Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

rytmihäiriöt on tuskaa

Vierailija
15.09.2010 |

Onko kohtalotovereita? Itse kärsin kamalista rytmihäiriöistä, vaikka on betasalpaajalääkitys isolla annoksella ja elämäntavat kunnossa.En juo kahvia tms...mistä voisin saada avun?Onko vinkkejä?Lisälyönnit (kammio-ja eteisperäiset) ja takykardia vaivaa...kaikkein kamalinta on jatkuvat lisälyönnit.Vaiva lähes invalidisoi.Tätä kestänyt nyt vuoden, sitä ennen sydän toimi normaalisti.Mikä teillä muilla on auttanut?Onko mulla edes kohtalotovereita?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina ne tosiaan tuntuvat ikäviltä. Niihin on vaikea suhtautua ihan evvk-asenteella, vaikka olisi hyvin tarkkaan ne tutkittukin.

Miten sulla on niitä tutkittu? Mikä on syy, että ne alkoivat tuosta vaan yhtäkkiä?

Vierailija
2/43 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylimääräinrn hermorata, joka lähetti väärän signaalin. Se poltettiin ja vaiva hävisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin, kaikkea pientä häikkää on löytynyt, muttei selittävää kuitenkaan.Olen aika epätoivoinen jo.

Vierailija
4/43 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin, kaikkea pientä häikkää on löytynyt, muttei selittävää kuitenkaan.Olen aika epätoivoinen jo.

Kyllähän ne voi lisääntyä vaikkapa hormonitoiminnan takia, mutta jos ne ovat lisääntyneet nollasta jatkuviksi, joku syy pitäisi kyllä ymmärtääkseni löytyä.

Onko tutkittu veriarvot (esim. kalium ja kilpirauhasarvot), onko tehty kunnon holter-nauhotukset, rasitustestit, sydämen ultraäänitutkimus?

Vierailija
5/43 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sydän ultrattu, kaikki muuten ok, mutta vasen eteinen hiukan yli viitearvon kooltaan. Rasituskoe ok, holter muuten ok, mutta runsaasti lisälyöntejä ja repolarisaatiossa epäspesifiä vaihtelua.

kilpirauhasarvot ja muutkin veriarvot ok. Probnp arvo koholla, mikä selittynee runsailla lisälyönneillä.

Kortisoli-arvo todella korkea.Ei kuulemma voi aiheuttaa rytmihäiriöitä. Elämäntilanne vakaa ja kaikki muut asiat hyvin, mutta terveys vaikuttaa jo tietysti kaikkeen.Stressaantunut en kuitenkaan koe olevani.

Vierailija
6/43 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos länsimainen lääketiede ei auta, niin kokeile vaikka kiinalaista

Vierailija
7/43 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos länsimainen lääketiede ei auta, niin kokeile vaikka kiinalaista

Vierailija
8/43 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

löydy kohtalotovereita?

ja lähes kaikkea on jo kokeiltu....

Vierailija
9/43 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmissuhteita ympärillä?

Vierailija
10/43 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki muuten hyvin.

Vierailija
11/43 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sydän ultrattu, kaikki muuten ok, mutta vasen eteinen hiukan yli viitearvon kooltaan. Rasituskoe ok, holter muuten ok, mutta runsaasti lisälyöntejä ja repolarisaatiossa epäspesifiä vaihtelua. kilpirauhasarvot ja muutkin veriarvot ok. Probnp arvo koholla, mikä selittynee runsailla lisälyönneillä. Kortisoli-arvo todella korkea.Ei kuulemma voi aiheuttaa rytmihäiriöitä. Elämäntilanne vakaa ja kaikki muut asiat hyvin, mutta terveys vaikuttaa jo tietysti kaikkeen.Stressaantunut en kuitenkaan koe olevani.

maallikkona kuvittelisin, että kortisolin korkealle tasolle voisi etsiä selitystä ja kortisoli (lisämunuaisen tuottama stressihormoni) voisi aiheuttaa tiheälyöntisyyttä.

Onko siis mahdollisuutta päästä lisätutkimuksiin?

Vierailija
12/43 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös kärsinyt rytmihäiriöistä lapseni syntymän jälkeen, eli vajaat kaksi vuotta. Sitä ennen en muista kuin muutamia satunnaisia kertoja, että minulla olisi ollut häiriöitä. Raskaus sujui hyvin ilman rytmihäiriöitä.

Minulla myös jatkuva lääkitys (beetasalpaaja Spesicor Dos 47,5 mg 1-2 tablettia/vrk), mutta siitä huolimatta minulla on päivittäin rytmihäiriöitä. Joskus olo on todella huono, kuten sanoit lähes invalidisoi, ja pitäisi vielä jaksaa touhuta pienen lapsen kanssa :(

Sydämessäni ei ole mitään rakenteellista vikaa, paitsi että jompi kumpi puolisko sydämestä oli kooltaan viitearvojen ihan ylärajalla, mikä on kuulemma normaalia raskauden jälkeen. Eli sydän on ultrattu, holter nauhoituksia on ollut usein, jonka aikana on sattunut monia pahoja kammiotakykardia-kohtauksia, jolloin minua on jo pyörryttänyt aika lailla, pyörtynyt en ole kuitenkaan koskaan. Siitä huolimatta hoitava lääkärini vähän tuntuu vähättelevän vaivaani...

Verikokeita on otettu, ja niiden perusteella kaikki olisi ok. Rasitustesti tehtiin vasta pyynnöstäni (hoitava lääkärini ei pitänyt aiheellisena...), mutta siellä mukana oleva toinen lääkäri keskeytti kokeen n. viiden minuutin jälkeen, koska tuli kammiotakykardiaa. Nyt odottelen pääsyä jatkotutkimuksiin, joko varjoainekuvauksiin, jossa tutkitaan mahdollinen sepelvaltimotauti, tai johonkin tarkempaan rasituskokeeseen.

Minullakin on aika terveelliset elämäntavat, en tupakoi enää (nuorempana poltin kylläkin melkein 15 vuotta, lopetin n. 7 vuotta sitten), alkoholia käytän vähäisiä määriä harvoin, syön aika terveellisesti kasvispainotteista ruokaa, en juo kahvia... Ennen harrastin liikuntaa päivittäin, mutta näiden rytmihäiriöiden myötä en voi enää harrastaa juuri ollenkaan sykettä kovasti nostavaa liikuntaa.

Itse olen huomioinut sen asian, että selkeästi ovulaation aikaan rytmihäiriöitä on ehkä enemmän. Eli auttaisikohan jokin hormonaalinen ehkäisy? Vai leikkö jo vaihdevuodet ovat tulossa (olen vähän alle nelikymppinen). Samoin hartiat on aika jumissa lapsen kanniskelusta, joten hierontaa ajattelin kokeilla. Samoin välillä tuntuu, että voisikohan nämä lääkkeet itsessään aiheuttaa rytmihäiriöitä, kun joskus aamulla on tosi hyvä olo, mutta sitten kun otan lääkkeen, niin häiriöt alkavat heti. Mutta aina ei ole näin.

Voi, voisin ottaa vaikka kymppitonnin lainan, että pääsisin eroon tästä vaivasta!!! Tosi ikävä vaiva, ja välillä jopa hengenvaarallinenkin (kammiotakykardiat tietääkseni pitkittyessään voivat muuttua kammiovärinäksi).

Missä vaiheessa sinulle ilmaantui tämä vaiva? Itse olen kovasti jossitellut sitä, että jos olisin vauva-aikana saanut levättyä paremmin, olisinkohan välttynyt koko vaivalta... Onko sinun takykardia eteis- vaiko kammioperäistä? Millainen olo sinulla on, kun rytmihäiriöt vaivaa oikein kovasti?

Vierailija
13/43 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lisäöyöntejä ja taukoja sykkeessä, tutkittiin holterilla ym. Betesalpaajaa määrättiin, mutta ei auttanut ja lopetin lääkkeen. Sitten lopetin muista syistä vehnän syömisen, muutkin viljat jäi vähälle (nykyään hyväkarppaan) ja mitäs tapahtui: rytmihäiriöt loppui! Ja palaavat takaisin, jos ruokavalio lipsuu. Vehnä ja rasitushan aiheuttavat tutkitusti joillekin sydänoireita, mutta mulle siis vehnä ilman rasitustakin...

Vierailija
14/43 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman beetasalpaajaa lisälyöntejä on tuhansia päivässä, käytännössä siis lähes koko ajan. Kun syön jatkuvasti beetasalpaajaa isoja annoksia, ei lisälyöntejä ole kuin korkeintaan 100 päivässä. Se tuntuu pieneltä määrältä verrattuna siihen kun niitä on koko ajan. Mulla näitä on ollut nuoresta asti, mutta tuohon useaan tuhanteen päivässä määrä nousi n. 15 vuotta sitten, jolloin sain beetasalpaajat.

Vierailija
15/43 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulla oli ihan kuvaamasi kaltainen rytmihäiriö, jonka aiheuttajaksi paljastui ventoline/salbuvent astmalääke. Kun lääke vaihdettiin, katosivat rytmihäiriöt lähes kokonaan. Eli onko sinulla jokin peruslääkitys muuhun vaivaan?

Vierailija
16/43 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://fi.wikipedia.org/wiki/Cushingin_oireyhtymä

Kasvain täytyy poistaa tai sit sun kannattais käyttää kortisolia estäviä lääkkeitä, jos kasvainta ei saada poistettua.

Vierailija
17/43 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli muuten mieleen, että lapseni ollessa muutaman kuukauden ikäinen, jouduin hänen allergiaepäilyjen takia olemaan todella tiukalla imetysdieetillä, jolloin jätin pois mm. kaikki viljat. Silloin rytmihäiriöitä ei ollut juuri ollenkaan. Joten pitäisiköhän kokeilla tuota vehnän pois jättämistä?

Vierailija
18/43 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmihäiriöt alkoivat pari vuotta sitten melko stressaavassa elämäntilanteessa ja "jäivät päälle". Ajoittain olen niihin todella kyllästynyt ja stressaannunkin niistä, välillä en muista koko asiaa. Rytmihäiriöitä tai tapauksessani siis lisälyöntejä on tuhansia päivässä (n.pari krt minuutissa), mutta täysin vaarattomiksi ne on luokilteltu. Sydän on ultrattu kahdesti ja holteria pidetty, rasituskoetta ei ole tehty koska liikuntaa harrastan aktiivisesti eikä se ole aiheuttanut ongelmaa. Paremminkin rytmihäiriöt häviävät siksi aikaa kun syke on korkealla. Olen ajatellut että jos sydänlääkäri sanoo että kaikki on kunnossa, niin sitä minun on uskottava. Niin ja mitään lääkitystä en käytä. En halua, kun ei se rytmihäiriöitä poista kuitenkaan.

Vierailija
19/43 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käyn 2 vuoden välein kontrollissa. Ekan kerran huomattiin keuhkokumeen yhtedessä, kun syke oli tauotta yli 160. Samalla todettiin vaseman kammion läpän vuoto, aika lievä mutta altistaa rytmihäiriöille. Minulla on kammioperäisiä lisälyöntejä yksittäisiä sekä useita peräkkäin. Olen opetellut olemaan huomioimatta niitä. Syön bisoprololia vain 2,5mg/pv ja tarvittaessa otan lisä annoksen. Sydänlääkärini kehoitti syömään magnesiumia 250mg aamuin, illoin. Tätä ainakin voi kaikki kokeilla, saattaa auttaa eikä ole haittoja. t. farmasisti

Vierailija
20/43 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kardiologini kyllä puhui ihan kammiotakykardiasta. En siis ole tehnyt diagnoosia nettipalstojen perusteella. Ja holternauhoituksiin, joita on tehty neljä kertaa, on rekisteröitynyt näitä kammiotakykardioita. Yleisesti ovat puhuneet vaarattomista rytmihäiriöistä, lukuunottamatta näitä kammioperäisiä perättäisiä lisälyöntejä. Mistään sinustakykardiasta ei ole siis ollut puhetta. Ja kohtauksen tullessa en saa paniikkikohtausta, vaan pysyttelen ihan rauhallisena, sillä toki tiedän, että panikoituminen vain pahentaisi tilannetta. Mitähän tarkoitit noilla kauaskantoisilla johtopäätöksillä? Sillä mikäli kammiotakykardia pitkittyy, se voi johtaa kammiovärinään, joka hoitamattomana johtaa kuolemaan. Jos sydän ei pumppaa verta eteenpäin elimistöön, niin mitä muuta vaihtoehtoa enää on???

Sinulla on joko vaarattomia tai vaarallisiksi todettuja rytmihairioita. Omasssa viestissasi sanot etta sinulla on sellaista takykardiaa, jonka laakari on sanonut olevan vaaratonta, mutta et usko hanta. Jos rytmihairioita pidetaan vaarallisina, yleensa asennetaan tahdistin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi