Elämänkatsomustieto on paras oppiaine ikinä!
Opettaa suvaitsevaisuutta, empatiaa ja ajattelutaitoja. Ei ihme, että kirkko ei anna kirkkoon kuuluvien lasten opiskella elämänkatsomustietoa. Voisiko ET:sta tulla suositumpi oppiaine kuin uskonnosta? (Nykyään kirkkoon kuulumattomat saavat valita, opiskelevatko uskontoa vai elämänkatsomustietoa. Kirkkoon kuuluvien on pakko opiskella uskontoa.)
Kommentit (46)
että itse istuin uskonnon tunneilla koulussa, vain koska kuuluin kirkkoon vielä silloin. Jälkeenpäin asioihin tutustuessani olen todennut, että ET olisi ollut paljon hyödyllisempi aine kuin uskonto. Noh, omien lasteni ei onneksi tarvitse samasta valinasta kärsiä ja saavat sitten vanhempina itse liittyä kirkkoon jos huvittaa.
Hei!
Suosittelen kaikkia tutustumaan ET:n kerrassaan loistavaan OPS:iin. Missään muussa oppiaineessa ei käsitellä esim. suvaitsevaisuutta ja lasten oikeuksia niin paljoa kuin ET:ssä.
http://www.et-opetus.fi/index.php/et-opetussuunnitelma
Nyt meneillään olevassa tuntijakouudistuksessa on muuten mahdollista, että ET tulisi kaikille mahdolliseksi katsomusaineeksi (nythän ev.lut. kirkkoon kuuluvat eivät sitä saa valita). Toivottavasti näin tapahtuu, ja kaikille koululaisille ja vanhemmille annetaan yhtäläinen oikeus valita lapsensa katsomusaine! ET:n avaamisesta lisää: http://www.et-opetus.fi/et/elaemaekatsomustieto-vapaasti-valittavaksi
Voisitteko nyt uskovaiset kertoa että mikä tuossa sisällössä oli sellaista joka on huonoa, heikentää moraalia ja jota ette omalle lapsellenne haluaisi? Samalla voisitte kertoa mitä moraalitonta minä olen elämässäni tehnyt kun ei ole kastettu ja koko kouluaikani olen et:tä opiskellut.
Opettaa suvaitsevaisuutta, empatiaa ja ajattelutaitoja. Ei ihme, että kirkko ei anna kirkkoon kuuluvien lasten opiskella elämänkatsomustietoa. Voisiko ET:sta tulla suositumpi oppiaine kuin uskonnosta? (Nykyään kirkkoon kuulumattomat saavat valita, opiskelevatko uskontoa vai elämänkatsomustietoa. Kirkkoon kuuluvien on pakko opiskella uskontoa.)
kun ruksataan lomakkeesta kohta, jossa valitaan lapselle joko uskonnontunnit tai ET:n tunnit, opettaja ilmoittaa, ettei heillä käytännössä ole ET:n vaihtoehtoa...joten ainoa vaihtoehto on tuo uskonnontunti :(. Eli, kuinka paljon lapsia opiskelee uskonnontunneilla vain siksi ettei ET:a ole kunta vaivautunut järjestämään? Oneksi täällä missä asumme ET on oikeasti vaihtoehto :).
6. Elämänkatsomustieto vastaa paremmin kehittyvän lapsen tarpeisiinAla-asteella
elämänkatsomustiedossa keskitytään erityisesti eettiseen kasvatukseen. Myöhemmin kun lapset ovat kypsempiä käsittelemään myös vertauskuvallisia asioita, käydään läpi myös uskontojen tarinoita. Yläasteikäisinä oppilaat ymmärtävät, että tarinoissa on kyse ennemminkin vertauksista, kuin todellisuuden kuvaamisesta. Elämänkatsomustiedossa tarinoita ei opeteta "ehdottomina totuuksina", vaan opetuksessa pyritään kehittämään kriittistä ajattelua.
Suuri osa uskonnon opetuksesta keskittyy siihen, että oppilaat oppivat lähes ulkoa runsaan määrän Raamatun kertomuksia. Koska uskonnon opetusta on 1-2 tuntia viikossa koko peruskoulun ajan, on uskonnollisten tarinoiden opetuksen määrä selvästi ylimitoitettu.
Toteutus ei kaikissa kouluissa ole hyvä.
Riippuu opettajasta.
Yläkoulussa yleensä et:n opetus on laadukasta.