Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jahas.. anopille "ei näköjään kelpaa mikään" :D

Vierailija
14.09.2010 |

Anopilla on tapana, aina käydessään ja ollessaan pidemmän aikaa (esim. vahtimassa tyttöjämme), siivota meillä.

Sinänsä siis ihan kivaa, mutta jotenkin olen ottanut asian vähän tietynlaisena arvosteluna, kun meillä ei huusholli ole aina ollut ihan vimpan päälle.

No, eilen anoppi tuli taas lastenhoitoavuksi, koska mulla ja miehellä oli menoa. Tällä kertaa tosin tein viikkosiivouksen juuri ennen anopin tuloa, puunasin oikein viimeisen päälle, imuroin ja pesin lattiat, rätillä kävin vielä lattialistatkin läpi.

Ja arvatkaas mitä. Kun tultiin kotiin, anoppi juuri raahasi imuria takaisin siivouskomeroon, kertoi siinä vähän siivonneensa meillä :O

Lievästi huvittuneena teki mieli sanoa, että mitähän sinä oikein siivosit, kun tulit juuri puunattuun kotiin, mutta nielin sanani ja vain kiitin kauniisti :D

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa siivota. Kerran sitten huhki tunnin imurin varressa ja tuli sitten sanomaan mulle, että "teidän imuri on rikki". Kysyin että kuinka niin. "No kun sen pussi on ihan tyhjä vaikka olen tunnin imuroinut." Sanoin että saattaa johtua siitä kun edellisiltana olin imuroinut.

Mutta näinhän se on että kun kalenteri täyttyy enää lakanoiden vaihdoista ja kukkien kastelusta, niin jollain sitä pitää päteä, vaikka sitten imuroinnilla.

Vierailija
2/48 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se talo on MINIÄN talo. Hei haloo, eikö se koti ole ollenkaan sen miehen ja lapsen...

Ei kyllä ihme, että miehet lähtee läiskimään toisen naisen matkaan. Kuka tällaisia pirttihirmuja kestäisi.

MINUN TALO ja Minun JÄRJESTYS ja MINUN koti. Ei ole miehellä ja lapsella paljon sijaa kun av.mamma pääsee leikkimään perhe-elämää.

että "mikset vaan kiittänyt kauniisti" ja "eikö sulle kelpaa mikään" ja "hyvällä se anoppi vain". Mutta se nyt on tosiasia, että anoppi ei ole kotonaan ollessaan miniänsä talossa eikä voi toimia kuten kotonaan toimisi. Eikä anoppi vain ole miniälleen yleensä yhtä läheinen kuin oma äiti. Harvemmin anopille (kuten ei muillekaan) kannattaa mistään suuremmin hermostua, mutta rajat se on siihenkin suhteeseen saatava. Meillä on nykyään ruvenneet appivanhemmat tulemaan avaimilla sisään. Ilmoittavat kyllä ennen tuloaan "tullaan puolen tunnin päästä" ja tulevat sitten tunnin sisällä tai sen suuntaan, sitten paukkaavat avaimilla. Se on minusta tosi ikävää, koska en esimerkiksi voi sulkea ovea vessassa käydessäni kun vahdin 11kk tytärtäni samalla. Tai muutenkin saattaa olla vaikka yllättävä tarve vaihtaa housut (puklu tai pissa päällä). Ja ylipäätään minusta ei meille muut saa tulla avaimilla kuin me. Ei aiota tästä kyllä sanoa jos ei ole pakko, pistetään vain varmuusketju oveen kiinni niin eivät ihan heti paukkaa sisään arvaamatta. 10, joka pitää kyllä appivanhemmistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kokemusta myös.. Perussiivouksen lisäksi meillä anoppi on/oli aiemmin vielä enemmän "avuksi" pyykinpesussa, ruanlaitossa, vauvan hoidossa, osti kaapit täyteen tarvitsemiaan keittövälineitä. No nyt ikää tullut lisää ettei niin enää jaksa, mutta pointtina on se että noista hommista muistetaan kehua (siis itseäään) ja muutenhan meillä ei osata tehdä ruokaa, ei viikata pyykkejä oikein ym. Yritän olla suvaitsevainen ja kiitostakin jakelen, mutta välillä ärsyttää..

Vierailija
4/48 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin edes tiskikonetta täyttää. Ruuat tuo mukanaan -> ei tarvitse kuin lämmittää. Haluaa myös tuoda omia herkkujaan lapsille (omatekoisia lihapullia, kalaa ym).

Alkuun tämä vähän harmitti koska oli tottunut että oma äitini vähintäänkin tiskasi päivän astiat, järkkäili lelut ym ollessaan lapsia hoitamassa. Nyt myöhemmin olen vain tyytyväinen. Lapsia vartenhan olen anopin meille pyytänyt ja lapset todella saavat aikuisen jakamattoman huomion. Anoppi jopa katsoo lastenohjelmat heidän kanssaan ja kommentoi ohjelmia :)

Vierailija
5/48 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis anoppi toi esiin että oli imuroinut koko huushollin.

Ja siis sanoinhan mä kauniisti kiitos :)

(Eikö teitä muka tosiaan yhtään, ikinä, mietityttäisi, että anoppi siivoaisi teillä vähän jostain muustakin syystä kuin pelkkää hyvää hyvyyttään? Jos siis siivoaisi silloinkin kun on jo ihan siistiä?)

ap

Tai syöneet vaikka näkkäriä tai paahtoleipää mistä on tullut paljon murusia. Tai ulkoilleet ja sisään on kantautunut hiekkaa? Muovailleet/askarrelleet ja on tullut silppua lattialle?

Olisit sanonut kauniisti kiitos ja ollut vain tyytyväinen. Joillekin ei mikään kelpaa.

Jos anoppi siivoaisi meillä, olisin vain ja ainoastaan syvästi kiitollinen, ihan sama vaikka siihen liittyisi mitä arvostelua.

Mulla ei ole niin huono itsetunto, että moisesta kärsisin.

itseki sanoit, että teillä on välillä sotkuista - mitä sitten? Varmaan jokaisessa lapsiperheessä on. Jos otat itseesi anopin sanomisista, myönnät, että olet hoitanut hommasi huonosti.

Jos taas otat avun vastaan, ja sanot, että kiitos, ei sitä kaikkea aina ehdi, niin välinnekin pysynevät parempina.

Vierailija
6/48 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aluksi vedin kanssa herneen nenään. sitten itse päätin muuttaa asennetta ja antaa anopin oikeasti auttaa, kun sitähän hän haluaa - onneksi hän sentään yleensä kysyy mitä voisi tehdä. päätin siis jättää kaikkein veemäisimmät hommat itse tekemättä ja hänen huolekseen - win-win tilanne siis ;-).

nyt meillä esim jääkaapin, roskakaapin tai kattilakaapin suursiivous odottaa anoppia :-)

välillä tosin hän siivoaa sellaisiakin kaappeja joita olen nimenomaan pyytänyt että ei koskisi, kun ne tavarat pitää mun itse setviä kuitenkin...no, jälkeenpäin aina naurattaa, vaikka sillä hetkellä tuntuukin kypsältä

vaan sainpa kesällä "koston", kun oltiin anopin kesäasunnolla. tarjosin siivousapua, mutta ei kelvannut, anoppi lupasi itse hoitaa asian kahden päivän kuluttua. mielestäni oli kuitenkin jo aika ainakin imuroida (siellä ollaan kengät jalassa sisällä) joten imuroin alakerran sitten salaa kun muut oli poissa. ja voi hirvitys kuinka likaista olikaan esim verhojen takana tai ikkunalautojen alla - hämähäkinseittejä yms. yök. anoppi sitten siivosi kahden päivän kuluttua ja päpivitteli kuinka siistinä olikaan paikat pysyneet vaikka oli iso määrä väkeä talossa ;-)

Vierailija
7/48 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se talo on MINIÄN talo. Hei haloo, eikö se koti ole ollenkaan sen miehen ja lapsen...

Ei kyllä ihme, että miehet lähtee läiskimään toisen naisen matkaan. Kuka tällaisia pirttihirmuja kestäisi.

MINUN TALO ja Minun JÄRJESTYS ja MINUN koti. Ei ole miehellä ja lapsella paljon sijaa kun av.mamma pääsee leikkimään perhe-elämää.

että "mikset vaan kiittänyt kauniisti" ja "eikö sulle kelpaa mikään" ja "hyvällä se anoppi vain". Mutta se nyt on tosiasia, että anoppi ei ole kotonaan ollessaan miniänsä talossa eikä voi toimia kuten kotonaan toimisi. Eikä anoppi vain ole miniälleen yleensä yhtä läheinen kuin oma äiti. Harvemmin anopille (kuten ei muillekaan) kannattaa mistään suuremmin hermostua, mutta rajat se on siihenkin suhteeseen saatava. Meillä on nykyään ruvenneet appivanhemmat tulemaan avaimilla sisään. Ilmoittavat kyllä ennen tuloaan "tullaan puolen tunnin päästä" ja tulevat sitten tunnin sisällä tai sen suuntaan, sitten paukkaavat avaimilla. Se on minusta tosi ikävää, koska en esimerkiksi voi sulkea ovea vessassa käydessäni kun vahdin 11kk tytärtäni samalla. Tai muutenkin saattaa olla vaikka yllättävä tarve vaihtaa housut (puklu tai pissa päällä). Ja ylipäätään minusta ei meille muut saa tulla avaimilla kuin me. Ei aiota tästä kyllä sanoa jos ei ole pakko, pistetään vain varmuusketju oveen kiinni niin eivät ihan heti paukkaa sisään arvaamatta. 10, joka pitää kyllä appivanhemmistaan.

Että toisten kotiin ei mennä omilla avaimilla, paitsi silloin jos ollaan kastelemassa kukkia tms kun toiset ovat poissa.

Ei meille tulisi mun oma äitikään, tai edes paras kaverini, ja onneksi appivanhemmatkin ymmärtävät tämän.

Vierailija
8/48 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

anopin kanssa joidenkin kouluttamattomien elämäntapakotiäitien ainoita pätemisen paikkoja vai mistä on kysymys?

Mulla on elämässä vähän erilaiset haasteet kuin anopin kanssa taistelu siitä, kumpi on parempi kodin hengetär...

Naurattaa ja hävettää teidän puolestanne.

Vierailija
9/48 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asennevamma anopin tekemisiä kohtaan.

Voin sanoa sen rehellisesti, koska mulla on myös. Äitini JA anoppini ovat juuri tuollaisia. Minusta on aivan ihanaa, kun äiätini tulee kylään, siivoaa ja puunaa. Mutta kun anoppi tulee ja tekee ihan saman, olen aina todella närkästynyt asiasta. Sitä jotenkin kokee miehen äidin tekemiset loukkaavana, koska hän ei ole niin läheinen kuin oma äitini.

Vierailija
10/48 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin edes tiskikonetta täyttää. Ruuat tuo mukanaan -> ei tarvitse kuin lämmittää. Haluaa myös tuoda omia herkkujaan lapsille (omatekoisia lihapullia, kalaa ym). Alkuun tämä vähän harmitti koska oli tottunut että oma äitini vähintäänkin tiskasi päivän astiat, järkkäili lelut ym ollessaan lapsia hoitamassa. Nyt myöhemmin olen vain tyytyväinen. Lapsia vartenhan olen anopin meille pyytänyt ja lapset todella saavat aikuisen jakamattoman huomion. Anoppi jopa katsoo lastenohjelmat heidän kanssaan ja kommentoi ohjelmia :)

ne anopit, jotka siivoilee ja puuhaa muuta, kun ovat muka lapsia tulleet katsomaan, kokevat lasten kanssa olon niin vaikeaksi, tylsaksi ja puuduttavaksi,e ttä järjestävät siivoamalla ajankulua itselleen! Monet anopppisukupolven naiset eivät ole itse leikkineet lastensa kanssa eivätkä siis osaa olla sillä tavalla ollenkaan. Kodinhoito sen sijaan sujuu. Lapsia voi pitää silmällä samalla ja aika kuluu.

Vierailija
11/48 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumme appiukon ja anopin vanhassa talossa ja anoppi yrittää muutella kotiamme sellaiseksi kun se heidän asuessaan oli. Esim. viimeksi kun kävivät kylässä meni keittiöön ja alkoi siirrellä keittiönmattoja eri tavalla. "Näin nämä oli meillä sillon ku täällä asuttiin" tyyliin...

Vierailija
12/48 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla äitini on tällainen "pelastaja", joka ajattelee, että meidät pitää pelastaa omassa elämässämme lasten- ja kodinhoidolta. Hoidamme itse lapsemme mielellämme ja otamme toki hoitoapua vastaan silloin kuin sitä tarvitsemme. Sama koskee kodinhoitoa.

Meillä on vain käynyt niin, että äitini ei meillä paljon kyläile, koska meillä ei ole mitään tekemistä tai "pelastettavaa". Touhuaminen on äitini tapa auttaa ja olla, mutta meillä hän joutuu olemaan vain vieraana eli passattavana. Samalla tavalla kuin mekin olemme, kun olemme hänen luonaan kylässä. Onneksi äitini voi toteuttaa pelastajaluonnettaan toisen siskoni luona, jossa hänelle osoitetaan aina kaikenlaista vaatekomeron siivouspuuhaa ja kaikki tuntuvat viihtyvän :) Itselleni ei tuollainen sopisi, joten ymmärrän hyvin ap:tä, että jos tuollainen "väkisin auttaminen" ei itselle sovi, vaikeaa sitä on olla kiitollinenkaan.

Vierailija
13/48 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille ei tule hääräämään ei anoppi eikä hänen oma äitinsä. Ei saa tulla ja piste. Minä olen mieheni kanssa samaa mieltä, vaikka sillä lailla joustavampi, että molemmat saisivat jotakin tehdä jos välttämättä haluaisivat, mutta parempi näin. Minä pidän oman äitini aisoissa ja mieheni pitää omansa, ja sopukin säilyy paremmin.

mutta ei meillä tuommoista kissanhännän vetoa ole olut. Minusta olisi kiva ,jos joku auttaisi kotona. Minäkin saatan tehdä lasteni luona töitä, kuten pestä ikkunoita ymm.

Minun (ja tietenkin muun perheeni) kotona on meille sopivat rajat joita myös anopin pitää kunnioittaa. En halua omaakaan äitiä kutsumatta meille siivoamaan, kiitos vain. Jos asiasta sovitaan, koko homma on ihan toisenlainen. Minua ärsyttää tämä, että heti jos appivanhempien tuppautumisesta harmistuu vähääkään on kiittämätön ja huono miniä. Pidän tosi paljon appivanhemmistani, mutta toivoisin heidän tajuavan joitain asioita. Esimerkiksi ettei avaimilla saa tulla sisään, jos ei olla erikseen sovittu niin. En tahdo omienkaan vanhempien niin tekevän. En riitele asiasta, mutta kyllä se minua harmittaa ja mielestäni todellakin niin saa tehdä. En minäkään mene kutsumatta avaimilla appivanhempieni kotiin. 10

Vierailija
14/48 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että maksat anopille potut pottuina! Jätä mies hoitamaan lapsianne ja lähde extempore anopille kylään. Ala siivota vimmatusti.

Tutki ja tongi anoppisi vaate- ja astiakaapit. Kurkistele joka nurkkaan, tutki myös wc-pöntön taustat. Ota mukaan miehesi vanhat kalsarit ja pyyhi kalsareilla lattiat. Tunge kalsarit siivouksen jälkeen anoppisi pyykkikoppaan.

Lainaa anopin hammasharjaa. Käy hammasharjalla kontaten läpi kämpän lattialistat. Muista pyyhkiä hanat, peilit ja ovenkahvat. Voivottele ja huokaile välillä: "Kyllä on likaista!"

Veikkaanpa, ettei Sinun tarvitse kyläillä anopilla kovin usein. Ehkei tule Teillekään siivoamaan ja lapsia vahtimaan ihan heti! Parasta anoppiin on hyvät välit - 500 km tai enemmän!

Vierailija
15/48 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea! Anoppi kuitenkin varmaan ilahtuu eniten siitä, että minä vaihtaa petivaatteet. Samalla voi ääneen ihmetellä, mitäs ihmeen tahroja lakanoissa on...

Oma äiti tuli auttelemaan kun esikoinen oli pieni ja itse olin vähän hukassa. Oli kiva, kun oli seuraa, miestä kun ei ihmeemmin siihen aikaan kotona näkynyt. Alkuaikoina anoppi kerran hyökkäsi heti tiskaamaan, mutta uskoi, kun sanoin hänen olevan vieraana.

Vierailija
16/48 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisten viestien kohdalla toivoisi, että myös av:lla olisi tykkää-nappula!

Vierailija
17/48 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisten viestien kohdalla toivoisi, että myös av:lla olisi tykkää-nappula!

Vierailija
18/48 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä se joskus lasten ollessa pieneiä otti päähän, otin itseeni..

Anoppi tekee vieläkin esim sellaista et järjestelee meidän kaappeja, viikkaa vaatteet "paremmin" yms..

osaan nykyään hyödyntää tuota, ja jätän "puolivahingossa" pyykkikorin sängynpäälle, tai talon imuroimatta. sillä se tekee kuitenkin suur siivouksen meillä, miksen käyttäisi apua hyväkseni!? ;)

Vierailija
19/48 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä se joskus lasten ollessa pieneiä otti päähän, otin itseeni.. Anoppi tekee vieläkin esim sellaista et järjestelee meidän kaappeja, viikkaa vaatteet "paremmin" yms.. osaan nykyään hyödyntää tuota, ja jätän "puolivahingossa" pyykkikorin sängynpäälle, tai talon imuroimatta. sillä se tekee kuitenkin suur siivouksen meillä, miksen käyttäisi apua hyväkseni!? ;)

anoppi juuri lapsia "vahdi".

siis oon kyllä kihissy raivosta kun anoppi antaa lasten katsoa telkkua rajattomasti ja pelata tietokoneella että voi siivota, onko se lasten vahtimista? ei.. :(

Vierailija
20/48 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä se joskus lasten ollessa pieneiä otti päähän, otin itseeni.. Anoppi tekee vieläkin esim sellaista et järjestelee meidän kaappeja, viikkaa vaatteet "paremmin" yms.. osaan nykyään hyödyntää tuota, ja jätän "puolivahingossa" pyykkikorin sängynpäälle, tai talon imuroimatta. sillä se tekee kuitenkin suur siivouksen meillä, miksen käyttäisi apua hyväkseni!? ;)

anoppi juuri lapsia "vahdi".

siis oon kyllä kihissy raivosta kun anoppi antaa lasten katsoa telkkua rajattomasti ja pelata tietokoneella että voi siivota, onko se lasten vahtimista? ei... :(