Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako eskari-ikäiset jo tulla itsekseen kotiin?

Vierailija
26.09.2010 |

vai pitääkö olla hakija?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona ja en näe syytä miksi lapsen pitäisi viettää loppupäivä iltapäivähoidossa jos voisi tulla kotiinkin eskarin jälkeen.

Kuten sanoin, teen töitä, eli en pääsisi lasta hakemaan. Siksi halusin tietää onko edes mahdollisuutta, että lapsi itse tulisi kotiin. Matka ei ole pitkä, noin 500m ja tuttu jo päiväkotiajalta. ap.

Vierailija
2/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kaiva kuvettasi ja maksa hoitomaksu.

Hakeminen 500 m päästä vie vartin, miten muka et voi hakea?

kotona ja en näe syytä miksi lapsen pitäisi viettää loppupäivä iltapäivähoidossa jos voisi tulla kotiinkin eskarin jälkeen.

Kuten sanoin, teen töitä, eli en pääsisi lasta hakemaan. Siksi halusin tietää onko edes mahdollisuutta, että lapsi itse tulisi kotiin. Matka ei ole pitkä, noin 500m ja tuttu jo päiväkotiajalta. ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoulu toimii koulutoimen alaisena. Ts. eskarilaisilla ja opeilla on samat lomat kuin koulussa, opeilla kesäkin.

Jopa loppuvuonna syntynyt 5-vuotias saa kulkea matkat yksin, meidän kunnassa ainakin. Jos lapsi siirtyy eskarista iltapäivähoitoon kunnalliseen päiväkotiin, niin sieltä on haettava ja hakijan täytyy olla ainakin 18v.

Eli sama lapsi voi lähteä päivällä esikouluajan päätyttyä kotiin ilman hakijaa tai voi mennä samaa matkaa sisaruksen kanssa, ja sama lapsi ei voi näin tehdä jos on siirtynyt päiväkotiin iltapäivähoitoon, joka on sosiaalitoimen alaista.

Tästä on omakohtaista kokemusta koulutoimen alaisesta eskarista. Olin eskarin pihalla odottamassa lasta kulkeaksemme jalkaisin kotiin.

Huomasin jossain vaiheessa että pari lasta leikki jotain, reput maassa ja ei hakijaa kuulunut. Kysyin kenen reppuja, ja leikissä olevat kertoivat että heidän on ja kohta lähtevät kotiin.

Niin lähtivät, mutta ilman aikuista. Päiväkodista oli hakija sinne siirtyville iltapäivähoitoa tarvitseville, he eivät saaneet vaihtaa paikasta A paikkaan B yksin pihan poikki, koska hoitoaika oli jo sosiaalitoimen vastuulla ja niin he lähtivät hoitajan mukana parijonossa kohti samassa pihapiirissä olevaa päiväkotia...

Vierailija
4/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minun lapseni pärjää kyllä kotona oikein hyvin ilman leikittäjääkin niin, että voin tehdä töitäni häiriöttä. Toki olen kotona ja jos apuani tarvitsee, voin auttaa. Kyse ei ole siitä ettei minulla ole rahaa maksaa sitä puolipäivähoitoa, mutta en näe sille mitään syytäkään jos lapsi kuitenkin viihtyy itsekseen kotona oikein hyvin.ap

Vierailija
5/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sieltä kulkemisia koskevat ihan samat säännöt kuin muitankin koululaisia. Päivähoitolaki on asia erikseen, mutta esiopetus ei ole päivähoitolain alaista, esiopetusta edeltävä ja esiopetuksen jälkeinen hoito on.

Vierailija
6/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta itse hankkisin jonkun viemaan ja hakemaan noin pienen, jos en itse paasisi paikalle. Asun UKssa ja taalla suositellaan, etta alle 12-vuotiaita ei jateta yksin kotiin, saati paasteta yksin ulos kavelemaan.

Enta jos lapsi jaa auton alle tai joku nappaa mukaansa?

Vierailija
7/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voi tulla itsekseen kotiin. Esikoulu toimii perusopetuslain alla eikä siellä määritellä minkäikäinen saa kulkea koulumatkansa yksin. Myös esikoululainen voi kulkea jos vanhemmat toteavat lapsen olevan siihen kypsä.

Päivähoidossa on sitten eri juttu.

Vierailija
8/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän päiväkodissamme hakijankin pitää olla täysi-ikäinen, tai ainakin erikseen tehty sopimus päiväkodin johtajan kanssa.

Minun mielestäni voisivatkin mennä kyllä itsekseen kotiin, kunhan vastuu kulkemisesta sitten on täysin vanhemmilla.

Vierailija
9/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoulu toimii koulutoimen alaisena. Ts. eskarilaisilla ja opeilla on samat lomat kuin koulussa, opeilla kesäkin.

Jopa loppuvuonna syntynyt 5-vuotias saa kulkea matkat yksin, meidän kunnassa ainakin. Jos lapsi siirtyy eskarista iltapäivähoitoon kunnalliseen päiväkotiin, niin sieltä on haettava ja hakijan täytyy olla ainakin 18v.

Eli sama lapsi voi lähteä päivällä esikouluajan päätyttyä kotiin ilman hakijaa tai voi mennä samaa matkaa sisaruksen kanssa, ja sama lapsi ei voi näin tehdä jos on siirtynyt päiväkotiin iltapäivähoitoon, joka on sosiaalitoimen alaista.

Tästä on omakohtaista kokemusta koulutoimen alaisesta eskarista. Olin eskarin pihalla odottamassa lasta kulkeaksemme jalkaisin kotiin.

Huomasin jossain vaiheessa että pari lasta leikki jotain, reput maassa ja ei hakijaa kuulunut. Kysyin kenen reppuja, ja leikissä olevat kertoivat että heidän on ja kohta lähtevät kotiin.

Niin lähtivät, mutta ilman aikuista. Päiväkodista oli hakija sinne siirtyville iltapäivähoitoa tarvitseville, he eivät saaneet vaihtaa paikasta A paikkaan B yksin pihan poikki, koska hoitoaika oli jo sosiaalitoimen vastuulla ja niin he lähtivät hoitajan mukana parijonossa kohti samassa pihapiirissä olevaa päiväkotia...

Vierailija
10/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen töitä kotona ja en näe syytä miksi lapsen pitäisi viettää loppupäivä iltapäivähoidossa jos voisi tulla kotiinkin eskarin jälkeen.

Kuten sanoin, teen töitä, eli en pääsisi lasta hakemaan.

Siis miten niin et paase? Millaista tyota oikein teet? Mina tuon valilla tyot kotiin jotta voin aloittaa ne aikaisemmin ja pitaa jossain valissa tunnin siestan ja hoitaa perheen juoksevat asiat. Jos lapsen eskari on alle kilometrin paassa niin akkiahan siella pyorahtaa hakemassa!

Vierailija
11/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidä mitään "siestaa" työpäivän aikana joka on klo 8-16. Jos jollain työmoraali antaa periksi niin siitä vaan, mutta minä en vaaranna työpaikkaani päivittäisiin "luvattomiin poissaoloihin".

Toki käyn tästä asiasta aikanaan keskustelua asiaankuuluvien henkilöiden kanssa, mutta ihan turha tulla jeesustelemaan mikä on törkeää ja mikä ei. Tunnen oman lapseni ja hänen vahvuutensa. Kyse oli lähinnä siitä onko tuollaista mahdollisuutta olemassa. Ja kyllä, voin kysyä suoraan eskaristakin, mutta ei ole ajankohtaista vasta kuin ensi vuonna.ap

Vierailija
12/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakemiseen? Sitten söisit /joisit kahvisi töittesi ääressä?

Vierailija
13/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne mamman työt toki PALJON tärkeämpiä

Vierailija
14/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan siitä, saako eskari-ikäinen lapsi tulla yksin eskarista kotiin. Välillä haut voisi onnistua, aina ei.ap

Vierailija
15/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä se lapsi voi jäädä auton alle ihan milloin vaan synnyttyään.

Kumma juttu, että täällä ihan tuntemattomat ihmiset alkavat paasaamaan kuinka lapsi voi jäädä auton alle tai joutua siepatuksi vaikka eivät edes tiedä missä asumme.

Kaikkea voi tapahtua, myös sinä voit jäädä auton alle hakiessasi lastasi eskarista, eikö niin? ap

Vierailija
16/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidä mitään "siestaa" työpäivän aikana joka on klo 8-16. Jos jollain työmoraali antaa periksi niin siitä vaan, mutta minä en vaaranna työpaikkaani päivittäisiin "luvattomiin poissaoloihin".

Et kai usko että 6 v lapsi hoitaa täysin itse itsensä, ja sinun tarkkaavaisuutesi, aikasi ja huomiosi on täysin työssäsi?

Vierailija
17/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tyomatkoihin menee tunti suuntaansa, niin kotona voi aloittaa tyot tunnin aikaisemmin ja lopettaa tunnin myohemmin kuin toissa. Mita ihmeen luvattomia poissaoloja tarkoitat? Olen vanhempi tutkija ulkomailla - ei minulla mitaan tyoaikaa ole vaan teen toita yota myoten silloin, kun silta tuntuu. Joustavuutta peliin tyonantajan puolelta!

Edelleen en ymmarra, miten et voisi aloittaa toita aikaisemmin ja pitaa puolen tunnin taukoa hakeaksesi lapsesi eskarista? Miten tyonantaja valvoo sita, etta teet toita juuri tuon normiajan etka aloita aikaisemmin tai lopeta myohemmin tai tee illalla paria tuntia lisaa?

Vierailija
18/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniähän nuo vielä ovat, 5-6-vuotiaita! Eivät pysty arvioimaan liikennettä ja kulkemaan turvallisesti.

Vierailija
19/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ev

Vierailija
20/21 |
26.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusisar päikkäreillä on kökkö syy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän