"Asiakaspalvelua" tänään, tällaistako nykyään on myyjien "moraali" ???
Olin viiden aikaan isohkossa tavaratalossa etsimässä paria tavaraa. Kysyin myyjältä joka oli kävelemässä ohitseni, että voisitko auttaa, etsin xxx ja vielä xxx? Myyjä katsoi kelloaan ja tokaisi, että sori, mutta mun työvuoro loppui juuri ja jatkoi menoaan...siis mitä vittua? Olin ihan ihmeissäni, onko tuo ihan normaalia?
Kommentit (107)
"Miksi sitten olet hakeutunut asiakaspalveluammattiin, jos et siitä pidä? ap" Ei siitä tarvitse sen jälkeen enää pitää. Ei kukaan asiakaspalvelija ole asiakaspalvelija enää omalla ajallaan. Vaan ihmisillä on oma elämä työajan ulkopuolella. Mulle työ on työtä ja vapaa-ajalla ajattelen ja teen omia asioitani. Työajan loppuessa mulla on jo muut ajatukset ja velvoitteet mielessä, asiakas ei voisi vähempää kiinnostaa enää sen jälkeen. Mun pitää sännätä kotiin hoitamaan lapsiani ja laittamaan ruokaa tms.
Ei kai se olis vienyt kuin muutamia sekunteja kun olisi kertonut missä ap:een hakema tuote on?
Itse onneksi harvemmin olen törmännyt huonoihin asiakaspalvelijoihin. Yli-innokkaatkin välillä ärsyttää. Juuri eilen kahdessa vaatekaupassa törmäsin innokkaisiin myyjiin. Olis tehnyt mieli kysyä niiltä että "ootko provikkapalkalla" kun niin tyrkyttivät jos mitä.
Äkkiä se innokkuus ja kirkasotsaisuus on kavereista puristettu pois muiden mehujen myötä. Työpaikkojen ilmapiiri aivan järkyttävä, vain voitto on tärkeää, vessataukoja kytätään, mitään kunnioitusta tai arvostusta ei pomoiltaan saa ja lopulta työmoraali katoaakin sitten kokonaan. Niin metsä vastaa, kun sinne huudetaan. Kyse on ihan peruspsykologiasta, jonka jo lukiolainenkin oppii.
Tämähän on monissa huippufirmoissa jo huomattu, esim. Googlella ja useissa tietokonefirmoissa työntekijöitä kohdellaan kuin kukkaa kämmenellä. Työntekijät puolestaan antavat firmalle parhaan työpanoksensa ja joustavat aina tarpeen tullen, koska tietävät jouston olevan molemminpuolista. Tämäntyyppiset firmat voittavat jatkuvasti "Vuoden Työnanatja" -tyyppisiä plakintoja ympäri maailman ja tekevät voittoa, minkä kerkeävät.
[i.
Mutta voisitte te kätilöt ja neuvolan ihmiset tmv. ajatella potilaitakin joskus. Vauvan saaminen on ko. perheelle aina iso mullistus, vaikka se on sinulle varsin jokapäiväistä. Muistan ikuisesti kun esikoisen syntymän jälkeen oli sovittu neuvolan kanssa th:n kotikäynti. Meillä oli kaikki kotona valmista ja odottelimme hoitajaa, kun neuvolasta soittaa sijainen, että miksi ette ole täällä vastaanotolla. Selvitin, että vakituisen th:n kanssa oli puhe kotikäynnistä, joka on meidän neuvolassa normaali käytäntö, tarkoitettu helpottamaan vauvaperheen arjen aloittamista. Tämä sijainen oli ihan pihalla, ja sitten vaan kiekaisi, että "en mä voi sinne lähtee, mun työaika loppuu kahdelta". Kello oli jotain 13.30, meiltä on puolen kilometrin matka neuvolaan. Vakkari-th ei ollut paikalla, joten meidän ei auttanut kuin kauhealla härdellillä lähteä vastasyntynyttä roudaamaan keskellä talvea neuvolaan. Tuntui kyllä erittäin töykeltä käytökseltä tämän sijaisen taholta. Annoin palautetta asiasta, ja vakituinen th pahoitteli myöhemmin sijaisen käytöstä, ja tuli kotikäynnillekin myöhemmin.
Ja te aasikkaat niitä kätilöitä ja terkkojakin. VAikka kuinka iso mullistus sinulle ja perheellesi, maailma ei pyöri sinun mukaasi, edelleenkään. Jokaisen kohdalla kun pitäisi tehdä noin niin eihän sitä kätilökään kotiin pääsisi edes.
Uskomattoman itsekästä ajattelua, valitettavasti vaan tosi yleistä tuntuu olevan. MINÄMINÄMINÄ, mitäs muiden elämistä, kunhan vaan MINUA ajatellaan ja MINUN suurta hetkeäni palvoo jokainen.
KAsva aikuiseksi!
Ja te aasikkaat niitä kätilöitä ja terkkojakin. VAikka kuinka iso mullistus sinulle ja perheellesi, maailma ei pyöri sinun mukaasi, edelleenkään. Jokaisen kohdalla kun pitäisi tehdä noin niin eihän sitä kätilökään kotiin pääsisi edes.
Uskomattoman itsekästä ajattelua, valitettavasti vaan tosi yleistä tuntuu olevan. MINÄMINÄMINÄ, mitäs
Itse asiakaspalvelijana lähden työpisteeltäni 5 min aiemmin että ehdin hakemaan laukun ja leimaamaan kortin kun työaika on lopussa. Monesti käy niin että matkalla takahuoneeseen tulee näitä kysyjiä ja sitten lopullinen leimausaika onkin esim 17.08 eikä 17.00 joka tarkoittaa sitä että olen myöhästynyt junasta ja lapsen hausta. Leimatessa kellokortin minullahan on vielä työvaatteet päällä joissa en kotiin lähde.
Jos työntekijä kerran oli vielä liikkeen puolella ja työvaatteissa oli hänellä ollut asiakas jonka oli palvellut loppuun ja sitten lähtenyt leimaamaan korttia.
Toki se kuinka hän vastasi olisi voinut olla kohteliaammin sanottu esim kassalta löytyy vapaa myyjä mutta en itsekään olisi tuossa vaiheessa jäänyt ketään auttamaan.
loppumisen jälkeen. Totta kai asiakas palvellaan loppuun asti, mutta tästähän ei ollut kyse ap:n tapauksessakaan.