Krooniset myöhästelijät: Miten teille VOI olla niin ylivoimaista pysyä aikataulussa?
Muutama lähipiiriin kuuluva henkilö on alkanut ärsyttää aika lailla. Järkyttäviä myöhästelijöitä kaikki - ei mitään käsitystä ajanhallinnasta.
Ymmärtäisin satunnaiset 5-10 minuutin myöhästelyt, niitä varmasti sattuu kaikille joskus. Mutta nämä tyypit ovat säännönmukaisesti myöhässä puoli tuntia, tunninkin.
Miksi pitää luvata tulla tiettyyn aikaan, jos ei kuitenkaan aio olla silloin paikalla? Sanoisitte mieluummin, että tulette "johonkin aikaan iltapäivästä" tms, kun kerran sovitun ajan pitäminen on niin ylivoimaista.
Harmi kyllä olen vielä ollut niin optimistinen, etten ole alkanut ilmoittaa näille myöhästelijöille esim. kutsujen alkavan klo 17, jos ne oikeasti alkavat klo 18. Tähän täytyy varmaan mennä, jotta tyypit ovat paikalla silloin kun kuuluu.
Kommentit (192)
Riippuu siis siitä että mikä on sovittu tapaaminen. Yleensä olen 30min ennen, mutta kavereiden yms vain sen 15min. Ja siis esim. jos sovitaan että tavataan 12:00, minä ajattelen jo että aika jolloin pitää olla paikalla on 11:45 viimeistään, ei 12:00. Se ei haittaa minua että joudun odottaa koska olen ajoissa, mutta myöhästymistä en kestä minuuttiakaan. En missään nimessä. Paikalla ollaan ajoissa, piste! Minä en kestäisi esim. ystävää joka on aina myöhässä. Minua ärsyttää myös odottaa busseja, junia yms jos ovat myöhässä. Myöhässä oleminen on todella törkeää.
joku muukin kehtaa myöntää tämän! :D Mä koen myöhästyväni, ellen ole paikalla viimeistään 10 min ennen. En mä myöhästyjille mitään vaahtoa, vähän kadehdinkin sellaista elämänasennetta, mutta enpä toisaalta joudu noloihin tilanteisiinkaan... Tämä pakko-olla-ajoissa koskee siis ennen kaikkea itseäni. Siellähän tönötän sitten puoli tuntia tyhjän panttina... :D
joissakin tapauksissa myös etuajassa oleminen. Jos tapaaminen on sovittu kadunkulmaan ja joku haluaa välttämättä pönöttää siellä jo tuntia ennen, niin be my guest.
Sen sijaan on epäkohteliasta tulla kylään huomattavasti etuajassa. Toiset siellä tekevät paniikissa viime hetken siivouksia, ja vieraat ilmestyvät ovelle puoli tuntia liian aikaisin. 5 minuuttia ei toki haittaa, mutta kaikista parasta olisi tulla tasalta!
Esim. äitini tulee meille aina junalla kylään. Kun on kotiinlähdön aika, hän hermoilee asemalle ehtimisestä niin hirveästi, että istuu eteisessä kengät jalassa jo KAKSI TUNTIA ennen junan lähtöä! Niin, ja ajomatka meiltä asemalle on 15 minuuttia...
No, siinäpähän istuu. Auto kuitenkin lähtee pihasta max. puoli tuntia ennen.
Joskus oikein ottaa päähän mennä juhliin. Sanotaan vaikka kutsussa että alkaa klo 14. Sitten siellä ollaan tasan klo 14 seisomassa kuoharilasit kädessä ja nostamassa maljaa, ja kyrpiintyneenä odottamassa että kun se ja se on myöhässä. Pitäisi olla sen vertaa jouston varaa ja arvostusta muitakin kohtaan, että jättää aikatauluun heittoa vaikka ruuhkien takia, tai minkä tahansa syyn vuoksi. Ei varmaan ole juhlat pilala jos ne maljat nostaakin vasta 14:30 kun kaikki ovat paikalla ja kerenneet rauhoittua juhlatunnelmaan. Itsekästä on olettaa että toiset juoksee vain oman minuuttiaikataulun mukaan. Myöhästyminen on elämää. On ajan hukkaan heittämistä tähdätä aina superajoissa paikalle odottamaan että voi sitten olla nokka pystyssä niille jotka tulee myöhässä. Ne jotkut, joilla on muutakin elämää!
Olettaisin itsekin, että jos juhlat alkavat klo 14, malja nostetaan vasta 14.30. Koska joku myöhästyy aina kuitenkin. Haluan (ja olen!) silti olla itse paikalla klo 14, jos olen aiemmin, odotan ulkopuolella, koska en pidä myöskään siitä, että tullaan ajoissa, kesken valmistelujen.
Kesällä oli kummilapseni rippijuhla, ja kummeja oli pyydetty tulemaan paikalle klo 9.30 ohjelman läpikäymiseksi. Olin penkillä istumassa tasan 9.22 ja samantien pappi kutsui meidät kummit eteen käymään ohjelmaa läpi. Jos siis olisin tullut oikeaan aikaan, olisin myöhästynyt pahasti, ei järkeä tässäkään! Joku "onneton" saapui paikalle sitten 9.33 (huvikseni seurasin minuutit) ja ohjelma oli juuri päättymässä. Kummi oli vähän pihalla että mitäs tässä sitten pitääkään tehdä...
No, ei olisi tosin kannattanut myöhästyäkään...
Haluan (ja olen!) silti olla itse paikalla klo 14, jos olen aiemmin, odotan ulkopuolella, koska en pidä myöskään siitä, että tullaan ajoissa, kesken valmistelujen.
En tarkoita että odottelen siinä oven ulkopuolella mielenosoituksellisesti, johan se olisi isäntäväeltä epäkohteliasta olla päästämättä sisään... :D Vaan siis ajelen siinä lähistöllä, venailen asemalla tms. ja pölähdän pihaan vasta tasaksi.
ja vielä iloisella naamalla odottaa, että kaikki annetaan hänelle uudestaan ja uudestaan anteeksi.
No ei se mitään jos on "kaveritapaamisista" myöhässä, mutta myöhästelee myös esim. lääkäristä ja neuvolasta...
Kerrankin kummasteli, kun oli lastenneuvolasta puoli tuntia myöhässä, ettei neuvolan täti voinut häntä sitten "missään välissä sisään ottaa" kun kerran olivat paikalle vaivautuneet (oli pitänyt varata uusi aika)... Teki mieleni sanoa oma mielipiteeni, mutta pidimpähän hienotunteisesti mölyt mahassani... Osoittaa kuitenkin hyvin asenteensa tällä... Että hänellä on oikeus myöhästyä mistä vaan miten paljon vaan ja sitten vielä päästä "johonkin väliin", vaikka aika on ollut ja mennyt. (Hänellä on aina niin kiire ja paljon tehtävää ja vaikea sopia uuttakaan aikaa mihinkään väliin). JA ei ollut pientä vauvaa vaan lapsi oli tuolloin 5-vuotias.
Tää sukulaiseni on muutenkin "kapinallinen" mitä yleensäkin sääntöihin tulee ja vielä ylpeilee sillä. Ajaa esim. surutta punaisia päin jos on kiire, eikä ole suoranaista kolarin mahdollisuutta. Parkkeeraa autonsa ihan mihin sattuu ja pitää törkeenä että saa siitä sakkoja. Hänen mielestään se ei ole noloa vaan sääntöjä noudattavat ihmiset ovat jotenkin säälittäviä.
Eli hänen mielestään hänellä on oikeus rikkoa sääntöjä, ja jos häntä siitä rankaistaan, niin nousee meteli. Ja sukulaiseni on jo 40-vuotias, eli ei ihan teini kuitenkaan.
suomalainen pikkumaisuus. Jos olet tasan sovittuna aikana paikalla, koet olevasi myöhässä, sinua on odoteltu ja "kaikki" ovat olleet paikalla jo 20 vaille. Suurpiirteisyys sopisi luonteeseeni paremmin ja olen aina juuri kellonlyömälleen ajoissa (tai ehkä 5 minuuttia myöhässä).
Lisäksi ystäväpiiriini kuuluu uskomattoman paljon ihmisiä, joilla on kellot 5-10 min etuajassa etteivät myöhästyisi ja esim. koko lapsiperheen elämä rytmeineen on yhtä kelloon tuijottelua, ettei vain "myöhästyttäisi" päiväunilta tai lounaalta, haloo! Kotona olevat ihmiset kellon orjina...
olla työpaikkamme tiimipalavereissa tarkalleen silloin kun on ilmoitettu alkavaksi. Jos joku sanoo että sinua jo odotettiinkiin, sanon suoraan "miksi, palaveri ilmoitettiin alkavaksi klo 13 ja aika on täsmälleen nyt". Eipä ole kukaan sen jälkeen odotellut.
Riippuu siis siitä että mikä on sovittu tapaaminen. Yleensä olen 30min ennen, mutta kavereiden yms vain sen 15min. Ja siis esim. jos sovitaan että tavataan 12:00, minä ajattelen jo että aika jolloin pitää olla paikalla on 11:45 viimeistään, ei 12:00. Se ei haittaa minua että joudun odottaa koska olen ajoissa, mutta myöhästymistä en kestä minuuttiakaan. En missään nimessä. Paikalla ollaan ajoissa, piste! Minä en kestäisi esim. ystävää joka on aina myöhässä. Minua ärsyttää myös odottaa busseja, junia yms jos ovat myöhässä. Myöhässä oleminen on todella törkeää.
joku muukin kehtaa myöntää tämän! :D Mä koen myöhästyväni, ellen ole paikalla viimeistään 10 min ennen. En mä myöhästyjille mitään vaahtoa, vähän kadehdinkin sellaista elämänasennetta, mutta enpä toisaalta joudu noloihin tilanteisiinkaan... Tämä pakko-olla-ajoissa koskee siis ennen kaikkea itseäni. Siellähän tönötän sitten puoli tuntia tyhjän panttina... :D
Mä vihaan myöhästyjiä. Sen lisäksi, että ne on myöhässä niin niiltä on AINA bensa loppu eli jos on sovittu, että mennään heidän autolla huvipuistoon niin lähdön myöhästymisen lisäksi jotuu vittu istuskelemaan tankkauksen ajan tyhjän panttina ja jono huvipuistoon senkun kasvaa.... Hohhoijaa, että miksei voi olla sit tankattuna edellisenä iltana????
En myöskään tpodellakaan ymmärrä, jos on 30 vuotta heränny, pukenut, käynyt suihkussa ja sönyt aamia
Itse olen todella harvoin myöhässä.. JA jos silloin myöhästyn enemmän kuin 2 minuuttia (eli kolme minuuttia) niin ilmoitan asiasta tekstarilla tai soittamlla...
Tavataanko? :D
En myöskään todellakaan ymmärrä, jos on 30 vuotta heränny, pukenut, käynyt suihkussa ja syönyt aamiaista ja ajanut tuhansiin eri paikkoihin niin miten ei muka tiedä paljonko siihen menee aikaa???
T: kolmen alle eskari-ikäisen äiti joka ei myöhästy
En myöskään todellakaan ymmärrä, jos on 30 vuotta heränny, pukenut, käynyt suihkussa ja syönyt aamiaista ja ajanut tuhansiin eri paikkoihin niin miten ei muka tiedä paljonko siihen menee aikaa??? T: kolmen alle eskari-ikäisen äiti joka ei myöhästy
Tavataan ihmeessä, musta tuntuu että meillä synkkaa jo. Katsotaan kumpi ehtii aiemmin paikalle! :D
yhtään jos ystävät, tuttavat ja perhe on myöhästyy 15 minuuttia. Se on vielä siedettävää, erityisesti autolla liikuttaessa on vaikea arvioida kuinka kauan esim. ruuhkissa menee. Eikä hirveän paljon etuajassakaan voi lähteä.
Mutta jos tietää myöhästyvänsä enemmän kuin 15min, olisi kohteliasta ilmoittaa siitä puhelinsoitolla. Koska eihän odottava voi tietää onko toinen myöhässä 20 minuuttia vai 59minuuttia, jolloin minä en tasan enää odota.
Kerran sovin ystäväni kanssa lähteväni vaateostoksille. Hän on krooninen myöhästelijä, olin kotonani odottanut 40min yli sovitun ajan. Olin yrittänyt soittaakin 2 kertaa tiedustellakseni joko on tulossa, ei vastannut puhelimeen. Serkkuni sattui soittamaan että lähdettäiskö käymään vauvantarvikeostoksilla, oli raskaana. En enää odottanut ystävääni ja lähdin serkun kanssa ostoksille. Ystävä soitti 1 tunti 50 minuuttia myöhässä, ihmetteli missä olen kun en ollut tullut avaamaan ovea. Sanoin suoraan etten jaksanut enää odottaa, kun ei ollut vastannut puhelimeen. Ystävä sanoi minulle ettei ollut vastannut koska oli olettanut minun arvaavan että on kohta tulossa. Asuu 5min kävelymatkan päässä meiltä ja oli yli tunnin myöhässä siitäkin kun olin jo luopunut toivosta. Just joo. Hänellä ei kuitenkaan ole mitään hankaluuksia ehtiä ajoissa töihin.
.. jossa tullaan paikalle 30-15min ajoissa, odotetaan tasaan, ja kun kello on minuutinkin yli, ollaan täysin raivoissaan myöhästyjälle. Samaa odottamistahan se on kuin sekin, jota on omaehtoisesti siinä jo harjoittanut puoli tuntia, miksi se muuttuu ärsyttäväksi sitten kun minuuttiviisari on jonkun merkin oikealla eikä vasemmalla puolella? Mutta yhtään ei haittaa se aika jonka on istunut tyhjän panttina tultuaan ajoissa paikalle.
Veikkaan vastaukseksi sitä, että sen minuutin on odottanut jonkun muun kuin itsensä takia. Joka taas kuulostaa tosi itsekkäältä ja kontrolloivalta. Eikö pari minuuttia sinne tänne sovitun ajan jälkeen voi päteä yhtälailla rennossa hengessä kuin ajoissa ollessakin?
enemmän etuajassa tulevat. Tosi kiva jos on jotain juhlia järjestämässä ja ensimmäiset vieraat tulevat viimeistään tunnin etujassa. Appivahempien ennätys on saapua juhliin 2 tuntia etuajassa. Ei suinkaan auttamaan juhlajärjestelyissä, vaan arvostelemaan keskeneräisiä valmisteluita ja odottamaan henkilökohtaista viihdytystä. Sitten ollaan naamat rutussa ja niiin loukkaantuneita kun järjestän vain juhlia, käyn suihkussa ja meikkaan enkä viihdytä vieraita >:( Myöhästelijät ei niinkään haittaa.
juhliimme 1,5 - 2 tuntia liian aikaisin. Pyysin häntä sitten joka kerta koristelemaan kakkua, kattamaan pöytää ja auttamaan muissakin valmisteluissa. Alkoikin sitten muutaman kerran jälkeen tulla suunnilleen ilmoitettuun aikaan =D
Sinä olit työmarkkinatukipaikalla etkä edes vakkari tai "oikeassa" työpaikassa ja SILTI kehtasit olla myöhässä? Meillä ne laitetaan suoraan mappi ööhön pätkän jälkeen. Pätevät ja aikataulunsa hallitsevat voivat saada vakkaripaikankin.
Ylityökorvauksiakaan tuosta ei saanut, koska kyseessä oli työmarkkinatukipaikka.
niin pitäisi tyynesti odottaa toista vaikka klo 14.45 asti ihan vaan kärsivällisesti?
Pieni odottaminen on ok, mutta khtuus kaikessa. Ihan yhtä tärkeä taito on oppia pitämään sovituista asioista kiinni. Vai?
häiriö on ennemminkin niillä, jotka vi**uuntuvat odottamisesta. He eivät ole oppineet sitä tärkeää odottamisen taitoa, jota jo päiväkodissa lapsille opetetaan. He olettavat, että kaikki sujuu aina heidän aikataulunsa mukaisesti, koska heidän minuuttinsa ovat niin kallisarvoisia.
niin ettei siitä voi joustaa :D
Samoin kuin ne yhden pienen lapsen äidit, joiden elämä pyörii sen kultsinupulle pyhitetyn elämän ympärillä. Jos meille on tulossa kylään klo 14, niin ihan sama tuleeko vasta klo 15. Lapset voivat ottaa päikkärinsä silloin kun on tarvis, voidaan syödä reissussa jne. Joiltain vain ei onnistu. Ja sit just pitäisi nököttää 8.30 niiden kanssa puistossa kun on pakko olla kotona 11.20 koska lapsi ei syö muualla kuin kotona.
No joo, olen rajoittanut tapaamisia ja hengailen enää vain kaltaisteni mañana-persoonien kanssa.
Yleensä nuo 11.20-tyypit ovat muutenkin aika kireitä ;)
Töistä myöhästelyistä tms ei ole minulla koskaan ollut ongelmaa, koska työpaikalla on PAKKO olla vaikka ei hotsittais yhtään. Sitten taas ystävien tapaamisen pitäisi olla kivaa. Eikä se kyllä ole, jos tietää että toisen on pakko lähteä klo 11 syöttämään ja nukuttamaan lasta ja hokee sitä vain kokoajan jos ollaan esim retkellä tms. Kyllä lapset oppii syömään reissussa ja nukkuu rattaissa jos ei itse tee ongelmaa siitä. Tämä nimenomainen lapsi tosin pienenä äitinsä kanssa ollessaan huusi kuin hyenaa ja rauhoittui aina minun syliin, ilmeisesti äidin epävarmuus tai joku hermostuttaa lasta, että siinä mielessä varmaan nämä heidän ongelmat on todellisia.
Joo mitin tätä samaa usein koska mun mieheni kuuluu näihin ihmisiin. On aina myöhässä, ainakin sen 5-10 minuuttia, mutta esim mun kanssa sovitut jutut ei oo niin tärkeitä, niin voi olla enemmänkin.
Sä varmaan oot perfektionisti?? ja aina aijoissa tai varttia ennen nokottamassa ovella?
Eikö tuttavasti edes pahoittele myöhästymistä? Jos ei niin huonoa käytöstä. Miten voi muuten olla TUNNIN myöhässä? Kuulostaa jo aika pahalta...
kaksi kaveria. Toinen myöhästyy aina puoli tuntia, aina. Hänen kohdallaan sovin ajat puoli tuntia aikaisemmaksi kuin muiden kohdalla, on sitten oikeaan aikaan paikalla. =) Hänessä on kuitenkin se hyvä puoli että esim. leffaan mentäessä on ajoissa paikalla.
Toinen kaveri myöhästyy jopa 1.5 tuntia, saattaa ilmoittaa myöhästymisestään kun on noin 20 minuuttia myöhässä. Arvioi puhelimessa että hän on varmaan n 10 min päästä siellä. Tuleekin sitten tunnin kuluttua. Saattaa olla ilmoittamattakin. Häntä vituttaa sanalla sanoen odottaa koska ikinä ei tiedä milloin tulee. Kaksi kertaa sovittiin leffaan menosta, molemmilla kerroilla odotin viime minuuteille leffateatterin salin ovella. Ei näkynyt, yksin piti katsoa. Hänen kohdallaan onkin ystävyys alkanut hiipumaan, ei kiinnosta tavata ihmistä jonka mielestä 2 tuntia on ihan hyväksyttävä aika myöhästyä.
Riippuu siis siitä että mikä on sovittu tapaaminen. Yleensä olen 30min ennen, mutta kavereiden yms vain sen 15min. Ja siis esim. jos sovitaan että tavataan 12:00, minä ajattelen jo että aika jolloin pitää olla paikalla on 11:45 viimeistään, ei 12:00.
Se ei haittaa minua että joudun odottaa koska olen ajoissa, mutta myöhästymistä en kestä minuuttiakaan. En missään nimessä. Paikalla ollaan ajoissa, piste!
Minä en kestäisi esim. ystävää joka on aina myöhässä.
Minua ärsyttää myös odottaa busseja, junia yms jos ovat myöhässä.
Myöhässä oleminen on todella törkeää.