Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämänkatsomustieto on paras oppiaine ikinä!

Vierailija
03.10.2010 |

Opettaa suvaitsevaisuutta, empatiaa ja ajattelutaitoja. Ei ihme, että kirkko ei anna kirkkoon kuuluvien lasten opiskella elämänkatsomustietoa. Voisiko ET:sta tulla suositumpi oppiaine kuin uskonnosta? (Nykyään kirkkoon kuulumattomat saavat valita, opiskelevatko uskontoa vai elämänkatsomustietoa. Kirkkoon kuuluvien on pakko opiskella uskontoa.)

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että itse istuin uskonnon tunneilla koulussa, vain koska kuuluin kirkkoon vielä silloin. Jälkeenpäin asioihin tutustuessani olen todennut, että ET olisi ollut paljon hyödyllisempi aine kuin uskonto. Noh, omien lasteni ei onneksi tarvitse samasta valinasta kärsiä ja saavat sitten vanhempina itse liittyä kirkkoon jos huvittaa.

Vierailija
2/46 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ruksataan lomakkeesta kohta, jossa valitaan lapselle joko uskonnontunnit tai ET:n tunnit, opettaja ilmoittaa, ettei heillä käytännössä ole ET:n vaihtoehtoa...joten ainoa vaihtoehto on tuo uskonnontunti :(. Eli, kuinka paljon lapsia opiskelee uskonnontunneilla vain siksi ettei ET:a ole kunta vaivautunut järjestämään? Oneksi täällä missä asumme ET on oikeasti vaihtoehto :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on koulun ET:ssä ainoa syntyperäinen suomalainen. Soisin kyllä mielelläni tuon oppiaineen kaikille lapsille :(

etkö soisi sitä muillekin?

Vierailija
4/46 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minusta se toitottaa liikaa suvaitsevaisuutta, ihmisen omaa hyvyyttä jne. Itse ajattelen, että ihminen on syntinen ja teke virheitä, tarvitsee anteeksiantoa ja opetusta siitä. Suvaitsevaisuus on ok, mutta ihan kaikkea maailmassa ei tarvitse kuitenkaan suvaita. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen, kaikkea ei todellakaan tarvitse suvaita esim. jos se sotii omaa omatuntoa vastaan. Se ei tarkoita, että ihmiset olisivat jotenkin eriarvoisia, kaikkien kanssa täytyy tulla toimeen, vaikke olisikaan samaa mieltä.

Toiseksi et:n opettajat ovat valitettavan usein vannotuneita ateisteja, joten en jaksa uskoa, että opettajan oma maailmankatsomus olisi vaikuttamatta opetukseen. Itse haluan lasteni ehdottomasti opiskelevat uskontoa, jolloin he oppivat Raamatun kertomusten kautta myös etiikkaa, suvaitsevaisuutta, lähimmäisenrakkautta, anteeksiantoa, luonnon kunnioittamsita jne. samoja asioita, mitä et:ssäkin, mutta samalla myös Raamatun kertomuksia (ei satuja!). Lisäksi haluan lasteni todella oppivan, mikä on esim. suomen lakien, kulttuurin, juhlien yms. taustalla. Ts. haluan heidän oppivan uskonnon lukutaitoa, jotta pärjäisivät monikulttuuristuvassa maailmassa, kun itse tietävät mihin uskovat ja mihin kulttuuriin kuuluvat. En halua heidän olevan juurettomia.

Hei! Suosittelen kaikkia tutustumaan ET:n kerrassaan loistavaan OPS:iin. Missään muussa oppiaineessa ei käsitellä esim. suvaitsevaisuutta ja lasten oikeuksia niin paljoa kuin ET:ssä. <a href="http://www.et-opetus.fi/index.php/et-opetussuunnitelma" alt="http://www.et-opetus.fi/index.php/et-opetussuunnitelma">http://www.et-opetus.fi/index.php/et-opetussuunnitelma</a&gt; Nyt meneillään olevassa tuntijakouudistuksessa on muuten mahdollista, että ET tulisi kaikille mahdolliseksi katsomusaineeksi (nythän ev.lut. kirkkoon kuuluvat eivät sitä saa valita). Toivottavasti näin tapahtuu, ja kaikille koululaisille ja vanhemmille annetaan yhtäläinen oikeus valita lapsensa katsomusaine! ET:n avaamisesta lisää: <a href="http://www.et-opetus.fi/et/elaemaekatsomustieto-vapaasti-valittavaksi" alt="http://www.et-opetus.fi/et/elaemaekatsomustieto-vapaasti-valittavaksi">http://www.et-opetus.fi/et/elaemaekatsomustieto-vapaasti-valittavaksi</…;

Voisitteko nyt uskovaiset kertoa että mikä tuossa sisällössä oli sellaista joka on huonoa, heikentää moraalia ja jota ette omalle lapsellenne haluaisi? Samalla voisitte kertoa mitä moraalitonta minä olen elämässäni tehnyt kun ei ole kastettu ja koko kouluaikani olen et:tä opiskellut.

Vierailija
5/46 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan kun kaverit siellä. Ajattelen kuitenkin niin, että isompana saattaa kiittää

ettet anna lapsen itse valita. En usko, että isompana kiittää saattaapa hurahtaa vaikka johonkin lahkoon. Yhdelle kaverille kävi näin.

ja 6-vuotiaana lapsella ei ollut asiasta mitään mielipidettä.

Vierailija
6/46 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että ovat esim. klo 14-15 ja muilta koulu päättyykin klo 12, usein ovat toisessa koulussa jonne pitää sitten erikseen mennä sitä yhtä tai kahta tuntia varten yms.

Vierailija
7/46 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaa suvaitsevaisuutta, empatiaa ja ajattelutaitoja. Ei ihme, että kirkko ei anna kirkkoon kuuluvien lasten opiskella elämänkatsomustietoa. Voisiko ET:sta tulla suositumpi oppiaine kuin uskonnosta? (Nykyään kirkkoon kuulumattomat saavat valita, opiskelevatko uskontoa vai elämänkatsomustietoa. Kirkkoon kuuluvien on pakko opiskella uskontoa.)

kuin koulussa olisi resursseja ikinä. uskontotunneilla saavat tietoa omasta ja muiden uskonnoista joka lisää käsitykseni mukaan suvaitsevuutta globaalilla tasolla myös.

Vierailija
8/46 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsitellään eri uskontoja monipuolisesti. Siellä yhtäkään uskontoa tai maailmankatsomusta ei voi nostaa toista paremmaksi, mutta kaikista voidaan puhua.

uskontotunneilla saavat tietoa omasta ja muiden uskonnoista joka lisää käsitykseni mukaan suvaitsevuutta globaalilla tasolla myös.

Vierailija
9/46 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi uskonnottomat ja pienuskontoiset saavat opiskella elämänkatsomustietoa. Nautitaan siitä, vaikka suuri enemmistö jääkin paitsi.

Vierailija
10/46 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille on vaan hyvä, et lapset kuulee koulussa jeesuksesta, kun ei siitä kotona huvita puhua

Vierailija
11/46 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itsekin pidän sisältöjä hyvinä.

Vierailija
12/46 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koululaisen itse vilkaisin aikoinaan uskonnon luokan hyllyssä ollutta ET-kirjaa ja rupesi ottamaan päähän, kun siinä oli niin mielenkiitoisia asioita, mutta meille opetettiin vaan jeesustelua...

Vierailija
13/46 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiseksi oppiaineeksi. Uskontoa voisi valita ne, jotka haluaisivat.

Vierailija
14/46 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrota Jeesuksesta.Lisäksi muista uskonnollisista hahmoista.

Vierailija
15/46 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin uskonto. Jeesus on ainoa tie ja totuus!

Vierailija
16/46 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrota Jeesuksesta.Lisäksi muista uskonnollisista hahmoista.

Kaikkia uskontoja ja elämänkatsomuksia käsitellään samanvertaisina.

Vierailija
17/46 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhaata!

Toisin kuin uskonto. Jeesus on ainoa tie ja totuus!

ja maailman uskonnoista kiihkoilematta kertominen on aina ollut uskovaisten mielestä huuhaata. Tehän hyväksytte ja suvaitsette vain ne, jotka toimii tismalleen kuten te itse.

Vierailija
18/46 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko yhteiskunnan moraali kyseenalaistuisi. Kukaan ei enään välittäisi säännöistä ja kaiken lainen moraalittomuus kukoistaisi.

Vierailija
19/46 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai suvaitsevaisuutta, empatiaa ja ajattelutaitoja pitäisi ihan koulussa opettaa. Meillä em. asioita opetetaan kotona vauva-ajasta alkaen.

Vierailija
20/46 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että koulussa on tärkeämpää keskittyä Raamatun tarinoiden opetukseen ja kolmiyhteiseen Jumalaan.

Ai suvaitsevaisuutta, empatiaa ja ajattelutaitoja pitäisi ihan koulussa opettaa. Meillä em. asioita opetetaan kotona vauva-ajasta alkaen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi