Vl-perheessäni oli jatkuvaa väkivaltaa ja vl-yhteisö suojeli isääni.
Arvostan toki, että kävivät puhuttelemassa isääni äitini pyynnöstä, mutta lopputuloksena oli vain kärsimyksen jatkuminen anteeksipyyntöjen jälkeen. Tämä tapahtui 60-, 70,-80- ja 90-luvulla Etelä-Suomessa. Meistä 9 lapsesta ei ole kukaan oikein selvinnyt kunnolla elämästään:( Mm. Huume-, alkoholi- ja mielenterveysongelmia, itsemurhayrityksiä.....että näin :(
Kommentit (63)
että vain tästä seurakunnasta pelastuu. Perusteet löydetään jollakin tapaa Raamatusta.Vaikka suurin osa näin ajatteleekin niin minä en. Eikä meidän tehtävä olekaan jaotella uskovaisiin ja epäuskoisiin. Jumala on ainut joka näkee ihmisen sydämeen.
miksi se jotakuta haittaa, kuka jonkun toisen mielestä pääsee Taivaaseen ja kuka ei? Eikös useimmat uskonnot perustu juuri siihen, että tietyllä lailla uskomalla pelastuu... Sitäpaitsi, vanhoillislestadiolaisethan uskovat lasten syntyvän uskovaisina ja pääsevän Taivaaseen ilman kastettakin - toisin kuin kirkko yleisesti opettaa.
ja hyvä että erosikin. Antoi kissalleen nimen Laestadius, sanoi että se on yhtä "viisas" kuin koko liike.
Heitä oli kuulemma toistakymmentä lasta ja asuivat jonkun kaupan yläkerrassa. Jumalan sana oli ruoska, ja kaikki kiellettyä, rahat aina loppu ja köyhyyttä, isä työtön ja äiti lasten kanssa kotona aina maha pystyssä. Murrosiässä hän alkoi ihmetellä, onko elämä tosiaan näin ankeaa ja ahdasmielistä ja lopulta erosi kokonaan kaikesta uskontoon liittyvästä ja muutti muualle.
Sukuunsa, paitsi yhteen siskoonsa, joka ei myöskään kuulu enää liikkeeseen, ei pidä mitään yhteyttä. Ja sanoo itse, että jos hän olisi liikkeessä ja noudattaisi vl:n kantaa syntyvyyden säännöstelystä, hän ei olisi enää elossa. Ja sen uskon, hänen terveyshistoriansa tietäen.
30v sitten syntyneet ovat eläneet vanhoillislestadiolaisuudessa erilaista aikaa kuin 10v sitten syntyneet. Viimeisen 20v aikana lestadiolaisuus on muuttunut paljon, suvaitsevaisemmaksi. Nyt kun katson teini-ikäisiä VL:iä ja esim. heidän pukeutumistaan. Ei puhettakaan että minun ollessani heidän ikäinen (olen 32v) VL-teinit olisivat saaneet pukeutua sillä tavalla. Samoin on käynyt monen muunkin asian kanssa.
Eli te jotka olette eronneet liikkeestä josku 30v sitten, meininki ei taida olla enää samanlaista.
Itse en ole VL, en ole koskaan ollutkaan. Pari ystävää on VL.
Vitsaa meillä saatiin mutta en muista muuta.
Ilmeisesti ollaan samoihin aikoihin asuttu siellä.
Lapsena sitä ei edes osannut puuttua jos jossakin perheessä oli vaikeeta. Kyllä muistan ainakin kuulleeni joskus.
Aikuisena vasta itse tajuaa että sehän on ihan hirveetä. Miksi kukaan suojelee sellasta hullua?
Olen todella pahoillani että olette joutuneet kestämään sellaista.
Aika montaa perhettä/ihmistä tuo yhteisö tarkoitti.Vähintään kymmentä perhettä (näin monesta meillä kävi ainakin porukkaa)ja varmasti enempääkin, jotka varmasti tiesivät perheessämme olevista ongelmista. Helsingin Ry oli jo tuolloin aika iso ja siellä satoja jäseniä. On aivan aivan turha selittää, että vain harva tiesi....Eikö olisi vihdoin tunnustettava tosiasiat hyvät vl-uskovaiset? Yhteisössä on ollut ja on todella vakavia ongelmia ja ne ovat koskeneet ja koskevat lukuisia lapsia.
Perheen vanhimmat lapset ovat jo 30-vuotiaita, nuorimmat teini-ikäisiä.
Vanhimmat lapset eivät saaneet käyttää koruja tai kuunnella "maallista" musiikkia teini-ikäisinä mutta nyt 15 v myöhemmin nuorimmilla onkin jo paljon enemmän vapauksia, käyttävät jopa meikkiä (hillitysti). TV:kin on kotiin hankittu.
30v sitten syntyneet ovat eläneet vanhoillislestadiolaisuudessa erilaista aikaa kuin 10v sitten syntyneet. Viimeisen 20v aikana lestadiolaisuus on muuttunut paljon, suvaitsevaisemmaksi. Nyt kun katson teini-ikäisiä VL:iä ja esim. heidän pukeutumistaan. Ei puhettakaan että minun ollessani heidän ikäinen (olen 32v) VL-teinit olisivat saaneet pukeutua sillä tavalla. Samoin on käynyt monen muunkin asian kanssa.
Eli te jotka olette eronneet liikkeestä josku 30v sitten, meininki ei taida olla enää samanlaista.
En ymmärrä miten kotisi asiat et ole mennyt lastensuojelun tietoon!
Olen vl. Enkä missään tapauksessa hyväksy minkäänlaista väkivaltaa, pedofiliaa yms. Ja kaikki lähipiirissäni ajattelee varmasti samoin.
Olen kuullut tapauksia joissa on ihan vanhoillislestadiolaisten kesken tehty esim. lastensuojeluilmotus tuttavaperheestä.
Jos perhe on läheinen, niin tottakai asioista keskustellaan ensin keskenään ja perhettä "neuvotaan" oikeaan suuntaan. Mutta kyllä jokainen tervejärkinen ymmärtää että väkivaltanen ihminen EI parane ilman ammattiapua!!!!!!!
En ymmärrä koko keskustelua siitä että meillä asioita salataan. Asioihin puututaan ja kehotetaan kyllä varmasti kääntymään ammattilaisten puoleen!
Sitä paitsi me olemme suuri joukko, siihen mahtuu monenlaista...niinkuin ihan mihinkä tahansa yhteisöön! Ei pidä yleistää.
Te jotka katkerana tälle palstalle kirjotatte niin onko teillä koskaan mitään positiivista sanottavaa mistään??
Itse olen isosta perheestä. Ihana lapsuus ja rakkaat vanhemmat. Minulla on paljon uskovaisia ystöviä, ja en ole kenenkään heidän perheessä törmännyt tällaisiin asioihin mistä täällä palstoilla vaahdotaan.. Eli nämä ovat todella yksittäistapauksia.
Kaikkea hyvää sinulle ap. Toivottavasti jaksat käydä vaikeat asiat läpi ja pystyt keskittymään omaan elämään ja elämään se onnellisena loppuun. Julmalta kuulostaa sinun lapsuutesi! Sellainen on niin väärin!! Lapsia pitää suojella tuollaisilta pahoilta ihmisiltä!!
Sinänsä järkyttävää lukea. Minäkään en hyväksi minkäänlaista väkivaltaa. ketään ei saa kotona kohdella katloin...
Mutta. Nuo asiat oli tapahtunut aikaisemmin. Menneinä vuosin aei muuallkaan vielä ymmärretty lastensuojelu asiaa.
Vl yhteisössä varmaan keskitytään kouluttamaan ihmisistä raiskaajia ja mahdollisimman väkivaltaisia hulluja. Sit me porukalla siellä suojellaan ja yllytetään niitä tekijöitä.
Näihin teidän mukatietäviinjayleistäviin kommentteihin on jo nin kyllästynyt että ihmettelen miten joku voi olla niin puusilmä että kaiken uskoo mitä kukanenkin kirjoittaa. Ja vaikka totta olisikin että joku on kasvanut sairaassa perheessä niin koko yhteisö ihan 100 prosenttisen varmuudella leimataan välittömästi. Voi älynväläys.
Jospa asialla ovat ne moraalittomat, syntiset ja turmeltuneet ateistit, joissa takuulla on paljon enemmän pahoinpitelijöitä ja pedofiilejä kuin uskovaisissa?
miksi se jotakuta haittaa, kuka jonkun toisen mielestä pääsee Taivaaseen ja kuka ei? Eikös useimmat uskonnot perustu juuri siihen, että tietyllä lailla uskomalla pelastuu... Sitäpaitsi, vanhoillislestadiolaisethan uskovat lasten syntyvän uskovaisina ja pääsevän Taivaaseen ilman kastettakin - toisin kuin kirkko yleisesti opettaa.
on toki oikeus tuomita muita helvettiin omien uskomustenne mukaisesti, eikö niin?
Lapset eivät ole syypäitä siihen, miten heitä kohdellaan! Ja sinulla on täysi oikeus puhua kokemastasi, jopa velvollisuus, koska se voi auttaa muita saman kokeneita. Joitakin tämä ärsyttää/pelottaa, ihmettelen miksi.
Se mitä olet joutunut kokemaan kuulostaa todella hirveältä. Olen todella pahoillani sinun ja sisarustesi puolesta. Oletko hakenut mitään apua aikusena? Terapia voisi auttaa. Toivon sinulle paljon voimia, onnea ja eheytymistä!
Tässä käy aina niin, että loppujen lopuksi vl-aiheinen keskustelu ajautuu aina ihme urille, että loppujen lopuksi uhri (tässä minä ja sisarukseni) onkin jollain ihmeen syyllä syyllinen. Miten kehtasinkaan/uskalsinkaan kertoa kokemuksistani!!! Kirjoittamani on kuitenkin ollut minun elämääni ja sitä on värittänyt voimakkaasti vl-uskonto.
tällainen tausta? Näistä viesteistä on tosi vaikea ottaa selvää. Jotain kamalaa kuitenkin varmasti ja se on aina surullista.
väitätkö, että ap valehtelee VL-taustastaan? Siis jos joku kertoo noin kipeitä asioita lapsuudestaan niin ei ole sinun asiasi "ottaa selvää" vaan osoittaa empatiaa. Jos ap puhuu totta, syytöksesi ovat julmia ja vahingollisia. Jos ap valehtelee, niin empatian osoittamisesta ei ole mitään vahinkoa. Tuollaiset viestit eivät todellakaan lisää sympatiaa ko. lahkoa kohtaan.
tällainen tausta? Näistä viesteistä on tosi vaikea ottaa selvää. Jotain kamalaa kuitenkin varmasti ja se on aina surullista.
Ensi sunnuntaina 23.1. klo 16 on muuten Jyväskylän rauhanyhdistyksellä seurakuntailta aiheesta Kotiväkivalta. Osoite on Hongikontie 1. Kaikki ovat tervetulleita!
Mielestäni helluntailaisuus esim. antaa lapsille varsin onnellisen ja turvatun lapsuuden, jos noudatetaan vain Jeesuksen sanaa, eikä uskota karismaattisia liikkeitä.
Minulla on ollut helluntailaisia ystäviä ja muutama sukulainen on "kääntynyt" siihen lahkoon.
Ystäväni ei saanut lukea mitään mitä hänen äitinsä ei hyväksynyt. Minä suosittelin scifi-kirjoja ja jännäreitä, mutta ystäväni kertoi kuinka äiti kielsi lukemasta, kielsi lainaamasta ja pakotti palauttamaan sellaiset kirjastoon. Ilmeisesti jotkin avaruusseikkailut olivat hellariäidin mielestä jumalanpilkkaa.
Ystävälläni oli kieroutunut suhde syntiin ja seksuaalisuuteen. Seksi kiinnosti sairaalloisen paljon. Samoin syntejä piti pyydellä anteeksi. Hän kehitti sellaista moraalia, että voi tehdä mitä vaan kunhan ehtii katua ennen kuin kuolee, että saa anteeksi. Säännöllisesti välillä siis synnit anteeksi.
Toisinaan hän oli myös hyvin ilkeä ja suorastaan pahantahtoinen muita kohtaan. Jälkikäteen ajateltuna hänellä oli varmaan itsellä paha olla ja kademieli usein.
Muissa hellariperheissä (suku) itseeni on eniten pistänyt se, miten eriarvoisesti tytöt ja pojat kasvatetaan. Ihanne on kotiäiti ja mies "tuo leivän pöytään". Tytöt kasvatetaan pikkuäideiksi ja puetaan pinkkiin, pojista tehdään "miehiä". Surullista.
Lapsena mielestäni kauhein asia helluntailaisuudessa oli verensyöntikielto :) *muistelee* Verilätyt kun olivat omaa herkkuani.
Niitähän pidettiin ahkerasti 70- ja 80-luvulla. Oon lessusuvusta ja tiedän tosi paljon vl-elämästä. Ja ihan puhtaalla omalla tunnolla voin sanoa, että 90 % siitä touhusta on aivan helvetin sairasta. En jaksa tähän alkaa kaikkea kirjoittamaan, siihen meninisi viikko. muistan ku naapurin perhe erotettiin uskosta ja tuomittiin kadotukseen vai mikä sekin sana oli. Kuitenkin tarkoitti silloin, etttä jos uskosta erotettiin, ei kuulunut enää Jumalan lapsiin vaan oli saatanan oma.
Sukulaismummo sai sydänkohtauksen kun oli ollut yön hoitokokouksessa, häntä oli syytetty kun oli käynyt kylässä naapurissa usein ja katsonut siellä telkkaria elikkäs saatanan sontaluukkua. "Veljet" kävivät myös puhuttelemassa jos perheeseen ei muutamaan vuoteen tullut uutta vauvaa. Tätini joutui srk:lla tunnustamaan että oli käyttänyt ehkäisyä, oli jo yli 40 v ja saikin sitten vielä 45-vuotiaana vauvan, monen keskenmenon jälkeen.
Siihen aikaan ei lestat saanu olla tekemisissä ei-lestojen kans jos ei aivan pakko ollut. Meidänkin koulussa sukupuolivalistussivut liimattiin koulukirjoista yhteen ja tämä on aivan totta! Koska ope oli lessu, ei katsottu koulu tv:tä koulussa eikä kuunneltu mitään musiikkia. Ja voi että miten sekin ällöttävä kalju äijä klääppi yläluokan tyttöjä, istutti sylissäkin joskus. Ja me ei uskallettu kenellekään kertoa. Ja tuskin olis kukaan uskonutkaan.
Lestadiolaisuus on niin täynnä synkkiä salaisuuksia, että jos ne kaikki avataan...niin hullu pitää olla jos siinä mielisairaudessa haluaa mukana olla. Ymmärrän toki, että siitä on vaikea erkaantua ja kun ei tiedä näistä mitään, niin lapsekkaasti uskoo, että suurin osa on hyviä jne. Totuus on tismalleen päinvastoin: pieni vähemmistö lestoista on hyviä ja normaaleja sitäki vähemmän.
Tiedostan, että tuossa on perääkin, mutta pientä liioittelua ilmassa, ja aika on "vähän" muuttunut. :)
Ei taida vl-yhteisössä olla enää hoitokokouksia, en ainakaan ole niistä kuullut aikakausiin. Tuona aikana ne koettiin rakentavaksi, mutta menivät varmasti usein aivan liian pitkälle ja niistä on luovuttu.
Itse olen onnellinen vl. Minulla oli onnellinen lapsuus, rakastavat vanhemmat, joiden luona on ihana käydä edelleen. Sisarusten kanssa pidetään yhteyttä ja meillä on kaikilla hyvät välit keskenään. En ole kokenut omassa elämässäni mitään näitä asioita, joita mediassa ja täällä palstoilla jatkuvasti puidaan. Vl elämä voi olla oikeasti todella onnellista, iloista ja vapaata. Kun on puhdas usko, ihminen tuntee olevansa vapaa, asiat hän valitsee puhtaan omantuntonsa kautta, ja valinnat tulee täydestä omasta halusta. Ei kenenkään määritteleminä. Mutta näitä asioita ei voi ymmärtää muuta kuin uskon kautta. Ne ei avaudu ilman uskoa. Ne tulee sydämestä uskon kanssa.
Olen todella pahoillani ap:n kokemuksista! On todella väärin, että sinä ja sisaruksesi olette joutuneet kokemaan tuollaista, ja että läheisenne ovat vaienneet asiasta. Ilman muuta teille olisi pitänyt hakea ammattiapua! Mutta luulen, että tuona aikana kaikki negatiivinen ja perheen sisäiset ongelmat ovat olleet tabuja? Myös muissa kuin lestadiolaisperheissä. Kuinkahan moni ihminen maailmassa on ollut puuttumatta mm. naapureiden väkivaltaiseen elämään? Kuinka moni ihminen on sulkenut silmänsä toisten ihmisten vaikeuksilta ja ongelmilta? Varmasti aika moni. Se on aina väärin, koska niissä tilanteissa on uhri, jota pitäisi auttaa. Mutta ihmisten uskallus ja halu ei aina riitä auttamaan. Uskon näin käyneen myös ap:n perheen kanssa. En usko, että vl perheet olisi varta vasten suojelleet ja antaneet kaiken tarkoituksella tapahtua, vaan jokainen meistä ymmärtää, että tuona aikana asetelmat olivat erit, piirit pienet, eikä vain ollut tapana puuttua toisten ihmisten elämään. Se on surullista, että mm. ap joutuu yhä kärsimään siitä ajasta ihan konkreettisesti omassa elämässään. Tuollaiset kokemukset ovat varmasti lähtemättömästi läsnä ihmisessä. Toivon sydämestäni, että ap saisi ammattiapua ja pystyisi jatkamaan elämää eteenpäin irtaalleen kurjasta lapsuudesta. Toivoisin myös, että tapaisit joskus onnellisen vl perheen ja sitä kautta et leimaisi koko vl yhteisöä lapsuuden kokemuksesi takia. Sinulla on ollut sairaat vanhemmat, joita valitettavasti on myös vl yhteisössä, mutta huomattavasti enemmän niitä on muualla; väkivaltaisia, alkoholisoituneita, mielenterveysongelmaisia jne jne..
Mutta muissa piireissä lähipiiri ei siunaa ja suojele ja vaikene.
Siinä siis pieni ero.
ole ketää palstalaista joka ei ole vl mutta kuitenkin on samantyyliset kokemukset lapsuudesta kuin ap:llä? VAi onko tätä vain ja ainoastaan vl-piireissä?
Olet rohkea kun kirjoitat vaikeista asioista.
En ole VL enkä mitenkään uskonnollinen, mutta uskon siihen, että hyvää tekemällä saa hyvää itselleenkin.
Lähetän sinulle halin.
Tässä käy aina niin, että loppujen lopuksi vl-aiheinen keskustelu ajautuu aina ihme urille, että loppujen lopuksi uhri (tässä minä ja sisarukseni) onkin jollain ihmeen syyllä syyllinen. Miten kehtasinkaan/uskalsinkaan kertoa kokemuksistani!!! Kirjoittamani on kuitenkin ollut minun elämääni ja sitä on värittänyt voimakkaasti vl-uskonto.
että vain tästä seurakunnasta pelastuu. Perusteet löydetään jollakin tapaa Raamatusta.Vaikka suurin osa näin ajatteleekin niin minä en. Eikä meidän tehtävä olekaan jaotella uskovaisiin ja epäuskoisiin. Jumala on ainut joka näkee ihmisen sydämeen.