Krooniset myöhästelijät: Miten teille VOI olla niin ylivoimaista pysyä aikataulussa?
Muutama lähipiiriin kuuluva henkilö on alkanut ärsyttää aika lailla. Järkyttäviä myöhästelijöitä kaikki - ei mitään käsitystä ajanhallinnasta.
Ymmärtäisin satunnaiset 5-10 minuutin myöhästelyt, niitä varmasti sattuu kaikille joskus. Mutta nämä tyypit ovat säännönmukaisesti myöhässä puoli tuntia, tunninkin.
Miksi pitää luvata tulla tiettyyn aikaan, jos ei kuitenkaan aio olla silloin paikalla? Sanoisitte mieluummin, että tulette "johonkin aikaan iltapäivästä" tms, kun kerran sovitun ajan pitäminen on niin ylivoimaista.
Harmi kyllä olen vielä ollut niin optimistinen, etten ole alkanut ilmoittaa näille myöhästelijöille esim. kutsujen alkavan klo 17, jos ne oikeasti alkavat klo 18. Tähän täytyy varmaan mennä, jotta tyypit ovat paikalla silloin kun kuuluu.
Kommentit (192)
Mun mielestä todella epäkohteliaita ihmisiä. Usein ovat myös niitä "huolettomia", jotka eivät huolehdi asioistaan, tavaroistaan tms. Mulla pari tällaista kaveria, enkä lainaa heille enää mitään tavaroita (kirjoja tai muuta) koska en saa niitä koskaan enää takaisin. Ihme sosiaali-hippejä.
Siinä vaiheessa kun pitäisi olla jo jossain, toteavat, että "Eikös keitetä vielä kahvit!"
Toiseksi eivät osaa yhtään arvioida miten kauan jonkun asian tekemiseen menee. Kun mennään kahville, ei kannata odottaa kahvia ainakaan tuntiin. Siinä vaiheessa kun tullaan, on pullat vielä jauhoina pussissa. Siitä sitten pikkuhilja alkaa se leipominen,
ja huonoa käytöstä. Myöhästelijät tuntuvat ajattelevan, että heidän aikansa on tärkeämpää kuin sen, joka joutuu odottamaan.
Mun mielestä todella epäkohteliaita ihmisiä. Usein ovat myös niitä "huolettomia", jotka eivät huolehdi asioistaan, tavaroistaan tms. Mulla pari tällaista kaveria, enkä lainaa heille enää mitään tavaroita (kirjoja tai muuta) koska en saa niitä koskaan enää takaisin. Ihme sosiaali-hippejä.
niin muuten onkin, ainaki se mun enemmän myöhästelevä. Siis ei tavaroita saa ikinä (ainakaan ehjänä) takaisin, jos erehtyy lainaamaan. Kerran annoin jonkun harlekin-lällärin lainaa, sain kuukauden kuluttua takaisin. Kannet oli revitty ja keskeltä kirjaa puuttui 20sivua. Samoin kerran annoin itkuhälyttimen lainaa, tuli takaisin virtajohto katkaistuna (onneksi oli sellainen että pystyy laittamaan paristot) ja paristo-osan kansi ei mennyt enää kiinni.
4
Toiseksi eivät osaa yhtään arvioida miten kauan jonkun asian tekemiseen menee. Kun mennään kahville, ei kannata odottaa kahvia ainakaan tuntiin. Siinä vaiheessa kun tullaan, on pullat vielä jauhoina pussissa. Siitä sitten pikkuhilja alkaa se leipominen,
Jos pyytävät kahville, niin kahvi saattaa olla pöydässä 2-3 tunnin kuluttua.
Esikoisen ollessa vauva minulta paljon hermot joulunviettoon. Perhe maanitteli meidät kylään ja sanoin, että tulemme mielellämme, mutta meidän täytyy lähteä kotiin klo 18 vauvan nukkumaanmenon takia. Mainitsin tästä aikatauluasiasta useita kertoja ja painokkaasti, ettei tulisi pettymyksiä puolin eikä toisin.
No niinhän siinä kävi, että joulupöytä oli katettu vasta klo 19, vaikka olin päivällä tarjonnut apuanikin valmisteluihin. Vauvamme tietenkin huusi väsymystään koko ajan ja isäntäperhe harmitteli, että voi kun te nyt jo lähdette ja ettekö nyt ota lisää jälkiruokaa... ARGH!!
Jokaiselta aamutunnilta aina myöhässä, työharjoittelustakin. Juteltiin kerran hänen kanssaan, ja hän selitti miten ei jotenkaan vaan osaa hallita aikaa ja on lapsesta asti ollut sellainen.
En sitten tiedä miten hyvin se käy selityksestä, mutta varmaan semmoisia eroja noissa taidoissa on siinä missä muissakin. Hän kärsi siitä taipumuksesta kyllä itsekin. Rasittavaa se silti oli.
myöhästyn usein, mutta korkeintaan puolituntia.
En osaa hahmottaa valmisteluihin ja matkoihin kuluvaa aikaa ilmeisestikään kovin hyvin. vaikka alkoittaisin lähdön 2 tuntia ennen, niin iskee silti hirveä kiire. kuvittelen aina, että onhan tässä vielä aikaa vaikka kuinka, mutta lopulta kaikkiin pikku asioihin joita olen ajatellut tehdä vasta lopuksi (esim pukeminen) meneekin enemmän aikaa.
Nyt on vielä pieni vauva, joka tuottaa lisähaastetta.
myöhästyn usein, mutta korkeintaan puolituntia. En osaa hahmottaa valmisteluihin ja matkoihin kuluvaa aikaa ilmeisestikään kovin hyvin. vaikka alkoittaisin lähdön 2 tuntia ennen, niin iskee silti hirveä kiire. kuvittelen aina, että onhan tässä vielä aikaa vaikka kuinka, mutta lopulta kaikkiin pikku asioihin joita olen ajatellut tehdä vasta lopuksi (esim pukeminen) meneekin enemmän aikaa. Nyt on vielä pieni vauva, joka tuottaa lisähaastetta.
itsekkäitä. tätä on vaikea muuksi todistaa. Varastetaan toisen aikaa, pannaan toiset odottamaan. Itseltään myöhästyjä ei vaadi asiallista orientoitumista, mutta toisilta vaatii odottamista. Ei ole reilua, ei ole puolusteltavissa. Myöhästely on aina myöhästyjän VALINTA (ellei kyse ole jostain, että juna on peruutettu tai rengas puhkeaa viime tipassa, mutta nämä ovat yksittäistapauksia, joille ei mitään voi)
annoin samalla mitalla takaisin. Sovittiin myöhästelevän ystävän kanssa aika, oltiin lähdössä shoppailemaan. Kun tuli ovikelloa rimputtelemaan, kerroin olevani vasta menossa suihkuun ja kestää ainakin 1,5 tuntia ennenkuin olen valmis lähtöön. Olipa huvittava näky kun ystävällä melkein korvat sauhusi raivosta. Pari kertaa kun tein noin, niin johan oppi tarkkailemaan kelloaan. Jos ei olisi oppinut, olisi jäänyt taakse.
Kun vaikka sovitaan että tulee meille lapsen kanssa aamulla kymmeneltä, lähdetään kävelylle ja puistoon heti, ja sitten meille syömään.
Niin viittä vaille kymmenen tulee viestiä että menee vielä aikaa ja sorisori.
Hyvä jos puoliltapäivin kerkiivät.
Silloin on lapsemme jo menossa päikkäreille eikä todellakaan lähdetä enää ulos.
Sama joka kerta. Hän ei vaan saa aikaiseksi lähteä, aina joku homma kesken jne.
Itse laitan illala jo vaatteet ja laukut valmiiksi niin ei ole aamulla mitään kiirettä.
Samaoin käy jos sovimme vaikka illanvietosta ilman lapsia. Ja olen laittanut ruokaa.
Kiva siinä sitten muiden odottaa.
Eikö toiset vaan osaa miettiä asioita etukäteen, ja rupeavat imuroimaan vielä kun pitäis olla jo menossa?
Mites kun työt alkaa?
Se on vaan pakko mennä vaikka olis kuinka monta lasta, ei siinä pomoille tekstarit auta.
kaikki ei aina mene niin kuin on suunnitellut, sen ymmärrän ja pystyn hyväksymään. Exäni oli sellainen, että meni vasta suihkuun siinä vaiheessa, kun olisi jo pitänyt olla jossain, ja kun huomautin asiasta, vastaus oli "ei se haittaa, koska ne (joita oli menossa tapaamaan) tietävät, että olen kuitenkin myöhässä." Tuo on pahimman luokan itsekkyyttä ja muista ihmisistä piittaamattomuutta.
ystäväni myöhästyi aina sovituista tapaamisista jos piti lapsi/lapset ottaa mukaan. Sanoi lapsilleen että nyt mennään, lähdetään X:n ja Y:n kanssa ulkoilemaan, lapsi halusikin vain leikkiä. Saattoi vieressä istua maanittelemassa parikin tuntia että eikö jo mentäs. Välillä uhkaa menevänsä yksin, jolloin lapsi juoksee eteiseen pukemaan. Sitten taas alkaakin leikkimään traktorilla ja taas ystävä maanittelee lastaan. Muutenkin heillä lapset saa tehdä suurinpiirtein mitä tahansa, ei henno kieltää ettei tuu paha mieli lapselle.
Kun vaikka sovitaan että tulee meille lapsen kanssa aamulla kymmeneltä, lähdetään kävelylle ja puistoon heti, ja sitten meille syömään. Niin viittä vaille kymmenen tulee viestiä että menee vielä aikaa ja sorisori. Hyvä jos puoliltapäivin kerkiivät. Silloin on lapsemme jo menossa päikkäreille eikä todellakaan lähdetä enää ulos. Sama joka kerta. Hän ei vaan saa aikaiseksi lähteä, aina joku homma kesken jne. Itse laitan illala jo vaatteet ja laukut valmiiksi niin ei ole aamulla mitään kiirettä. Samaoin käy jos sovimme vaikka illanvietosta ilman lapsia. Ja olen laittanut ruokaa. Kiva siinä sitten muiden odottaa. Eikö toiset vaan osaa miettiä asioita etukäteen, ja rupeavat imuroimaan vielä kun pitäis olla jo menossa? Mites kun työt alkaa? Se on vaan pakko mennä vaikka olis kuinka monta lasta, ei siinä pomoille tekstarit auta.
Heillä selkeästi myöhäisempi rytmi kuin teillä, niin miksi heidän pitää aina taipua teidän rytminne mukaan?
Kun vielä asuttiin lähekkäin, kuljettiin silti aina eri matkaa esim. bussipysäkille. Se oli hyvä ratkaisu, minä olin aina (liiankin) ajoissa ja hän juoksi lapsineen hiki hatussa viime tipassa :)
Minusta on perus käytöstapojen mukaista, ettei anna toisen odottaa. Myöhästelijät ovat usein myös muussa elämässään toisista piittaamattomia.
Kun vaikka sovitaan että tulee meille lapsen kanssa aamulla kymmeneltä, lähdetään kävelylle ja puistoon heti, ja sitten meille syömään. Niin viittä vaille kymmenen tulee viestiä että menee vielä aikaa ja sorisori. Hyvä jos puoliltapäivin kerkiivät. Silloin on lapsemme jo menossa päikkäreille eikä todellakaan lähdetä enää ulos. Sama joka kerta. Hän ei vaan saa aikaiseksi lähteä, aina joku homma kesken jne. Itse laitan illala jo vaatteet ja laukut valmiiksi niin ei ole aamulla mitään kiirettä. Samaoin käy jos sovimme vaikka illanvietosta ilman lapsia. Ja olen laittanut ruokaa. Kiva siinä sitten muiden odottaa. Eikö toiset vaan osaa miettiä asioita etukäteen, ja rupeavat imuroimaan vielä kun pitäis olla jo menossa? Mites kun työt alkaa? Se on vaan pakko mennä vaikka olis kuinka monta lasta, ei siinä pomoille tekstarit auta.
Mitä jos sopisitte joskus myöhäisemmän ajankohdan tavata?
Heillä selkeästi myöhäisempi rytmi kuin teillä, niin miksi heidän pitää aina taipua teidän rytminne mukaan?
En ole tuo alkuperäisen lainauksen kirjoittaja, mutta oletan että kyseessä samankaltainen ongelma kuin minun kaverillani. Eli sellaista aikaa ei olekaan joka sopisi täydelleen heidän rytmiinsä. Ihan sama minkä kellonajan sovit, aina ovat myöhässä tunnin toista.
Mitä jos sopisitte joskus myöhäisemmän ajankohdan tavata? Heillä selkeästi myöhäisempi rytmi kuin teillä, niin miksi heidän pitää aina taipua teidän rytminne mukaan?
En ole tuo alkuperäisen lainauksen kirjoittaja, mutta oletan että kyseessä samankaltainen ongelma kuin minun kaverillani. Eli sellaista aikaa ei olekaan joka sopisi täydelleen heidän rytmiinsä. Ihan sama minkä kellonajan sovit, aina ovat myöhässä tunnin toista.
sillä jos he ovat lähdössä ulos vielä puolilta päivin, se on ilmeisesti heille vielä ihan ok aika lähteä ulos. Toisin kuin tälle kirjoittajalle puolen päivän aika oli jo ehdoton nou nou, eli heidän rytmiinsä liian myöhäinen aika, koska heillä lapsi oli menossa päikkäreille jo puolen päivän aikaan. Ymmärsitkö?
huijaan miestäni esim. neuvola aikaisemmin kun oikeasti ym. eli silloin ei myöhästytä. muuten myöhästytään aina.
Mitä jos sopisitte joskus myöhäisemmän ajankohdan tavata? Heillä selkeästi myöhäisempi rytmi kuin teillä, niin miksi heidän pitää aina taipua teidän rytminne mukaan?
sillä jos he ovat lähdössä ulos vielä puolilta päivin, se on ilmeisesti heille vielä ihan ok aika lähteä ulos. Toisin kuin tälle kirjoittajalle puolen päivän aika oli jo ehdoton nou nou, eli heidän rytmiinsä liian myöhäinen aika, koska heillä lapsi oli menossa päikkäreille jo puolen päivän aikaan. Ymmärsitkö?
Mutta todennäköisesti vaikka seuraavaksi kerraksi sovittaisiin tapaamisaika klo 12, ystävä tulisi siltikin tunnin myöhässä. Näin oli ainakin minun ystäväni. Myöhästyi sopimastamme ajasta joka kerta, kysyin suoraan mikä olisi hänelle paremmin sopiva aika. Sanoi klo 15. No tuli joskus puoli 5 aikaan joka kerta. Eli ei sekään hänelle sen paremmin sopinut.
Krooniset myöhästelijät vaan aina keksii jotain muuta, vaikka sitä imurointia tai pyykinpesua. Sitten myöhästyvät vaikka itse olisivat ajan päättäneet...
Heille "nyt" tarkoittaa ehkä tunnin päästä, "kohta" voi tarkoittaa viittä, kuuttakin tuntia.
Eli jos he sanovat tulevansa "nyt", on turha vielä hetkeen odottaa... Itse en kyllä sano tulevani "nyt", ellen ole jo vaatteet päällä eteisessä lähdössä.