Pukamaleikkaus!
sain vihdoin itseäni niskasta kiinni ja kävin näyttämässä sairaalavastaanotolla jo n. 10 vuotta vaivanneita peräpukamia. Lääkäri ihmetteli, miten olin jaksanut vaivani kanssa näin pitkään.
Toki olen käynyt terveyskeskuksessa, mutta vastaus on aina ollut että voidetta vaan. Mutta nämä ovat isot. Ja lääkärikin sanoi, että pikaista leikkausta vaativat.
Nyt kohta h-hetki lähellä. tiedän, että haavat jätetään auki ja että leikkaus tehdään joko nukutuksessa tai selkään laitettavan puudutuksen avulla. Sairaslomaa 3-5 viikkoa!!! Ja kuulemma tekee kipeää.
Onko täällä saman läpikäyneitä? Vinkkejä otetaan vastaan. Ja etenkin omia kokemuksia. Ei pelotteluja, kiitos vaan mielummin ihan oikeita paisuttelemattomia kokemuksia. Hyviä tai huonoja.
Kommentit (26)
Entä jos on kuukautiset tai mahdollisesti alkavat leikkausajankohtana?
Vierailija kirjoitti:
Missä asennossa nämä käytännössä leikataan vai pistetäänkö vain makaamaan mahalleen ja perseeseen joku levitinsysteemi?
Mä olin selälläni, vähän niin kuin gynellä.
Mulla leikattiin muutama vuosi sitten. Spinaalipuudutuksessa. Lääkäri oli asiallinen ja mukava ja leikkaus oli nopeasti ohi. Kivunhoidossa ongelmia, koska en voi käyttää tulehduskipulääkkeitä, niin tarjosivat pelkkää Pandolia. Eihän siitä mitään apua ollut. Antoivat myöhemmin Panacodia, kun pyysin, se auttoi enemmän.
Ekat pari kolme kakkaa oli tosi tuskallisia, vaikka söin paljon kuitua ja join paljon. Sen jälkeen alkoi helpottaa. Parantui mielestäni nopeasti ja oli vähämmän kivulias kuin odotin.
Yksi kurja juttu tapahtui. Makoilin siellä sairaalassa odottamassa, että tunto tulee takaisin puudutuksen jälkeen. Se kesti tosi pitkään, ainakin tuntui siltä. Kun puudutus häipyi, tajusin, että olin maannut väärässä asennossa. En mitenkään pahasti mutta sillai, että selkä oli ihan jumissa pitkän aikaa sen jälkeen. En ollut sitä huomannut tietenkään, kun tuntoa ei ollut. Nyt jos menisin uudestaan, pyytäisin hoitajia vaikka kääntämään kyljelle vähäksi aikaa välillä.
Muuten ei mitään ongelmaa.
Reilu 2 viikkoa sitten poistettu ulkoinen ja samalla sisäpuolelle ulottuva pukama ja 2 hetulaa. Panadolia silloin tällöin, ei kovia kipuja. Visiblin pitää ulosteen notkeana kaurapuuroon sekoitettuna. Yksi haava vielä auki ja tihkuttaa kudosnestettä. Eli tämä sisä/ulkoinen. Saikku vielä viikko jos paranee siihen mennessä, muuten jatkuu vielä. Menkää ihmeessä lääkäriin jos sama vaiva. Ei tämä niin kamalaa ole, ainakaan minulla.
Vaikka onkin vanha ketju niin asia on samaa.
Kaksi viikkoa sitten laseroitiin nukutuksessa 4 pukamaa; 2 sisäistä ja 2 ulkoista. Toisen viikon aikana oli jo muutama kivutonkin päivä mutta tänään on taas kivuliasta ja luja paineen tunne - samanlainen kun oli joskus ärtyneen pukaman kanssa.
Huomenna on ensimmäinen jälkitarkastus. Toivon sydämestäni, ettei sinne ole ilmestynyt uutta pukamaa, vaan että tämänpäiväinen kipu on normaalia toipumisprosessissa.
Missä asennossa nämä käytännössä leikataan vai pistetäänkö vain makaamaan mahalleen ja perseeseen joku levitinsysteemi?