Kaksi aika inhottavaa äitiä (pk-kavereiden)
Tilanne on tämä: tyttöni pk-ryhmässä on kaksi samanikäistä tyttöä kuin omani, asumme kaikki lähekkäin. Näiden kahden muun tytön äidit ovat ystävystyneet ja kyläilevät ilmeisesti paljon puolin ja toisin. Omaa tyttöäni ei pyydetä koskaan mukaan, vaikka ilmeisesti päiväkodissa leikkivät paljon yhdessä. Nämä tytöt vanhempineen olivat oman tyttöni synttäreillä ja ajattelin silloin, että ovat mukavia perheitä. Oli myös puhetta, että tyttöni voisi tulla heille leikkimään. Kuitenkaan ikinä ei kuulunut kutsua...
Ei tässä sinänsä ole ongelmaa, jokainenhan valitsee kaverinsa itse... Lapseni on kuitenkin alkanut kysellä, että miksi hän ei pääse "kavereiden" luo. Kertoi tänään, että jompikumpi näistä äideistä oli sanonut, että tyttönsä ei halua että oma tyttöni tulee heille. Ja ikää näillä lapsilla on 3 v.
Vähän paha mieli on tyttöni puolesta. On oikein kiltti ja hyväkäytöksinen ja olemme ihan normiperhe, työssäkäyviä ja tavallisia. Jotenkin ikävää, että jo näin pienille opetetaan että jonkun voi sulkea vaan ulkopuolelle leikeistä :-(
Kommentit (22)
päiväkodin vanhemmista, valitettavasti. Näiden äitien kullannuput ovat sitten niitä pahimpia koulukiusaajia. Älä ap välitä, vaan opeta itse omalle lapsellesi, miten oikeasti toisia ihmisiä kuuluu kohdella tässä maailmassa.
että koti on mauton... Mä oon ajatellut että joku syy meissä/minussa täytyy olla mutta en ihan ekana ajatellut kodin sisustusta :-)
Oisko muita mielipiteitä?
ap
tuon ongelman aiheuttavat vanhemmat ihan itse, pelkäävät et se kolmas tyttö sotkee kuvion ja näiden kahden tytön suhde katkeaa tms
kyllä minusta lasten tulisi antaa keikkiä yhdessä ja nimenoman opettaa olemaan isossakin porukassa
Olisiko niin että on eri asia jos 3v kyläilee yksin kuin että äiti on mukana?
Itse olen kutsunut aina 3v kaverit äitinsä kanssa kylään. Jossei äiti ole kovin mukavaa seuraa itselleni, niin en kutsu lastakaan.
Yksin lapsia kyläilemään olen kutsunut lasten kaveriksi vasta 5v tienoilla.
Teillä siis ymmärrän kavereiden äitejä. Eivät varsinaisesti kutsu vain lasta leikkimään, vaan taitavat kyläillä äitien kesken, niin että lapset ovat mukana ja pääsevät leikkimään, mutta niin että oma äiti on vastuussa ja vahtii.
Minusta tuntuu, että nykyään toimin seuran välittäjänä kun hoidan lasteni kyläilykutsuja. Mielellään lapset tulevat meille leikkimään mutta vastakutsuja ei juuri tule. En ole sen antanut masentaa ITSEÄNI vaan pääasia on että leikkikavereitä riittää.
kolmevuotiaalle että "mun Matilda ei halua että sä tulet meille". :-(
Mutta joo, jotkut vanhemmat ovat just tuollaisia. Eivät halua ilmeisesti lasta eivätkä äitiä mukaan omaan porukkaansa. Syy voi olla kateuskin tai ihan vain se, että jostain äidistä ei vaan tykätä.
että kyse on vain siitä, että toisten tyttöjen perheet tuntevat jo entuudestaan toisensa. Silloin on helppo olla yhdessä, eikä ehkä osaa kaivatakaan muuta seuraa. Vaikka periaatteessa siis ei olisikaan mitään sinua, perhettänne tai tytärtäsi vastaan.
Pyydä molemmat tytöt teille kylään. Ehkä se rikkoisi jäätä.
nyt vielä tuon ikäisenä ole kovinkaan pitkäikäisiä. Voihan olla, että lapselta on kysytty "haluatko että Hanna tulee meille kylään?" ja lasta ei ole juuri silloin huvittanut ja sanonut ettei halua häntä vierailulle.
Ap, mitä jos tekisitte niin, että kutsuisitte itse ensin jommankumman tytöistä teille leikkimään. Sitten kun myöhemmin näette tämän lapsen vanhempia pk:lla voisitte ihan suoraan kysyä, että "voisiko meidän Tiina tulla teille joku ilta leikkimään kun sen niin kovasti tekisi mieli?"
Nämä kaksi äitiä eivät siis ole tunteneet toisiaan kauan, itseasiassa olemme kaikki olleet ensimmäisen kerran samaan aikaan yhden perheen luona. Ja se oli eka ja vika kerta kun meidät huolittiin heidän seuraansa. Ilmeisesti siis musta ei pidetty...
Mutta joo, elämä on. Pohdin vaan että miten selitän tytölleni sen kun jatkossakaan häntä ei ilmeisesti huolita mukaan ja tytöt kuitenkin puhuvat pk:ssa kyäilyistään.
ap
Onko ap myös ihan satavarma että aikuinen oli vastannut tytöllesi juuri niin kuin tyttösi sanoi? Kyseessä on 3v, joka on saattanut käsittää asian näin, mutta aikuisen luulisi muotoilevan asian toisin.
Lisäksi miksi ihmeessä 3v:n, jotka ovat pk:ssä pitäisi edes vierailla toisillaan leikkimässä ilman vanhempia? En ymmärrä.
Olenkohan ainut tätä mieltä?
Ei kai kyseessä ollut ettei tyttöäsi huolita mukaan, vaan pikemminkin etteivät huoli äitiä mukaan?
Mikäli siis käsitin tekstisi oikein, niin tosiaan vierailevat ja sopivat asian äitien kesken, niin että äidit ovat mukana. Tällöin kyse ei ole lasten vierailuista ja siitä ketä lapsia huolitaan mukaan.
En siis näkisi asiaa siten että lastasi yritetään jättää ulkopuolelle. Jos kaipaat lapsellesi seuraa, niin pyydä itse näitä toisia lapsia teille kyläilemään. Vielä parempi olisi ystävystyä näiden vanhempien kanssa.
Eli lasten kaverisuhteiden luominen (ja kun kyseessä on 3v, niin suhteet luodaan vielä pitkälti vanhemman aktiivisuudesta) vaatii vanhemmilta sosiaalisen verkoston rakentamista. Turha vain odottaa ja valittaa, tee itse asialle jotain.
Siis sellaista, että ovat ajatelleet että olet outo. Eivät halua sua seuraansa. Naiset ovat tuollaisia.
Jos sulla ap on paremman näköinen mies tai ihanampi lapsi? Sitten puhuvat teistä paskaa.
Älä välitä moisista vaan etsi muuta seuraa tytöllesi! Kait siellä päiväkodissa nyt on muitakin tyttöjä?
Ja, ihmetellyt myös näitä kuppikuntia yms.! Ymmärrän hyvin, että sinulle tuli paha mieli. Mutta, näissä voi olla myös jotain kateutta sinua/perhettäsi kohtaan... Ihmiset ovat niin kummallisia ja kieroja.
Vaikkapa harrastuksista tai naapurista?
hoitaa lastasi ja eri mielipiteet lastenkasvatuksesta? Tyyliin: Olet imettänyt pitkään ja nää kaks on pulloruokkinut. Sinä teet ruoat itse ja nää antaa påurkista. Sulla kestot käytössä, nää vetää Pmpersilla jne.
Ja, ihmetellyt myös näitä kuppikuntia yms.! Ymmärrän hyvin, että sinulle tuli paha mieli. Mutta, näissä voi olla myös jotain kateutta sinua/perhettäsi kohtaan... Ihmiset ovat niin kummallisia ja kieroja.
Sosiaalisen verkoston äitien kesken voi luoda, mutta tämä tarvitsee usein omaa aktiivisuutta. Se että jotain ei kutsuta mukaan, voi johtua siitä että tämä joku ei ole itse aktiivinen tai edes vaikuta kiinnostuneelta toisten seurasta. Tälläisissä suhteissa tarvitsee laittaa myös itsensä likoon ja ap ei ainakaan vaikuta kovin aktiiviselta...
Vaikkapa harrastuksista tai naapurista?
Eli itse kannustaisin äitiä etsimään ja kyselemään lapselle seuraa. 3v on aika pieni itse etsimään seuraa vapaa-aikana...
olla aika luotansatyöntävää.