"Asiakaspalvelua" tänään, tällaistako nykyään on myyjien "moraali" ???
Olin viiden aikaan isohkossa tavaratalossa etsimässä paria tavaraa. Kysyin myyjältä joka oli kävelemässä ohitseni, että voisitko auttaa, etsin xxx ja vielä xxx? Myyjä katsoi kelloaan ja tokaisi, että sori, mutta mun työvuoro loppui juuri ja jatkoi menoaan...siis mitä vittua? Olin ihan ihmeissäni, onko tuo ihan normaalia?
Kommentit (107)
ne on siellä kutsumuksesta töissä?
tökeröä kyllä. Mä olisin sanonut jotenkin että "voisitko kysyä tuolta toiselta myyjältä, koska minulla on tässä yksi asia kesken" ja kiirehtinyt pois... tai jotain...
kauppaa jos myyjien asenne on tollanen
Olisihan hän tietysti voinut sanoa ystävällisesti, että työvuoro loppui mutta voit kysyä tuolta kassalta. Mutta ihan turhasta valitat. Ei tuollainen kuulu asiakaspalveluun. Haluaisitko myös, että myyjä antaisi kotipuhelinnumeronsa, jotta voit soittaa hänelle kun hän ei ole vuorossa?
Toivottavasti oli provo.
Se myyjä varmasti mielellään palvelee sua omalla ajallaan. Ei sille myyjälle makseta kuin tasan sen työvuoron ajalta palkkaa, jos sinne jää palvelemaan asiakkaita vielä yliaikaa, niin ihan hyväntekeväisyyttä saa tehdä. Plus että lapset päiväkodissa tykkää varmasti, kun äiti taas jäi auttamaan ihan hyvää hyvyyttään vieraita ihmisiä ja jättää omat lapset odottelemaan hakijaa.
Ainakin omassa työssäni nämä valittajat ovat useimmiten niitä, jotka eivät itse ole töissä lainkaan, vaan elävät erilaisilla tuilla ja ovat sitten sitä mieltä, että muiden ihmisten kuuluu heitä palvella tilanteessa kuin tilanteessa juuri niin kuin he itse keksivät haluta ja taipua heidän jokaiseen oikkuunsa.
Ne ihmiset, jotka käyvät itsekin töissä ja varsinkin ne, jotka tekevät itsekin asiakaspalvelutyötä ymmärtävät yleensä työntekijän rajat myös asiakkaan roolissa.
Olen muuten itsekin nykyisin ihan yhtä tyly. Joudun omassa työssäni liikkumaan aika paljon ja vakiotilanne on se, että olen kiireessä (usein jo myöhässä) kulkemassa paikasta A paikkaan B ja joudun kulkemaan paikkojen X, Y ja Z läpi. Jostain kumman syystä ihmiset kuvittelevat, että minun pitäisi myös noissa välipaikoissa osata ja ehtiä heitä palvella ja neuvoa, vaikken tiedä siellä asioista yhtään mitään. Monesti ihmiset seisovat jopa neuvonnan vieressä ja pysäyttävät mieluummin ohi kulkevan kiireisen työntekijän, kuin kääntyvät sinne neuvonnan puoleen kysymyksineen.
asiakaspalvelu on kaiken a ja o, olipa myyjä työvuorossa tai ei.
Höpö höpö. Vapaalla ei tehdä töitä.
Yhtäkkiä asiakaspalvelija huomaa olevansa töissä kellon ympäri, kun kaikki haluavat kaksiminuuttisensa.
Se raja pitää vetää johonkin ja minusta on ymmärrettävää, että asiakaspalvelija on vetänyt sen nollatoleranssiin.
vastaavassa tilanteessa yleensä palvellaan asiakkaat, kukaan ei niin minuutin tarkasti kelloa katso, että ei ehtisi kysyvää asiakasta palvelemaan. Vastaavasti voi päästä joskus myös vähän aiemmin töistä, eli joustoa molempiin suuntiin on. Tilanteen mukaan, sen mukaan miten on asiakkaita. Myös joskus vaikka työvuoro ei ole vielä alkanut, mutta huomataan, että asiakkaita on jonoksi asti, voidaan jo aloittaa työt, vastaavasti joskus voi ottaa sen myöhemmän bussin, sillä jolla on perillä vasta minuutin yli.
Toisaalta kuitenkin ymmärrän tilanteen, jossa työntekijällä on esim. kiire bussiin, kun on sovittu meno, vaikkapa lapsen haku tarhasta tms. Silloin ei yksinkertaisesti ole aikaa palvella sitä yhtäkään ylimääräistä asiakasta. Ja se on ihan sallittua lähteä kun työvuoro on loppu, toki se täytyy asiakkaalle hienovaraisesti sanoa, että tuolla on toinen myyjä, hän auttaa sua tms.
Uskoisin että tuossa on kyse enemmänkin koko työyhteisön tavasta pitää kiinni työajoista, koko asiakaspalvelukulttuurista kyseisessä työpaikassa. Tuolla ilmeisesti joustoa ei ole, varmaankaan suuntaan eikä toiseen, joten työntekijöillä on oikeus pitää työajoistaan kiinni.
Seuraavan kysyjän asia seuraavat kaksi minuuttia, sitten vielä kaksi minuuttia jne.
Johonkin on raja vedettävä. Oletko varma, että olit ensimmäinen kysyjä? Myyjän työvuoro on saattanut loppua jo 20 minuuttia sitten, ja hän on hoitanut aina vielä yhden asian.
Ap, olet törkeä ja itsekäs ihminen!
Sanoipa täällä kuka tahansa "asiakas palvelun ammattilainen" mitä tahansa niin minun kaupassani tuo tietäisi monoa perseeseen ja huolehtisin että tässä kaupungissa ei meidän ketjussa töitä saisi.
Myyjän työaika loppuu siihen kun leimaa itsensä ulos ja jos oli tavaratalon puolella työvaatteet päällä niin ei ole leimannut itseään ulos. Ja toisekseen tuolla tavoin ei puhuta asiakkaalle vaan soitetaan paikalle toinen myyjä tai ohjataan asiakas toisen myyjän luo.
Itse olen asiakaspalvelija. Lapsi hoidossa.
Mutta, jos olen matkalla pukukopeille ja asiakas kysyy neuvoa, ohjaan hänet toisen myyjän luokse! Ja sanon, että minun on nyt poistuttava, koska työvuoro loppui. Mutta siis auttaisin toki, vaikka menisikin sitten sen 3min omaa aikaani.
Mulla ei ainakaan ole niin kiire ettenkö voisi auttaa.
Mutta jossa raja kulkee on se et jos erehdyn kauppaan asiakkaaksi jossa olen töissä ja ns. vakio asiakas huomaa minut ja tulee kysymään jotain en siitä pidä. Koska en silloin ole töissä vaan asiakkaana!! Ja silloin en todellakaan palvele. Mutta en myöskään ole ilkeä.
...tosin kokemusta ei tästä ole, kun ei onneksi ole näin käynyt :D
mutta hän olisi voinut ilmaista asian kohteliaammin. Hänelle ei ehkä ole opetettu kohteliaampaa ilmaisua eikä hän ehkä itse ole sellaista keksinyt. Myyjä olisi ehkä voinut sanoa, että Pahoittelen, olen juuri varattu nyt mutta voitteko asiakaspalvelupuhelimen kautta pyytää toisen myyjän paikalle tms. Jotain ratkaisua pitää tarjota asiakkaalle.
Itse olisin kyllä kysynyt mitä asia koskee, ja jos kyseessä aikaavievä asia, ohjannut toiselle myyjälle. Ei tarvitse palvella työajan ulkopuolella, mutta jos on vielä työasussaan työpaikalla, voisi ihan peruskohteliaisuutta harrastaa. Esimiehenä muistuttaisin myyjää yleisestä käytöksestä, edustaa tuona hetkenä kuitenkin vielä työpaikkaansa työasullaan.
sen päästä päähän niin siinä välissä ehtii jo sata asiakasta kysyä apua... Ehkä työvuoronsa lopettaneiden työntekijöiden pitäisi pukea ylleen joku keltainen "ei työvuorossa" -huppu samaan tyyliin kuin taksien katolla on joskus näkynyt taksimerkin päällä.
palvelet asiakkasta. Kun olet riisunut työasun ja leimannut itsesi ulos, työaikasi loppuu ja et edusta kauppaa.
enkä kyllä ole koskaan itse vastaavalla tavalla toiminut työntekijänä. Suurin osa vastaajista on näköjään aivan eri mieltä kanssani ja toivottavasti ette koskaan hae meille töihin, sillä meillä ei tuollaista katsottaisi hyvällä. Asiakkaalle EI IKINÄ saa olla töykeä. Jos myyjä ei millään voi itse auttaa, niin sitten hän ilmaisee asian ystävällisesti (ja vaikka sen valkoisen valheen), jotta asiakkaalle jää kuitenkin hyvä maku suuhun asioinnista.
Huh, mitä vastaajia täällä on, kun luki noita kommentteja.
Lapsen haku hoidosta, lääkäriaika, mitä tahansa..
Asiakaspalvelijakaan ei tee työtä vapaa-ajallaan. Eikä tarvitsekaan.