Miten usein normaalit ihmiset ottavat painonsa?
Jäänyt pahaksi tavaksi syömishäiriön jälkeen ottaa paino päivittäin, joskus useamman kerran päivässä. Päätin nyt 2024 luopua tavasta, irrotin patterit vaa'asta ja siirsin sen pois näkyviltä.
Kuinkahan tarkasti suurin osa ihmisistä seuraa painoaan, jos ollenkaan? Tarkkaillaanko omaa olotilaa vai noustaanko vaa'alle esim. kerran puolessa vuodessa? Vai jääkö koko homma terveystarkastuksien varaan.
Kommentit (53)
Joka aamu, ni ei pääse yllättämään 😃
Joka aamu alasti suihkun jälkeen käyn puntarilla. Olen pudottanut painoa 55kg kymmenen vuotta sitten ja ei ollut helppo rasti. Pudotan mieluummin yhden kilon kuin 7kiloa.
En juuri ikinä ota. Viimeksi katsoin kun selvitin paljonko kissa ja matkalaukku painavat. Olo tullut muutama kilo lisää, mutta ei mitään stressattavaa kun peilistä katsoo normaalikokoinen ihminen. Voit luopua kotivaa'asta, niin loppuu mittailu.
10 vuotta sitten taisin vaakalla kävästä. Melko turha kapine. Peilistä näkee onko lihava. m38
Harvoin. Joskus menee parikin vuotta etten käy puntarilla. Huomaan kyllä housuista jos paino olisi nousussa. Lisään hieman liikuntaa ja taas mahtuu housut.
Enpä ole seurannut, mutta 20 vuotta vanhat vaatteet menee päälle
En ole käyny vaaalla yli 10 vuoteen. Kun vyön soljen reikää pitää vaihtaa, tietää käydä enemmän lenkillä.
Pari kertaa viikossa. Vaaka on kylppärinkaapin alla aina saatavilla.
Tarkoitat ap varmaan punnitset itsesi tai käyt vaa'alla? Itselläni on syömishäiriötausta. Olen jo vuosikymmeniä ollut oireeton, mutta vaa'alla käyminen saa ylensyömään, näytti vaaka mitä tahansa.
Painon ottaminen?
Mitä helvettiä minä luen?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat ap varmaan punnitset itsesi tai käyt vaa'alla? Itselläni on syömishäiriötausta. Olen jo vuosikymmeniä ollut oireeton, mutta vaa'alla käyminen saa ylensyömään, näytti vaaka mitä tahansa.
Olen siis luopunut itseni punnitsemisesta.
Hyvä havainto, on tärkeä osa syömisen normalisoitumista että pystyy luottamaan itseensä ilman tarkistamista, mutta ei sitä pidä verrata niihin joilla ei ole ollut, tosin jatkuva päivittäinen pakonomainen mittaus on kyllä tavallaan vaikka muuta ei olisikaan. Sanoisin että muutaman kerran viikossa on normaalia, itselläni oli vuosia etten käynyt kertaakaan, seurasin vain vanhojen vaatteiden mahtumisen perusteella.
Harvoin. Ehkä noin kerran viiteen vuoteen. Ei kiinnosta, eikä sillä ole mitään merkitystä kun esimerkiksi sama hame mahtuu päälle minkä ostin markka-aikaan. Se on mielestäni ihan hyvä mittari. Vaakaa en edes omista.
En omista vaakaa enkä muutenkaan seuraa syömisiä, laske kaloreita tmv. Harrastan liikuntaa ja noudatan "älä syö suklaata tai muuta roskaa kuin korkeintaan kerran/pari viikossa", eikä silloinkaan mitään säkillisiä, vaan tyylliin patukka tmv. Normaalipainoinen.
Viimeksi punninnut itseni pakon edessä, leikkaukseen liittyen.
Pari kertaa vuodessa salilla tms. käydessä saatan mielenkiinnosta käydä vaa'alla. Ei painolla ole mitään väliä jos mahdun samoihiin vaatteisiin, ne kertovat paljon paremmin olenko sopivassa koossa. Jos farkut alkavat ahdistaa, otan parin viikon aktiivisemman liikkumisen jakson (esim. joka aamu ja ilta 30 min kävelylenkki lisää) ja katson enemmän annoskokoja ja ruuan laatua (pois turhat napostelut, etenkin sokeri) ja pian taas mahtuu vanhaan kokoon. :)
Joka päivä. Puolitoista vuotta sitten aloitin elämäntapamuutoksen ja painonpudotus loppui noin puoli vuotta sitten. Punnitsen joka päivä, jotta saan varmuutta siitä, että pienet heilahtelut eivät tarkoita epäonnistumista tai ole merkki alkavasta painonnoususta. Usein punnitseminen on opettanut kehon toiminnasta ja painonvaihteluiden syistä (tietyt ruoka-aineet, liikunta, hormonit, uni jne.) ja auttaa minua suhtautumaan rennommin kilolukemiin; kuukauden sisällä paino saattaa vaihdella monta kiloa, vaikka keskiarvo pysyy samana. Jossain vaiheessa alan harventaa punnitsemisia esimerkiksi yhteen kertaan viikossa, mutta nyt vielä menen näin.
Ei ole vaakaa kotona. Muutaman kuukauden välein.
Muutaman kerran vuodessa. En tiedä, olenko normaali...
En ole koskaan omistanut vaakaa ja punnitsen itseni ehkä kolmen kuukauden välein, kun käyn paikassa jossa on vaaka. En ole taipuvainen lihomaan.