Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hillitkää nyt edes joskus sitä kasvatusvimmaanne...

Vierailija
24.09.2010 |

Tuli mieleen tuosta ketjusta, jossa kysyttiin, kasvatatteko lapsenne kavereita, jos eivät hokaa sanoa kiitos ruokailtuaan kotonanne. No, se on jo vähän tulkinnanvarainen rajatapaus.

Mutta hei: antakaa nyt edes sen LÄSNÄOLEVAN äidin ratkoa tuollaiset tilanteet ensin, ja puuttukaa vasta (ja nätisti silloinkin), jos joku ongelma toistuvasti jää siltä lapsen omalta äidiltä ratkomatta. Siis: malttia ja odottakaa, mitä tapahtuu.

Esimerkki. Minulla on asperger-lapsi, joka saattaa hikeentyä isolle siskolleen aika oudolta tuntuvista jutuista. Hänelle rutiinit ja omaehtoisuus ovat tärkeitä ja pasmat sekoavat, kun sisko vahingossa tai tahallaan puuttuu hänen tekemisiinsä.

Joku aika sitten olin molempien lasten kanssa muskarissa odottamassa tunnin alkua. As-lapsi lueskeli omiaan, sisko tuli siihen ja rupesi lukemaan ääneen samasta kirjasta. As-lapsi hikeentyi ja sanoi siskoaan tyhmäksi. Olin juuri siihen itse avaamassa suutani, kun mjurto-osasekunnissa tämä viereinen SuperMamma alkoi kovaan ääneen ripittää lastani, että ei se ole oikein haukkua ketään tyhmäksi ja miltä sinusta tuntuisi jnejne.

Menin vähän mykäksi hämmästyksestä. Ko. mamma kyllä tiesi, että olen lapsen äiti ja siinä ääressä. Mitään erityistä hyötyä tuollaisesta päsmäröinnistä ei ollut, lapsi paukautti kirjan kiinni ja meni käytävälle lukemaan, eikä suostunut tulemaan sieltä enää odotustilaan. Ja juu: saattaa vieläkin joskus suuttuessaan sanoa siskoaan tyhmäksi, mikä itse asiassa on parempi vaihtoehto kuin muksaisu, mikä sekin olisi ihan mahdollista...

Kyllä lapsen oma äiti yleensä haluaa ja osaa hoitaa ne tilanteet ja paljon paremminkin kuin sivullinen. Tietää, mistä se johtuu ja mitä mistäkin seuraa.

PS: kuten edellä sanoin, eri asia on sitten se, jos äiti antaa lasten touhuta mitä tahansa kamalaa.

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ketjussa taas huomaa kuinka vähän ihmiset ymmärtävät luetusta tekstistä!

Onko täällä porukka suorittanut edes peruskoulua kun oikeasti ei luetun ymmärtäminen ole hallussa ollenkaan?

Ihan naurattaa kun ap on monessa viestissä kertonut kuinka ei ehtinyt puuttua tilanteeseen mutta olisi kyllä puuttunut, ja saman tien on 10 älyvapaata viestittämässä, että kyllä pitää puuttua. Kyllä pitää.

Tai tämä yksi tampio, joka jankkaa tästä puremistapauksesta vaikka sekin on selitetty juurta jaksain. Niin silti jankkaa ja jankkaa.

Lukekaa ihmiset AJATUKSEN (jos teiltä sellaista löytyy) kanssa näitä muita viestejä ja senkin jälkeen vielä HARKITKAA mitä vastaatte. Jooko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla