Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sijoittaisit 20 000 tarkoituksena saada raha tuottamaan?

Vierailija
11.10.2010 |

En tunne oikein sijoitusmaailmaa enkä haluaisi riskillä toimia. Onko mitään mahdollisuutta saada raha poikimaan ilman riskiä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta esim korkorahastoissa riski on tosi pieni, mutta silloin tuottokin on pieni. Ehkä kuitenkin parempi kuin makuuttaa rahaa tilillä, jossa inflaatio syö pääomaa.

Vierailija
2/8 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niitä on parempikorkoisempiakin.

Mutta jos korko on 2,5%,

vuoden päästä on 20500, kymmenen vuoden päästä 25 000.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatt tuottoa, sijoita suoraan osakkeisiin. Ja jos siis pystyt sitomaan rahan esimerkiksi 5-10 vuodeksi, niin voit odottaa helposti 5 prosentin tuottoa.

Pankkitalletukset eivät tuota mitään. Ei siis kannata makuuttaa rahaa tileillä. Ja mielestäni rahastotkin ovat huono vaihtoehto - paitsi, jos haluat sijoittaa kaukomarkkinoille vähemmällä riskillä. Mutta kotimarkkinoille sijoittamisen paras vaihtoehto ovat suorat osakesijoitukset.

Itse olen aloittanut muutama vuosi sitten nollasta ja laittanut muutaman kuukauden välein osakkeisiin 2-3 tonnia. Esimerkiksi viime keväänä ansaitsin pelkästään osintotuloina 6,7 prosentin osingot plus lisäksi pääoma on kasvanut parin viime vuoden aikana. Parhaissa osakkeissa olen onnistunut kasvattamaan pääomaa 48 prosenttia. Ainoa, mikä harmittaa, on se, että en aloittanut harrastusta aikaisemmin!

Vierailija
4/8 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niitä on parempikorkoisempiakin. Mutta jos korko on 2,5%, vuoden päästä on 20500, kymmenen vuoden päästä 25 000.

Vierailija
5/8 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta esim korkorahastoissa riski on tosi pieni, mutta silloin tuottokin on pieni. Ehkä kuitenkin parempi kuin makuuttaa rahaa tilillä, jossa inflaatio syö pääomaa.

miten se rahasumma kasvaa siellä rahastossa?

Eikö inflaatio ole sitä, että tilillä 20 000 säilyy samana vuosikaudet, mutta asiat joita sillä saa ostettua kallistuvat. Miten tämä rahastojuttu sitten toimii, kasvaako se pääoma siellä jotenkin? Sorry typeryyteni.... :(

Vierailija
6/8 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatt tuottoa, sijoita suoraan osakkeisiin. Ja jos siis pystyt sitomaan rahan esimerkiksi 5-10 vuodeksi, niin voit odottaa helposti 5 prosentin tuottoa.

Pankkitalletukset eivät tuota mitään. Ei siis kannata makuuttaa rahaa tileillä. Ja mielestäni rahastotkin ovat huono vaihtoehto - paitsi, jos haluat sijoittaa kaukomarkkinoille vähemmällä riskillä. Mutta kotimarkkinoille sijoittamisen paras vaihtoehto ovat suorat osakesijoitukset.

Itse olen aloittanut muutama vuosi sitten nollasta ja laittanut muutaman kuukauden välein osakkeisiin 2-3 tonnia. Esimerkiksi viime keväänä ansaitsin pelkästään osintotuloina 6,7 prosentin osingot plus lisäksi pääoma on kasvanut parin viime vuoden aikana. Parhaissa osakkeissa olen onnistunut kasvattamaan pääomaa 48 prosenttia. Ainoa, mikä harmittaa, on se, että en aloittanut harrastusta aikaisemmin!

Mulla on vieläkin laatimatta selvitys verottajalle kun myin osakkeita monta vuotta sitten. Sain sen vuoksi mätkyjä. En ole tosiaan jaksanut alkaa selvittää osto- yms. hintoja. Huoh!

Vierailija
7/8 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa harrastetaan pienimuotoista osakesijoittamista. Pankilta saa suoraan verottajaa varten tulosteen arvo-osuustilin tapahtummista. Ei ole iso homma tarkistaa tuota listausta että on oikein ja toimittaa verottajalle.

Tosin vanhoja kauppoja varten olen joutunut joskus laskeskelemaan arvoja pidemmänkin kaavan mukaan kun on ostettu osakkeita firmasta (ei pörssiyhtiö) joka sitten meni pörssiyhtiön kanssa yhteen jne. Mutta ei tuo ole mitään "rakettitiedettä" kuitenkaan.

Vierailija
8/8 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotuksesta ja osakekaupoista:

siis itse olen ollut eq:n asiakas ja siis nykyään Nordnetin (kun ostivat eq:n pois). Tulostan kauppojen jälkeen itselleni tositteet ja verotusta varten sitten saan listan ostoista ja myynneistä. Ihan yksinkertaista.

En tee lyhyttä kauppaa, vaan valikoin sellaisia osakkeita, joilla arvioin olevan kasvupotentiaalia. Kun valitsee hyviä osingonmaksajia, saa todennäköisesti varmaa tuottoa ja parhaimmillaan pääomakin siinä samalla kasvaa.

Joku kysyi myös rahastoista, että miten ne toimivat: Esimerkiksi osakerahastoilla on hoitaja, joka ostaa rahaston jäsenten puolesta osakkeita. Rahaston kulut maksavat osuuksien omsitajat ja viime vuosina monilla rahastoilla on ollut ongelmana se, että kovat kulut ovat syöneet tuoton.