Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeasti te 'suvaitaan kaikki' -ihmiset teette vain hallaa lapsillenne!!

Vierailija
17.09.2010 |

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä maailmaasyleilevästä ajattelutavasta askel eteenpäin on se, että kun alkaa tuntea ihmisiä eri kulttuureista enemmän toteaa, että ihmisiä ne on myös Kiinassa ja koska en halua ystävystä kaikkien kanssa Suomessa uskallan sanoa ääneen, että kemiat eivät kohtaa kaikkien ulkomaalaistenkaan kanssa. Siitä nähdäkseni Ap:n aloituksessa on kyse. C'mon ei ne kaikki ulkomaalaiskontaktit ole elämää rikastuttavia kuten eivät suomalaiskontaktitkaan. Näkökulmaa avaavia ne kieltämättä ovat.

Kiitos tästä.

Tätä juuri yritän ajaa takaa - musta usein tuntuu siltä, että aivan kuin täällä olisi eräänlaisena normina hyväksyä sitten aivan kaikenlaista sen nimissä, että vaan halutaan niin kovasti olla suvaitsevaisia.

Tietynlainen suvaitsevaisuus onkin ihan ok - ollaanhan me kaikki jossakin määrin erilaisia, mutta siinä vaiheessa, kun se erilaisuus potentiaalisesti satuttaa tai aiheuttaa vahinkoa esimerkiksi juuri lapsellesi, pitäisi ymmärtää, että raja tulee vastaan suvaitsevaisuudessakin.

Eri asiasta on kyse silloinkin, kun ja jos suvaitaan esimerkiksi vierasmaalaisen kolleegan erilaisuutta työpaikalla - siinä on kyse kahden aikuisen välisestä ammatillisesta suhteesta, jolla ei ole vaikutusta esimerkiksi persoonan, tai juuri sen paljon puhutun (ja tuikitärkeän) moraalin, muokkautumisessa.

Lapsi on ihan eri asia kuin aikuinen; ei lapsi vielä osaa itse puolustaa itseänsä kuin aikuinen - eikä lapsi osaa järkeillä syitä siihen, miksi hänestä tuntuu toistuvasti niin pahalta kaverisuhteissa. Tai asettaa oman persoonallisuutensa tiukkoja rajoja suhteessa toiseen. On kyse aivan erilaisesta suhteesta.

Ap.

Vierailija
42/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suvaitseminenhan tarkoittaa sietämistä. Sen sijaan meillä opetellaan kunnioittamaan kaikkia. On tosiasia, ettei kaikkien kanssa voi tulla toimeen eikä kaikista voi tykätä, mutta heitäkin voi silti kunnioittaa (tietty Hitlerit, pedofiilit yms. on eri asia). Tietenkään en voi kunnioittaa joidenkin heimojen aids-hoitoja (lasten raiskaamista, sillä siten tauti lähtee), mutta voin ottaa näistäkin asioista selvää ja yrittää ymmärtää (vaikka väärinhän se on ja sotii ihmisoikeuksia vastaan).

Eri etnistaustaisten ystävyys on molemminpuolista assimiloitumista, molemmat luopuvat vähän omastaan ja omaksuvat toisen tapoja, kulttuuria ja moraalia vuoruvaikutteisesti.

Mä toivon ap, ettei kukaan suvaitse sua, saati sitten kunnioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä maailmaasyleilevästä ajattelutavasta askel eteenpäin on se, että kun alkaa tuntea ihmisiä eri kulttuureista enemmän toteaa, että ihmisiä ne on myös Kiinassa ja koska en halua ystävystä kaikkien kanssa Suomessa uskallan sanoa ääneen, että kemiat eivät kohtaa kaikkien ulkomaalaistenkaan kanssa. Siitä nähdäkseni Ap:n aloituksessa on kyse. C'mon ei ne kaikki ulkomaalaiskontaktit ole elämää rikastuttavia kuten eivät suomalaiskontaktitkaan. Näkökulmaa avaavia ne kieltämättä ovat.

Kiitos tästä. Tätä juuri yritän ajaa takaa - musta usein tuntuu siltä, että aivan kuin täällä olisi eräänlaisena normina hyväksyä sitten aivan kaikenlaista sen nimissä, että vaan halutaan niin kovasti olla suvaitsevaisia. Tietynlainen suvaitsevaisuus onkin ihan ok - ollaanhan me kaikki jossakin määrin erilaisia, mutta siinä vaiheessa, kun se erilaisuus potentiaalisesti satuttaa tai aiheuttaa vahinkoa esimerkiksi juuri lapsellesi, pitäisi ymmärtää, että raja tulee vastaan suvaitsevaisuudessakin. Eri asiasta on kyse silloinkin, kun ja jos suvaitaan esimerkiksi vierasmaalaisen kolleegan erilaisuutta työpaikalla - siinä on kyse kahden aikuisen välisestä ammatillisesta suhteesta, jolla ei ole vaikutusta esimerkiksi persoonan, tai juuri sen paljon puhutun (ja tuikitärkeän) moraalin, muokkautumisessa. Lapsi on ihan eri asia kuin aikuinen; ei lapsi vielä osaa itse puolustaa itseänsä kuin aikuinen - eikä lapsi osaa järkeillä syitä siihen, miksi hänestä tuntuu toistuvasti niin pahalta kaverisuhteissa. Tai asettaa oman persoonallisuutensa tiukkoja rajoja suhteessa toiseen. On kyse aivan erilaisesta suhteesta. Ap.

Jos nyt ap ihan suoraan sanoisit että missä kulttuureissa moraali eroaa suomalaisesta ystävyys tai rakkaussuhteisiin vaikuttavalla tavalla ja mitkä ovat ne erot?

Vierailija
44/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on ihan eri asia kuin aikuinen; ei lapsi vielä osaa itse puolustaa itseänsä kuin aikuinen - eikä lapsi osaa järkeillä syitä siihen, miksi hänestä tuntuu toistuvasti niin pahalta kaverisuhteissa. Tai asettaa oman persoonallisuutensa tiukkoja rajoja suhteessa toiseen. On kyse aivan erilaisesta suhteesta.

Vierailija
45/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetat siis lapsesi kunnioittamaan kaikkia, muttet itse kunnioita kaikkia?

mä en opeta lastani suvaitsemaan ketään

suvaitseminenhan tarkoittaa sietämistä. Sen sijaan meillä opetellaan kunnioittamaan kaikkia.

- - -

Vierailija
46/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri etnistaustaisten ystävyys on molemminpuolista assimiloitumista, molemmat luopuvat vähän omastaan ja omaksuvat toisen tapoja, kulttuuria ja moraalia vuoruvaikutteisesti.

Kun se harvoin on tasapuolisesti 'vuorovaikutteista' - puhumattakaan siitä, että molemmat todellakin luopuisivat vähän omastansa ja tekisivät yhdessä kompromisseja. Tämä on mielestäni (sori nyt vaan) juuri sitä kaunista illuusiota; sanahelinää, jolle harvoin löytyy vastetta todellisesta elämästä.

Eikä tämä ole välttämättä suoranaisesti kenenkään "syy"; asiat vain ajatuvat siihen, koska ollaan jo ihan perusominaisuuksiltaan (mm. kulttuuritaustan, moraalikäsitysten, temperamentin, luonteen intensiteetin tmv. suhteen) niin erilaisia.

Aha, sepä kiva. Tosi asiallista.

Ap.

Vierailija
47/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapahtueesta asiasta, ei käännä niiden ihmisten päätä, joilla on ollut hyviä kokemuksia. :)

Get over it ja ala elämään tätä nykypäivää.

Vierailija
48/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap se että sä olet katkera jostakin sun menneisyydessä tapahtueesta asiasta, ei käännä niiden ihmisten päätä, joilla on ollut hyviä kokemuksia. :)

Toki, jos on onnistunut löytämään oikeasti aidon ja tasapuoleisen kaverisuhteen, johon lapsi itsekin on täysin tyytyväinen, niin by all means säilyttäkää se. En ole missään vaiheessa väittänytkään, että tämä koskee ihan kaikkia em. kaverisuhteita.

Get over it ja ala elämään tätä nykypäivää.

=) - elän tätä nykypäivää ottamalla opikseni menneisyydestä - muutenhan olisin hullu, jos vain jäisin toistamaan samoja virheitä yhä uudelleen ja uudelleen.

Ap.

Vierailija
49/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiemurtelet ensin moraaliasian kanssa ja sitten temperamentin ja muun nöönnönnöön kanssa. Voin sinulle kertoa ihan uuden ja yllättävän jutun josta et ole ennen kuullut: kaikissa maailman kansoissa on kansojen sisälle temperamentti ja luonne-eroja, on hissukoita turkkilaisia ja puheliaita suomalaisia vaikka nyt esimerkiksi ja itse voit jatkaa listaa. Lapsesi on siis kohdannut henkilön jonka kanssa ei tullutkaan toimeen niin nyt kaikki muut maailman ihmiset jotka eivät ole suomalaisia tai skandinaaveja ovat juuri samanlaisia.

Vierailija
50/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän ei kyllä tunne yhtäkään ulkomaalaista, ei voi olla noin tynnyrissä kasvanut nykypäivänä! :O

Vierailija
51/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiemurtelet ensin moraaliasian kanssa ja sitten temperamentin ja muun nöönnönnöön kanssa.

Mielestäni olen kyllä jokaiseen esille tulleeseen pointtiin vastannut.

Jos viitsisit lukea koko ketjun läpi, voisit huomata tämän seikan - ja myös sen, mihin omakohtaiset kokemukseni pohjautuvat. (Kyse ei todellakaan ole vain lapseni kaverikokemuksista).

Ap.

Vierailija
52/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiemurtelet ensin moraaliasian kanssa ja sitten temperamentin ja muun nöönnönnöön kanssa.

Mielestäni olen kyllä jokaiseen esille tulleeseen pointtiin vastannut. Jos viitsisit lukea koko ketjun läpi, voisit huomata tämän seikan - ja myös sen, mihin omakohtaiset kokemukseni pohjautuvat. (Kyse ei todellakaan ole vain lapseni kaverikokemuksista). Ap.

Kerro ihan vain esimerkki erilaisesta moraalista ja temperamentistä ja siitä mihin kulttuuriin kuuluvat. Yksinkertaista. Aiemmin kerroit vain esimerkkejä todella huonosta käytöksestä joka tuomitaan kaikissa kulttuureissa joten ei sitä samaa vaan ihan aito tieto siitä millaista meille "ei-sopivaa"käytöstä hyväksytään muissa kulttureissa ja mitkä ne kulttuurit ovat.

Vierailija
53/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään meidän yhteiskunnassamme valitsee sellainen arvotyhjiö, etti millään ole mitään väliä. Mitään ei arvosteta ja mitään ei kunnioiteta. Rehellisyys ei ole enää arvo, eikä oikeudenmukaisuus, hyvän käytöksenkin kanssa on niin ja näin. Luottevuuta kukaan ei ole tainnut arvostaa enää aikoihin ja useimpien motto on nykyisin, "kaverille ei jätetä".

juuri tuo on sitä paljonpuhuttua rasismia. Että automaattisesti ajatellaan, että toisenlaisuus=huonompaa.

Itse asiassa monessa muussa kulttuurissa kunnioitetaan vanhempia ja tapoja paljon TARKEMMIN kuin meillä täällä Suomessa. Ja käytöstavat opetetaan hyvinkin pienille.

kannattaa hiukan nyt sinun ainakin tutustua niihin pelkäämiisi ulkomaalaisiin, saattaa olla silmät avaava ylläri sulle.

PS: edelläoleva ei ole ristiriidassa sen kanssa, että vaikeista oloista täysin erilaiseen kulttuuritaustaan heitetyillä nuorilla on suuri syrjäytymisvaara. Mutta siinäkin valtaväestön kannattaa hiukan mennä itseensä ja miettiä, miten eristäminen ja karttaminen vaikuttaa - integroiko maahanmuuttajat paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan vai lisääkö ongelmia?

Vastauksen tuohon tiedät takuulla, jos ajattelet aivoillasi etkä peräpäälläsi.

Vierailija
54/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olen kyllä jokaiseen esille tulleeseen pointtiin vastannut. Jos viitsisit lukea koko ketjun läpi, voisit huomata tämän seikan - ja myös sen, mihin omakohtaiset kokemukseni pohjautuvat. (Kyse ei todellakaan ole vain lapseni kaverikokemuksista). Ap.

Kerro ihan vain esimerkki erilaisesta moraalista ja temperamentistä ja siitä mihin kulttuuriin kuuluvat. Yksinkertaista. Aiemmin kerroit vain esimerkkejä todella huonosta käytöksestä joka tuomitaan kaikissa kulttuureissa joten ei sitä samaa vaan ihan aito tieto siitä millaista meille "ei-sopivaa"käytöstä hyväksytään muissa kulttureissa ja mitkä ne kulttuurit ovat.

Vierailija
55/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Temperamentilla on biologinen pohja"

"Kaikki tutkijat ovat samaa mieltä siitä, että temperamentilla on ainakin johonkin asteeseen saakka biologinen, jopa perinnöllinen pohja."

"Biologinen pohja tarkoittaa, että temperamenttipiirteet ovat sidoksissa aivorakenteisiin ja aivojen toimintaan. Ihmisten väliset temperamenttierot ovat siis seurausta ihmisten välisistä synnynnäisistä eroista tietyissä neurokemiallisissa prosesseissa, jopa aivorakenteissa".

"Hyvin pelkistetty temperamentin määritelmä on, että käyttäytymisen tasolla näkyvä temperamentti on vain heijastusta ihmisten välisistä synnynnäisistä neurologisista eroista".

Siteeraus Helsingin yliopiston psykologian laitoksen professori Liisa Keltikangas-Järviseltä.

Ihmisen perustemperamentilla (eli luonteella) on siis olemassa sekä biologinen että kulttuurillinenkin tausta, mitä vasten se kehittyy. Ympäristö (eli myös se vallitseva kulttuuri) muokkaa yksilön temperamenttia mm. äidin erittämien hormonien kautta raskaus- ja imetysaikana - myös varhainen kasvuympäristö sekä vauvan saama hoiva vaikuttavat myös aivojen välittäjäaineiden toimintaan, ja sitä kautta temperamentin kehittymiseen.

On myös olemassa käsite "Goodness of fit" tai vastaavasti "Poorness of fit" - eli se, miten hyvin tai huonosti ihmisen perustemperamentti soveltuu ympäröivään / vallitsevaan ympäristöön ja tilanteeseen. Temperamenttipiirre ei siis ole hyvä tai huono itsessään - vaan sen sopivuus ympäristöön määrittyy aina tilanteen mukaan.

Ymmärrätkö? Meihin suomalaisiin yleisesti liitettyjä piirteitä voisi olla mm. hitaus (toiminnassa ja ajattelussa) sekä matala intensiteetti - reagoimme tunneilmaisumme kautta verrattain laimeasti (tiedätkö vitsin suomalaisesta, jolla on aina sama ilme oli sitten tunne siellä taustalla ihan mikä tahansa?). Etelä-amerikkalaiseen tai afrikkalaiseen ihmiseen (nyt esimerkiksi) voidaan liittää tyystin erilaisia piirteitä; kuten esimerkiksi verrattain nopea kyky reagoida ja korkea intensiteetti - ja nämäkin vain tietyn maan ja kulttuurin edustajiin näissä em. maanosissa. Asia on monitahoinen, ja hyvin vaikea selittää sellaiselle, jolla ei ole juurikaan (läheistä) kokemusta muista kansalaisuuksista.

Moraali liittyy mielestäni hyvin olennaisena osana juuri tähän kulttuuriperimään - ja siihen, missä määrin siihen on ihmisillä ns. "varaa". Vaikka jokin asia olisi kiellettyä monessakin eri kulttuurissa; esim. se, ettei toiselta varasteta, saattaa sen toteuttaminen käytännössä vaihdella suurestikin - niissä maissa, joissa vauraus tai sosiaaliturva ei ole kovin korkealla, varastamistakin katsotaan enemmän läpi sormien - sillä se on ollut olennainen osa selviämistä. Lopulta tämä seikka on muovannut moraalia - moraali ei kehity puutteessan - ensin täytyy peruselinolosuhteet olla kunnossa. Esimerkkejä vastaavanlaisista asioista löytyy varmaankin satoja.

Eli siis lyhyesti ja ytimekkäästi tämä kaikki yhteen laitettuna; (taustat ->)luonteet ovat vain liian erilaiset.

Helpottiko ymmärtämistä yhtään??

Ap.

Vierailija
56/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainailuja sieltä ja täältä ja rasistisia heittoja siitä miten kaikki ulkomaalaiset haluavat vain käyttää sosiaaliturvaa jne ja sen myöntäminen että ap on itse hieman hidas ja yksinkertainen ja jähmeä. Minulla ainakin on liian erilainen temperamentti sinulle, en kestäisi hidasta jänkkääjää joka on kylmä kuin kala, silti olen ihan suomalainen. Ja tuohon varastamisasiaan haluaisin kyllä ihan tietoa että missä maassa moinen on hyvää, luvallista ja sallittavaa. Muussa kuin ap mielikuvituksen"ulkomaalaismaassa"?

Vierailija
57/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tuo on sitä paljonpuhuttua rasismia. Että automaattisesti ajatellaan, että toisenlaisuus=huonompaa.

Odottelinkin jo tuota rasismi-korttia - sieltähän se sitten tuli. Missä kohden tätä ketjua olen sanonut, että minusta erilaiset ihmiset ovat "pahoja"? Tai, että erilainen temperamenttipiirre olisi "paha"?

Nimenomaan joka kohdassa olen koittanut painottaa sitä, ettei kumpikaan / mikään piirre ole itsessään paha - se, miten sovitaan yhteen, onkin sitten taas aivan eri asia.

Minä olen tässä altavastaajan puolella, kun puolustan suomalaisten oikeutta olla suomalaisia (hitaita, pikkuisen kömpelöitä ja hyväuskoisia - if you will) ja silti kasvaa luonnetta ja peruspersoonaa parhaiten tukevassa ympäristössä. Jos ei sitä hänelle sallita, on ihmisen ominaisuuksien ja ympäristön vaatimusten välillä selkeä ristiriita, ja ihminen voi sen seurauksena huonosti.

Ap.

Vierailija
58/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kadonnut, vaikka onkin laitonta. Täälläkin on pitkiä ketjuja, joissa jotkut puolustavat lasten pahoinpitelyjä ja ihan suomalaisia ovat olleet.

Joissakin kulttuureissa on esim. lasten läpsiminen arkipäivää. Totta kai se vaikuttaa myös näiden lasten käytökseen.

Vierailija
59/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tässä altavastaajan puolella, kun puolustan suomalaisten oikeutta olla suomalaisia (hitaita, pikkuisen kömpelöitä ja hyväuskoisia - if you will) ja silti kasvaa luonnetta ja peruspersoonaa parhaiten tukevassa ympäristössä. Jos ei sitä hänelle sallita, on ihmisen ominaisuuksien ja ympäristön vaatimusten välillä selkeä ristiriita, ja ihminen voi sen seurauksena huonosti. Ap.

Puolustat suomalaisten oikeutta olla hitaita, kömpelöitä ja hyväuskoisia suomalaisia?! No puolustele sitten heitä ihan rauhassa, onneksi en kuulu tuohon "suomalaisten" joukkoon eikä hyvin moni muukaan tuttuni! Tiedän kyllä useampia ja eri maalaisia, jotka sopisivat tuohon kuvaukseen erinomaisesti. Todellakin voisin huonosti jos tuollaista ympäristöä joutuisin kestämään!

Vierailija
60/69 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen asunut jo yli 20 vuotta. Voisin kääntää tämän keskustelun niin, että itse en enää antaisi täällä täkäläisessä kulttuurissa kasvaneiden lasteni leikkiä suomalaisten lasten kanssa. Anna toki, mutta löydän kyllä syitä, miksi voisin olla antamatta.

Täällä lapset opetetaan kunnioittamaan vanhempiaan ja kaikkia vanhempia ihmisiä. Suomessa lapset huorittelevat ja haukkuvat omia vanhempiaan, opettajiaan jne. Esim. opettajat ovat Suomessa nykyään lähes voimattomia ja aseettomia kurittomien suomalaiskakaroiden edessä. En haluaisi, että omat lapseni saisivat esimierkkiä suomalaisilta lapsilta näissä asioissa. Täällä lapset ovat kohteliaita, kiittävät ruokapöydässä, tervehtivät, hymyilevät jne.

Ja jos moraalista puhutaan, ei täällä lapsia kuriteta fyysisesti. Lapset leikkivät leikkejään leluillaan, ei siinä lapset käy samalla jotain uskonvalistuksia tai perheensä kasvatusmetodeja läpi. He ovat LAPSIA.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän