Lapsi vammautui synnytyksessä, mihin valittaa?
Kyse ei ole meidän perheestä vaan hyvän ystäväni perheestä, jossa lapsi vammautui synnytyksessä ja se oli lääkärin vika, koska lähes pakotti ystäväni synnyttämään alateitse, vaikka aiemmin oli hänen papereihin kirjoitettu, että seuraava vauva turvallisinta synnyttää sektiolla.
Ystäväni on kait jossain shokissa tai jotain, koska kun tästä puhuimme niin sanoi, ettei aio tehdä tästä valitusta. Minä en ymmärrä miksi ei. Ei kuitenkaan ole omakohtaista kokemusta tai muuta kautta tietoa, että mihin tästä pitäisi tehdä valitus ja onko siitä loppupeleissä apua? Tuntuu ajatuksena kauhealta, että joku muukin, ehkä jopa minä itse, koska meillä on vastaava tilanne ja vielä masussani oleva vauva on turvallisinta synnyttää sektiolla. Minullekin kun on sanottu, että voisin kokeilla ensin alatiesynnytystä.
Tietysti se päätös on lopulta ystäväni enkä tietysti voi häntä pakottaa tekemään valitusta, mutta haluaisin ainakin kertoa, että mihin ottaa yhteyttä jos/kun päättää tehdä valituksen.
Kommentit (63)
Ystävälläni ahdas lantio, tosin kaksi heidän lapsista on syntynyt alateitse, mutta heidän painoarvionsa olivat 2,5kg ja 2,3kg tai jotain tuota luokkaa ja molemmat olivat todellisuudessa pienempiä eli n. 2kg molemmat kun syntyivät. Nämä mahtuivat just ja just syntymään ja lisäksi ystävälläni on yksi keskosena syntynyt, joka siis syntyi sektiolla. Kuitenkin noiden kahden alatiesynnytyksen jälkeen ystäväni papereihin kirjoitettiin, että sektio on turvallisin tapa synnyttää, koska pienikokoinenkaan vauva ei meinaa mahtua syntymään. Tämän nuorimman painoarvio oli pari päivää ennen synnytystä 3,6kg ja painoi oikeasti 3,2kg
Minä en itse aio suostua synnyttämään alateitse. Minulla on revennyt kohtu edellisessä synnytyksessä ja tuon takia minulle on turvallisempaa synnyttää seuraava sektiolla.
ap
Hitto vie, pitäisi sitä synnyttäjää kuunnella ja osata papereita lukea.
Jotenkin sellainen kuva tuli ap:n edellisestä viestistä että vauva olisi jäänyt jumiin? tms. Koska synnyttäjä on revennyt pahasti, niin ei kunnolla mahtunut tulemaan lapsi?
sairaskertomuksetkin luettuina! Hyvä ap, näin provotaan!
Meillä on myös yksi lapsista vaikeasti vammainen, koska minut pakotettiin synnyttämään alateitse.
Siis ihan oikeasti se valitus kannattaa tehdä, vaikka se raskasta onkin. Minäkin ajattelin ensin niin, ettei se muuta tapahtunutta, mutta eräs ystäväni avasi silmäni ja sai minut ymmärtämään, että valituksella voin edes yrittää estää sen, ettei jollekin toiselle tapahdu niin.
Meillä mies oli niin rohkea, että meni eräällä kerralla kun käytiin vammautuneen lapsemme kanssa sairaalassa niin näyttämään lasta sille lääkärille, joka sen aiheutti ja kysyi oliko tyytyväinen ym. Lääkäri ei osannut sanoa mitään, oli vaan hiljaa. Ja nyt tässä on selvinnyt, että samainen lääkäri on toiminut samoin usean muunkin kohdalla, osa onneksi olivat onnekkaita eikä heidän lapsensa vammautunut.
Minä en pystynyt yli vuoteen harrastamaan seksiä, koska repesin niin pahasti ja vielä reilun vuodenkin jälkeen meni vielä pitkään ennen kun seksi tuntui miltään, paitsi kivuliaalta.
EI se valittaminen enää peruuta tapahtunutta ehkä lapsesta murehtiminen vie jo ystäväsi voimat eikä hän siksi jaksa.
ap:n tavalla identtisesti kirjoittava kohtalotoveri, joka on kokenut jetsulleen saman tilanteen kuin ap:n kuvailema tilanne on. Samaan viestiin on jo kerrottu koko Totuus... Myös se, että tämähän on tosi yleistä mutta siitä ei vaan tavata puhua. :D
ennen kun ystäväni on kokeillut synnyttää alateitse. Ystäväni suostui tähän, mutta sanoi myös sillon, että haluaa saada sektion, jos kaikki ei suju ja lääkäri lupasi, että näin tapahtuu, mutta ei oikeasti toteutunut.
ap
Kyse ei ole meidän perheestä vaan hyvän ystäväni perheestä, jossa lapsi vammautui synnytyksessä ja se oli lääkärin vika, koska lähes pakotti ystäväni synnyttämään alateitse, vaikka aiemmin oli hänen papereihin kirjoitettu, että seuraava vauva turvallisinta synnyttää sektiolla.
Eli ystäväsi synnytystilanteessa suostui itse?
jo on taas täällä kaikenlaisia tyhmiä vastauksia saatu, että miten ei kannata mistään valittaa, ettei se terveeksi lasta enää tee jne. Ensiksikkin mikäli epäilee hoitovirheen tapahtuneen niin kannattaa todellakin valittaa ja valituksen voi tehdä suoraan potilasvahinkolautakunnallekkin ja tarvitessaan pyytää apua sen tekemiseen potilasasiamieheltä.
Ja todellakin jos papereissa on jo ollut jo aikasempi merkintä, että ei suositella alatiesynnytystä riskin vuoksi, niin todellakin kyseessä on selkeä virhe lääkärin taholta. Seuraavan lääkärin on AINA otettava huomioon edellisen kirjoittamat asiat tehdessään hoitopäätöksiä.
Ja voi kun te tavikset tällä palstalla, ette tiedäkkään miten paljon niitä virheitä tapahtuu sairaaloissa ja synnytyksissä ja ne jotka ovat asiasta valittaneet ja asia on edennyt valviraan asti ja sieltä on esim annettu lisäohjeistusta sairaalalle miten tulee toimia vastaavassa tilanteessa, niin heidän valituksensa ansiosta voi säästyä jonkun toisen lapsen terveys tai jopa henki. JA sehän ei hyödytä enää sitä asianosaista mutta sinä voit hyötyä siitä, että hoitokäytäntöjä tarkistetaan ja parannetaan.
voitte käydä esim valviran sivuilta katsomassa useita synnytyksen hoitovirhetarinoita, joissa pahimmillaan on lapsen henki menetetty hoitovirheen vuoksi.
ap, usein tällaisessa tilanteessa vahnempien voimat eivät riitä heti tekemään valitusta vaan valitus tehdään parin vuoden kuluttua vasta vahingosta joten sen teolla ei vielä sinällään ole hirveätä kiirettä.
eikä tämä ole myöskään provo, vaikka osa täällä niin väittääkin.
Taisi tosiaan olla väärä paikka kysellä, kiitos kuitenkin neuvoista.
ap
miten se eteni ja näin myös sen, että vaikka yhdessä vaiheessa alkoi olla niin vauvan kuin ystäväni henki vaarassa niin lääkäri ei suostunut sektioon vaan ystäväni joutui synnyttämään alateitse ja tämän takia vauva vammautui. Jos olisi tehty sektio edes viimeistään silloin kun molempien henki oli vaarassa niin vauva olisi terve eikä ystäväni olisi revennyt todella pahasti ym.
Vauvan vammautumisesta en mainitse sen enempää kuin että mitä todennäköisimmin erittäin vaikeasti vammautunut, joka ei melko varmasti tule koskaan kävelemään, myös henkiseltä kehitykseltä pysyy aina vauvan/lapsen tasolla.
En siis tiedä mitä se valitus oikeasti auttaa ja aiheutuuko siitä lääkärille mitään, mutta ei minusta tällaista saisi katsoa läpi sormienkaan, koska tuon olisi voinut estää.
ap
Hyvällä provolla on aina tapana tähän tapaan lisätä oleellista informaatiota viestiin siinä kohdin, kun alkuperäinen viesti on teilattu.
Alkuperäisessä viestissä korostat, että kyseessä en ole minä vaan ystäväni. Sitten kun todetaan, että sä et varmaan tiedä aiheesta mitään sitä kommentoidaksesi, kerrotkin olleesi mukana kyseisessä synnytyksessä! Loistavaa! Muutenhan tää ketju olisikin jo kuollut pystyyn.
lasten painoarviot ja myös sen, että muutamalla ystävällä on ahdas lantio. Ja tiedän senkin, jos heillä on keskosena syntyneitä. Ei tässä ap:n kertomassa ollut oikeasti mitään, joka viittaisi provoon.
Ystävälläni ahdas lantio, tosin kaksi heidän lapsista on syntynyt alateitse, mutta heidän painoarvionsa olivat 2,5kg ja 2,3kg tai jotain tuota luokkaa ja molemmat olivat todellisuudessa pienempiä eli n. 2kg molemmat kun syntyivät. Nämä mahtuivat just ja just syntymään ja lisäksi ystävälläni on yksi keskosena syntynyt, joka siis syntyi sektiolla. Kuitenkin noiden kahden alatiesynnytyksen jälkeen ystäväni papereihin kirjoitettiin, että sektio on turvallisin tapa synnyttää, koska pienikokoinenkaan vauva ei meinaa mahtua syntymään. Tämän nuorimman painoarvio oli pari päivää ennen synnytystä 3,6kg ja painoi oikeasti 3,2kg
Minä en itse aio suostua synnyttämään alateitse. Minulla on revennyt kohtu edellisessä synnytyksessä ja tuon takia minulle on turvallisempaa synnyttää seuraava sektiolla.
ap
Jotenkin sellainen kuva tuli ap:n edellisestä viestistä että vauva olisi jäänyt jumiin? tms. Koska synnyttäjä on revennyt pahasti, niin ei kunnolla mahtunut tulemaan lapsi?
lasten painoarviot ja myös sen, että muutamalla ystävällä on ahdas lantio. Ja tiedän senkin, jos heillä on keskosena syntyneitä. Ei tässä ap:n kertomassa ollut oikeasti mitään, joka viittaisi provoon.
ap
Mun tutuille kävi samoin.
Ei siitä kummempaa tullut kuin lääkärille huomautus. Lääkäri siis päätti, että alateitse synnytetään eikä vauva mahtunut. Pysyvän aivovamman sai.
Olet nyt antanut ystävästäsi ja hänen oletetuista potilasasiakirjoistaan niin yksityiskohtaista tietoa julkisella foorumilla, että sun on syytä lopettaa.
Ei siitä kummempaa tullut kuin lääkärille huomautus. Lääkäri siis päätti, että alateitse synnytetään eikä vauva mahtunut. Pysyvän aivovamman sai.
no minulla prosessi valitukseen oli siinä mielessä helppo, että lapsen kuoltua synnytykseen poliisi määräsi oikeuslääketieellisen tutkinnan ja hänen kanssaan teimme tutkintapyynnön valviraan rikoksen poissulkemiseksi eli tutkinta oltaisiin tehty haluttiin me sitä tai ei. Ja hyvä niin, että näitä tutkitaan, kun ei siinä surun keskellä ole itselle voimia välttämättä ajaa asioita eteenpäin.
Miksi isä muuten ei ollut synnytyksessä?
Hänen luulisi olevan tässä hoitovirheasiassa vaimonsa tukena ja viedä asiaa eteenpäin.
Mun tutuille kävi samoin. Ei siitä kummempaa tullut kuin lääkärille huomautus. Lääkäri siis päätti, että alateitse synnytetään eikä vauva mahtunut. Pysyvän aivovamman sai.
tiedän että valviran antama huomautus lääkärillä tuntuu kohtuuttoman pieneltä lapsen saamaan vammaan nähden, mutta ymmärrättehän että valvira on hoitohenkilökunnan ylin valvontaelin ja sen antamat huomatukset ym ovat iso juttu hoitohenkilökunnan keskuudessa. Ja kukaan arvonsa tunteva ja ammatistaan ylpeä lääkäri tai hoitaja ei halua saada sellaista merkintää tietoihinsa, että on saanut huomautuksen valviralta toimistaan.
sairaalamaailmassa todellakin huomautus on iso juttu, koska se puidaan koko sairaalan johdon kanssa jne.
Kenelle minä voin valittaa??
Ystäväni mies oli synnytyksen aikaan työmatkalla.
ap
Hänen luulisi olevan tässä hoitovirheasiassa vaimonsa tukena ja viedä asiaa eteenpäin.
Kenelle minä voin valittaa??
jos et usko niin vaikka miehelle tai kokille tai anopille. Keksi vain mista aivovamma voisi johtua ja paata sitten kenelle valitta. Esim. Anoppi tarjosi ruokaa ja sain ruokamyrkytyksen. Siita aivoivamma VARMASTI johtuu.
Ystäväni mies on valituksen kannalla, mutta ei halua pakottaa vaimoaan Ystäväni mies oli synnytyksen aikaan työmatkalla.
ap
Eihän se vammautuminen äidille tullut, vaan lapselle.
lapsi vammautin synnytyksen yhteydessä. Saamme esim fyssat 3x vkossa ilmaiseksi...maksusitoumuksen kirjoitti synnytyssairaala (yliopistollinen sellainen). Meillä ei, onneksi, ole kovin paha vamma...mutta seuraukset ovat kuitenkin loppuelämän kestäviä...
mitä papereissa luki eli kun siellä sanottiin, että sektio on turvallisin niin kyllä sen lääkärin kuuluu sitä noudattaa eikä päättää mielipuolisesti, että kyllä tämä äiti voi synnyttää alateitse.
tai pitäisi sitä edes kovin merkittävänä asiana siihen nähden että lapsi on vammautunut.