moraalikysymys äideille
Imetys ja alkoholi. Ikuisuusaihe. Mut en ole tältä näkökannalta löytänyt keskustelua. Vaikka alkoholin takia ei tarviskaan pumppailla niin:
onko teistä moraalisesti väärin pumpata maitoa parin syötön verran SEN TAKIA että juo pumppauksen jälkeen 2-3 siideriä? tarkoian että äiti ei tule humalaan, vauvan hoitoon se ei vaikuta, vaan pointtini on: onko äiti moraaliton jos hän pumppaa joskus maitoa vain voidakseen juoda muutaman?
ja en kerro kumpaa mieltä itse olen. olenko siis tekemässä itse noin vaiko päivittelemässä jonkun tutun vastaavaa toimintaa:D
Kommentit (62)
Ei, d-tipoista ei tule puolen promillen humalaan, ei vauva eikä aikuinen. Mutta d-tipoissa on ENEMMÄN alkoholia, kun puolen promillen "humalassa" olevan henkilön veressä. Äidinmaidossa sitä alkoholia on saman verran kuin äidin veressä. Vauva siis saa sitä alkoholia siiderin pari nauttineen äidin maidosta vähemmän kuin niistä d-tipoista. Promille on TUHANNESOSA. Vaikka äiti olisi neljän promillen kaatokännissä, maidossa on silloin VAIN neljä promillea. Keskioluessa on yli neljä PROSENTTIA eli sadasosaa.
Äiti ei voi juoda niin paljoa, että maidon alkoholimäärästä olisi vauvalle haittaa. Päihtyneenä ei kuitenkaan saa hoitaa vauvaa.
Ja ps, en ole alkoholisti. Käytän alkoholia todella harvoin ja silloinkin kohtuudella. Lapsia mulla ei ole.
olen kuvitellu olevani normaali kun raskaus- ja imetysaika menee täysin nollalinjalla alkoholin suhteen. Täällä saa sellaisen kuvan, että kaikkien mielestä on ihan ok hoidella vauvaa pienessä sievässä punkkulasi kourassa. ohhoh. Ajatteko te autoaki olutpullo kourassa?