moraalikysymys äideille
Imetys ja alkoholi. Ikuisuusaihe. Mut en ole tältä näkökannalta löytänyt keskustelua. Vaikka alkoholin takia ei tarviskaan pumppailla niin:
onko teistä moraalisesti väärin pumpata maitoa parin syötön verran SEN TAKIA että juo pumppauksen jälkeen 2-3 siideriä? tarkoian että äiti ei tule humalaan, vauvan hoitoon se ei vaikuta, vaan pointtini on: onko äiti moraaliton jos hän pumppaa joskus maitoa vain voidakseen juoda muutaman?
ja en kerro kumpaa mieltä itse olen. olenko siis tekemässä itse noin vaiko päivittelemässä jonkun tutun vastaavaa toimintaa:D
Kommentit (62)
ollenkaan, niin ei tarvinnut miettiä. Olen nähnyt ihmisten pari siideriä tai olutta ottavan, enkä usko että siinä on mitään pahaa, enkä edes ajattele heistä niin. Itseäni vain asia olisi jälkeen päin ahdistanut niin paljon, että itseni vuoksi jätin ottamatta :D
Maidon pumppaaminen tai pumpatun maidon juottaminen ei vahingoita vauvaa mitenkään. Miten se siis voisi olla moraalitonta?
Eri juttu sitten onkin alkoholin käyttö lapsen seurassa. Mulle neuvolassa sanottiin (viime vuonna), että 1-2 ravintola annosta vi juoda ja silti imettää. ITse join imetys aikana vain yhden kerrallaan, sillä 9kk absolutismin jälkeen senkin jälkeen tunsin juoneeni.
Jos siis pari tarkoittaa 2-3, niin en olisi täysin vakuuttunut, etteikö se vaikuttaisi lapsen käsittelyyn. Ei niin, että olisit vaaraksi lapselle, mutta niin että vauva huomaa eron ja mahdollisesti tuntee turvattomuutta tuttuuden puutteesta. Sehän kai se on nykysin vallalla oleva teoria alkoholista ja varhaisesta vuorovaikutuksesta.
Yksi turvattomuuskokemus tuskin vauvasi sielöunelämää romuttaa, mutta jos se toistuu joka viikko... No itsepähän tiedät miten reafoit alkoholiin ja miten lapsesi sinuun. Mutta kun nyt kerran kysyit.
Sama kuin kysyisit, onko moraalitonta pitää vihreää paitaa imettäessään.
Kyllä itse ainakin olin ihan jo suorastaan päissään, jos noin kovasti juon! Mulla nuorinkin on jo 5 v, siltikään en lasten kotona ollessa juo koskaan enempää, kuin 1 siiderin! Ja siitäkin poden hieman huono omaa tuntoa. Olen kyllä paremmalla tuulella, mutta siis humalaanhan siitä tulee, ja sitä vähän mietin, miten lapset sen kokevat.
tärkeää, että pitää alkaa sen takia pumppailemaan. Eikös suomalaiset äidit imetä keskimäärin 6-12 kk? Minusta tuon ajan voisi ihan hyvin olla ottamatta alkoa. Turha lienee lisätä, että itse olen toiminut 3x noin.
jos ottaakin joka lauantai?
t: ap
Eli siitä vaan. :)
13
2-3 annosta missään. mieheni sanoo myös että huomaa kyllä jos olen vähänkin humalassa ja se tapahtuu noin 5-6 annoksen maissa. alan ehkä tuntemaan JOTAIN kun olen juonut 4. ja HUOM vauva on 3kk ja raskauden aikana en juonut alkoholia TIPPAAKAAN.
t:eräs
Nyt menen lukemaan muiden kommentit ;P
koska EI TARVITSE pumpata tai olla imettämättä jos on ottanut muutaman. Imettää voi jopa promillen humalassa niin kuin joku tuolla aikaisemmin mainitsikin. Maidossa on silloin yksi PROMILLE alkoholia, sitä määrää ei pysty edes mittaamaan promille-maitoa juoneen vauvan verestä. End of story.
tärkeää, että pitää alkaa sen takia pumppailemaan. Eikös suomalaiset äidit imetä keskimäärin 6-12 kk? Minusta tuon ajan voisi ihan hyvin olla ottamatta alkoa. Turha lienee lisätä, että itse olen toiminut 3x noin.
Se on sinun valintasi jos olet kokonaan ilman. Itse en koe tarpeelliseksi mitään baari-iltaa lähteä viettämään ja vetää mitään kunnon kännejä. Ehtii sittenkin kun en enää imetä jos sellaista haluan tehdä.
En näe kuitenkaan mitään pahaa siinä että haluan mieheni kanssa hyvän ruuan seuraksi juoda yhden tai kaksi lasillasta viiniä. Olen sen nyt pari kertaa tehnyt, lapsi 6kk. Molemmilla kerroilla olen pumpannut vauvalle maitoa.
Ja itse en todellakaan tule kahdesta viinilasillisesta humalaan, tai edes hiprakkaan. Enkä koe sen vaikuttavan vauvan hoitooni. Ymmärrän sen että lapsi saattaa kuitenkin aistia sen että olen ottanut, mutta ei ole ainakaan hätääntyneeltä vaikuttanut yms. En joisi ollenkaan jos huomaisin sen muuttavan vauan käyttäytymistä seurassani.
Se on sinun valintasi jos olet kokonaan ilman. Itse en koe tarpeelliseksi mitään baari-iltaa lähteä viettämään ja vetää mitään kunnon kännejä. Ehtii sittenkin kun en enää imetä jos sellaista haluan tehdä.
En näe kuitenkaan mitään pahaa siinä että haluan mieheni kanssa hyvän ruuan seuraksi juoda yhden tai kaksi lasillasta viiniä. Olen sen nyt pari kertaa tehnyt, lapsi 6kk. Molemmilla kerroilla olen pumpannut vauvalle maitoa.
Ja itse en todellakaan tule kahdesta viinilasillisesta humalaan, tai edes hiprakkaan. Enkä koe sen vaikuttavan vauvan hoitooni. Ymmärrän sen että lapsi saattaa kuitenkin aistia sen että olen ottanut, mutta ei ole ainakaan hätääntyneeltä vaikuttanut yms. En joisi ollenkaan jos huomaisin sen muuttavan vauan käyttäytymistä seurassani.
maidossa on yhtä paljon alkoholia kuin veressä, eli jos juot 2-3 siideriä rauhalliseen tahtiin, on maidossa promilleja (ja tämä riippuu tietysti myös koostasi yms) ehkä 0,5. Enemmän alkoholia se lapsi saa esim. d-vitamiinitipoista kuin tuollaisesta maidosta.
Riippuu miten alkoholi vaikuttaa ihmiseen.
Its voin hyvinkin juoda viinipullollisen illalla ja silti herätä yöllä vauvaa hoitamaan, ei mikään ongelma.
Tiedän rajani, ja jos joskus haluan ottaa enemmän, sovitaan miehen kanssa että hän hoitaa vauvaa.
Tosin niin kauan kuin meidän vauva heräsi öisin, olin aika varovainen alkoholin suhteen.
Mutta vastaus ap:n kysymykseen, että ei ole moraalitonta mielestäni, jos lasta voi hoitaa siidereistä huolimatta hyvin.
(Lukematta muita vastauksia.)
Jos on kotona, eikä ole tarkoitus humaltua, niin en ymmärrä miksi juoda 2-3 siideriä. Yhden voi juoda ja imettää ihan rauhassa. Miksi pitäisi juoda 2 tai 3??
Sitten ymmärrän paremmin, jos on vaikka kevyet illanistujaiset kavereiden kanssa. Mutta yksinään 2-3 siideriä ilman mitään syytä ja sen takia pumppaaminen kuulostaa oudolta, tulee mieleen alkoholismi.
ihan sama 35sen kanssa. eli piniä määriä otan ja en tule huppeliin.
alkoholismi... niin... sitä mä itekin pelkään ja pohdin koko ajan ottaessani joskus sen yhden tai kolme...
ehkä tarvii miettiä asiaa enemmän
ap
Se ettet sinä tai miehesi, ette huomaa eroa, ei tarkoita, etteikö vauva sitä huomaisi. Vuorovaikutus kun on niin erilaista lapsen ja aikuisen kuin kahden aikuisen välillä. Lasten reaktiot eivät myöskään ole niin suoraviivaisia kuin voisi aikuisen logiikkalla odottaa. Outuouteen ei välttämättä reagoida hätääntymällä.
Mutta pari sidukka tai vaikka viinipullo, niin ihan hyvät mahdollisuudet teidän lapsilla on siitä huolimatta kasvaa kelvollisiksi kansalaisiksi. Lapset on sillälai joustavia. Ei tosin ehkä ihan yhtä hyvät kuin niillä, joiden perusturvallisuudessa ei ole säröjä. Mut hei, eipä mene tasan onnen lahjat muutenkaan.
3 sidukkaa on jo 1½ litraa alkoholipitoista juomaa. Kyllä saa aika harjaantunut olla, jos tuosta määrästä ei humalaan tule.
Mulle riittää yksi pullo siideriä ja jo tuntuu päässä. En lähtis hoitaan vauvaa kolmen siiderin jälkeen.
No tietty jotka harjoitelleet paljon, pystyy juomaan huomatavasti enemmän.
Tuo pumppaamisasia ok, jos joku muu hoitaa vauvan, ei humalainen äiti ja tai isä
maidossa on yhtä paljon alkoholia kuin veressä, eli jos juot 2-3 siideriä rauhalliseen tahtiin, on maidossa promilleja (ja tämä riippuu tietysti myös koostasi yms) ehkä 0,5. Enemmän alkoholia se lapsi saa esim. d-vitamiinitipoista kuin tuollaisesta maidosta.
Mistään d-tipoista et tule puolen promillen humalaan
Vanhana ja maailmaanähneenä äitinä sanoisin, että
ei ole moraalitonta. Et aiheuttaisi vahinkoa vauvalle, vaikket edes pumppaisi sitä maitoa talteen ennen siidereitä.
Mutta makeitten esanssi"sidukoiden" juominen on mielestäni moraalitonta ( :
Nojoo - mautonta nyt ainakin.
Hauskaa pumppailua tutullesi ( ;
jos ottaakin joka lauantai?
t: ap