Lastenvaateblogista
Kylläpäs huvitti erään parikymppisen äidin lastenvaateblogissaan tekemä julistus! Ei enää osta mitään turhaa, vain tarpeellista ja tässä kuussa se on:
Hanskoja ja hattuja, kaulaliinoja.
Tepsut.
Mekkokengät.
Villahaalari.
Elloksen paketti.
Ja jälleen uusi haalari.
Talveksi ei vielä olekaan kuin pari haalaria, takkia jne. Sukkahousuista on palava pula, kun niitä ei ole vielä kuin 19 paria. Vaatekaapista löytyy myös melkein kolmekymmentä pitkähihaista paitaa! Tosin ei syksyksi ole *uusia* mekkoja kuin kahdeksan.
Ihmetyttää, miten hakusessa nuorella ihmisellä on rahankäyttö. Vuokralla asutaan ja omasta talosta haaveillaan. Eikö silloin olisi viisasta säästää jo hieman etukäteen?
Kommentit (25)
Sukkahousujen määrän. Myös paitojen määrän listasi, tosin puutteita on hänen mielestään muutamassa värissä.:D
Ja kaikki tietysti kuvilla esiteltynä.
Tyttö on mitä suloisin ja äitikin herttaisen oloinen, mutta voi että sitä ostelun määrää!
Kiinnostaisi lukea lasten vaatteista.
ja siis mäen tuomitse, olen itse samanmoinen. Ostan ihan liikaa, mutta se on mun harrastus - näin sen ajattelen.
Kun en osta itselleni enää niin usein ja paljon, niin olen alkanut ostaa kaikkea kaunista lapsilleni.
Nytkin tilasin Sisukkaasta lähes 200€ edestä vaatteita ja kohta menen vielä tutkimaan muita nettikauppoja.
Mää olen varmaan vähän kipee, totta.
ap tarkoittaa Pientä elämää -blogia. Aivan ihania vaatteita lapsella ja hirmu hyvä maku äidillä, mikäli tykkää tyttömäisistä vaatteista murretuissa sävyissä.
Kun lukee näitä nuorten äitien lastenvaateblogeja, toivoo todella että ostoksia ei ole kulutusluotoilla rahoitettu. Ettei velkaannu lasten vaatteiden takia!
mitä näiden ostofanaatikkojen puolisot ovat asiasta mieltä - onko heidän mielestäänkin hyvä asia tuollainen määrä vaatteita. Kiinnostais myös tietää, ajattelevatko nämä lastenvaatehullut ollenkaan, millaisen maailmankuvan siirtävät lapsilleen. Kolmas asia, joka olis kiintoisaa tietää sitten aikoinaan, että millaisia rahankäyttäjiä nämä vaatevuoren keskellä kasvaneet ovat aikuisina, riittääkö rahat vuokraan, kun muutetaan omilleen asumaan, vai pitääkö ostotahtia pitää yllä kaiken muun kustannuksella.
Ei minun mielestä yletöntä ostelua edes lapselle voi perustella millään "se on minun harrastukseni!"-jutulla. Ne vaatteet pitää jossain ja jostain tehdä, tuoda ja tuottaa. Joku toinen lapsi muualla maailmassa ompelee pienillä sormillaan niitä teidän lasten ah-niin-suloisia uusia vaatteita, joita ei edes tarvita. Kaapit tursuaa, sitten ne viedään kirppareille pyörimään ja kaatikselle. Ei ihme, että napajäät sulavat ja autiomaat leviävät.
En ole mikään maailman ekoin ihminen itsekään, mutta kovasti yritän jokaisessa valinnassa miettiä kulutusta ja maapalloa. Ja niitä muita ihmisiä, siellä muualla maailmassa.
Hyvä pointti tosiaan tuo millaiseksi kaiken saanut lapsi sitten kasvaa. Onhan me kaikki luettu satuja niistä nokkavista prinsessoista joille ei mikään kelpaa. Nähty telkkarissa ohjelmia teineistä, jotka vaatii ja vaatii äidiltään uusia merkkifarkkuja kun vanhat kyllästyttää. Todentotta iskee muksuille karu totuus joku kerta naamalle, kun yrittävät omillaan tulla toimeen. Eipä sitten enää opintotuella ostellakaan mitä huvittaa, jos edes ruokaakaan.
2
Sain hassun tekstiviestin tänään, jossa minut ohjattiin ks keskusteluun.
Kiitos kaikille kiinnostuksesta blogiini :)
Ihan ensiksi haluan sanoa, että EN TODELLAKAAN ole koskaan ottanut mitään luottoja tai velkoja lastenvaatteita, tai yhtään mitään muutakaan ostaakseni, enkä koskaan edes tilaa laskulla. Tämä tehköön siis selväksi.
Mielestäni en ole todellakaan sieltä pahimmasta päästä, en koskaan esimerkiksi laita lasten paitaan yli 15-20 euroa, eli ostan vain halpoja vaatteita muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, juhlamekkoja ja ulkovaatteet taas ovat asia erikseen, joissa panostan laatuun. sisävaatteissa en vielä tämän ikäisellä panosta laatuun, koska käyttöikä on sen verran lyhyt että sitä todellista kulutustakaan ei niin paljon tule.
Omasta mielestäni en lastani pilaa vaikka hänet tykkäänkin pukea kauniisti ja vaatteitakin ehkä ostan joitakin äitejä enemmän. Eihän tämän ikäinen lapsi vaatteista vielä edes ymmärrä. Mutta tietenkin voin olla väärässä ja tehdä virheen, olenhan minäkin vain ihminen.
Mä en ymmärrä miksi mun täytyisi perustella jotakin vaatteiden ostoa, jos vastaan tulee mieleinen vaate, josta tykkään ja rahaa siihen on,miksi en sitä voisi ostaa ilman perusteluitakin ? Ymmärrän kyllä ekogolokisuuden ym, mutta se että ostan pari mekkoa vähemmän kuussa tuskin luontoa kovin paljon enemmän säästää. (ja tiedän ettei maailma miksikään muutu koska kaikki muutkin ajattelevat näin ymymym..)
Ja kuten, kun mainitsin että tässä kuussa en turhaa osta, koska on paljon muita menoja ja listasin mitkä ovat niitä meilel tarpeellisia hankintoja, ymmärrän kyllä että monen mielestä kaikki listassa oli turhaa, mutta itse koen ne meille tarpeelliseksi.
Tingin kuitenkin omista menoista ja omista vaatteistani, koska tässä vaiheessa elämää haluan panostaa lapseni vaatteisiin ym. Itseäni arjen keskellä piristää, niinkin pieni asia kuin kauniit lastenvaatteet. Myönnyn kyllä turhamaiseksikin, vaikka vaatteet ym maallinen materia on ehdottomasti elämässäni vähäpätöisimpiä asioita. Ja se, että paljon rahaa käytän vaatteisiin, mistä sinä tiedät ettei sitä mene myös säästöön ? Mielestäni en myöskään äitinä tai ihmisenä ole sen huonopi vaikka vuokralla vielä asutaankin.
Mitä mieltä puoliso on, hmm.. Tietenkään ei itse ole kovin kiinnostunut lastenvaatteista, mutta jos jotakin hankintaa mietin, yleensä kyllä rohkaisee ostamaan jos sitä haluan tai siltä tuntuu. Tietenkin varmasti hänen mielestään vähempikin riittäisi, muttei kyllä koskaan kiellä ostamasta tai ole sanonut että haittaisi, vaikka olen kysynyt.
Siitä millaisen maailmankuvan lapselleni siirrän, hmm. Kuten jo aiemmin mainitsin, arvostan elämässä kaikkea muuta enemmän kuin materiaa ja vaikka blogini, jossa puhutaan paljon lastenvaatteista ja ei hirmu paljon pintaa syvemmälle katsota, antaa varmaankin sen kuvan että olen hyvin pinnallinen ja vaatteet ovat minulle jotain luokkaa tärkeintä maailmassa, niin näin ei asia kuitenkaan ole. Monien lastenvaateblogien (omassani keskkitytään ihan tavan arkeen enemmän kuin vaatteisiin) kommenttiosiossa olen huomannut keskusteluja siitä kuinka pinnallisia blogistit ovat, mutta niissä blogeissahan vaan keskitytään ainoastaan niihin vaatteisiin, ei todellakaan mihinkään syvempään. Eli ei se kerro ihmisestä ja hänen arvoistaan. Höh, olipa sekavasti nyt kirjoitettu, toivottavasti kuitenkin tajusitte mitä tarkoitan.
Mut tosiaan tuohon kysymykseen, on tosi hankala arvuutella nyt millaisen maailman käsityksen lapselleni annan, mutta pyrin kuitenkin siihen, että materia on se vähäpätöisin asia elämässä, mutta kyllähän rahalla sitä huvitusta ja viihdettäkin saa ja ihan varmasti tulen lapselleni antamaan kaiken minkä ansaitsee, jos elämä vaan siihen mahdollisuuden suo. Vaatteiden osto, se on tällä hetkellä ihan vain oma ns harrastukseni ja piristysruiske arjessa, enkä itse siinä näe mitään pahaa, kun ei kuitenkaan ole mistään muusta pois. Ymmärrän toki jos vaatteiden osto menisi kaiken muun edelle, jäisi ruuat kaupanhyllylle ja vuokrat rästiin.
Ja lapseni yritän kasvattaa sen mukaan, että kaikkea haluamaansa ei aina saa yms.
Monta hyvää pointtia teillä kyllä oli, enkä siis todellakaan aio/osaa/voi/ajattelekaan kumota niitä kaikkia :)
Ja voi olla että teen suuren virheen lapseni kanssa, kun vaatteita ostan. Mutta omasta mielestäni en todellakaan pilaa lastani sillä että ostan hänelle vaatteita yms. Eikä se ole mun mielestä virhe, että jos on varaa ostaa, että ostaa eriasia tosiaan jos jättäsin vuokrat rästiin tai jotain kulutusluottoa ottaisin. Eikä oma ostamiseni mene mielestäni kovin paljoa överiksi, kaikkia vaatteita käytetään eikä osteta vaan kaappiin jemmaan ja ne jää sit käyttämättä. Elämänarvot ja opit mulla omasta mielestäni on hyvinkin kondiksessa, mutta kai teistäkin on viihteellisempää lukea lastenvaatteista kuin minun elämänarvoista ?
Mutta nämä ovat minun ajatuksiani ja kuten jo sanoin, monta hyvää pointtia yllä tuli esitellyksi. Täytyykin tosiaan alkaa asiaa ajattelemaan myös muiltakin kannoilta, ehkä tosiaan lapseni maailmankäsityksestä tulee vinksahtanut ja olisi kai parempi jos hänet ryysyihin puettaisiin.. ? ;)
Mutta siis vielä kerran, itsestäni on kiva ostaa vaatteita, pukea lapsi kauniisti mutta en myöskään arvostele heitä, jotka näin eivät halua tehdä. Meitä ihmisiä on moneksi. :)
Mutta kiitoksia teille kovasti kiinnostuksesta blogani kohtaan ja ihan rohkeasti voitte myös blogini kommenttiosioon tulla tuomaan jatuksianne julki, en minä pure ja on oikeasti hyvä saada uusia näkökantoja. Kuten joku jo totesikin, olen vasta vähän päälle parikymppinen, jollain tapaa paljon kokenut, mutta hyvin paljon on myös kokematta ja näkemättä, että aina luen mielelläni muiden kokemuksia ja näkemyksiä. Ja tyttäreni on siis esikoiseni, aiempaa kokemusta ei ole ja virheitä on helppo tehdä, jos koette että teen jossain asiassa väärin/virheen, niitä kun on välillä vaikea itse huomata, olisi hienoa että voisit niistä rohkeasti tulla minulle itselleni sanomaan :)
Iloista lauanatai-iltaa toivotellen Lumian äippä
se ei ole, mutta kyllä ne vaatteet pilataan jollakin ihan muulla kuin vaatteilla. Ei se lapsi pilalle mee vaikka olisikin nätit vaatteet. Mitä se niistä vielä ymmärtää?Ehkä joku älytön lelujen ostelu voi saada lapsen vaatimaan aina vaan lisää ja lisää, mut harvemmin ne lapset pyytävät vaatteita ostamaan.
Ja sitten isompana on jo oma maku että ei siinä paljon äidiltä kysellä millaista halutaan pukea päälle.
...lapset pilataan jollakin muulla kuin vaatteilla...
Mikä synnytyskertomus?? sehän on jo ollutta ja mennyttä kun vauvakin kohta kävelee.
Mikä on rankuminen???
se ei ole, mutta kyllä ne vaatteet pilataan jollakin ihan muulla kuin vaatteilla. Ei se lapsi pilalle mee vaikka olisikin nätit vaatteet. Mitä se niistä vielä ymmärtää?Ehkä joku älytön lelujen ostelu voi saada lapsen vaatimaan aina vaan lisää ja lisää, mut harvemmin ne lapset pyytävät vaatteita ostamaan.
Ja sitten isompana on jo oma maku että ei siinä paljon äidiltä kysellä millaista halutaan pukea päälle.
mieltä, että oppii käyttämään rahaa ja ajattelemaan ympäristöä, kun koko ajan ostetaan uusia vaatteita?
Mielestäni se on myös aika ulkonäkökeskeistä.
Hei Lumian äippä!
Aloitin tämän ketjun eräs päivä. Oli kurja aamu ja purin omaa pahaa oloani aloittamalla ketjun. Olin rehellisesti hieman ihmeissäni osteluittesi määrästä. Millään lailla ei ollut tarkoitus arvioida sinun kykyjäsi äitinä.
Olen todella pahoillani, mikäli olen aiheuttanut pahaa mieltä keskustelunavauksellani. Toivon, että olisin pitänyt ajatukseni ominani.
Toivottavasti jatkat edelleen blogisi pitämistä. Kuten kirjoitit, se on paljon enemmän kuin vain lastenvaateblogi.
myyn vaatteet eteenpäin ja ostan sillä uusia. Ja pidän vaatteista hyvää huolta. Kirppareilta tekee myös löytöjä..kun siellä viitsii käydä.
Paljon hyödynnän myös alennusmyyntejä.
Minun lapsellani vaatetta myös enemmän kuin tarvii, mutta myyn ne sitten pois ja yleensä voitolla.
Itsekkin nuori äiti ja kodinhoidon tuella ja mies opiskelee ja että vähän tulisi rahaa lisää hän käy töissä 3kertaa viikossa.
Itse ostan vain pojan kasvaessa lisää mutta talveksi olen ostanut lämpimiä kenkiä ja haalareita yms.. Hintavia ne on mutta kun ei ota kalliita autoja,uusia kodinkoneita ym.. Voi lapselleen ostaa myös vähän kalliimpaa ja myydä sitten pois ja ostaaseuraavat tilalle. Ihme kyllä meillä ei rahaa OIKEASTI paljoa kuukaudessa ole mutta en ole viellä jaksanut yhtiäkään vanhoja vaatteita myydä ja lisää pystyn ostamaan ja kaapissa on ruokaa.
vai mistä olet sen päätellyt?
Juu, ihmiset kyllä perustelee itselleen turhat lastenvaateostokset helposti. Ei ehkä ole IHAN niin helppoa perustella miksi itse tarvitsee sata takkia ja kolmesataa paitaa.
Mulla lapsella yksi vk-haalari, yksi talvihaalari ja yksi takki. Sopivia sukkahousuja taitaa tällä hetkellä olla viidet. Koitan todella miettiä tarvitsenko jotain oikeasti ja ostaa kaiken mahdollisen käytettynä. Lastenvaatteita on paljon tarjolla kuitenkin.