Miksi kätilö ei antanut miehen videokuvata vauvan syntymää?
Meille on kaksi kertaa osunut sama kätilö. Ensimmäisessä synnytyksessä meillä ei ollut videokameraa, mutta mies olisi halunnut kurkata alakertaani vauvan pään tullessa ulos. Kätilö hätisti hänet pois tokaisten ylimielisesti, että "isän paikka on äidin vierellä".
Asia jäi vaivaamaan meitä molempia. Puhuimme myöhemmin, että olisi kiva saada videokuvattua vauvan syntymää seuraavalla kerralla ja suunnittelimme puolitosissamme, että sanotaan sitten heti saliin tullessamme kätilölle, ettei hänelle kuulu meidän videointimme mitenkään.
Eiköhän toiseen synnytykseen osunut sama kätilö. Ja kuten arvata saattaa, emme siinä tohinassa tajunneet sanoa hyvissä ajoin, että ihan aikuisten oikeesti haluaisimme kuvata vauvan syntymää ainakin hetken.
Ponnistusvaiheessa sitten mies otti kameran ja ojensi sitä vauvan syntyvää päätä kohti, jolloin kätilö taas täräytti kaikkitietävästi, että "kuule tuo on ehdottomasti kiellettyä".
Jäi harmittamaan. TIETENKIN vauvan saaminen turvallisesti maailmaan on tärkeintä, mutta olisi se videokin ollut ihan kiva.
Mikä ihmeen periaate kätilöillä oikein tässä on (tai ainakin tällä kätilöllä)? Helkkariako se kätilölle kuuluu, mistä vinkkelistä isä kuvaa synnytystä? Kyse ei voi olla siitäkään, että mies olisi tumpeloinut kätilön tiellä - hän osaa kyllä ammattikuvaajana kuvata huomaamattomasti ja näppärästi.
Kommentit (100)
työnsä kuvaaminen. Kuvaaminen saattaa häiritä, vaikka kuvaaja olisi kuinka sivussa ja ammattilainen.
lupaa kysymättä? tai edes luvan kanssa, olettaen, että teette työtä, jossa se kuvaaminen ei kuulu kauppaan, ja työ on aika riskialtistakin?
Mä itse istun koko ajan kameran edessä työkseni, joten mulla ei ole siihen naputtamista, mutta jos tekisin jotain muuta, mihin kuvaaminen ei kuulu, tuskin antaisin lupaa siihen.
ettei siinä näy sun ulkosynnyttimet? Miettii...
Sairaalan niissä tiloissa, joihin kenellä tahansa on pääsy (odotusaulat ym.) on kuvaaminen sallittua. Niissä tiloissa, joihin pääsy vaatii asiakkuutta tms., esim juuri synnytyssalit, vaatii kuvaaminen asianomaisen suostumuksen. Jos äiti antaa suostumuksen eikä kätilöä näy tunnistettavasti kuvassa, on kuvaaminen ok. Kätilön äänellä tuskin on merkitystä, varsinkaan jos tallenne tulee vain omaan käyttöön. Esim. vakuutusyhtiöt sun muuta nauhoittavat puhelut ihan jatkuvasti ja se kerrotaan puhelun alussa.
Kuvan ottaminen on useimmiten sallittua,varsinkin kuvan kohteen luvalla, mutta kuvan käyttäminen ei välttämättä. Eli kuvia saa räpsiä, niitä ei ole pakko näyttää muistikortilta kenellekään ilman oikeuden päätöstä, saati poistaa. Eli poliisit, vartijat ym. ei voi vaatia kuvien poistamista. Jos kuvaa oikeudettomasti, mutta ei käytä kuvia, voi saada rangaistuksena sakkoja, mutta kuvat saa pitää. Sitten taas jos niitä kuvia käyttää, tulee uusia sakkoja.
Sulla on oikeus vaatia korvausta ja kuvaajalle tuomiota, jos kuvattu juttu julkaistaan. Mutta jos se pysyy perheen omassa käytössä, et voi sitä kieltää.
Ja jo kuvattua materiaalia ei tarvitse näyttää tai tuhota. Ei kenenkään pyynnöstä.
Voin kieltäytyä astumasta videokameran eteen.
Eli jos mies/tukihenkilö ottaa videokameran esiin pyynnöstäni huolimatta, on minulla oikeus kieltäytyä kuvaamisestani. Voin poistua huoneesta siksi aikaa, kun kuvaus suoritetaan.
Periaatteessa, mikäli molemmat vanhemmat ehdottomasti vaatisivat, voisin suostua siihen, että alapäästä otettaisiin valokuva, väistyisin siinä tilanteessa hetkeksi syrjään, mutta videokuvausta en salli. Eikä salli kukaan tuntemistani kollegoistakaan.
ihan takuulla. Synnyttäjää pitää auttaa, vaikka siinä olisi sata kameraa ympärillä. Voisit toki soittaa poliisit paikalle, joka käskisi kuvaajaa lopettamaan kuvaamisen, jos siihen on laillisia perusteita, koska kuvaaja kuvaa synnyttäjää, ei sinua, ja hänellä on synnyttäjän lupa. Ja lisäksi kuvaaja kuvaa omaksi ilokseen, ei julkaisutarkoituksessa.
Jos poliisi veisi kuvaajan väkisin ulos kesken synnytyksen oikeudetta, voisi kuvaaja nostaa syytteen poliisia vastaan.
Eli uskon todella, että olet aika heikoilla tässä.
Voin kieltäytyä astumasta videokameran eteen. Eli jos mies/tukihenkilö ottaa videokameran esiin pyynnöstäni huolimatta, on minulla oikeus kieltäytyä kuvaamisestani. Voin poistua huoneesta siksi aikaa, kun kuvaus suoritetaan. Periaatteessa, mikäli molemmat vanhemmat ehdottomasti vaatisivat, voisin suostua siihen, että alapäästä otettaisiin valokuva, väistyisin siinä tilanteessa hetkeksi syrjään, mutta videokuvausta en salli. Eikä salli kukaan tuntemistani kollegoistakaan.
Työntäisitte ne videokameranne vaikka hevon perseeseen ja keskittyisitte sen lapsen synnyttämiseen.
Ihme vänkääjiä täällä. Jos minä olisin kätilö ja joku aloittaisi filmaamisen niin lähtisin kävelemään minäkin.
Työntäisitte ne videokameranne vaikka hevon perseeseen ja keskittyisitte sen lapsen synnyttämiseen. Ihme vänkääjiä täällä. Jos minä olisin kätilö ja joku aloittaisi filmaamisen niin lähtisin kävelemään minäkin.
ihan niin.
Eli oletko sitä mieltä, että voit ohittaa lain muissakin asioissa vain koska sinusta se tuntuu oikealta? Että jos sä haluat puhua kännykkään kesken ajamisen, sä voit tehdä niin koska se tuntuu susta oikealta?
Jokainen perhe tekee itse päätöksensä siitä, mitä haluavat kuvata. Se, mitä kätilö asiasta ajattelee, on ihan yhdentekevää. Entä jos kätilö edustaa jotain uskontoa tai uskomusta ja kieltää ottamasta kuvia vastasyntyneestä, koska pelkää esim. että tämän sielu häviää kuvan mukana. Onko sekin sun mielestä ok ja hyväksyt sen?
Työntäisitte ne videokameranne vaikka hevon perseeseen ja keskittyisitte sen lapsen synnyttämiseen. Ihme vänkääjiä täällä. Jos minä olisin kätilö ja joku aloittaisi filmaamisen niin lähtisin kävelemään minäkin.
Jorvin sairaalassa kuvataan kesällä tosi-tv:tä
15.5.2008 21:05
A A Katriina Pajari
Kirjoittaja on uutistoimituksen toimittaja.
Sähköposti Katriina Pajari
Helsingin Sanomat
Jorvin sairaalassa Espoossa ryhdytään kuvaamaan sairaalan arjesta kertovaa televisiosarjaa. Kuvaukset alkavat toukokuun viimeisellä viikolla.
"Tosi-tv käsitteenä on kärsinyt. Tämä on tosi-tv:tä, mutta mieluummin puhuisin dokumenttisarjasta", HUS:n viestintäpäällikkö Riitta Lehtonen sanoo.
Sarjassa sairaala elää normaalia arkea, jota kuvaaja ja äänittäjä seuraavat mahdollisimman huomaamattomasti.
Sarjaa ei ole käsikirjoitettu, mutta mukaan on valittu ne paikat, joissa tapahtuu eniten. Tosi-tv:tä kuvataan päivystyksessä, teho-osastolla, päiväkirurgian yksikössä sekä lastentautien ja synnytysten yksiköissä.
"Ne ovat jännittävimmät yksiköt", Lehtonen sanoo.
Päähenkilöitä ovat sairaalan työntekijät. Potilailta kysytään lupa kuvauksiin. Jos potilas ei halua tulla kuvatuksi, hänet käsitellään tunnistamattomaksi tai kuvataan siten, että häntä ei näy.
"En osaa arvata, miten potilaat reagoivat. Henkilökunta on innoissaan", Lehtonen sanoo.
Sarjaa näytetään todennäköisesti SubTV:ssä, mutta ajankohta ei ole vielä selvillä.
Tampereen yliopistollisessa sairaalassa on käynnistymässä tv-kanava Neloselle kuvattavan vastaavan sarjan kuvaukset.
Eli oletko sitä mieltä, että voit ohittaa lain muissakin asioissa vain koska sinusta se tuntuu oikealta? Että jos sä haluat puhua kännykkään kesken ajamisen, sä voit tehdä niin koska se tuntuu susta oikealta? Jokainen perhe tekee itse päätöksensä siitä, mitä haluavat kuvata. Se, mitä kätilö asiasta ajattelee, on ihan yhdentekevää. Entä jos kätilö edustaa jotain uskontoa tai uskomusta ja kieltää ottamasta kuvia vastasyntyneestä, koska pelkää esim. että tämän sielu häviää kuvan mukana. Onko sekin sun mielestä ok ja hyväksyt sen?
jos ei sairaalan säännöt ja kätilön yksityisyys merkitse mitään!! Sairaita ootte! Kotona saatte filmata vaikka mitä pillujuttuja mistä kulmasta haluatte ja ottaa myös itse vastuun sitten synnytyksen etenemisestä! Mitä helvettiä te tuutte ihmisiä kiusaamaan sitten sairaaloihin??
En IKINÄ haluaisi nähdä tuollaista videota, en omaani enkä muiden!! Kuulostaa aika karmealta ajatukseltakin, että tapahtumaa muisteltaisiin yhdessä sohvalla istuen materiaalin pyöriessa tv-ruudulla....
"Katso Nicopetteri, tuossa sun pää tulee just ulos!! Oih, nyt äidin ***** hieman repesi, mutta katso, kätilö saa vedettyä sut hyvin ulos! Seuraavalla kerralla mun pitää olla hieman paremmassa asennossa niin isi saa paremmin kuvattua...
Haluatko lisää popcornia?"
Yääääk! :D
lue toi edellinen juttu.
Ja vaikka sua harmittaa, niin laki menee senkin edelle:-)
sairaalan hoitajien sana painaa enemmän kuin laki? Entä jos tuo malli leviäisi? Että jonkun ihmisen omat mielipiteet ajatukset määräisivät sen, miten asioita tehdään?
Jos te haluatte liikkua synnytyksessä ja vuorossa oleva kätilö ei sitä halua, niin te makaatte kiltisti sängyssä? Tai jos kätilö on sitä mieltä (pelkästä omasta mukavuudenhalustaan tai muusta henkilökohtaisesta eikä mistään medikaalista syystä) että synnytätte selälllänne niin onko se ok?
Minulla on ainakin syvä kunnioitus sananvapauden kaltaisia perusoikeuksia kohtaan. Siksi minun mielestäni pitää saada kuvata synnytyksessä jos laki ei sitä kiellä. Itse en todellakaan haluaisi synnytystäni kuvattavan, mutta ei se ole minulta millään tavalla pois, jos joku haluaa niin tehdä ja kokee sen tärkeäksi.
En IKINÄ haluaisi nähdä tuollaista videota, en omaani enkä muiden!! Kuulostaa aika karmealta ajatukseltakin, että tapahtumaa muisteltaisiin yhdessä sohvalla istuen materiaalin pyöriessa tv-ruudulla....
"Katso Nicopetteri, tuossa sun pää tulee just ulos!! Oih, nyt äidin ***** hieman repesi, mutta katso, kätilö saa vedettyä sut hyvin ulos! Seuraavalla kerralla mun pitää olla hieman paremmassa asennossa niin isi saa paremmin kuvattua... Haluatko lisää popcornia?" Yääääk! :D
Varpajaisissahan noita pätkiä olisi kiva katella. "Muijan pillu vähän venyy ja kattokaa, siltä tulee paskatkin ulos.."
kuka tuollaisia videoita edes haluaisi katsoa. enka haluaisi itseani kuvattavan ainakaan alapaasta vauvan syntyman aikoihin (enka muutenkaan halua alapaatani filmattavan ei sen puoleen)
vauvaa voi filmata syntyman jalkeen, niitahan olisi ihan kiva katsella.
ja se on luvanvaraista. Siihen siis tarvitsette kirjallisen luvan sairaalanjohdolta.