en ymmärrä miksi masentunut ei ITSE tee mitään hyvinvointinsa eteen - useimmiten
tänä päivänä oletetaan ja odotetaan että JOKU MUU hänen ympärillä tekee jotain, tai että yhteiskunta tekee tai tukee. Kyllähän se raskasta on, (olen nähnyt joo), mutta ero nyt verr ennen on se että silloin oli PAKKO myös ITSE tehdä jotain. Tänä päivänä on ehkä liian helppoa saada kaikki valmiina eikä tartte itse tsempata. Pilleriaski kouraan ja sit odotetaan apua??!! Uskon myös että jos itse tekisi jotain ja huomaisi että pystyy siihen, olo helpottaisikin ehkä nopeammin. Nyt ollaan down paljon pitempään koska "enhän mä kuitenkaan pysty"....
Kommentit (173)
on opettaa lapselle ettei mikään tunne ole vaarallinen sinänsä, että tunteet ovat tärkeitä kompasseja jotka ohjaavat ihmisen toimintaa ja kaikilla niillä on tärkeä tehtävä. Tunnetaitojen kehitys voi jäädä kesken niin monesta syystä. Ja oppiminen on vaikeaa, koska puolustusmekanismit yrittävät tehdä kaikkensa suojellakseen ihmistä vanhoilla opituilla tavoilla. Siksi on turha kuvitella että voi järkeilemällä ruveta nyt vaikka arvostamaan itseään kun nappia painamalla.
Ja tämä on hyvin sanottu: "Masennus on surematonta surua menetyksistä." Ei asian koko kuva, mutta yksi tärkeä pointti.
Odottaa vain? Jos masentunut puhuu sellaista mikä loukkaa omiakin tunteita, ei sitä pysty kestämään. Itse en tältä sukulaiseltani vaadi mitään. En ole koskaan vaatinutkaan. Hänellä onneksi on terapiansa ja pillerinsä myös. Masentuneiden omaisilla on erittäin raskasta, heillä on ehkä jopa raskaampaa kuin sillä joka voi vetäytyä kuoreensa. Ei siksi, että he vihaa omaistaan vaan koska rakastavat tätä eivätkä halua hänelle pahaa. Olen miettinyt mitä siellä terapiassa puhutaan? Haukutaan kaikki omaiset, jotka nyt eivät ymmärrä? Kun ei ne omaiset ole mitään ammattiauttajia. Eikö pitäisi keskustella siitä, että masentunutkin on ihan yhä se sama ihminen ja ne omaiset on huolissaan ja välitää kovasti ja haluaisivat auttaa, mutta itsekin pitää tehdä jotain ja ajatella myönteisistä elämästä. Sillä ikävä kyllä ne omaisetkin voivat masentua, koska heillä voi olla muitakin huolia kuin tämä läheisensä.
Masetunut ei tosiaankaan ole oma itsensä. Toki se ihminen joka hän oli ennen masennusta on jossain siellä taustalla ja parantumisen alkaessa varamsti alkaa tulla enemmän ja enemmän esiin. Mutta juuri siksi masennus on niin vaikeaa ja lamauttavaa koska siinä menettää tavallaan itsensä ja muuttuu ihan kokonaan toiseksi ihmiseksi. Näin ainakin minulle kävi, myös sairaalassa tapaamani toiset masentuneet ovat sanoneet samaa ja samoin masentuneet läheiseni.
Ymmärrän että masentuneen ihmisen läheisenä oleminen ei ole helppoa. Varsinkaan jos ei itse ole koskaan ollut masentunut on vaikea ymmärtää masentuneen toimintaa ja auttaa häntä. Hätä läheisestä on suuri koska välittää, mutta samalla ei tiedä miten pitäisi auttaa koska masentunut ei sitä osaa ilmaista eikä välttämättä ottaa apua vastaan.
Ihmiselle joka ei itse ole ollut masentunut on vaikea selittää mitä masentunut läheisiltään kaipaa. Tässä on mielestäni myös ihmiskohtaisia eroja. Masentunutta ei kuitenkaan pitäisi jättää kokonaan yksin. Hän kuitenkin kaipaa muistutusta läheisten olemassa olosta ja siitä että he edelleenkin rakastavat häntä. Mina myös kaipasin välillä lohdutusta ja halausta, vaikka en sitä osannut sanoakkaan.
Masentuneella on ihan varmasti terapiassa paljon muutakin mietittävää kuin ne läheiset jotka toimivat joskus niin että masentuneesta tuntuu etteivät he välitä ja ymmärrä. Terapiassa käydään läpi masennusta, sen herättämiä tunteita ja oloja, syitä jotka ovat johtaneet siihen. Siellä yritetään löytää ne keinot millä masennus helpottaisi. Toki varmasti keskustellaan sukulaisista ja masentuneen lähipiriin kuuluvista ihmisistä, mutta ei todellakaan terapia ole olemassa niiden sukulaisten ja läheisten haukkumista varten!! Mielestäni ihan kummallinen ajatus...
Ainiin ja kun sanoit että meilestäsi se masentunut joka vetäytyy kuoreensa pääsee helpommalla. Miksi ajattelet näin?
Masentuneen maailma on todella pieni ja suurimmat viholliset masentuneella ovat nimen omaan siellä oman pään sisällä! Kuoreen vetäytyminen tarkoittaa juuri sitä että masentunut menettää itsensä, vetäytyy tähän sisäiseen aika vääristyneeseen maailmaansa. Siellä hän usein kuvittelee että koska on niin huono ihminen ei kukaan enää välitä hänestä, hän on turha ja voisi kuolla pois. Tämäkö on sitten se helpompi vaihtoehto?
T: 131
nyt tarkoitti vain sitä ettei hän mitenkään huonompi kuin toisetkaan. Ehkä hän tosiaan olisi terve jos minua ei olisi. Kiitos
minua on syytetty etten auta häntä, mutta miten voi auttaa? Ihmistä joka vetäytyy, ettei häneen saa mitään kontaktia. Hän ei ole yksin, eli vaikken itse auta on hänellä muita läheisiä.
joilla on huono yhteys omaan tunne-elämään. Suomalaiset on surkeita tunnetaidoissa, mistä seuraakini sitten korkea itsemurhakuolleisuus jne.
En kyllä voi allekirjoittaa tuota väitettä pelkästään! Itse olen todella tunteellinen, empaattinen, miettiväinen ja aina ollut todella hyvin kosketuksissa omiin tunteisiini. Silti masennuin... Koen näin jälkeenpäin että juuri siksi koska olin niin herkkä ja tunteellinen, otin toistenkin taakat kantaakseni, olin aina kiltti ja toisten apuna. Unohdin pitää huolta itsestäni ja siitä että minullakin olisi joskus joku joka kuuntelisi ongelmiani.
En kyllä voi allekirjoittaa tuota väitettä pelkästään! Itse olen todella tunteellinen, empaattinen, miettiväinen ja aina ollut todella hyvin kosketuksissa omiin tunteisiini. Silti masennuin... Koen näin jälkeenpäin että juuri siksi koska olin niin herkkä ja tunteellinen, otin toistenkin taakat kantaakseni, olin aina kiltti ja toisten apuna. Unohdin pitää huolta itsestäni ja siitä että minullakin olisi joskus joku joka kuuntelisi ongelmiani.
Olit aina kiltti... Sinulla oli kaikki muut tunteet käytössäsi paitsi kiukku ja viha, joihin sinulla ei ole ollut yhteyttä. Minun oma vanhempani on juuri tällainen. Empaattinen, maailman kiltein ja tunteellisin ihminen, täysin erossa omasta kiukustaan, sitä mieltä että hän on ihminen joka ei vaan yksinkerataisesti tunne aggressivisia tunteita, koska on niin hyvä ja kiltti ihminen. Silti vähän väliä ahdistunut, masentunut, suostuu kynnysmatoksi.
että helpompaa olla vakavasti masentunut kuin sellaisen omainen?? Jos teidän mielestänne on hauskaa ja helppoa olla tuntematta iloa, mielenkiintoa, elämänhalua, ylipäätään muita tunteita kuin ahdistusta ja pitää itseään maailman rumimpana ja huonoimpana ihmisenä sillä edulla, ettei halua nousta sängystä ylös vaan mieluummin pohtii itsensä lopettamista niin sen kun masennutte, jos se kerran kuulostaa niin houkuttelevalta! Sen sijaan, että normaalien huolten lisäksi pystytte myös nauttimaan asioista, arvostamaan itseänne, olemaan kiinnostuneita muista ihmisistä ja odottamaan tulevaisuudelta hyviä asioita.
Olit aina kiltti... Sinulla oli kaikki muut tunteet käytössäsi paitsi kiukku ja viha, joihin sinulla ei ole ollut yhteyttä. Minun oma vanhempani on juuri tällainen. Empaattinen, maailman kiltein ja tunteellisin ihminen, täysin erossa omasta kiukustaan, sitä mieltä että hän on ihminen joka ei vaan yksinkerataisesti tunne aggressivisia tunteita, koska on niin hyvä ja kiltti ihminen. Silti vähän väliä ahdistunut, masentunut, suostuu kynnysmatoksi.
Virinnyt tunne-energia ei katoa sillä ettei tunteen kokija voi sitä kokea. Jos puolustusmekanismit sensuroivat tunteen pois tietoisuudesta "kiellettynä", se muuntuu johonkin toiseen muotoon kuin mitä alkuperäinen tunne oli. Ahdistukseksi, masennukseksi, fyysisiksi oireiksi, kuristukseksi kurkkuun jne.
ei tarkoita sitä, että ollaan "vähän down", se ei ole masennusta. Eikä oikea masennus parane sillä, että sanotaan "piristy nyt vähän". Lapseni kummisetä teki itsemurhan masennuksen vuoksi.
En tosiaan kiltteydellä hakenut sitä etteinkö olisi sekä ennen masennusta ja myös sen jälkeen osannut olla kosekstuksissa myös kiukkuuni ja vihaani. Tunteellisena ihmisenä tunnen myös kiukun ja vihan tunteet todella vahvasti, kuten kaikki muutkin tunteet.
Kiltteydellä hain sitä että olin aina valmis auttamaan muita ja kuuntelemaan heidän huoliaan. Empaattisena otin myös heidän huolet kantaakseen ja hoidin ja huolehdin asioista jotka eivät minulle olisi kuuluneet.
Itse sairastuin masennukseen pitkäaikaisen koulukiusauksen seurauksena + lapsuuden traumat aiheuttavat ahdistusta.
Olen sairastanut masennusta nyt 6 vuotta,osittain lääkkeiden avulla,mutta päivääkään en voi olla ilman lääkitystä,muuten romahdan.Kokeiltu on.
Masennukseni ollessaan pahimmillaan minä vain nukuin, n 20h/vrk ja söin ehkä kerran-kaksi viikossa,laihduin n15 kg 5 kuukaudessa,viiltelin ja itkin hereillä oloni ajan.
Olo oli niin surkea etten edes tajunnut että voisin hakea apua, vanhempani ja kihlattuni huomasivat tilanteen vain pahenevan joten veivät minut sairaalaan...
Ei siinä itse mitään lenkkeilyjä miettinyt, kun ajatukset kulkivat itsemurhassa.
Nyt lääkityksen saaneena voin jopa päästä aamuisin sängystä,mutta ei tuo jaksaminen vieläkään ole kaikkein parasta.
Vakavasti masentuneen elämä on taistelua,peseytyminen,syöminen, kaikki on vaikeaa..
Sellaiset ihmiset masentuu käsitykseni mukaan, joilla on huono yhteys omaan tunne-elämään. Suomalaiset on surkeita tunnetaidoissa, mistä seuraakini sitten korkea itsemurhakuolleisuus jne.
Kannattaa lukea esim. Kognitiivisen psykologian yhdistyksen Verkkolehdehdestä artikkeli
Laukkarinen Merja-Riitta, Mäkelä Tiina & Rouru Sirkka: Masennus tunteiden prosessoinnin ongelmana
http://kognitiivinenpsykoterapia.fi/verkkolehti/2004/ktMasennus.pdf
* aloituskyvyn puute?
* tunne siitä, ettei mikään kuitenkaan auta eikä onnistu?
Ap puhuu nyt surullisen olon helpottamisesta, siihen auttaa se kun 'ottaa itseään niskasta kiinni' eikä vain odota apua ulkopuolelta.
Masennus on kuitenkin aivan eri juttu.
Ehkä ap:kin sen joskus tulee kokemaan ;)
Masennus on surematonta surua menetyksistä.
Turvaton kiintymyssuhde korreloi masennuksen kanssa.
Esimerkiksi koululaisten yksinäiset iltapäivät ilman aikuisen tukea ja seuraa lisäävät masennusriskiä.Eiköhän masennus ole usein seurausta siitä, ettei lapsuudessa ja nuoruudessa ole (henkiseen) läheisyyteen ja tukemiseen kykeneviä vanhempia, vaan joutuu kasvamaan liian yksin. Ei saa sitä kokemusta, että läheiseen voi luottaa ja häneltä saa riittävästi huomiota ja lämpöä. Hyväksynnän puute myöskin on hylkäämistä.
Vanhempien avioero on lapselle menetyskokemus sekin, joka voi lisätä riskiä masennukselle.
Vitut masennus ole mitään surematonta surua menetyksistä. Tämä on taas niin luokaton yksikertaistus, että täytyy purra läppärin reunaa, että en tulisi piuhoja pitkin huutamaan pöydällesi.
Juuri tällainen tässäkin viestissä esitetty huttupäinen kvasianalyysi on AIVAN VIHOVIIMEISTÄ SÖSSÖPASKAA, jos suoraan sanon.
Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi kyetä jo jonkinlaiseen rationaaliseen analyysiin, eikä tehdä tämän kaltaisia vasurilla vetäistyjä teorian irvikuvia.
Rakastaviem vanhempien lapsetkin masentuvat. Nyt olet onnistunut ulottamaan sen syyllistämisen ketjun masentuneista heidän vanhempiinsakin.
Ketä tämä sinun näköalattomuutesi palvelee?
"Tunnekokemuksen vaiheet ovat seuraavat: tunteen herääminen (emergence), tietoisuus tunteesta,
sen haltuunotto (owning), tunnetta ilmaiseva toiminta ja tunteen päättyminen (completion).
Jos tämä luonnollinen prosessi toistuvasti häiriintyy, ihminen voi jäädä kiinni krooniseen
pahaan oloon."
"Masennus voi liittyä primaarin vihan tai surun tukahduttamiseen. Vihan adaptiivinen merkitys
on puolustautuminen ja suojelu pahalta, toimintaan valmistaminen. Masennuksen taustalla
oleva viha kohdistuu yleensä tärkeisiin ihmissuhteisiin ja näissä koettuun väärinkohteluun. Vihan ja pettymyksen suora ilmaisu voi olla uhkaavaa, koska se saattaa johtaa hylkäämiseen tai ei-hyväksyntään, interpersoonallisen suhteen menettämiseen. Kun henkilö on luopunut siitä toivosta, että omat tarpeet tulevat kohdatuksi, hän menettää myös kosketuksen ns. assertiivisiin tunteisiin ja tarpeisiin, jotka määrittävät itseä. Tällöin henkilö alistuu, hylkää omat tarpeensa,
välttää omien tarpeiden, toiveiden ja ajatusten selkeää ilmaisua. Tämä johtaa vieraan tumisen ja avuttomuuden kokemiseen, voimattomuuteen ja masennukseen.
Myös primaarin surun tukahduttaminen voi liittyä masennukseen. Suru liittyy eroon, kiintymyksen
menettämiseen, pettymykseen, tärkeiden päämäärien saavuttamattomuuteen tai itsearvostuksen
menetykseen. Surun adaptiivinen merkitys on vetäytyminen yksinäisyyteen
menetyksestä toipuakseen tai toisten etsiminen lohdun ja tuen saamiseksi. Masennus puolestaan
on monimutkaisempi tunne; se sisältää yleistynyttä avuttomuutta eikä siihen liity ajatusta
menetyksen vähittäisestä hyväksymisestä."
Rakastaviem vanhempien lapsetkin masentuvat.
että pystyy välittämään omalle lapselleen tarvittavia taitoja käsitellä vaikka juuri tunteita. Eräs ihminen lähipiiristäni esimerkiksi on sitä mieltä, ettei ikinä saisi riidellä. Hän katkaisee kaikki lapsensa yritykset osoittaa omaa tahtoaan syyllistämiseen ja hylkäämiseen. Heillä eletään näennäisessä harmoniassa ja lapset ovat luonnottoman kilttejä. Äiti luulee oikeasti olevansa hyvä kasvattaja, vaikka ulkopuolista kauhistuttaa.
Jos sinä olet tässä ketjussa se jonka tuttu on masentunut ja sinä ihmettelet kun et voi auttaa ja mietit että käpertyneenä itseensä on ehkä helpompaa: oletko itse masentunut? Oletko miettinyt asiaa? Syyllistät itseäsi kovasti ja pyytelet anteeksi olemassaoloasi.
Turvaton kiintymyssuhde korreloi masennuksen kanssa.
Esimerkiksi koululaisten yksinäiset iltapäivät ilman aikuisen tukea ja seuraa lisäävät masennusriskiä.
Eiköhän masennus ole usein seurausta siitä, ettei lapsuudessa ja nuoruudessa ole (henkiseen) läheisyyteen ja tukemiseen kykeneviä vanhempia, vaan joutuu kasvamaan liian yksin. Ei saa sitä kokemusta, että läheiseen voi luottaa ja häneltä saa riittävästi huomiota ja lämpöä. Hyväksynnän puute myöskin on hylkäämistä.
Vanhempien avioero on lapselle menetyskokemus sekin, joka voi lisätä riskiä masennukselle.