Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vauvojen peput "pestään" nykyisin vain kosteuspyyhkeillä?

Vierailija
20.09.2010 |

Taidan olla tuttavapiirissäni ainoa, joka pesee vauvan kakkapepun vedellä. Yleisesti käytetään kosteuspyyhkeitä, joita meilläkin hätävarana on matkoilla käytetty.

Mutta. Niistä jää iho ihan nihkeäksi, jollei kuivaa esim paperilla. Kakanhaju ei lähde iholta, vaan hautuu siellä puhtaassakin vaipassa. Meillä on ollut tuttavien vauvoja hoidossa ja melkein aina ihopoimuista löytyy kakkamuruja, eli pyyhkeet eivät tee edes puhdasta jälkeä. Monella pienellä peppu on punainen ja haisee kaamealle.

Puhtaasti siis ihmettelen, miksi kotioloissakin käytetään kalliita kosteuspyyhkeitä, joilla ei edes saa samaa tulosta kuin tavallisella vedellä ja kunnon kuivauksella?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi kaveri on juuri näitä kosteuspyyhe"pesijöitä". Hällä on vaan yksi lavuaari, keittiössä ja hän ei jaksa sitä käyttää vauvan pepun pesuun. On kuulemma liian hankalaa, kun siellä pestään astiatkin. Ihmettelin tätä hälle, niin suttui mulle verisesti :( Esikoisen äiti kun on.

Hulluhan pitää olla jos pesee paskat ja astiat samassa altaassa!

Tiskialtaassa on aina jotain astioita, ja ymmärrän täysin jos niiden siirtely paskainen perse käsivarsilla on hankalaa. Puhumattakaan botulismista!!!!

Itse olet yöök.

Häh. Eikö se pestä se allas mikä sitten onkaan, sitten kun kakkapylly on pesty? Miten vastaavasti voisit pestä kasvojasi/hampaitasi/käsiäsi sellaisen altaan läheisyydessä, missä pestään kakkapyllyjä?

Mut joo, tämä taitaa olla näitä kakkapartikkelijuttuja ;)

Vierailija
22/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitopöytä ja vaihtovaatteet on yläkerrassa ja pieni vessa vesipisteineen alakerrassa. Paskaa on joka paikassa jos lähtee roudaamaa vessaan asti.

Vettä saa laskea tosi kauan ennen kun se on tasalämpöistä, =veden hukkaamista.

Pieni poimuinen ahteri ei tule puhtaaksi lavuaarissa pestäessä, vaan jalkojen poimut täytyy pyyhkiä erikseen kosteuspyyhkeillä.

Peppu tulee pyyhittyä huolella kun sen voi tehdä lapsen ollessa selällään. Samalla on helppo lisätä talkit sun muut jos on tarvetta.

Jos lapsen kuivaa vesipesun jälkeen erikseen vielä kangaspyyhkeellä, se tekee lisää pyykkiä =veden hukkaamista.

Painavaa lasta on vaikea kannatella yhden käsivarren varassa pesualtaalla.

Yms.

Mutta ei tulisi enää mieleenkään, nyt kun olen totunut vesipesuun. Tulee niin paljon puhtaampi ja raikkaampi. Oikeasti nämä ovat vain tekosyitä, joita ennen itsekin käytin:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enimmäkseen pesevät vauvanpyllyn vedellä.

Reissussa on joskus helpompi käyttää pyyhkeitä, ja riippuuhan se paljolti kakan koostumuksesta että miten helposti se puhdistuu.

Kun poikamme oli vastasyntynyt, pyllyn iho meni joka tapauksessa rikki, kun kakkaa tuli jatkuvasti pieniä määriä... Eli olis ollut varmaan ihan sama, peseekö vedellä vai pyyhkeillä.

Jokapäivä en noita kosteuspyyhkeitä käyttäisi, koska niissä on hajusteita, sitruunahappoa ym. kemikaaleja.

-Muistan kun yhteen aikaa käytin itse niitä Intim-savetteja, niin ne tuntui inhottavalta, pisteli käytön jälkeen alapäätä!!!! Sen jälkeen olen itsekin alkanut käyttää alapääsuihkua.

Vierailija
24/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsi alkoi seisomaan tuossa 6,5kk:n iässä niin suihkussa on ollut helppoa pestä.

Niitten pyyhkeitten kanssa menee vain hermo.

Meillä muuten pyörii pesukone miltei joka päivä joten ei tuon normi pyyhkeen peseminen ole mitenkään extra pyykkiä. Nuo peppupyyhkeet menee normipyykin kanssa.

No. kukin taplaa tavallaan. Kyllähän nuo kosteuspyyhkeetkin loppupeleissä kuormittaa luontoa kaikkine kemikaaleineen..

Vierailija
25/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyyhkisin mielluummin niillä pyhkeillä kuin pesisin pyllyä keittiön altaassa! YÄK.

Vierailija
26/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kun vauva roikkuu käsivarrella ja huuhtelette takapuolta lasketteko vauvan välillä selälleen ja tarkastatte tuloksen, sitten jatkatte pesua jos on jotain jäänyt? Saa meinaan olla varsinainen kyklooppi jotta näkee sinne takapuoleen sitä pestessään. Aika moni nopsasti huuhtaisee ja vaipat vaan päälle.

Meillä isoin syy riepujen käyttöön oli että koskaan ei tullut tasalämpöistä vettä vaan sekunnissa tuli liian kuumaa tai kylmää. Todella käteviä, mutta varmasti jäi lapsille jotain traumoja tästäkin kidutuksesta.

Aika moni iäkkäämpi äiti (mummot, tädit) huudahti riemuissaan voi, kun kosteuspyyhkeet olisi keksitty silloin muinoin.

hajut ja liat lähtee pois vaikka pyyhkii vain kosteuspyyhkeillä. Pitää vaan osata käyttää niitä. Ei ole kakkamuruja eikä mitään ällöttävää. Käteviä kun ei tarvitse riisua vauvaa puolialastomaksi ja mennä kylmään vessaan valuttelemaan vettä ja odottelemaan että tulee viimein lämmintä...

Vierailija
27/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin kotona pesin lähes aina vedellä, mutta vauvoja, äitejä ja tapoja on niin monenlaisia. Käytin myös pyyhkeitä, aina vähän tilanteen mukaan. Reisussa ovat ihan ylikäteviä, itse hoidan homman mieluummin nopeasti ja näpsäkästi, kun että riisun kaikki vaatteet jne. Mutta tosiaan kakkojakin on monenlaisia! Olen myös lukuisia kertoja kylvettänyt sellaisen niskakakkaepisodin jälkeen vauvan lavuaarissa, pessyt huikset ja kaikki, kuivannut kantoliinaan jne. Eli aina tilanteen mukaan valitsin pesutavan. Toiset vauvat kakkaavat lukemattomia kertoja päivässä, silloin on minusta ainoastaan fiksua, että välillä pesee kosteuspyyhkeellä. Ja kyllä vauvan saa puhtaaksi niillä pyyhkeilläkin, ne eivät tietenkään saa korvata pesuja! Vaikka välillä olen pienen siistin kakan kotonakin hoitanut kosteuspyyhkeellä, niin olen kuitenkin tehnyt aamupesun ja kylvettänyt illalla ja välillä isomman kakan kohdalla pessyt pepun muutaman kerran vedelläkin. Muistakaa, että toiset kakkaavat kerran 7:ssä vuorokaudessa ja toiset 7 kertaa vuorokaudessa...

Vierailija
28/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voisin vannoa, että lapsemme ovat puhtaampia (ja tuoksuvat raikkaalle)kuin suurin osa tuntemistani lapsista. Vesipesu kuivattaa ihoa todella paljon. Puhumattakaan siitä, että sitä paskaa oikeesti löytyy siitä lavuaarin reunoilta ja lattialta, missä vaippa riisuttu! Nähty on nimittäin.

Jopa vanha mummoni totesi, että "ensimmäiset lapset, joilla en ole koskaan nähnyt peppuihottumaa! Johtuu varmaan noista liinoista.".

Mua ihmetyttää taas se, että kun lapsi tulee pottaikään niin pyllyhygienia jää taka-alalle. Kuivalla paperilla ei oikeasti saa puhtaaksi. Yök! Meillä aletaan silloin pestä pyllyä vedellä.

Vierailija
29/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista liisteriä monesti kakka oli.

Ehkä jos vauvalta tulee aina kova pökäle, joka ei liiskaannu pepuun, niin voi kosteuspyyhkeellä pyyhkiä.

Mielestäni vauvan peppu pitää pestä vedelläkin huolellisesti ja vielä huolellisemmin kuivata kaikki poimutkin painelemalla.

Itse käytin kosteuspyyhkeitä, kun lapset käyttivät enää vain yövaippaa. Aamulla ei aina viitsinyt alkaa pestä peppua ja pyyhin sen vain kosteuspyyhkellä. Eivät siis kakanneet enää vaippaan. Ikinä en vauvaan niitä käyttänyt.

Vierailija
30/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai oikeastaan pimppiä ei saa pelkillä kosteuspyyhkeillä puhtaaksi kun sitä kakkaa menee sinne sisällekin.. pesen siis eks vedellä huolellisesti ja kuivaan ja jos poimuihin on jotain jäänyt, otan vielä kosteuspyyhkeellä. Pelkästään jos niitä käyttää, ainakin meidän vauvan peppu punoittaa ja ärsyyntyy, iho jää nihkeäksi.

Vierailija
31/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista liisteriä monesti kakka oli.

Ehkä jos vauvalta tulee aina kova pökäle, joka ei liiskaannu pepuun, niin voi kosteuspyyhkeellä pyyhkiä.

Mielestäni vauvan peppu pitää pestä vedelläkin huolellisesti ja vielä huolellisemmin kuivata kaikki poimutkin painelemalla.

Itse käytin kosteuspyyhkeitä, kun lapset käyttivät enää vain yövaippaa. Aamulla ei aina viitsinyt alkaa pestä peppua ja pyyhin sen vain kosteuspyyhkellä. Eivät siis kakanneet enää vaippaan. Ikinä en vauvaan niitä käyttänyt.

Vierailija
32/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran reissussa pyyhkäisin sellaisella jotain pöytää puhtaaksi, ja hups: pöydästä lähti maali. En tasan pyyhi sellaisilla aineilla vauvan ihoa, jotka irrottaa maalinkin!

Vierailija
33/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommat pyyhkäisee pois, sitten pestään hanan alla, ja lopuksi vielä tarkistetaan kaikki poimut ja piilot kosteuspyyhkeillä.

Niitä muuten kannattaa valmistaa itse. Tässä resepti:

1/4 kuppia vauvan pesuainetta

1/4 kuppia vauvaöljyä

1/4 kuppia vauvan hoitovoidetta

2 kuppia kuumaa vettä

(pari tippaa teepuuöljyä)

sekoita erillisessä astiassa kunnes on tasaista, laita vesitiiviiseen astiaan talouspaperiarkkeja/nenäliinoja/kangasliinoja omasta hippiysasteestasi riippuen. Kaada neste päälle, painele kasaa, käännä kasa ympäri ja painele lisää, kunnes kaikki ovat kosteita. Kansi kiinni naps, ja pyyhkeet ovat valmiita.

Nestettä voi myös pitää suihkepullossa ja sumuttaa vauvan pepulle ja pyyhkiä kangaspalalla.

Teepuuöljy ei ole pakollinen ainesosa, mutta kannattava: pitää bakteerit poissa nesteestä ja auttaa mahdollisiin ihottumiin vauvan iholla.

Vierailija
34/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin eniten huolissani niiden pyyhkeiden kemikaaleista jotka imeytyy vauvan ihon läpi :(. Puhdas vesi ja froteepyyhe on parhaimmat. Eikä huono vaihtoehto ympäristöllekään.

Vierailija
35/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa reseptissä pistää silmään PESUAINE, mitä se on. Jätetäänkö pesuainetta tosiaan lapsen iholle eikä huuhdella? Ei kuulosta terveelliseltä.

Kylmäpuristettu kookosöljy luontaistuotekaupoista on muuten hyvä lapsen ihon kosteuttaja, taatusti luonnonmukainen ja se on antibakteerista ja pitää pöpötkin loitolla jos on ihottumaa tai iho on jostain rikki.

Vierailija
36/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään sekä että. Eikä kyllä todellakaan mene paketillista todellakaan. Ihmetellä pitää tuota kommenttia :) Kakka lähtee eikä jää kyllä hajujakaan - parilla pyyhkeellä. Enemmän se on siitä kiinni, että miten huolella pyyhkii. Samoin kuin pestessä. Mutta siitä olen ihan ehdottomasti samaa mieltä, että ihon kuntoa pitää seurata. kaikille ei sovi ne pyyhkeet, vaikka taitaa suurin osa olla hajusteettomia. Ja useimmiten vielä itse taputtelen pyllyn ja taipeet kuivaksi harsolla, kuten pesunkin jälkeen.

Että onneksi meillä äideillä ja isillä on vaihtoehtoja käytössä :)

Vierailija
37/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun vauva oli pienempi, eli noin vastasyntyneestä 3 kuukauden ikään, saatoin silloin tällöin käyttää myös noita puhdistusliinoja kun tuntui että joka imetyksen jälkeen tuli vaippaan vähemmän tai enemmään jotain eikä joka välissä viitsinyt olla veden alla pesemässä vaan pienet määrät sai käteväti pyyhittyä. Pyyhkeitä käytin myös öisin jos vauva teki kakat enkä halunnut että vauva virkoaa liikaa pyllyn pesusta. Käteviä mielestäni mutta enpä jatkuvasti kyllä käyttäisi.

Vierailija
38/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin öisin kädet ovat voimattomat ja esim. ranne voi ihan varoittamatta taittua mihin suuntaan tahansa. Kosteuspyyhkeet ovat olleet vauva-aikana ihan mahdottoman tärkeitä. Päivisin kykenen paremmin pesemään vauvan hanan alla, mutta huonoina päivinä kosteuspyyhkeitä tarvitaan. Ihan paras keksintö.

Vierailija
39/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kakkapyllyt pestään aina pyyhkeella. Mutta vastaavasti vauvat kylvetetään joka ilta.

Vierailija
40/63 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kun vauva roikkuu käsivarrella ja huuhtelette takapuolta lasketteko vauvan välillä selälleen ja tarkastatte tuloksen, sitten jatkatte pesua jos on jotain jäänyt? Saa meinaan olla varsinainen kyklooppi jotta näkee sinne takapuoleen sitä pestessään.

Kuinkas syvältä sinä niitä kakkoja oikein puhdistat?

Kyllä ainakin itse olen saanut puhtaaksi ilman mitään ihme kikkailuja vesipesulla.

Ei oikeasti voi olla noin tumpeloita ihmisiä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä