Korvakorut ja hiusväri johtaa kadotukseen????
Saako vanhoilislestadiolainen värjätä hiukset ja pitää korvakoruja? Rohkaisin mieleni ja kysyin puolitutulta aikuiselta vanhoillislestadiolaiselta. Vastaus oli mielestäni aika yllättävä...eli hän sanoi, että Jumala ei ole tarkoittanut että ihmiset laittavat reikiä korviin, eikä väriä hiuksiin.
No, minunhan mielestäni se ei ollut kovin uskottava peruste, koska miten hän saattaa panna Jumalan suuhun sanoja joita ei ole Raamatussa
??!!
Joten lisäsin vähän pökkyä pesään ja kysäisin seuraavan kysymyksen: Estääkö hiusten värjääminen ja korvakorujen laittaminen taivaaseen pääsemisen?? Ja vastaus oli että Kyllä heidän mielestä estää.
Niin olis mukava kuulla muidenkin mielipiteitä tästä asiasta, koska olen kysynyt tätä asiaa vain tältä yhdeltä ihmiseltä ja vastauksen sain häneltä.
Mut hän ei pystynyt sanomaan mistä kohtaa Raamatusta he on nä. nä käskyt/kiellot löytäneet
Kommentit (37)
Ilmeisesti aika moni vl voi hhuonosti kaksinaismoralistisessa yhteisössä
https://freepathways.wordpress.com/2010/01/02/kaksinaismoralismi/
meidät tunnistetaan siitä että emme käytä korvakoruja ja värjää hiuksia.
Itseasiassa mua ei haittaa vaikka joku värjääkin hiuksia jos siis hiukset kestää sen.
Esim: peittää harmaita hiuksia.
Minä en henk.koht ymmärrä mitä eroa on harmaiden hiusten peittämisellä(esim: värjätä ne samanvärisiksi kuin oma hius on)
ja ryppyvoiteila.
Itse kyllä hyväksyn molemmat mutta jotku ihmiset pitää toista syntinä :O
Itselläni on ollut permis 2 kertaa ja voisin värjätä hiuksia mutta hiukset ja päänahka ei kestänyt permistäkään.
Eli älkää ihmetelkö miksi mulla 31v:llä on jo harmaita hiuksia ;)
Ei se estä taivaaseen pääsyä. Ei meillä ole sääntöjä "ei saa tehdä näin eikä noin".
Todellakin kyse on enemmän siitä, miten on tapana tehdä. En ole syntynyt vl-perheeseen, mutta niin vain nämä "tavat" tulivat osaksi elämääni kun minusta tuli uskovainen. Kukaan ei kieltänyt minulta korvisten käyttöä, meikkausta tai muutakaan, koin ne ainoastaan turhaksi. Minua ei ole kukaan aivopessyt, olin valtavan onnellinen kun sain olla uskovainen ja pääsin ahdistuneesta olostani eroon.
Kuten vl:n ulkopuolisissakin ihmisissä on monenelaista kulkijaa, myös vl:ten keskuudessa on sellaista toimintaa, jota voi ihmetellä. Mutta se ei todella tee kaikista vl:sta samanlaisia. Nämä jutut vain ovat mehukasta kerrottavaa kylällä, kuinka "kaikki vl:t pakottavat nuorensa tähän ja tuohon". En minäkään pidä kaikkia ihmisiä juoppoina, vaikka monet ei-vl-perheet kärsivät alkoholiongelmaisista vanhemmista tai nuoret ovat huumeriippuvaisia. Hieman laajempaa näkemystä tämäkin keskustelu kaipaisi.
Sydämen usko on ratkaisevaa.
Jeesus liikkui kaikenlaisten ihmisten seurassa ja rikkoi oman aikansa hurskaiden tapakulttuuria mennen tullen.
Miksi te annatte itsellenne luvan leimata ja syrjiä ulkonaisen tapakulttuurin takia?
Mitä erityisen kristillistä sellaisessa käytöksessä on?
Mikä idea siinä on että vl ei saa "koreille" korvakotut korvassa. mutta hän saa koreilla komealla ylikalliilla autolla, huippu merkkivaatteilla ja laukuilla, hulppeilla omakotitaloilla jne. Hienostelu on muuten sallittua mutta VAIN juri ne korvakorut ovat sitä synnillistä koreilua.
Tuo teidän oppinne vaikuttaa Jeesuksen ajan juutalais-fariseusten pykälä-uskolta.
Ei meillä ole sääntöjä "ei saa tehdä näin eikä noin".
Nyt päästit valheen!
Teidän oma porukka on virallisesti päättänyt monestakin säännöstä.
Kielto on tehdty ja paperille oikein pantu ainakin television hankkimisesta, konsertissa käymisestä, elokuvien katselemmisesta ja ehkäisystä.
Nämä tuli näin alkuun mieleen etät näistä löytyy dokumentit että on säännöt olemassa.
Mikä panee sinut kieltämään tosiasioita?
Vanhoillislestadiolaisuuden sääntöjä on aika litania:
http://scratchpad.wikia.com/wiki/Synnit
Heh...
>> Ei meillä ole sääntöjä "ei saa tehdä näin eikä noin".
"on toisaalta nämä “sinisilmäiset”, rumasti sanottuna ”tosikot”, jotka ottaa normit vakavissaan. He uskovat puhujien saarnan, että elämäntapanormit ovat autuuden ehto. Lisäksi he kantaa sisäistä ahdistusta, eli kokevat vaeltavansa ns. jaetulla tunnolla, jos eivät pysty jotain kohtaa täyttämään.
...ne herkemmät ja kaikessa rehellisyyteen pyrkivät uskovaiset joutuu ikään kuin naurunalaiseksi. “Häh hää, olitpa hölmö kun otit kaiken ihan vakavissaan.” Tämä on rankkaa, se tuntuu pahalta ja väärältä.
Uskonelämän säännöistä on olemassa julkinen virallinen julistus, miten asioiden ideaalisesti pitäisi olla, ja sitten erikseen se, miten ne todellisuudessa ovat ja miten uskovaiset ihmiset tosiasiassa toimivat. Puhutaan yhtä ja tehdään toista.
Ikävintä tässä on se, että ihmiset jotka itse kiertävät sääntöjä, saattavat jopa häikäilemättä olla tuomitsemassa muita."
http://freepathways.wordpress.com/2009/10/20/olinko-holmo/
Ja sinullapa on esittää hyvin perusteltuja näkemyksiä. :-D
Ottaako oikeesti joku vielä permanentin hiuksiinsa.Vuonna 2010!!!!!!!!!!!???????
Jotkut vanhat mummot ehkä mut nuoret,missä ne on kun en mä ainakaa oo huomannu katukuvassa?.Enempihän tehdään mitä vaan suoristaakseen hiuksia ainakin täälläpäin nuorten keskuudessa ja kun puhun nuorista tarkoitan kaikkia alle kuusikymmentä ( 60 ) vuotiaita.
minä olen värjänyt hiukset ja minulla on korvanreijät ei jumala meitä siitä rangaitse jumala rakastaa meitä yhtä päljon vaikka värjäisimme ja laitaisimme reijät,jos me jouvutais helvetii eikä taivaasee nii mä olisin jo kuollu ei jumala siitä suutu ja ei se oli mitenkää kieletyäkään värjätä ja reijitää korvat.
Vedätkö sä jotain? aika epäselvä tuo sun kirjoitus....
Nää on näitä "emme halua"-juttuja. Ihan höpöhöpöä, mutta aikuiset fiksut ihmiset suostuu lähinnä kai vain siksi ettei joutuisi katsotuksi kieroon. Tai niin ainakin omalla kohdallani.
Mun mielestä korvakoruilla, meikillä tai hiusten värjäämisellä ei ole YHTÄÄN MITÄÄN tekemistä taivaaseen pääsyn kanssa. Enkä tunne ketään muutakaan vl:ää jonka mielestä korvakorut oikeasti estäisivät uskomisen. Silti kellään ei ole korvakoruja, koska jos olisi, ihmiset lakkaisivat pitämästä uskovaisena. Tai vähintäänkin tulisivat kyselemään ja ihmettelemään, tai ehkä eivät sittenkään tulisi mutta ihmettelisivät selän takana. Säälittävää tää on ja toivottavasti joskus tulee helpommat ajat... saa nähdä tuleeko.
t. vl joka haluaisi korvikset mutta ei laita koska ei uskalla
Vl usko on omituinen poikkeus luterilaisesta uskosta ja silti kirkon sisällä.
http://freepathways.wordpress.com/2011/09/16/laskelmointi/
minä olen värjänyt hiukset ja minulla on korvanreijät ei jumala meitä siitä rangaitse jumala rakastaa meitä yhtä päljon vaikka värjäisimme ja laitaisimme reijät,jos me jouvutais helvetii eikä taivaasee nii mä olisin jo kuollu ei jumala siitä suutu ja ei se oli mitenkää kieletyäkään värjätä ja reijitää korvat.
Ei se Raamatussa olekkaan kielletty, mutta Vanhoillislestadiolaisten omassa Synti-Listassa on. Sitä on noudatettava jos haluaa päästä kuolemansa jäkeen Taivaaseen.
http://scratchpad.wikia.com/wiki/Synnit
Korvakorullisia taikka reiät korvalehdissä ei taivaaseen huolita.
Tiedät kai itsekkin et kaikki ei kylläkään ole samaa mieltä. Minusta Vuokko Ilola kirjoitti tästä hirmusen hyvin blogissaan
http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=351&id=12844
Kyllä minä olen rauhanyhdistyksellä nähnyt ihmisiä joilla on tukka värjätty ja ihan normaalisti olen tervehtinyt.
Jos minä nyt yhtäkkiä menisin ry:lle pää eri värisenä ja korvikset korvissa niin muut uskovaiset varmaan tulkitsisivat sen jonkinlaisena irtiottona, merkkinä muille etten enää halua kuulua joukkoon.
Sitähän se tapakulttuuri just tarkoittaa, jos kukaan ei ihmettelisi mitään niin eihän nuo asiat sitten mitään tapakulttuuria olisikaan.