Lastenvaateblogista
Kylläpäs huvitti erään parikymppisen äidin lastenvaateblogissaan tekemä julistus! Ei enää osta mitään turhaa, vain tarpeellista ja tässä kuussa se on:
Hanskoja ja hattuja, kaulaliinoja.
Tepsut.
Mekkokengät.
Villahaalari.
Elloksen paketti.
Ja jälleen uusi haalari.
Talveksi ei vielä olekaan kuin pari haalaria, takkia jne. Sukkahousuista on palava pula, kun niitä ei ole vielä kuin 19 paria. Vaatekaapista löytyy myös melkein kolmekymmentä pitkähihaista paitaa! Tosin ei syksyksi ole *uusia* mekkoja kuin kahdeksan.
Ihmetyttää, miten hakusessa nuorella ihmisellä on rahankäyttö. Vuokralla asutaan ja omasta talosta haaveillaan. Eikö silloin olisi viisasta säästää jo hieman etukäteen?
Kommentit (25)
Kiitos kaikille vastanneille :)
Keskustelun aloittaja, kiitos kommentistasi, olen siitä todella otettu. Vaatii ihailtavaa rohkeutta tulla kommentoimaan uudelleen :) En pahoittanut mieltäni kommentistasi, eihän siinä sinällään ollut mitään pahaa. Julkista blogia pitäessäni olen tietoinen etten voi kaikkia miellyttää ja rakentava kritiikki on tosiaan sallittu, sen kestän ja välillä sitä on tosiaan hyvä saadakin, se antaa miettimistä asioita uudelta kantilta. En siis pahastu rakentavasta kritiikistä :)
Ymmärrän kyllä, että joissakin herättää kummastusta osteluideni määrä. Omasta mielestäni en kuitenkaan osta pakkomielteisesti, eivätkä lastenvaatteet ole minulle pakkomielle. Mielestäni meillä ei myöskään ole mitenkään ihan ylettömästi vaatteita, meidän käyttöömme. Jotkut pärjäävät vähemmällä, ja pärjättäisiin mekin toki varmaan vähemmällä, mutta en koe että meillä olisi kuitenkaan liikaa vaatteita, jos joku ei enää miellytä tai sille ei ole käyttöä, myyn tai annan sitten eteenpäin. En kuitenkaan keksi syytä, miksi en ostaisi vaatteita, joille löytyy käyttöä ja ne kovasti piristävät minua arjen keskellä, jos varaa niihin on. Tietenkään en koskaan osta mitään jos ei ole varaa. Mutta, ymmärrän siis kyllä että jotkut ei ehkä ymmärrä mitä me teemme tälläisellä määrällä vaatteita, vaikken sitä itse koe kovin suureksi määräksi.
Sinä joka kysyit rahasta. Olen sitä mieltä että toisten raha-asiat eivät muille kuulu, mutta toisaalta ehkä myös ymmärrän että ne joitakin kiinnostavat. Raha-asioissamme ei ole mitään "salattavaa", joten vaikkei tarvitsisi voin kyllä hyvin kertoa. Minun tulonlähteeni tosiana ovat kodinhoitotuki kuntalisineen ja lapsilisä ja miehellä ei kovin suuri palkka. Minä en luonnollisestikaan enää osta itselleni niin paljon, vain sitä mitä oikeasti tarvitsen, rytkyjä ennestään jo kaapit notkuu. Mieheni harrastaa urheilua eri muodoissa, harrastusvälineitä löytyy joten niitä ei tarvitse joka kuukausi todellakaan olla ostamassa. Mies ei siis ole kiinnostunut esim autonlaitosta tai elektroniikasta, meillä ei niihin mene rahaa. Emme ole myöskään kiinntuneita ulkomailla matkustamisesta, joten käymme ulkomailla ihan ääriharvoin. Alkoholiin meillä ei kulu rahaa kuin muutaman kerran vuodessa.
Nyt kun olen sijoittanut ulkovaatteisiin en ole niinkään ostanut sisävaatteita paljon. Yhden haalarimme tilasin tanskasta alennuksesta, yhden käytettynä josta kyllä maksoin lähes täyden hinnan ja kolmannesta maksoin vain muutaman kympin, takkejakaan en ole ostanut normaalihinnalla kuin yhden. Haalareissa/ulkovaatteissa panostan enemmin laatuun kuin että ostan kymmenen huonoa. Kaksi haalaria on meille välttämättömyys, kolmas on vain siksi että sen halvalla sain, eli ulkovaatteiden osalta kyllä myönnän liioitelleeni paljon. Noista haalareista kuitenkin saa myydessä sitten hyvän rahan, eli tosiassahan niille ei sitten montaa kymppiä jää hintaa.
Sisävaateita ostan lähinnä vain halpaketjuista, en siis maksa esimerkiksi paidasta montaa kymppiä koska meillä esim ruokatahrojen takia menee niitä tosi paljo ihan käyttökelvottomaan kuntoon. Merkkivaatteita ostan siis vain lähinnä käytettynä halvalla. Mun mielestä tämän ikäisellä on turha panostaa vielä laatuun kun käyttöikäkään ei ole niin pitkä että todellista kulutusta kerkeäisi tulla, ja esim henkkamaukan hinta-laatusuhde on loistava ja löydän sieltä eniten meidän näköisiämme vaatteita.
Mutta meillä siis ei ole ruuan ja laskujen ym lisäksi hirveästi muita "ylimääräisiä" kuluja, mies osallistuu näihin välttämättömiin hankintoihin ja minä itse kyllä maksan sitten nämä ns turhemmat ostokset, hyvin riittää sekä ruokaan että myös vähän ostelemiseen :) Ja tosiaan, kun vaatteita myy niin niistähän sitten saa rahaa. Ja kun tosiaan Viimeksi sain kirppariltakin lähes 500euroa ja tavaraa sinne olisi taas vaikka kuinka monta lastillista vietävänä :) Eli itselläni ei kauheasti ole muita intressejä joihin rahat laittaa, niin kk kyllä jää aina joku ropo käyttää lastenvaatteisiin omaa mieltä piristämään :)
Mukavaa ja kirpeää syyspäivän jatkoa toivotellen Lumian äippä
päivittäin noita ihania blogeja, joissa kauniita lastenvaatteita yms. Itsellä ei nyt varaa ostella mitä haluaisi, kun olen kotona hoitamassa lasta. Myös minä olen pohdiskellut joidenkin varallisuutta. Postipaketteja tulee useampi viikossa ja vaatteet toinen toistaan kauniimpia. Mutta voisin kuvitella, että jos minulla olisi varaa, niin varmasti ostaisin yhtä mahdottomasti lapselleni ja itselleni :)
Mutta olen lohduttautunut sillä, että vaikka itsellä ei nyt varaa, niin onneksi voin käydä ihailemassa ilmaiseksi toisten kauniita asioita!
En nyt millään kohdista tätä sinuun Lumian äippä, mutta ihan yleisesti... Millä ihmeellä te nuoret äidit kustannatte lapsillennne nuo kaikki ihanat vaatteet, kalliit merkki toppikset ym. Mä siis ihan oikeasti ihmettelen tätä. Silloin kun itse olin nuori äiti, koulut kesken ja kotihoidontuella, ei mulla todelakaan ollut varaa tuollaisiin ostoksiin!
Ihan aidosti olen siis kiinnostunut tästä :) Onko teillä niin hyväpalkkaiset ukot vai millä tällaisen elämän kustantaa?
Minä olen lastenvaatefriikki ja myyn joka kk noin 700€ edestä vaatteita. Kyllähän sillä summalla jo uusia saa...
Vaikka saisitkin myymällä vanhoja sen 700e kuussa, niin luulisi että ne ovat uutena maksaneet rutkasti enemmän... ?????