Onko mielestäsi itsekästä lopettaa imetys kun vauva on 4kk
jotta itse voisi laihduttaa?
Oon niin lopen uupunut näihin läskeihin, raskauskiloja vielä 5saatava pois ja painoindeksi huitelee varmaan jossain 31-32paikkeilla..
nytkin imetän enään öisin ja korkeintaan kerran päiväsaikaan..lapsi nukkuu paljon pidempään korvikkeella niin olen ajatellut siirtyä kokonaan siihen. Vasta-aineet kuitenkin mietityttää, että sitten lapsi jää ilman niitä :( pakkasessa on maitoa, mutta ehkä vain jotain 4dl, joten siitä ei kauan riitä, vaikka sitä laittais korvikkeen joukkoon..
Onko teillä muilla tullu huono omatunto kun/jos olette lopettaneet imetyksen aikaisemmin kun 6kk iässä?
Kommentit (39)
mutta toisaalta se helpottikin elämää. Mutta eikös tuonikäisen imettäminenkin laihduta?
Yöheräilyjen loppuminen on oikein pätevä syy siirtyä korvikkeelle. Eli laitat jatkossa ukon hoitamaan yösyöttelyt ja itse voit virkeänä lähteä vauvan kanssa aamulenkille.
Eli joo, on se mun mielestä hiukan itsekästä. Kilot lähtee ja pysyy poissa elämäntaparemontilla, eikä se estä imetystä.
Voihan sitä katsoa imetysaikanakin, mitä suuhunsa pistää! Itse en siis laihdutuksen vuoksi lopettaisi imetystä, mutta jos sinusta se tuntuu hyvältä idealta niin mikäs siinä.
Ja varmaan aika harva lopettaa imetyksen juuri tuolloin 6 kk ikäisenä, mistä sä sen iän keksit?
kyllä se laihduttais jos imettäis koko aikaisesti, mutta mulla oli niiiin kauhee nälkä silloin koko ajan ja yölläkin jouduin tuleen syömään, että siirryttiin osittain korvikkeeseen. En myöskään pidä julkisesti imettämisestä ja nyt meillä on jo kolme harrastusta viikossa joten sielläkin on niin helppo antaa pullosta. Äidinmaito pitää lapsellani nälkää vain 1-1½h, korvike 3-4h
Ap
Itsepahan olet jo paatoksen tehnyt, kun lapsi saa rintaa Paris kertaa paivassa vaan.
Mikset voisi tehda niin, etta syot terveellisesti ja monipuolisesti ja kuntoilet runsaasti? Samalla voi jatkaa imetysta. Noin tehden tulisit pikkuhiljaa lapsellekin terveellisen ruokavalion etka tuollaista jojoilu-mallia. Paino laskisi pysyvasti.
Jos maitoa riittää eikä ole mitään vakavaa syytä esim. sairaus, niin on itsekästä lopettaa.
Kun lapsen kannalta muutamalla lisakuukaudella imetysta olisi suurikin merkitys, ja aidin kannalta (siis terveyden, turhamaisuuteen en nyt tassa puutu) niilla taas ei liene juurikaan merkitysta.
eikä kuulu muille pätkän vertaa.
Ja otapa vellit kehiin kun muksu on jo 4 kk, perunaporkkanavelli illalla, niin kyllä nukkuu.
mutta nyt kun on kyseessä kolmas (ja viimeinen) lapsi olenkin alkanut kantamaan huonoa omaatuntoa aiemmista aikaisin lopetetuista/loppuneista imetyksistä ja osaksi siitä syystä imetän edelleen 7 kk-vauvaa -osaksi siitä syystä että homma hoituu kaikkien osapuolien kannalta ongelmitta.
Mielestäni kannattaa asiassa mennä omien tuntojen mukaan, muiden besser-wissereistä välittämättä.
jälkeen imetyksestä ei ole enää mitään hyötyä vasta-aineiden osalta, siihen mennessä lapsi on saanut kaiken tarvitsemansa ja maito on siitä lähtien vain vatsantäytettä ja tietty läheisyyttä lapselle.
Siksi täysimetystä suositellaan 6kk asti.
Ja syön nytkin terveellisesti ja ostin vuoden kortin salille, olen käynyt nyt 2vkoa 4kertaa viikossa ryhmäliikuntatunneilla mutta en voi vähentää kovasti syömistä koska sit laihtuisin ja kuona-aineet lähtee liikkeelle ja menee maitoon.
AP
myöntää toimineesi itsekkäästi ja puhtaasti omasta mukavuuden halustasi ja kainostelusta. Jep jep.
Itse laihduin täysimetyksellä alle raskauden lähtöpainon ja aika reippaasta sai syödä ihan hyvillä mielin. Imetyksen loputtua alkoikin sit kilot hiipiä takaisin. =)
Olen kestävyysurheilija ja treenaan todella kovaa ja suuria määriä. Imetin tytärtämme 1,5-vuotiaaksi, koko ajn hyvin vähällä rasvakerroksella. Aloitin treenaamisen viikko synnytyksestä. Maitoa riitti koko ajan vaikka rintani ovat TOSI pienet. Älä siis ihmeessä lopeta imetystä sen vuoksi, että haluat laihtua, tee se ruokavaliota muuttamalla ja liikuntaa lisäämällä. Lapsen kanssa voi liikkua todella monipuolisesti, jos vain haluaa.
ehdottaneelle, ollaan juotu vellejä jo 3kk lähtien, ei vaikutusta uniin. Myös soseita on syöty 3kk1vko lähtien, se vaikuttaa uniin, nyt eka pätkä on jo 5h, äidinmaidolla se oli vain 2-3h
AP
jälkeen imetyksestä ei ole enää mitään hyötyä vasta-aineiden osalta, siihen mennessä lapsi on saanut kaiken tarvitsemansa ja maito on siitä lähtien vain vatsantäytettä ja tietty läheisyyttä lapselle.
Siksi täysimetystä suositellaan 6kk asti.Ja syön nytkin terveellisesti ja ostin vuoden kortin salille, olen käynyt nyt 2vkoa 4kertaa viikossa ryhmäliikuntatunneilla mutta en voi vähentää kovasti syömistä koska sit laihtuisin ja kuona-aineet lähtee liikkeelle ja menee maitoon.
AP
Mutta ethän sä nytkään _täysimetä_ lasta. Ja tuskin kukaan 6 kk täysimettänyt lopettaa imetyksen siihen kuin seinään.
Sä olet selkeästi päätöksesi tehnyt, joten turha täältä kysellä sen enempää. Toiset varmasti kannustavat lopettamiseen ja toiset paheksuvat sitä. Tee niinkuin itse haluat!
6
koko ajan (siis ne ekat kuukaudet), että tuli huono olo, jos en syönyt tarpeeksi. En olis sitä jaksanut enää kaiken päälle: koliikkivauva ja imettämisen kanssa ongelmia, rintakumi käytössä. Eli en todellakaan alkanut syömisistä stressata.
Painoa sit tuli imetyksen aikana (raskausaikana vain muutama hassu kilo). Ne hormoonit vaikuttaa eri ihmisiin eri lailla, ei välttämättä voi syömisiään katsoa. Mulla oli hirvee makeenhimokin koko ajan, mitä mulla ei aikuisiällä ollut aiemmin ollut, edes raskausaikana.
Nyt alkaa vasta normalisoituun. Nyt lopettelen imetystä, lapsi täytti just vuoden. Makeanhimoa oon vähän saanut hallittua, mutta ei se poissa ole. Annoskoot on ihan tietoisesti pudottanut takas normaaliin, sen jälkeen, kun ei oo niin paljon enää tarvinnut imettää (esim. yöimetykset poissa). Yks päivä jopa huomasin, että en jaksa syödä sitä normaalia annosta! Eli alkaa ilmeisesti onneks hormoonit vähän hellittää otettaan musta. Lopetan tässä ihan lähipäivinä kokonaan ja toivottavasti sit palaudun pian!
AP:lle: tee niin kuin itsestäsi tuntuu! Tosin etkö voisi sitä paria kuukautta vielä odottaa? Vähennät vaikka imetystä vielä, annat osaksi korviketta pullosta? Tämä nyt vaan oli ajatus, en mä ainakaan pahalla katso, jos lopetat!
5 kiloa ei ole edes mikään syy laihduttaa!!
Itselleni tuli viimesimmästä kiloja 20 ja jälleen niitä haihduttelen. :(
Oma nuorimmaiseni on 7 kk ikänen ja hoikistun kokoajan kun imetän. Syön terveellisesti, paljon pitkin päivää (ei tyhjiä kaloreita). Vettä kroppa tarttee ja paljon liikuntaa.
Olet yhä lapsivuodeajalla, joten sun tarttee kuunnella kroppaasi ja sen mukaan liikkua.
Kaikki mitä teet tänään on plussaa jos se on vähän enempi kuin eilen.
Joka päivä ei tartte rehkiä, mutta hyötyliikuntaa ja välillä kehoa kovemmalle. Vaunukävelyjä, uintia? Siitä nostat kun kunto sietää.
Minusta kuulostaa kovin huonolta jos sun imetyksen väliin tulee niinkin pinnallinen kuin 5 kilon laihtuminen. Ne kyllä menee pois; anna aikaa imetykselle ja syö paljon ja riittävästi. Se ei tarkoita kaloreita!!! Näin ihminen laihtuu.
Tai sinulla on sairas omakuva, paha sanoa millanen mamma sielä kirjottelee: kenties olet muutenkin hoikka ja pari ylimäärästä kiloa kaataa maailman.
mietin vielä asiaa..nyt lähen nukkumaan ennenkuin on taas ekan syötön vuoro :)
Ap
kaduttanut.