Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Asiakaspalvelua" tänään, tällaistako nykyään on myyjien "moraali" ???

Vierailija
29.09.2010 |

Olin viiden aikaan isohkossa tavaratalossa etsimässä paria tavaraa. Kysyin myyjältä joka oli kävelemässä ohitseni, että voisitko auttaa, etsin xxx ja vielä xxx? Myyjä katsoi kelloaan ja tokaisi, että sori, mutta mun työvuoro loppui juuri ja jatkoi menoaan...siis mitä vittua? Olin ihan ihmeissäni, onko tuo ihan normaalia?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen, että osaan palvella asiakkaita joustavasti ja aina asiallisesti, aina ei iloisesti, mutta koska asiakaspalvelu on mun juttu, ei ikinä tulisi mieleenkään sanoa asiakkaalle kelloa katsoen että mä lähden nyt. Asioihin pitää osata suhtautua oikein, jos työvuoro päättyy viideltä, voi vaikka viimeiseksi viideksi minuutiksi painua taukohuoneeseen valmistelemaan seuraavaa päivää.

Vierailija
62/107 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaika voi olla toisinaan ihan minuutintarkka, jotta ehtii esim. bussiin ja sieltä päiväkotiin lapsen hakuun.

Jos asiakas lähestyy minua kysymyksellä "Voitko auttaa?", niin pahoittelen etten voi ja ohjaan toiselle myyjälle.

Jos asiakas huikkaa suoraan simppelin kysymyksen "Missä lastenvaatteet?", niin huikkaan hymyillen että "Neljännessä kerroksessa vasemmalla laidalla" ja jatkan matkaani.

Kyse oli kuitenkin helvetti pikkuasiasta. 0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sen on oltava.

Vierailija
64/107 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kyllä ole koskaan itse vastaavalla tavalla toiminut työntekijänä. Suurin osa vastaajista on näköjään aivan eri mieltä kanssani ja toivottavasti ette koskaan hae meille töihin, sillä meillä ei tuollaista katsottaisi hyvällä. Asiakkaalle EI IKINÄ saa olla töykeä. Jos myyjä ei millään voi itse auttaa, niin sitten hän ilmaisee asian ystävällisesti (ja vaikka sen valkoisen valheen), jotta asiakkaalle jää kuitenkin hyvä maku suuhun asioinnista. Huh, mitä vastaajia täällä on, kun luki noita kommentteja.

Tämä olisi hyvä kysymys kysyä työhaastattelussa.. ;)

Vierailija
65/107 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työajat ne on myyjilläkin. Esim. jouluruuhkan aikaan ilman mitään rotia, ei pääsisi pois kuin vasta puoli tuntia kaupan sulkeutumisen jälkeen.

Vierailija
66/107 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työaika on laitettu loppumaan tietyllä kellonajalla, se kanssa loppuu. Kyllähän sitä voi omalla ajalla jäädä tekemään vaikka mitä hommaa, mutta palkkaa siitä ei kyllä makseta, eikä mitään "hyvän työntekijän" patsasta pystytetä keskelle kaupan aulaa. Fiksu työntekijä ymmärtää tämän ja pitää omista oikeuksistaan kiinni. Sitten on niitä joiden elämäntehtävä on asiakkaan palveleminen oman hyvinvoinnin kustannuksella. Uhrautua saa toki jo huvittaa, mutta kyllä tuollaisessa duunissa on mielestäni oikeus ja kohtuus pitää kiinni työajoista. Pomot kyllä kyttäävät jokaisen kahvitauon pituuden jne.

Ap valittaa turhasta.

Vierailija
67/107 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs työnantajan moraali?

Miksi kassalta tai muusta työpisteesstä ei saa lähteä ajoissa, jotta ehtii pukukopille silloin kun työaika loppuu?

Miksi myyjä ei saa palkkaa vapaa-ajaltaan jos kerran täytyy töitä tehdä?

Miksi työntekijöitä koko ajan vähennetään, ja silti asiakaspalvelu ei saisi kärsiä eikä mitään tavaroita saisi olla purkamatta?

Miksi palkka on surkea?

Miksi täytyy olla työpisteessä yksin, jolloin työturvallisuus kärsii?

Vierailija
68/107 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaalla ripaskat housussa ja oksentaa.. Sori, mun tauko alkaa nyt tai sori, mun työaika päättyy, älä tukehdu oksennukseesi. Tavallaan eri asia, mutta työaika on työaika ja kun se päättyy, niin se päättyy. Tähänkö maailma on menossa?

Vierailija
69/107 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä on työajat, ei kellokorttia ollenkaan. Jos pomo olisi mukava ja joustoa olisi molempiin suuntiin, en näkisi asiassa mitään ongelmaa, mutta kun näin ei ole, minä lähden töistä tasan silloin kun vuoro päättyy. Ei se oikein vetele, että oletetaan, että tehdään ekstraa ja lounastaukoja sisään, mutta niistä ei makseta mitään eikä myöskään sallita vastaavasti pidempiä lounastaukoja tai aiemmin lähtöä muina päivinä. Minulle ei olisi ongelma neuvoa asiakasta kymmenen minuuttia yli työajan, jos pomolle ei olisi ongelma se, että lähden kymmenen minuutti aetuajassa hiljaisena päivänä.

Olen ollut töissä myös useammassa kaupassa ja ravitsemusliikkeessä, jossa joutuu väistämättä esimerkiksi lounastauolla kulkemaan myös kaupan/salin puolella, vaikka olisi kellottanut itsensä ulos. Silloin en varsinkaan neuvo kenellekään yhtään mitään, koska en ehdi syödä, jos näin teen. Silti säännöllisesti tulee näitä ihme hiihtäjiä, joiden mielestä "anteeksi, olen lounastauolla, viereisellä käytävällä on myyjä, joka voi auttaa teitä" ei riitä, vaan minun pitäisi käyttää palkaton taukoni (jota ei todellakaan saa lisää sillä perusteella, että on erehtynyt käyttämään sitä töiden tekoon) tämän tyypin auttamiseen. Yleensä seuraavalta käytävältä löytyykin sitten seuraava, joka on sitä mieltä, että voisinhan ihan hyvin käyttää viidenneksen tauostani juuri hänen auttamiseensa.

Pidän hölmönä ajatuksena sitä, että työntekijän pitäisi sitoutua työpaikkaan, joka ei suostu sitoutumaan häneen.

Vierailija
70/107 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että ihmisille ei saisi olla töykeä. Mutta tämä nyt ei ole mikään kaupan työnteijän erikoisvaade.

Vierailija
71/107 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän olis kohteliaasti sanonut, että ohjaa sinut toisen myyjän puoleen, koska oma vuoro on loppunut.

Selvästikään tällä myyjällä ei ollut mikään hätä mihinkään, koskapa jos olis ollut, hän olisi ollut sen kellokorttinsa vieressä tasan kello työvuoronloppumisaika leimaamassa ulos.

Vierailija
72/107 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä miksi joskus myyjän kanssa keskustellessani joku toinen asiakas ryntää siihen kyselemään. Odottaisi vuoroaan.

Vierailija
73/107 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kellokorttia meillä ei ole.

Toisin sanoen: kävely myymälän läpi työasussa on jo omaa aikaa eikä siitä makseta palkkaa. Näin ollen silloin en myöskään palvele asiakkaita.

Vierailija
74/107 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka matkalla työpisteestä pukuhuoneeseen halusi jotain. Entä, jos työaika päättynyt jo vartti sitten, mutta hän on yhä vankina työpaikallaan, koska asiakkaita pitää palvella ilmaiseksi, kun on sinne töihin tullut. Päiväkodin pihassa lapsi itkee odottamassa, eikä kukaan tule noutamaan.

Vierailija
75/107 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestää ja ajatella. Se myyjä, joka poistuu aina työpaikaltaan tyytyväisenä. Ajattele asioita. Kaiken voi ja pystyy järjestämään.

Vierailija
76/107 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

töistä pois, kun kello on niin ja niin! Mieluummin vähän aikaisemmin, eli ollaan jo esim 15.55 kurvaamassa ulos pihasta! Olen kerran jos toisenkin kysynyt lapsen päivän kuulumisia neljältä poistuvalta hoitajalta ja vastaus on, että kysy siltä ja siltä... kaahataan pois kotiin.

Joten: kaupan myyjällä ei ole mitään suurempaa velvollisuutta. Hoitakoot sitten ketjun johtajat ja kauppiaat kaiken omilla ajoillaan.

Vierailija
77/107 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ruuhkainen kauppa ja suosittu. Kauppiaat eivät tehneet mitään työtä kauppansa eteen ja nauttivat rikkauksistaan. Joku saattaa tunnistaakin Pohjois-Karjalasta. Oltiin joskus maanantaisinkin kahdestaan kassalla, yksi myyjä oli lihatiskillä ja toinen hevissä. Jonot olivat 10 metriä ja pantiin vuoronperään kaverin kanssa lappu luukulle ja käännytettiin asiakkaat pois kassalta, että pääsisimme syömään ja vessaan. Niille lakisääteisille tauoille, jotka meille kuuluivat! Asiakkaat huutivat meille, mutta eivät kauppiaille, joilla useita kesäasuntoja ja sijoituksia.

Vierailija
78/107 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös asiakaspalvelutehtävissä aikanaan. Ikinä missään työpaikassa en jättänyt töitä kesken kellonajan mukaan. En ollutkaan vain töissä vaan ne työt olivat sillä hetkellä mielekkäitä ja halusin tehdä parhaani.

Ymmärrän tuon "lähden kun työaika loppui tarkalleen" -asenteen, jos ei pätkääkään välitä töistään, ei tunne siitä mitään ylpeyttä ja se on vain keino hankkia rahaa. Mutta et ole silloin hyvä myyjä. Et ole lähelläkään oikeaa alaasi. Ja mielestäni ansaitset potkut.

Hyvä työntekijä nauttii työstään, ei laske jokaista minuuttia ja tekee homman loppuun tai ainakin siihen pisteeseen, että jonkun toisen on helppo siitä jatkaa. En ikinä laskenut sen bussin varaan, joka lähti samantien työaikani päätyttyä. Tottakai aikaa menee moneen asiaan esim. toimistotöissä työpöydän siistimiseen, vessassa käyntiin, kahvimukin pesemiseen jne.

Asiakaspalvelutyössä palvellaan asiakkaita. Töykeä vastaus ap:lle osoitti, että myyjä ei todellakaan ole tehtäviensä tasalla. Nykyään on todella surullista, että myyjiksi palkataan opiskelijoita ja nuoria, jotka tekevät työtä pätkissä ja halvalla. Mielestäni näistä töykeistä kommenteista pitäisi ilmoittaa heti esimiehelle, jotta alalle saataisiin niitä, jotka haluavat tehdä sitä työtä.

Eräs tuttuni on 50+ -vuotias ja ei ole saanut töitä myyjänä kohta 10 vuoteen, vaikka alalta on kokemusta yli 20 vuotta ja hyvät työtodistukset. Syy se, että palkataan näitä nuoria, kokemattomia ja töykeitä. Tällä tutullani olisi totisesti paljon annettavaa alalle mutta saavatpa työnantajat syyttää itseään. Mitäs valitsevat näitä halpistyöntekijöitä ihan sanan joka merkityksessä. Nykyään luullaan, että asiakaspalvelua voi tehdä kuka tahansa. Ja ihmetellään sitten, miten meillä ei osata asiakaspalvelun alkeitakaan. Tosiaan pitäisi mennä ottamaan oppia muualta Euroopasta. Tulospalkkaus ja juomarahat parantaisivat huomattavasti tätä Suomenkin tilannetta.

Vierailija
79/107 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppaketjuille ja kauppiaille on aivan yksi ja sama, kuka siellä myy ja kassaa hoitaa! Kunhan on vain halvin. Vaihtuvuus alalla on suurta ja suurin osa opiskelijoita.

Suurin osa on kyllästyneitä alipalkattuun ja raskaaseen työhönsä ja esimiehet tietävät tämän. Nykyajan nuoret ovat vielä laiskempia ja motivaatio hukassa. Eli ihanko arvelit, että joku parempi sieltä kortistosta löytyy jotain 10-20 viikkotunnin paskahommaa vääntämään?

Kokeneet myyjät ovat kortistossa ja nuoria EVVK -tyyppejä palkataan töihin. Ovat vuoden kaksi ja häipyvät. Niille on aivan sama, mitä asiakkaat heistä ajattevat, mutta ketjulle on tärkeintä saada halvin työntekijä.

Vierailija
80/107 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvä työntekijä nauttii työstään, ei laske jokaista minuuttia ja tekee homman loppuun tai ainakin siihen pisteeseen, että jonkun toisen on helppo siitä jatkaa. En ikinä laskenut sen bussin varaan, joka lähti samantien työaikani päätyttyä. Tottakai aikaa menee moneen asiaan esim. toimistotöissä työpöydän siistimiseen, vessassa käyntiin, kahvimukin pesemiseen jne."

Joillakin ei ole valinnanvaraa, itse asun nykyisin paikassa josta kulkee koko ajan busseja =pääsen töihin ja töistä kotiin sujuvasti, koska busseja menee 10min välein.

Mutta ennen asuin syrjemmässä, silloin busseja meni vain kaksi tunnissa, ja kuuden jälkeen vain yksi, eli myöhstyminen olisi tiennyt 30min tai 60min odottelua!

Ja minä teen työni hyvin, koska olen työpaikassa jossa työpanostani arvostetaan ja joustoa on. Emme heitä asiakasta ulos heti kun sulkemisaika tulee (jos siis oikeasti tilanne että ostamassa jotain, ei vain "katselemassa") MUTTA palkka meille maksetaan todellisten tuntien mukaan, eli jos olen 15min pidempään saan siitä palkan. Tai vaihtoehtoisesti voin lähteä hiljaisena päivänä 15min aikaisemmin.

Ja tuo on iso ongelma, kun kirjaudutaan lounastauolle, sitten pitää juosta ison marketin läpi kahvihuoneeseen ja matkalla asiakkaat koittavat kysyä jotain =omaa luonastuntia menee hukkaan, ja ja se muutama minuuttikin on aika paljon pois.

Mutta jos on hyvä joustava työpaikka, niin silloin asiakkaita palvelee paremmin, ainakin itselläni tuo vaikuttaa PALJON!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi