Tänä aamuna meni minulta luottamus päiväkotiin
Taustatiedoksi sen verran, että 5,5 -vuotias keskimmäisemme on päiväkodissa 3pvää/vko. Minä siis taaperon kanssa kotona. (Kivittäkää vaan kotihoidon puolustajat, mutta jos kerhoja tms. ei ole tarjolla, niin päiväkoti on ainoa paikka nähdä ikätovereita).
Tuttuun tapaan vein lapseni aamulla päiväkodille. Heillä on yleensä tiistaisin metsäretkipäivä, joten oletin muun porukan olevan jo osittain pihalla. Piha oli kuitenkin tyhjä ja kaikki lapset vielä sisällä. No, sisällä selvisi, että kolmesta työntekijästä kaksi on poissa, ja vain yksi siis paikalla koko päivänä.
Ope pahoitteli, että retki on peruttu. Ihan ymmärrettävää minusta. Sitten selvisi, että sijaisia ei ole tulossa ollenkaan, vaan talon siivooja on open apuna, minkä ehtii. Ja päiväkodin johtajakin purjehti huoneesta toiseen auttamassa kuulemma. Kysyin sijaisesta, mutta johtaja ei osannut sanoa, tuleeko ketään koko päivänä! Kyseessä siis 3-5-vuotiaiden ryhmä, jossa nyt 18 lasta. Ja että sillä porukalla olisi vain yksi aikuinen paikalla!
No, sovin sitten, että jään omani kanssa ulkoilun ajaksi pihalle ja lähdemme sitten kotiin. Turha sinne kaaokseen olisi ollut lasta jättää, kun mitään ohjattua ei kuitenkaan tapahtuisi.
No, pihalla sitten tämän ryhmän kanssa ulkoili tasan se yksi opettaja, siivoojalla oli tietysti omat työnsä tehtävänä ja johtajalla varmaan paperitöitä. Muista ryhmistä oli tietysti aikuisia paikalla mutta silti.
Tähän asti olen olettanut, että sijaiset kyllä hankitaan mutta nyt tajusin vasta todellisuuden. Eilen oli ryhmän ope ollut pari tuntia aivan yksin lasten kanssa. Siitä en enempää tiedä, koska maanantai on lapsellamme kotipäivä. Miten on edes mahdollista, että yhdelle aikuiselle annetaan vastuulleen 18 lasta. Ja johtaja vaan hymyilee maireasti.
Kerroin kyllä mitelipiteeni tästä tilanteesta johtajalle mutta pitäisiköhän ottaa vielä yhteyttä muuallekin?
Kommentit (53)
Sijaisia SAA palkata aina kun suhdeluvut niin vaativat. Sijaisia vain ei saada. Heitä ei ole. Kukaan ei ole halukas sijaisuuksia tekemään. Ja huom. kokemattomasta ei ole mitään hyötyä tuollaisessa kaaostilanteessa.
Edes päivähoitoon satsatulla rahalla ei korjata sijaisongelmaa. Työntekijät vain loppuvat kesken. Alan arvostus ei riitä. Vaatimukset ovat liian kovat palkkaan ja arvostukseen nähden. Lähihoitajakouluun otetaan aivan kenet vaan ja punnerretaan valmistuneena ulos vaikka väkisin. Näistä ei ole työntekijöiksi. Heitä kutsuin juuri 7 työhaastatteluun. Yksikään ei tullut. Työttömiä työnhakijoita...
Omassa kunnassani on monta ns. vakisijaista, jotka kiertää aina ryhmästä toiseen missä milloinkin eniten tarvitaan. Muita sijaisia tarvitaan hyvin harvoin. Tuollaiseen vakisuhteeseen löytyy aibna hakijoitakin paremmin. Kannattaa pommittaa ylempää johtoa ja vaatia tuollaista, lasten turvallisuus tulee olla etusijalla myös henkilökunnan sairastellessa.
ei ole tätä. Esim. Helsingissä sijaiset tulevat (tai ainakin tulivat ennen) sijaispalvelun kautta.
Päiväkoti joutuu puntaroimaan mihin rahat laittaa kun sitä on rajallinen määrä.
Aika ylös saat valittaa (eikä auta tähän hetkeen) jotta tapahtuu muutos.
Mitä teidän päässä liikkuu? Ei ole rahaa!
Eivät ne ohjaajatkaan tilanteesta nauti, vaan todellakin toivovat sitä sijaista sinne paikalle. Aina sijaisia ei vain ole! Harva haluaa sitoua kiertäväksi sijaiseksi kunnalliseen päivähoitoon. Koskaan ei tiedä onko töitä vai ei, voi mennä viikkoja että missään ei tarvita ja sitten yhtäkkiä pitäisi saman päivän aikan olla kahdessa eri paikassa kun on niin huutava pula sijaisista.
Tietenkään tuollainen tilanne ei ole mitenkään turvallinen lapsille ja hoitajakin varmasti kärsii tilanteesta. Itse ainakinkokosin tosi suurata vastuuta ja jännitystä tuollaisessa tilanteessa. Kuitenkaan ei oikein voi työssäkäyvien vanhempien lapsia alkaa ovelta käännyttää takaisinkaan...
Aina kannattaa kuitenkin ottaa ylemmälle taholle yhteyttä ja valittaa tilanteesta! Ei silloin ainakaan mitään tuollaiselle tapahdu jos kukaan ei koskaan valita... Kyllä sijaisjärjestelmä pitäisi saada sellaiseksi ettei tuollaisia tilanteita pääse syntymään. Päiväkodin vika se kutienkaan ei ole, he varmasti sijaista haluavat turvallisuuden takia yms.
Muutosta ei tule jos vanhemmat eivät nosta kissaa pöydälle.
Samat vanhemmat ovat toisaalla itkemässä, miten menestyviä ihmisiä rangaistaan kaiken maailman tuloveroilla, jotka sitten käytetään kaiken maailman luuserien elättämiseen.
Meillä on tällä hetkellä täytetty vain puolet kiertävien sijaisten paikoista. Loppuja ei olla hakijapulan takia saatu täytettyä.
hyväksyttekö te tälläisen? Puututteko mitenkään oman päiväkodin sijaisongelmaan? Nostatteko koskaan kissaa päydälle?
Tämän ketjun perusteella tuntuu, että kaikki vain hyväksyy tilanteen!?
Kyse on kuitenkin meidän lapsista, joille pitäisi taata turvallinen päivä, hoitajia tulisi olla riittävästi. Onko lapsesi päiväkodissa näin?
Nyt on menossa budjettikeskustelut ensi vuodelle. Nyt kannattaa älähtää ja kirjoittaa vaikka suoraan kunnan päättäjille havaitsemistaan epäkohdista.
Päiväkoti joutuu puntaroimaan mihin rahat laittaa kun sitä on rajallinen määrä.
Aika ylös saat valittaa (eikä auta tähän hetkeen) jotta tapahtuu muutos.
Mitä teidän päässä liikkuu? Ei ole rahaa!
ja varsin tavallinen ongelma on että ei edes tiedetä mikä se todellinen tilanne "kentällä" on.
Ilman muuta kannattaa pitää meteliä jos kokee että parannettavaa on. Ei ne asiat muuten etene.
johtajaa kyllä jollain tasolla. Kello oli päiväkodille mennessämme n. 9.15, eikä hän vielä ollut edes alkanut etsimään sijaista. Opettaja oli tyytyväinen, että oli saanut siivoojan avukseen. Hän on ihana ihminen ja lapsille tuttu, mutta hänen työnkuvaansa ei varmasti kuulu sijaistaa hoitajia. Eikä hänen työtään ole kuitenkaan kukaan muu tekemässä.
Tämä oli ensimmäinen kerta, kun tällainen tapaus tuli esiin (tai sitten en ole niistä vaan tiennyt). Muuten toiminta päiväkodissa on hyvää. Viskareille on omat tuokionsa, joka viikko on jumppa lähikoulun salissa, metsäretki, pelipäivä jne. Lapsille on koottu kasvunkansiota, heitä valokuvataan ja videoidaan, jos vanhemmat niin toivovat (muistoksi siis) siis).
Lasten ja hoitajien parasta ajattelen, kun mietin yhteydenottoa ylempään tahoon. Hoitaja on kahden päiväkodin yhteinen, enkä häntä tunne kovin hyvin.
Ja olen oikeasti yllättynyt, että tällainen "yksinjääminen" ryhmän kanssa on näin yleistä. Olen halunnut uskoa systeemin toimivan paremmin.
ap
Sitten kun jotain sattuu niin kysytään montako oli paikalla...
Kerron omasta työpäivästäni päiväkodissa jossa vaihtoehtopedagogiikkaa. Lapset 3v-6v. Esikoululaiset saavat esiopetusta keskipäivällä sinä aikana kun muut ovat nukkarissa.
Meitä oli työpäivän aikana ihan normaali määrä vastuullisia aikuisia.
Päiväkodissa on eri huoneita joihin lapset voivat mennä tekemään jotain tai leikkimään, lukemaan jne. Ihan vapaasti.
Olin yhdessä huoneessa, jossa osa lapsista leikki ja muutama pienempi oli maton päällä lattialla katselemassa kirjaa. Yhtäkkiä toisesta huonesta tuli vauhdilla isokokoinen eskarilapsi joka kaatui pienen päälle. Päiväkodissa on lapsille säännöt, mm. sisällä ei saa juosta.
Satuin seisomaan kaatuneen ja alle jääneen lapsen vieressä. Nostin pienen heti syliini ja näin leuan alla n. 2cm:n kokoisen viiltohaavan, joka oli juuri aukeamassa niin että veri olisi päässyt valumaan, mutta sain saman tien painettua paperipyyhkeen palalla haavakohtaa siten ettei verta ehtinyt mennä puserollekaan.
Tästä voi päätellä että olen ollut ihan vieressä vahingon sattuessa enkä todellakan olisi voinut estää tapahtunutta, sillä lapsi juoksi yllättäen.
Yksi meistä hoitajista lähti taksilla viemään lapsen leukaa "liimattavaksi" ja äidille myös soitettiin paikka mihin voi mennä lapsensa luokse.
Jäin päiväkotiin, oli lähes sulkemisaika. Lapsen äiti soitti minulle päästyään lääkäriasemalle. Hän "kuulusteli" tosi tarkkaan asiat sekä myös montako lasta oli kanssani tapahtumahetkellä siinä erillisessä huoneessa.
Vaikeaa siinä on tietää tarkkaa lapsilukua, koska lapset menevät ja tulevat huoneista toisiin, mutta koska lapsia oli jo lähtenyt kotiin, muistin ketkä lapset enää olivat huoneessa; kuudes lapsi oli se joka kaatui..
Ilmeisesti kirjan reuna sai aikaan syvän haavan, sillä lapsi jonka alle pieni 3-vuotias jäi oli painava 6-vuotias.
toisaalta puhutaan aikuisten määrästä koko taloa kohden, oli sisällä tai ulkona=yhteensä, mutta kyllä tämä äiti halusi ehdottomasti tietää suhdeluvun yhden huoneen osalta.
Myöhemmin äiti soitti minulle kotiin ja kertoi haavan olleen suht pienen mutta syvän. Hän kiitteli nopeaa toimintaani ja antoi palutetta -Hyvin toimittu. Onneksi olin siinä paikalla etten ollut esim. oven liepeillä jotain asiaa selvittämässä.
Olen kunnallisessa päiväkodissa ollut yksin ison ryhmän kanssa. Kerran meitä oli kaksi joissa olimme oman ryhmämme ainoat aikuiset.
Yhdistimme lapset niin, että näköetäisyydellä osa lapsista katsoi lasten piirrettyä, osa leikki yhdessä oman ryhmän tilassa työkaverin istuessa oven edessä nähden leikkijät sekä piirrettyjä katsovat.
Oli kotiinlähtijöitä pikku hiljaa, minä liikuskelin hakemassa piirretyistä lapsia sitä mukaa kun heitä haettiin ja valvoin muutenkin menoa.
Ulos ei menty noin monen lapsen kanssa kahdestaan. Hallittiin paljon paremmin sisätiloisa.
Oma lapseni on 3v ja ryhmässä jossa puolet eskarilaisia. 3 v jää jo kokonsa puolestakin helposti toisten jyräämäksi. En tykkää yhtään tuollaisesta sekaryhmästä, pieniä tapaturmia sattuu helpommin kuin jos ryhmä koostuisi esim. 3-4-vuotiaista. 6-vuotiailla on jo ihan eri tavalla vauhtia ja voimaa tekemisissään kuin 3-vuotiailla.
Sitten kun jotain sattuu niin kysytään montako oli paikalla...
Kerron omasta työpäivästäni päiväkodissa jossa vaihtoehtopedagogiikkaa. Lapset 3v-6v. Esikoululaiset saavat esiopetusta keskipäivällä sinä aikana kun muut ovat nukkarissa.
Minä olin se siivooja ja minun olisi pitänyt omien siivous/keittiötöiden lisäksi tuurata milloin missäkin ryhmässä.
kun vastuulleni jäi 13 lasta ja kaksi liikuntavammaista (toisella oli avustaja), että puolitin lapsiryhmän kahteen, pistin toiset toiseen huoneeseen ja toiset toiseen. Itse istuintuolissa huoneita jakavan oven suussa ja vahdin siitä molempia huoneita. Koko ajan koitin pitää huolen, että jokaisella lapsella oli joku toiminta käynnissä (toisessa huoneessa esim. palikat ja autot, toisessa piirtelyt ja pelit).
Kun tuli aika lähteä ulos, avustaja puki toista liikuntavammaista ja minä toista ja samalla ohjasin muut lapset vessaan ja pukemaan. Oli ottanut osan lapsista pukemaan ja osa vielä teki jotain palapelejä lasioven takana. Kun liikuntavammaiset oli puettu, avustaja meni laittamaan omat vaatteensa päälle ja minä pistin valmiita lapsia pihalle hänelle ja muiden ryhmien aikuisille. Sitten lopuille lapsille päälle ja itselle myös.. huoh. Lapset 3-5v. Aikamoista oli tuon ryhmän kanssa toimiminen.
Kyllä nykyään näin on.
Hyvinkäällä yksi johtaja vastaa kolmesta päiväkodista, johtaja ei ole paikalla missään noista kuin muutamana päivänä viikossa.
Muissakin isommissa lähikunnisamme yksi johtaja vastaa ainakin kahdesta ellei kolmestakin päiväkodista.
Johtaijllakin on esimiehet ja on tietty luvallinen lapsimäärä aikuista "oikea hoitaja" kohteen. Olen itse nänhyt ja kiertänyt paljon päiväkoteja- toisissa sijaiset on aina olemassa- niistä ei tinkitä ja jotkuissa kierretään sääntöjä.
Ajatelkaas nyt 18 lasta ja yksi aikuinen pihalla... jos siinä käy jotain niin vaikka johtja juoksisi ulos niin edelleen ymmärtäkseni lapsimäärä per aikuinen ylittyy....
Kannatta valittaa heti!
Johtaijllakin on esimiehet ja on tietty luvallinen lapsimäärä aikuista "oikea hoitaja" kohteen. Olen itse nänhyt ja kiertänyt paljon päiväkoteja- toisissa sijaiset on aina olemassa- niistä ei tinkitä ja jotkuissa kierretään sääntöjä. Ajatelkaas nyt 18 lasta ja yksi aikuinen pihalla... jos siinä käy jotain niin vaikka johtja juoksisi ulos niin edelleen ymmärtäkseni lapsimäärä per aikuinen ylittyy.... Kannatta valittaa heti!
Riittää, että koko talossa on listoilla tarpeeksi väkeä, sairaana tai ei. Se ei ole hetkittäinen tilanne vaan kokonaisuus.
mikä on lapseni pk.ssa? Aina on monta tätiä paikalla ja aina on sijaisia jos joku on sairaslomalla. Miten tämä pk. pystyy pitämään homman hanskassa? Ja nämä sijaisetkin, jota pk.ssa on ,ovat vanhoja tuttuja eivät mitään uusia?