Tehdäänkö Muumi-mukit vielä Suomessa?
Kommentit (8)
on logistiikka-alan yrityksessä töissä, ja jos nyt oikein muistan, niin ainakin jotain muumikamaa tuli Thaimaasta. Vai oliko sittenkin kyseessä Iittalan tuotteet? EN ole aivan varma.
tehdäänhän teema mukitkin suomessa. Ainakin valkoinen väri. Käsittääkseni riippuu väristä tuo, että tehdäänkö suomessa vai muualla.
Jos vuosia ne on tehty tsekeissä. Ainoastaan kuva liimataan suomessa, että saadaan teksti "made in finland".
Huijausta.
Jopa joka viides Muumi-muki tulee Thaimaasta
Kirjoittanut kk_toimitus To, 24/04/2008 - 21:15
Asuminen Keittiö ja kodinhoito Raha & talous 2008 Toimituksen jutut
Moni luulee huippusuosittuja Arabian Muumi-mukeja takuuvarmoiksi Suomi-tuotteiksi. Mutta mitä tarkoittaa mukin pohjassa lukeva Arabia Finland?
Huoleton ja kiireetön Muumi-maailma saa Arabianrannassa posliinitehtaalla hihat heilumaan. Myyntihitiksi kohonneita Muumi-mukeja paahdetaan liukuhihnalla suomalaisiin kahvipöytiin.
Mukien pohjaan painetaan ”Arabia Finland” – kotimaista laatua siis. Mutta: leima ei aina takaa kotimaista valmistusta. Muumi-mukeista noin 10—20 prosenttia valmistetaan ulkomailla.
- Riippuen oman tehtaan kyvykkyydestä. Kapasiteettisyistä hankimme tiettyjä kampanjaeriä, jotka saattavat olla kymmeniätuhansia kappaleita, sanoo johtaja Hille Korhonen Iittala Groupista.
Siis jopa joka viides Muumi-muki tulee Thaimaasta. Valmistusmaata ei lain mukaan tarvitse kuitenkaan merkitä kulutustavaroihin. Korhosen mukaan yhtiö ilmoittaa tuotteen mukana tulevassa lähetysluettelossa, missä tuotteet on valmistettu. Asiakas voi halutessaan kysyä asiaa jälleenmyyjältä.
Kaikki Muumit eivät ole ”Made in Finland”
Teimme työtä käskettyä. Kysyimme Stockmannin tavaratalossa myyjiltä, ovatko hyllyn Muumi-mukit Suomesta vai Thaimaasta. Vastausta olisi pitänyt lähteä hakemaan sisäänostajalle asti. Mukin pohjassa lukee “Arabia Finland”, ei “Made in Finland”. Kuuden mukin pakkauslaatikossa ja tuoteluettelossakaan tietoa ei lue.
Haluaako kuluttaja tietää, missä tuote on valmistettu? Ainakin astiaostoksilta yllättämämme Minna Ilva haluaa.
- Tulin hakemaan täältä nimenomaan suomalaista design-astiastoa. Kyllä oletan tai ajattelisin, että se on Suomessa valmistettu, koska brändi on suomalainen. Mutta täytyy myöntää, että en äsken katsonut valmistusmaata. Oletin, että se olisi Suomessa valmistettu, Ilva sanoo.
Entä olisiko Ilvalle yllätys tietää, että kaikkia Muumi-mukeja ei valmisteta Suomessa?
- Joo, olisi kyllä. Ehkä kuluttajana ajattelisin, että nyt on tullut harhaanjohdetuksi.
Riittääkö brändin suomalaisuus?
Suomalaisalkuperää kuuluvasta Avainlippu-merkistä tunnetun Suomalaisen Työn Liiton mukaan kuluttaja haluaa tietää tuotteen alkuperän.
- Kuluttaja arvostaa suomalaista tuotantoa erittäin paljon. Olemme tutkineet, haluaako kuluttaja tietää, onko tavara tehty täällä vai ei. Kuluttajista 85—90 prosenttia haluaa tietää, missä tuote on tehty, toimitusjohtaja Lars Collin Suomalaisen Työn Liitosta kertoo.
- Merkintä “Arabia Finland” ei takaa, että tuote on tehty Suomessa. Arabia haluaa merkinnällä sanoa, että se on suomalainen brändi, jonka spesifikaation ja laatuvaatimusten mukaan kaikki tuotteet on tehty – riippumatta siitä, MISSÄ ne on tehty. Selkeämpää olisi, jos suomalaisissa tuotteissa olisi merkintä, että ne on tehty Suomessa.
Iittala luottaa siihen, että brändin suomalaisuus riittää. Laatuvaatimuksia pidetään yhtä kovina niin Suomen- kuin Thaimaan-tuotannollekin.
- En puhuisi varsinaisesti suomalaisen valmistuksen tärkeydestä vaan siitä, että Suomessa on tuotekehitys ja organisaatio. Me kehitämme suomalaisista lähtökohdista suomalaisille kuluttajille ja varmistamme alusta loppuun asti, että tuotteet vastaavat kuluttajan vaatimusta, johtaja Hille Korhonen Iittala Groupista sanoo.
Suomalainen työ on kalliimpaa kuin Kaukoidässä tehtävä työ. Näyttää siltä, että Iittalassa kysynnän kasvu suunnataan ulkomaille: Muumi-mukien sesonki- ja kampanjatuotteet valmistetaan ulkomailla. Myös osaamista hankitaan ulkomailta, esimerkiksi punainen lasite.
- Keramiikan osalta ulkomainen valmistus lisääntyy sitä myötä, kun kysyntä merkittävästi kasvaa. Tuottavuutta kehittämällä pyrimme koko ajan lisäämään oman tehtaan kapasiteettia Suomessa, Korhonen sanoo.
Tullilaboratorio tarkastaa vain murto-osan tuotteista
Suomalaisyrityksille Kaukoidässä valmistuksen varjopuolena on välimatka laaduntarkkailuun. Se nähdään Tullilaboratoriossa, jossa viranomaiset valvovat Suomeen EU:n ulkopuolelta tuotavaa tavaraa. Vain muutama prosentti kauppojen hyllylle päätyvistä tavaroista tutkitaan.
Tullilaboratorio myöntää, että kauppojen hyllyille päätyy myös huonoa tavaraa, kun vain murto-osa seulotaan. Kaikkiaan 15 prosenttia testatuista tuotteista hylätään. Tutkituista astioista hylätään joka kymmenes.
- Astioissa hylkäyksen syitä ovat esimerkiksi raskasmetallit. Metallisista keittiövälineistä ja grillivälineistä löytyy nikkeliä, keraamisista tuotteista kahvikupin reunoista lyijyä ja kadmiumia. Olemme havainneet astioista ja keittiötuotteista ikäväksemme aika paljonkin primäärisiä aromaattisia amineja. Ne ovat syöpävaarallisia aineita, sanoo kemisti Siru Viljakainen Tullilaboratoriosta.
Kaukoidässä tehdään hyvää ja huonoa riippuen myös tilaajan kriteereistä. Myös Thaimaasta tulevia Muumi-mukeja tarkastetaan Tullilaboratoriossa ajoittain.
Muumi-mukeistakin löytynyt lyijyä
Kuningaskuluttajan tietojen mukaan Kaukoidästä tuodusta Muumi-mukierästäkin on kerran löydetty lyijyä. Erä ei päätynyt myyntiin asti.
Kuinka paljon tällaista tapahtuu, johtaja Hille Korhonen Iittala Groupista?
- Tällaista saattaa tapahtua yhteistyön alkuvaiheessa, jolloin valmistajalla on muita tuotteita tuotannossa, joista voi jäädä jäämiä uuneihin. Meidän tuotteet ovat lyijyttömiä ja myrkyttömiä, ja varmistamme omalla kontrollilla, että viallisia tuotteita ei löydy.
Korhonen sanoo, että Muumi-mukin ostaja voi luottaa hyvään laatuun valmistusmaasta riippumatta.
- Me pyrimme aina erittäin pitkäaikaisiin yhteistyökuvioihin toimittajien kanssa. Yhteistyön aloittaminen kestää pitkään, koska haluamme varmistaa, että tehtaalla on kyky valmistaa tuotteita. Saattaa mennä jopa vuosi, että yksi tuote hyväksytään ja sillä lailla varmistetaan tuote.
Suomalaisen Työn Liiton mukaan ulkomailla tehdään vain vähän suomalaisbrändituotteita. Kalevala Koru veti Lapponia-korun valmistuksen pois Kiinasta ja hi-tech-osaajiakin on palauttanut tuotantoa kotinurkille.
Jotkut arvostavat kotimaisuutta, jotkut haluavat valvoa tuotantoa lähempänä. Mutta mitä tehdä, kun Suomessa tuotanto on aina kalliimpaa kuin Kaukoidässä? Voiko yritys luottaa siihen, että asiakas on valmis maksamaan suomalaisuudesta? Mikä on suomalaisuuden arvo?
- Suomessa valmistuksesta saattaa tulla pieni kuluttajalisä, mutta suomalaiset arvostavat suomalaista alkuperää kovasti. Se pitää sisällään turvallisuutta ja laadukkuutta. Sitä ei voi taata alkuperämerkein eikä Avainlipulla, mutta se heijastaa turvallisuutta, laadukkuutta ja vahvistaa työllistämisen leimaa ja sitä kautta vastuullisuutta, uskoo Lars Collin Suomalaisen Työn Liitosta.
Kirsi Crowley / TV1 Kuningaskuluttaja
vuoden. Peruskamaa tehdään Suomessa, mutta kuviolliset ainakin osittain ulkomailla, Suoomessa voidaan tehdä esim pelkkä lasitus. Mm. Taika-sarja tulee tosta lahden takaa ja täällä sitten poltellaan uunissa. Se siitä kalliista "suomalaisesta" design tuotteesta...
Enpä muista enää aikaa, milloin Muumi-mukipaketissa olisi lukenut "made in Finland". Kyllä siellä poikkeuksetta lukee "made in Thailand". Ja kyse siis todella isosta volyymistä, höpö höpöä tuo joka 5.muki muka vaan tehty Suomen ulkopuolella. Minne ne kaikki Suomessa tehdyt menee kun meillä ei näy koskaan?
Jos vuosia ne on tehty tsekeissä. Ainoastaan kuva liimataan suomessa, että saadaan teksti "made in finland".
Huijausta.