Olenko huono? En ole järjestänyt lapselleni 3-vuotissynttäreitä.
Tuli tosi paha mieli. Näin äsken naapurini, joka kertoi että heidän 3-vuotiaansa synttäreitä on juhlittu nyt 2 päivää. Vieraita oli käynyt jotain 50, sukua ja kavereita, valmisteluihinkin oli mennyt monta päivää jne.
Meidän lapsella kävi mummo ja yksi kaveripariskunta onnittelemassa. Ikävimmältä tuntui, kun naapurin äiti oikein hehkutti, miten he välittävät lapsestaan niin paljon, että hänen synttärinsä ovat heille näin tärkeät :( Meidän lapsen synttärit eivät ilmeisesti ole tärkeät, koska meillä ei ole sukua eikä ystäviä :(
Kohta lapset varmaan jo vertailevat keskenään, kuka on suosituin ja kenen luokse kannattaa itsekin mennä, ettei muutu hylkiöksi.
Kommentit (5)
Ei kolmevuotias tajua vielä mitään kaverisynttäreistä, että älä sellaista sure.
Vasta sen ikäinen tajuaa, joka alkaa itse ja vapaasta tahdostaan muodostaa kaverisuhteita.
Jos joku sanoo että 3-vuotiaalle pitää ehdottomasti olla kaverisynttärit, niin kyllä ne ovat lähinnä sitten sellaiset synttärit, mitkä järjestetään just jonkun näyttämisen takia ja ne ovat vanhempien takia järjestetyt. Ei ton ikäinen lapsi vielä sellaisia tarvitse.
Minä olen jo 35 eikä mulla ole ollut synttäreitä ikinä.Ei siis koskaan missään muodossa.Pari ystävää onnittelee suullisesti tai tekstiviestillä mut siinä se enkä ole mitenkään traumatisoitunut.Päinvastoin.Aion jatkaa samalla linjalla lapseni kanssa.Jos joku sukulainen haluaa sitä onnitella tai jopa ostaa lahjan,en aio estellä mut mitään juhlia en vietä.Korkeintaan voin joustaa jos mies haluu niin et juhlitaan kolmistaan.Moni varmaan lukee järkyttyneenä mut ei se mitään.En tiedä yhtään järkevää perustelua miksi syntymäpäiviä pitäisi viettää,ainakaan pienen lapsen,teinit viettäköön sit keskenään jos haluu.
jotka ovat olleet sen verran isoja että ovat tulleet juhliin ilman vanhempiaan ja voineet olla siellä ja leikkiä ilman omien vanhempiensa jatkuvaa valvontaa. Tietysti minä olen valvonut ja ohjannut leikkejä.
Eli tossa 5-6v vasta on aloitettu.
Tietty "pakollisten" sukulaisten lisäksi. Ei toivonut vielä kavereita, vaan yhden vanhemman serkun, tämän koiran ja isin kummitädin, joita on nähty vain muutama kerta vuodessa, mutta nyt siis toki kutsuttiin :) Ehkä ensi vuonna sitten kutsutaan jo kavereitakin, naapurin samanikäisistä alkaa vasta hiljalleen kiinnostua. Mutta ei tod mitään kaksipäiväisiä zembaloita meilläkään.
Ja sitten kaverisynttärit naapuriston lapsille eli vaikka oli ollut jo vuoden päiväkodissa ei sieltä kutsuttu, vaan tästä pihapiiristä samanikäiset lapset äiteineen...
Sen enmpää ei pieni lapsikaan jaksaisi, ehkä...