Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi aikuisten nirsoilu ja "kulinarismi" on nykyään muotia?

Vierailija
04.10.2010 |

Ärsyttää kun on missä pöytäseurueessa tahansa ja missä ruokapaikassa tahansa, niin aina on nipottajia pöydässä. Milloin mikäkin on väärin tehty tai ei maistu tai muuten vaan tylsää ja tavallista. Pasta on löllöä ja salaatti vettynyttä, lasagne mössöä ja kala mautonta. Tai wokki tehty väärin tai vähintään maustettu väärin ja lihakin pilattu ja annos ruma jne. jne. jne. Pitää olla sormisuolaa ja luomuruokosokeria ja lähimeijerin voita yms.

Olen varmaan vanhanaikainen kun minut on vielä kasvatettu siihen että ruoasta ei valiteta ja syödään mukisematta oli ruoka oma herkku tai ei.

Omien kaverien "Glorian ruoka jne" -resepteistä kohkaus ja kulinarististen nautintojen hekumointi ottaa pattiin.

Syödä on pakko joka päivä, miksi siitä tehdään sellaista teatteria?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on vain vastaus siihen, että ruoka on muuttunut koko ajan huonommaksi ja huonommaksi. Yhä enemmän lisäainehöttöä, jota tuotetaan mahdollisimman tehokkaasti ja halvalla.

Ne, jotka arvostavat kunnon ruokaa, ovat huomanneet muutoksen huonompaan suuntaan ja se vain jatkuu. Niin kauan kuin suomalainen ostaa "sitä mitä halvimmalla saa", niin kulut ajetaan niin alas, ettei sillä voi saada enää hyvää ravitsevaa ruokaa. Onneksi myös monen silmät ovat avautumassa ja arvot muuttumassa.

Hyvän ruuan arvostaminen tarkoittaa sitä, että arvostaa (= on myös valmis maksamaan siitä) rauhassa ja turvallisesti tuotettuja kunnon raaka-aineita, arvostaa kokkien työtä ja panostusta kunnon ruuan eteen sekä arvostaa kaikkea aitoa ja luonnollista - ei keinotekoisia lisäaineita. Ihminen on sitä mitä se syö - tänäpäivänäkin.

Vierailija
22/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on vain vastaus siihen, että ruoka on muuttunut koko ajan huonommaksi ja huonommaksi. Yhä enemmän lisäainehöttöä, jota tuotetaan mahdollisimman tehokkaasti ja halvalla.

Ne, jotka arvostavat kunnon ruokaa, ovat huomanneet muutoksen huonompaan suuntaan ja se vain jatkuu. Niin kauan kuin suomalainen ostaa "sitä mitä halvimmalla saa", niin kulut ajetaan niin alas, ettei sillä voi saada enää hyvää ravitsevaa ruokaa. Onneksi myös monen silmät ovat avautumassa ja arvot muuttumassa.

Hyvän ruuan arvostaminen tarkoittaa sitä, että arvostaa (= on myös valmis maksamaan siitä) rauhassa ja turvallisesti tuotettuja kunnon raaka-aineita, arvostaa kokkien työtä ja panostusta kunnon ruuan eteen sekä arvostaa kaikkea aitoa ja luonnollista - ei keinotekoisia lisäaineita. Ihminen on sitä mitä se syö - tänäpäivänäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivästä toiseen maksetaan työpaikan ruoasta ja valitetaan. Järjen köyhyyttä.

Vierailija
24/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta myös päinvastaisen trendin: aina kun teen jotain hyvin perusruokaa, kuten lohisoppaa tai vaikkapa jotain uunihaudutettua liharuokaa, niin kaverit saattaa ihmetellä miten mä osaan tehdä ns. perusruokaa??? Eli ne ihmeelliset Glorian ruoka-reseptit (jotain vadelma-clafoutis'ta paahdetun sous-vide ankanrinnan jälkkäriks..) on ihan normiruokaa, mut sitte kun tekee tyyliin makaronilaatikkoa niin se ihmetyttää.

Ja ikää on yli 30 v.

Ja Helsingissä asutaan.

Vierailija
25/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen aivan samaa mieltä, että ylikeitetty pasta (jota saa Suomessa usein) on aivan hirveää, tulee laitoskeittiö mieleen :)

Kylässä ollessaan tietenkään ei saa aukoa päätään ruoasta, mutta jos siitä itse kalliisti maksaa, niin miksi ei olisi oikeutta arvioida? Toki jos koko ajan valittaa, niin muulta pöytäseurueelta menee juhlatunnelma, mutta toisinaan ne omat parantavat ideansa voi ottaa ihan keskustelun kannalta, tyyliin: "Mitä olet mieltä, olisko kastikkeesta voinut vähän vähentää suolaa ja lisätä inkivääriä?"

Jos menet teatteriin, puit kyllä nähdyn esityksen. Sama konserteissa ja taidenäyttelyissä. Miksei sitten ravintolassa saa sanoa, mitä mieltä on?

Vierailija
26/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa kyllä kertoa sille tarjoilijalle jos ruoassa on ollut jotain vikaa.

Kaikkein pahimpia asiakkaita ovat ne jotka vain nyökyttelevät tyytyväisen näköisenä että joo joo on hyvää ja sitten valittavat kaverille että kun oli pahaa ruokaa.

Sitä varten se tarjoilija käy "kesken" kysymässä että maistuuko ja onko kaikki hyvin, että sen virheen voi korjata. Voikun suomalaisetkin tajuaisivat tämän.

Tuosta kulinarismista, on eri asia jos ihminen oikeasti tietää mistä puhuu, mutta suurimmalla osalla ei nyt ole hajuakaan siitä mistä he puhuvat.

Nirsoilu nyt on vain hölmöä. Jos tilaa ravintolassa ruokaa, niin voisi samantien katsoa sellaisen annoksen jossa ei ole niitä aineita mistä ei pidä, tai sitten vain ystävällisesti pyytää siltä tarjoililta että kertoo kokille että ei laita sitä ja sitä ruokaan. Yleensä tässä vaiheessa kysytään, tai pitäisi kysyä, että haluaako jotain korvaavaa tilalle. Jos on nirso niin ei siitä tarvitse tehdä järkyttävää showta vaikkapa niistä ananaksen palasista salaatissa..

Vierailija
27/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menet teatteriin, puit kyllä nähdyn esityksen. Sama konserteissa ja taidenäyttelyissä. Miksei sitten ravintolassa saa sanoa, mitä mieltä on?

Periaatteessa joo näin, mutta pitää olla tarkka seurasta, jossa arvioita esittää ja kuinka pitkäksi aikaa jää märehtimään pastan vetisyyttä. Jos seurassa on henkilöitä, jotka eivät jaa tätä innostusta ruokaan ja kyseinen vetinen pasta on heidän mielestään ihan hyvää (tai jopa älyttömän hyvää), on vähän moukkamaista haukkua ruokaa.

Meillä on ainakin monenlaisia kavereita ja osan kanssa ruokaa puidaan mielellään ja osa on sellaisia, joiden mielestä abc:n ruoka on oikein hyvää ja määrä voittaa aina laadun. Viimeksi mainituille on aika turhaa ruveta puhelemaan al dente pastasta tai pihvin kypsyysasteista.

Ruuan hienouksista ymmärtävässäkin seurassa kitinä on eri asia kuin asiallinen huomioiden esittäminen. Ja työmaaruokalassa tai ketjuravintolassa on aika noloa ruveta mielipiteitä esittämään, kun niiden konsepti on vähän eri kuin hienostoravintolalla.

Vierailija
28/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sellaista nirsoiluvalittamista en kestä (siis "Miksi täällä on aina paprikaa"). Itse joudun tarkkailemaan ruokaa tarkasti, mutta koska kyse ei ole mistään hengenvaarallisesta (esim. pähkinäallergiasta) niin syön annoksesta mitä pystyn ja jätän paprikat, kurkut ja kaalit syömättä ilman sen kummempaa.

Kaveripiirissä on oikeita kulinaristejakin, ja täytyy sanoa etten ole niitä syömään pyytänyt pitkiin aikoihin =D

Vierailija
29/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlainen nirsoilu on typerää, varsinkin jos ollaan kutsuttuina illallisille tai vastaaville. Silloin syödään mitä tarjolla on ja vaikka kotona sitten ruoditaan oliko hyvää vai ei, eikä pilata isännän tai emännän iltaa!! Sehän nyt kuuluu alkeellisimpaan sivistykseen jo! Omassa ystäväpiirissä oli kavereita jotka ilmoittivat jo etukäteen mitä eivät halua syödä ja mitä heidän erikoisruokavalionsa voi sisältää - arvaatteko kutsuttiinko heitä usein??

On toki minullakin ruokia joihin suhtaudun arastellen (esim äyriäiset tajuttoman ruokamyrkytyksen jälkeen) mutta mielellään maistelen kaikkea ja lapsetkin on opetettu siihen pienestä pitäen. Rakastamme ruokaa; viikolla kiireessä toki tehdään tavallista kotiruokaa (ei eineksiä) mutta viikonloppuisin ruuan tekoon saa mennä hyvinkin 3-5 tuntia ja toinen mokoma sen nauttimiseen. Lähes joka viikonloppu meitä on iso seurue syömässä, +/- 10 henkeä joko omaa perhettä tai ystäviä. Ja viikonlopun suunnittelu aloitetaan jo maanantaina:D

Mitä ihmeellistä on jossain Glorian koti resepteissä, ei ne ole mitään gurmeeta - sitä löytää pienestä italialaisesta tai ranskalaisesta kylästä missä joku mummo tai pappa tekee sinulle rakkaudella ruokaa tuoreista maukkaista tuoreista aineksista! Mutta kukin tyylillään....

Vierailija
30/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlainen nirsoilu on typerää, varsinkin jos ollaan kutsuttuina illallisille tai vastaaville. Silloin syödään mitä tarjolla on ja vaikka kotona sitten ruoditaan oliko hyvää vai ei, eikä pilata isännän tai emännän iltaa!! Sehän nyt kuuluu alkeellisimpaan sivistykseen jo! Omassa ystäväpiirissä oli kavereita jotka ilmoittivat jo etukäteen mitä eivät halua syödä ja mitä heidän erikoisruokavalionsa voi sisältää - arvaatteko kutsuttiinko heitä usein??

On toki minullakin ruokia joihin suhtaudun arastellen (esim äyriäiset tajuttoman ruokamyrkytyksen jälkeen) mutta mielellään maistelen kaikkea ja lapsetkin on opetettu siihen pienestä pitäen. Rakastamme ruokaa; viikolla kiireessä toki tehdään tavallista kotiruokaa (ei eineksiä) mutta viikonloppuisin ruuan tekoon saa mennä hyvinkin 3-5 tuntia ja toinen mokoma sen nauttimiseen. Lähes joka viikonloppu meitä on iso seurue syömässä, +/- 10 henkeä joko omaa perhettä tai ystäviä. Ja viikonlopun suunnittelu aloitetaan jo maanantaina:D

Mitä ihmeellistä on jossain Glorian koti resepteissä, ei ne ole mitään gurmeeta - sitä löytää pienestä italialaisesta tai ranskalaisesta kylästä missä joku mummo tai pappa tekee sinulle rakkaudella ruokaa tuoreista maukkaista tuoreista aineksista! Mutta kukin tyylillään....

hakemaan gourmeeta. Kyllä sitä saa ihan Suomestakin.

Vierailija
31/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakemaan gourmeeta. Kyllä sitä saa ihan Suomestakin.

Vierailija
32/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa niuhotetaan ruoan laadun kanssa huomattavasti enemmän kuin meillä. Siellä harva suostuu syömään sellaista ruokaa kuin Suomessa tarjotaan esim. kouluissa, liikenneasemilla tai työpaikkaruokaloissa.

Mitenkäs oli ranskalaisten liikalihavuuden kanssa?

Vierailija
33/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole sama asia. Nirsoilu tarkoittaa ärsyttävää ruoan sorkkimista, ja valittamista että ei syö sipulia tai paprikaa tai persiljaa, ja erottelee ruokaa lautesellaan kuin pikkulapsi. Ruokaa maun takia kritisoiva syö kaikkea mutta valittaa jos tarjoillaan pilaantunutta tai väärin valmistettua ruokaa. Jos maksaa ravintolahinnan niin on oletettavaa että ruoka on moitteetonta. Tietenkin suhtauttaen ravintolan hintatasoon. Grillikioskilla ei valiteta vaan syödään mitä eteen annetaan, ellei pilaanuutta. Rossossa vähän sama asia. Mutta hintavassa ravintolassa voi vaatia oikein valmistettua ruokaa. On väärin olla valittamatta jos pihvi maksaa 30e, ja on sitkeää tai väärän kypsyistä.

Vähän kuin auto. Harva valittaa että 20vuotta vanha farmariauto pitää melua, mutta jos upouusi bemari pitää melua, niin heti huoltoon. Yksinkertaista.

Vierailija
34/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nirsoilen. Saatan jopa tokaista, että taas tässä työmaasyöttölän salaatissa on herneitä niin että puolustusvoimat joutuvat olemaan ilman torstairokkaansa. Tai miksi ihmeessä persiljaa pitää tunkea ihan kaikkeen? Ja yhdessä vaiheessa kävin muualla syömässä, koska kukkakaalia oli kyseseissä ruokalassa ihan kaikessa.

Tehdäänpä nyt pari asiaa selväksi: toistaiseksi meillä vallitsee hyvin laaja valinnanvapaus ravintomme suhteen. Minulla ei ole mitään pakkoa syödä esim. niitä herneitä, koska ne maistuvat minusta pahalta. Eikä sinulla, arvoisa anti-nirsoilija, ole mitään syytä tuomita minua siitä etten halua syödä ruokaa joka suussani maistuu pahalta. Joskus jopa puran herneiden tai kukkakaalin ta persiljan aiheuttaman mielen sanoiksi. Aikuiset ihmiset ymmärtävät, ettei tarkoitukseni ole väittää ruokaa huonoksi. Eikä minua yhtään häiritse, vaikka joku söisi ateriakseen herne-kukkakaali-persiljasalaattia. Siitä vain. Minä kuitenkaan en sitä halua.

Voi olla että olen lapsellinen. Mutta turha änkätä. Tähän ikään mennessä olen maistanut tarpeeksi monta kertaa noita kaikkia tietääkseni, että en halua syödä niitä. Enkä näe tässä asiassa mitään sen kummempaa kuin että joku ei halua pitää sen tai tämän värisiä vaatteita tai haluaa ostaa nimenomaan punaisen auton. Kyse on makuasiasta, enkä totisesti anna muiden moralisoida itseäni siinä.

Vierailija
35/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdään "glorian ruokaa" useinkin

Vierailija
36/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nirsoilen. Saatan jopa tokaista, että taas tässä työmaasyöttölän salaatissa on herneitä niin että puolustusvoimat joutuvat olemaan ilman torstairokkaansa. Tai miksi ihmeessä persiljaa pitää tunkea ihan kaikkeen? Ja yhdessä vaiheessa kävin muualla syömässä, koska kukkakaalia oli kyseseissä ruokalassa ihan kaikessa.

Tehdäänpä nyt pari asiaa selväksi: toistaiseksi meillä vallitsee hyvin laaja valinnanvapaus ravintomme suhteen. Minulla ei ole mitään pakkoa syödä esim. niitä herneitä, koska ne maistuvat minusta pahalta. Eikä sinulla, arvoisa anti-nirsoilija, ole mitään syytä tuomita minua siitä etten halua syödä ruokaa joka suussani maistuu pahalta. Joskus jopa puran herneiden tai kukkakaalin ta persiljan aiheuttaman mielen sanoiksi. Aikuiset ihmiset ymmärtävät, ettei tarkoitukseni ole väittää ruokaa huonoksi. Eikä minua yhtään häiritse, vaikka joku söisi ateriakseen herne-kukkakaali-persiljasalaattia. Siitä vain. Minä kuitenkaan en sitä halua.

Voi olla että olen lapsellinen. Mutta turha änkätä. Tähän ikään mennessä olen maistanut tarpeeksi monta kertaa noita kaikkia tietääkseni, että en halua syödä niitä. Enkä näe tässä asiassa mitään sen kummempaa kuin että joku ei halua pitää sen tai tämän värisiä vaatteita tai haluaa ostaa nimenomaan punaisen auton. Kyse on makuasiasta, enkä totisesti anna muiden moralisoida itseäni siinä.

Ilmeisesti olet sosiaalisilta taidoiltasi muutenkin rajoittunut?

Vierailija
37/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nirsoilen. Saatan jopa tokaista, että taas tässä työmaasyöttölän salaatissa on herneitä niin että puolustusvoimat joutuvat olemaan ilman torstairokkaansa. Tai miksi ihmeessä persiljaa pitää tunkea ihan kaikkeen? Ja yhdessä vaiheessa kävin muualla syömässä, koska kukkakaalia oli kyseseissä ruokalassa ihan kaikessa. Tehdäänpä nyt pari asiaa selväksi: toistaiseksi meillä vallitsee hyvin laaja valinnanvapaus ravintomme suhteen. Minulla ei ole mitään pakkoa syödä esim. niitä herneitä, koska ne maistuvat minusta pahalta. Eikä sinulla, arvoisa anti-nirsoilija, ole mitään syytä tuomita minua siitä etten halua syödä ruokaa joka suussani maistuu pahalta. Joskus jopa puran herneiden tai kukkakaalin ta persiljan aiheuttaman mielen sanoiksi. Aikuiset ihmiset ymmärtävät, ettei tarkoitukseni ole väittää ruokaa huonoksi. Eikä minua yhtään häiritse, vaikka joku söisi ateriakseen herne-kukkakaali-persiljasalaattia. Siitä vain. Minä kuitenkaan en sitä halua. Voi olla että olen lapsellinen. Mutta turha änkätä. Tähän ikään mennessä olen maistanut tarpeeksi monta kertaa noita kaikkia tietääkseni, että en halua syödä niitä. Enkä näe tässä asiassa mitään sen kummempaa kuin että joku ei halua pitää sen tai tämän värisiä vaatteita tai haluaa ostaa nimenomaan punaisen auton. Kyse on makuasiasta, enkä totisesti anna muiden moralisoida itseäni siinä.

Ilmeisesti olet sosiaalisilta taidoiltasi muutenkin rajoittunut?

Me ei kutsuta kylään illalliselle sellaisia ihmisiä joilla noita ruoka-aine nirsoiluja. Jos teen ruokaa niin en jaksa miettiä saako sipulia laittaa ja kuinka pieneksi persilja pitää silputa jotta se ei näy. Naurettavaa. Syökää sitten kotonanne puuroa. Ja toedän ettet muutenkaan haluaisi tulla jos tällainen asenne, kunhan purin mieltäni.

Vierailija
38/41 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mennä ravintolaan syömään makaroonia???

joo joo, siellä sitä sanotaan pastaksi, mutta makaroonia se on silti. voi olla ihan hyvää. mutta todennäköisemmin odottanut syöjää pidempään kuin vartin, koska syöjällä ei ole aikaa odottaa sitä varttia, että se hänelle keitettäisiin tilauksen mukaan. ja lämpimänä makarooni muhjaantuu.

mutta silti siinä on kaloreita, ja ruokaa syödään siksi, että siinä on kaloreita. piste. koska jos ei ole, niin miksi syödä?

Vierailija
39/41 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkös kulinarismi ja nirsoilu ole juurikin vastakohtia? Kulinaristi on utelias maistamaan erilaisia ruoka-aineita ja suutuntumia. Kaverien kanssa illallisella kokataan jotain uutta ja sitten ruoditaan porukalla, miten hyvin annos onnistui. Matkustamisen tärkeimpiä juttuja on paikallisen ruokavalion ja mausteidenkäytön kokeileminen. Tietysti kaikki ravintolat eivät kummoisia elämyksiä tarjoa, mutta siksi juuri sinne ei tarvitse toista kertaa mennä.

Nirsoilija on taas se tyyppi, joka on jäänyt viisivuotiaan tasolle loppuiäkseen, syö ainoastaan makaronia ja ketsuppia ja valittaa, jos ruuassa on sieniä. Aikuinen ihminen opettelee pois ennakkoluuloistaan, vaikka homma edistyisikin vain oliivi kerrallaan. Tavallisen aikuisen kuuluu pystyä ainakin maistelemaan kaikkea, poislukien tietysti sairaudet ja eettiset vakaumukset.

Vierailija
40/41 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2010 klo 23:04"]

Tää elämänohje on todellakin joltain sota-ajalta peräisin:

Olen varmaan vanhanaikainen kun minut on vielä kasvatettu siihen että ruoasta ei valiteta ja syödään mukisematta oli ruoka oma herkku tai ei. i]

Nykyään ei onneksi ruoka ole pelkkää ravintoa, jolla just ja just pysyy hengissä. Se on elämys, nautinto, yms!

Sitäpaitsi, ylikypsä pasta ON erittäin iljettävän tuntuista suussa ja maistuu vain vedelle.

Jos salaatti on päässyt "vettymään" se on jo pilaantunut, ei kai sitä hullukaan söisi?!

Kuka oikeasti pitää lasagnesta, joka on ylikypsää mössöä? Ruoassa pitää olla rakennetta! Vanhainkodin keittiö on asia erikseen...

Pidätkö mauttomasta kalasta? Puolestani voit syödä siinä tapauksessa vaikka pahvilaatikon kulmaa, mutta väärin se on että kaloja kalastetaa siksi, että niistä tehdään kuivaa ja mautonta syötävää.

Huono kokki pilaa lihankin helposti ja esin sitkeää kengänpohja lihaa ei pysty syömään, kun ei siihen uppoa edes hampaat.

Ruoan maustaminen on tärkeä asia, oletko vähän vajaa?

Mainio kirjoitus!! :D :D :D