Miksi pikkukoirat uhoavat valtavan isoille koirille ja luulevat olevansa yhtä isoja?
Kommentit (15)
Mulla ollu rotuja todella helpostikoulutettavista villakoirista saksanpaimenkoiriin, ja nyt on kiinanharjakoira, joka on kuinteeltaan kaikkea muuta kun helpostikoulutettava tai miellyttämishaluinen.
Rotujen lisäksi tietysti jokaisen koiran luonne pitää huomioida koulutuksessa. Tarkoitin viestilläni lähinnä sitä, että vaadin koiralta rodusta riippumatta samaa osaamista ja tottelevaisuutta, ja jokainen koira on tiennyt paikkansa, ja keneltäkään koiralta ei ole hyväksytty esim. aggressiivisuutta. Näihin tuloksiin on päästy hieman eri tekniikoilla koirasta riippuen.
Mutta monelta pikkukoiran omistajalta olen kuullut kommenttia, ettei pikkukoiran tarvitse pysyä luona, tai tulla kutsuttaessa "kun ei sitä kukaan pelkää vaikka juokseekin ympäriinsä" toisin kuin isoa koiraa. Tai että ei se haittaa jos pikkukoira rähjää remmissä lapsille ja koirille "kun ei se siitä hihnasta pääse, eikä vahinkoa saa aikaan"
T. se edellinen
*nauraa hekottaa kuvitelmilleen, muistoilleen...
Meillä kotona on rotikka ja sakemanni... pitkällä lenkillä oltiin lasten ja koirien kanssa tässä taanoin ja ulkona sitten oli omistajansa kanssa chihu joka irvisteli ja ärhenteli...
Eipä nuo meijän koiruudet välttäneet vähääkään mutta joo koominen näky tosiaan...
Itsevarman koiran ei tarvitse rähistä toisille koirille.
Isot koirat on pelottavia ja pikkukoirat huutaa, että älä tule tänne, pysy poissa. Ne on huomanneet, että se tehoaa ja saavat olla rauhassa, kun räyhäävät.
Pahinta on jos omistaja ottaa pienen koiran syliinsä, kun tulee toinen koira vastaan. Omistaja kertoo omalla pelollaan ja lohduttamisella, että isoja koiria pitää pelätä eli niille pitää räksyttää.
Niin mitä pienempi koko sitä suuremmat luulot itsestään.
Tai no nelijalkaisilla ysstävillämme nyt on selkeä hierarkia ja se räksyttäminen nyt vain on pienen tapa ilmoittaa itsestään.
Mutta naisista olen huomannut vastaavaa: mitä vähemmän mittaa, sitä suurempi ääni.
Ja yleiseti ottaen ne naiset jotka ovat riitaa minulle (tai yleensäkään) haastaneet ovat olleet järjestään alle 160cm. Ja ei, en provosoi vaan teen työtäni (jv-hommat).
sairaalloisen pieniin päihinsä. Ovat tyhmiä.
aina murisee uhkaavasti ja haukkuu kohdatessa, vaikka kiinni onkin?
Eikö sellaisen pitäisi olla hiljaa omistajan kanssa kulkiessa?
Meidän naapurilla tällainen ja suorastaan pelottaa milloin se pääsee irti.
Tekeepäs.
eihän tee.
Niinhän pienet ihmisetkin (lue miehet) tekee.
En uskalla oikein mennä kaverille, kun sillä 2 isoa koiraa aina vastassa murisemassa.
aina murisee uhkaavasti ja haukkuu kohdatessa, vaikka kiinni onkin? Eikö sellaisen pitäisi olla hiljaa omistajan kanssa kulkiessa? Meidän naapurilla tällainen ja suorastaan pelottaa milloin se pääsee irti.
vaivauduttu kouluttamaan niin että ne osaisivat käyttäytyä kauniisti toisia koiria kohdattaessa tai niillä on huonoja kokemuksia isoista koirista tai ne ovat itätuontirakkeja, joitten geeneillä ei parempaan pysty.
eihän tee.
ei ole hahmotuskykyä hahmottaa omaa kokoaan. Tutkittu juttu.
se ei uhoa kenellekään, uhoaminen/lauman suojeleminen on johtajan työ. Pienet koirat ovat usein johtajia perheessään, jolloin näkevät työkseen perheensä suojelemiset rähjäämällä. Isojen kohdalla toki sama juttu.
Ero vain on siinä, että isoa vihaista koiraa ei voi pitää. Iso vihainen koira on vaarallinen ja vaikea pidettävä, jonka takia isot koirat on PAKKO kouluttaa kunnolla, ja niiden paikka on PAKKO näyttää. Pieni vihainen koira taas on korkeintaan ärsyttävä, monen mielestä huvittava (tämän näkee jo esim. hauskoista kotivideoista) eikä sitä viitsitä kouluttaa. (lisäksi tietysti voi ottaa huomioon vielä sen, minkä tyyliset ihmiset haluavat ison, tai pienen koiran)
Itselläni on kääpiökoira, joka on koulutettu samalla tavalla kun edellinen sakemanni, mutta huomaa kyllä muiden pikkukoirien omistajilta, että heidän mielestään pientä koiraa ei saa kohdella niinkun koiraa.
Olen onnistuneesti kasvattanut kaksi noutajaa, mutta nyt kun minulla on pikkukoira, huomaan, ettei se olekaan ihan samanlainen prosessi. Roduissa on eroja.