloin kyllä en ottanut mukaan. Joitain lapsia se sydänäänten kuuntelu voi pelottaa.