Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Useampi lapsi ja uusi tulossa, miten järjestätte neuvolakäynnit?

Vierailija
06.10.2010 |

Varsinkin kotimammat, joilla on lapsia jotka eivät ole tarhassa tms hoidossa. Kun teillä on aika neuvolassa raskaudenseurannassa, miten järjestätte isompien lasten hoidon? Otatteko heidät mukaan, löytyykö aina hoitaja? Vai pystyykö isä vahtimaan? Vai otatteko lapset mukaan huoneeseen jossa teitä tutkitaan? Tai miten?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan vastaanottotilassa jotenkin voi ymmärtää, että siellä on myös lapsia. Mutta sairaalan ultra-vastaanotossa ei ylimääräistä hösseliä tarvita. Jos kerran sääntö on, että sinne ei lapsia pitäisi viedä, voisimmeko kunnioittaa sitä?

Kyllä minä odotan, että oma lapsi sitten joskus pyörii helmoissa. Mutta raskauden kanssa on ollut niin paljon ongelmia, että en olisi kaivannut yhtään lisää häiriötä ultraan. Meillä on takana kolme keskenmenoa. Viimeisin menehtyi viikolla 32 ja todettiin tutkimuksissa vakavasti vammaiseksi. Joten en todellakaan haluaisi, että ultran odotusaula olisi mikään sirkus. Minä ainakin olen siellä sydän kurkussa ja pelkään, että mitä sieltä vatsasta tällä kertaa paljastuu. Että jos saisin edes yhden terveen lapsen joskus. Että mietippä kuule sanojasi seuraavan kerran hiukan tarkemmin. Enkä todellakaan ymmärrä miksi täällä jatkuvasti äidit vähättelevät ensisynnyttäjien kokemuksia. Muistelkaa vain sitä aikaa, kun itse odotitte ensimmäistänne. Ei kaikkien tarvitse olla innoissaan mudien mukuloista.

Se on kurjaa että sinulla on mennyt raskaudet huonosti, todella valitettava ja surullinen asia, mutta ei sen odotushuoneen tarvitse sen takia pysähtyä ja olla hiljainen kuin kirjastossa. Ei se raskauteesi vaikuta, jos pari lasta siellä leikkii! Tuskin ne sinun syliin tunkee? Ehdit kuunnella hiljaisuutta kotonakin. Ja kai se iloisten lasten katselu saa ajatuksiasi pois huolistasi? Älä ajattele niin negatiivisesti. Ei sinun tarvitse rakastaa tai ihastella niitä vieraita lapsia. Anna niiden vain olla ja ajattele omiasi!

Vierailija
42/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle neuvolatäti sanoi, että jos en saa hoitopaikkaa vanhemmalle lapselle lääkärineuvolan ajaksi, niin lapsen voi ottaa myös mukaan ja hän sitten katsoo lasta sen muutaman minuutin, kun olen lääkärissä.

Terkalle varattu aika on 15min, eikä verenpaineen ja painon mittaamisessa yms. mene niin kauaa.

Kysäisepä neuvolasta ensi kerralla, onko se ongelma?

Meillä tosin käynyt hyvä tuuri, kun olen ottanut aikaisimman ajan lääkärille, jolloin isä on ehtinyt olla aamun vanhempien lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen kulki mukana kaikilla muilla käynneillä paitsi lääkärillä ja ultrassa, oli reilu vuoden vanha kun toista odotin. Ultrissa isä oli mukana ja poika oli jonkun kaverin tai mummin hoidossa. Kolmatta odottaessa kaksi ensimmäistä olivat jo sen verran isoja, että kävivät kerhossa 3x3h/vko, joten suurimman osan käynneistä sekä lääkärit ja ultrat yritettiin ajoittaa kerhon aikoihin. Jos ei onnistunut olivat tavan käynneillä mukana ja lääkärikäynneillä isä jäi kotiin vahtimaan. Isä jälleen molemmissa ultrissa mukana.

Vierailija
44/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sellaisia perheitä, jotka kunnioittaa muitakin.

Vaikka ne omat Nico_petterit olis maailman ihanimpia, niitä ei sovi juka paikkaa tuoda. Eikä ne ole kaikkien mudien mielestä niiiiiiiiin iiiihania.

Vierailija
45/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nico-Pettereitä tai Ciia-Cuccia vaan suloisia kilttejä lapsia jotka osaavat käyttäytyä myös odotushuoneessa.

Vierailija
46/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ap. Kunnalla on kotipalvelu, jonka pitäisi auttaa myös lapsiperheitä. Hyvissä ajoin tiedossa olevat avuntarpeet voidaan järjestää.

Palvelu ei ole ilmainen.

Vierailija
47/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja rutiinikäynneillä pienemmät ovat olleet mukana, ellei sitten ole sattunut olemaan mummo kylässä tai vastaavaa. Ei ole mikään ongelma ollut neuvolassa, päin vastoin, ovat viihtyneet oikein hyvin neuvolan lelujen äärellä. Yleensä jääneet aulan leikkipaikalle leikkimään ja ovi terveydenhoitajan huoneeseen jätetty raolleen. Yhdellä lääkärikäynnillä ainakin on nuorempi sisarus ollut mukana, oli aika pieni, mutta jäi neuvolan aulaan leikkipaikalle leikkimään siksi aikaa kun olin lääkärissä. Tällä kertaa tietysti ovi kiinni... Ihan vastaavasti meillä on toimittu lasten tarkastustenkin kanssa, usein on ollut sisaruksia mukana leikkimässä eikä neuvolassa ainakaan ole koskaan mainittu, että joku muu järjestely olisi parempi.

Vierailija
48/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt kuitenkin ne iihanien lastenkin vanhemmat voisivat ymmärtää, että ihan joka paikkaan niitä lapsia ei kuulu tuoda.

Vaikka ette kunnioittaisi muita ihmisiä, näytelkää edes...

Nico-Pettereitä tai Ciia-Cuccia vaan suloisia kilttejä lapsia jotka osaavat käyttäytyä myös odotushuoneessa.

Vierailija
49/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa, myös lääkärikäynnin aikana. He ovat aina vain jääneet leikkimään siksi aikaa. Yleensä th on heidän peräänsä sen aikaa katsonut tai sitten ns. vastaanottovirkailija. Tämä on meillä onneksi mahdollista, koska on pieni neuvola kyseessä.

Ultran aikaan lapset on sitten olleet yleensä siskoni kanssa kotona. Jos sisko ei ole ehtinyt (pyrin aina siihen, että olemme saaneet iltapäiväaikoja), niin naapurinin on katsonut lasten perään.

Vierailija
50/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viimeisin raskaus aika "hankala" ja sain ravata lopussa viikottain lääkärillä/ultrassa.

Otin 4-vuotiaan lopulta aina mukaan koska mies ei voinut jatkuvasti olla poissa töistä.

En edes tajunut nolostua tai tekeväni väärin! Kukaan ei kertaakaan sanonut mitään siitä että oli lapsi mukana (paitsi tervehti sitä) ja mä en kyllä hetkeäkään ajatellut että lapsi olisi ollut kenenkään muun kun mun valvottavana. Kun oli lääkäritutkimus niin jätin sen verhojen taakse "pukukoppiin" piirtämään ja perusultrassa istui kiltisti tuolissa hiljaa.

En myöskään osannut ajatella että jos olisi ollut huonoja uutisia lapsi olisi joutunut kamalasti kärsimään mun "romahduksestani" -olisihan se sen kotonakin nähnyt (mä kun muutenkin tuppaan siirtämään "romahdukseni" kotioloihin).

Niin, ja en ole nähnyt mitään lapsia kieltäviä lappuja missään vaikka on 4 lasta.

Vierailija
51/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meidän 2-vuotias katselisi suu auki, kun lääkäri työntää mun alapäästä sisään tutkimuslaitteita, kourii sieltä tai kumartuu oikein läheltä katsomaan. Ihan riittävästi selitettävää lapselle muutenkin noissa alapääjutuissa.

Enkä kyllä ole halunnut ottaa lasta mukaan tavallisille neuvolakäynneille. Oma keskittyminen on ihan mahdotonta, kun lapsi vaatii huomiota, ja itsellä olisi jotain mielen päällä neuvolan tädille juteltavaa.

Minä käyn neyvolassa ja muissa äitiys-jutuissa työpäivän aikana (joko aamusta tai illansuusta) ja lapsi on hoidossa. Jos hoitaisin lasta kotona, meillä olisi kaksikin eri hoitajaa, jotka maksusta tulisivat kyllä katsomaan tunniksi tai pariksi lasta.

Me olemme käyttäneet muutaman kerran muutenkin palkattuja lapsenpiikoja. Ottavat 15-25 euroa tunnilta. Olemme päässeet mieheni kanssa esimerkiksi yhtenä perjantai-iltana ravintolaan ihan kahdestaan syömään hääpäivän kunniaksi.

Vierailija
52/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mikään leikkipaikka! Äitipolin sivuilla on ihan erikseen teksti: toivomme, että mukana on korkeintaan yksi aikuinen, ei lapsia mukaan.

Vierailija
53/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ultrassakin on ollut, jos nuorin lapsi tarpeeksi pieni ettei ymmärrä. Lapsi rattaissa kasvot pois päin, kun äitiyspolilla ovat ultranneet. Lapselle olen ottanut jotain mieluista syötävää ja lelun. Hyvin on mennyt, eikä täälläpäin ole koskaan ainakaan sanottu etteikö saisi tuoda. Päinvastoin lääkäri yleensä aina kehunut, että onpas rauhallinen lapsi ;-) Isompia lapsia en ottaisi ultraan tai lääkäriin mukaan. Joskus olen vienyt vanhemman lapsen tutuille hoitoon ja olen aina myös tarjonnut että mielelläni otan myös itse vastaan heidän lapsiaan jos tarvetta tulee. Vastavuoroisestihan tämä toimii, kun muillakin usein samoja lastenvahtiongelmia. Jos saan aamuaikoja, mieheni on jäänyt kotia lapsia hoitamaan ja olen mennyt yksin. Mutta yleensä äitiysneuvolassa ovat kaikki lapset olleet mukana.

Vierailija
54/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli viimeksi muistaakseni ihan leluja lapsille yhdessä nurkassa. Rakenneultrahan tehdään mahanpäältä, ja olen kuullut että jotkut menevät sinne ihan koko perheellä. Vuoden takaiset tiedot, en tiedä onko tilanne muuttunut.Mutta tässä siis paikkakuntakohtaisia eroja.

Vierailija
55/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lääkäri on huokaillut mielessään, että onneksi tuo mukula ei ruvennut meuhkaamaan kesken kaiken. Että mikä ihme näillä ihmisillä on, kun on pakko tuoda lapsia mukana...

Päinvastoin lääkäri yleensä aina kehunut, että onpas rauhallinen lapsi ;-)

Vierailija
56/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vaikka teidän perheenne olisi menossa rakenneultraan, toiset odotustilassa olevat ovat ehkä menossa np-ultraan.

Sama sääntö pätee kaikille: ei lapsia ultraan. Sairaalan poli ei ole lasten leikkipaikka.

oli viimeksi muistaakseni ihan leluja lapsille yhdessä nurkassa. Rakenneultrahan tehdään mahanpäältä, ja olen kuullut että jotkut menevät sinne ihan koko perheellä. Vuoden takaiset tiedot, en tiedä onko tilanne muuttunut.Mutta tässä siis paikkakuntakohtaisia eroja.

Vierailija
57/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pyörii vain oman mahan ja omien muksujen ympärillä. Että miten kaikki olis mahdollisimman helppoa meille. Muista viis.

Vierailija
58/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että onko teillä avointa päiväkotia ap siinä lähellä? Se on ainakin tosi hyvä vaihtoehto, jos ei halua ottaa lapsia mukaan. Meillä neljäs alle kouluikäinen tulossa ja esim. ultriin olen mennyt aina yksin, että isä saa hoidettua lapsia, koska on vuorotyössä, järkkään nuo omat äitiyspolit yms. aina miehen työaikojen mukaan.

Vierailija
59/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on liikkeellä äitejä, jotka ei voi olla hetkeäkään erossa lapsistaan...

Vierailija
60/82 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jätämme oven odotushuoneeseen vähän auki, jos isommat lapset jäävät siihen leikkimään. Tai sitten koputtavat oveen sisään tullessaan.

Jos taas tahtovat tulla sisään, ottavat ehkä jonkun avaran mukaan,jota tutkivat sillä aikaa kun aikuiset juttelevat.

Meillä mies ei ole sen enempää ehtinyt neuvolaan mukaan kuin hoitanut lapsia kotonakaan, mutta aina on jotenkin selvitty. Lääkärikäynneille en heitä ole mukaan ottanut, vaan yrittänyt saada jonkun hoitajan. Hankalimpiä ovat olleet esim. aamun labrakäynnit, sillä siihen aikaan on vaikeaa saada ketään hoitamaan ja toisaalta labrassa tilat ovat kovin pienet isolle joukolle...

Ammattilaisten työrauhasta olen yrittänyt aina pitää kiinni. Onneksi kun useampi raskaus on jo takana juteltavaa neuvolassa on vähemmän. Yritämme selvitä ruiineista ripeästi turhia lätisemättä. Oma neuvolatäti on ollut tosi ymmärtäväinen, mutta kerran on meinannut sijaiselta mennä kahvi väärään kurkkuun meidän seurakunnan nähdessään :) Kysyi vielä minulta, että koska nuo lähtee pois...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme