Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

moraalikysymys äideille

Vierailija
11.09.2010 |

Imetys ja alkoholi. Ikuisuusaihe. Mut en ole tältä näkökannalta löytänyt keskustelua. Vaikka alkoholin takia ei tarviskaan pumppailla niin:

onko teistä moraalisesti väärin pumpata maitoa parin syötön verran SEN TAKIA että juo pumppauksen jälkeen 2-3 siideriä? tarkoian että äiti ei tule humalaan, vauvan hoitoon se ei vaikuta, vaan pointtini on: onko äiti moraaliton jos hän pumppaa joskus maitoa vain voidakseen juoda muutaman?

ja en kerro kumpaa mieltä itse olen. olenko siis tekemässä itse noin vaiko päivittelemässä jonkun tutun vastaavaa toimintaa:D

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hyvää päivää taas! No kuka nyt d-tipoilla humalaan pyrkiikään? Onhan monessa "paikassa" alkoholia, vaikkei ole tarkoitettu nautintoaineeksi...

Vierailija
42/62 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis äiti juo siideriä. Hänen veressään ja siis maidossaan on promille alkoholia. Hän imettää, jolloin lapsi juo maitoa, jossa on promille alkoholia. Vauvalla on sen jälkeen verenkierrossa ehkäpä promillen sadasosa vai tuhannesosa alkoholia. Enemmän alkoholia todellakin on niissä d-tipoissa, koska eihän vauva sitä siideriä suoraan äidin rinnasta juo :).

maidossa on yhtä paljon alkoholia kuin veressä, eli jos juot 2-3 siideriä rauhalliseen tahtiin, on maidossa promilleja (ja tämä riippuu tietysti myös koostasi yms) ehkä 0,5. Enemmän alkoholia se lapsi saa esim. d-vitamiinitipoista kuin tuollaisesta maidosta.

Mistään d-tipoista et tule puolen promillen humalaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei moraalitonta, mutta turhaa eli typerää

Olen imettänyt montakin kertaa parin siiderin (tms.) jälkeen.

Vierailija
44/62 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään d-tipoista et tule puolen promillen humalaan

Vierailija
45/62 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole moraalitonta minusta. Turhaa kylläkin.

Vierailija
46/62 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis HYVÄLLÄ!:D

ap

Vierailija
47/62 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa tapauksessa

Vierailija
48/62 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ottaakin joka lauantai?

t: ap

mutta minusta käytät liikaa.

Ensinnäkin tuo määrä on suuri. Oletko valtavan isokokoinen? Jos et, sietokykysi on suuren suuri, ellet tule humalaan missään määrin, ja se kertoo jo paljon.

Minullakin on vauva, eikä ole ensimmäiseni, enkä ole juonut jotain onnittelumaljoja enempää koskaan imetysaikana. Se on selkeä linjaus, enkä tarvitse alkoholin aiheuttamaa efektiä, koska olen totaalisen irti riippuvuudesta. Rentoudun muuten, ja miehenikään ei koskaan juo tuollaisia määriä lasten hereilläollessa. Eikä vauvan hoito ole hänelläkään laadukkaimmasta päästä jos alkoholia on otettu vaikka 2 annosta, joten sellaisia määriä ei oteta.

Vierailija
49/62 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa pienissäkin alkoholimäärissä on olennaisinta se terävyyden herpaantuminen. Pieniä onnettomuuksia sattuu helposti, kun ei olekaan täysin skarppi, vaikkei vielä humalainen olisikaan tai itse edes huomaisi olevansa "epäterävä".

Erityisesti muistuttaisin, että yhdenkään "pikku" puolen litran sidukan jälkeen ei saa missään tapauksessa mennä nukkumaan vauvan viereen!

Vierailija
50/62 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakaan ole moraalitonta eikä ap ole alkoholisti. Mutta tämähän on nyt ikuisuusaihe äitien keskusteluissa. Kukin tekee tyylillään.

Itse olen imettänyt viinilasi kourassa (terkut vaan 49:lle vai kuka se kaljaa joikaan). Lapsestani on silti kasvanut oikein kelpo yksilö.

Ja matikkaa kannattaa tosiaan harjoitella, jos ei tajua, mitä tarkoittaa PROMILLE alkoholia maidossa ;)

Vierailija
51/62 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. kerran viikossa tai kuussa? :D Terveitä lapsia kasvaa pelkälläkin korvikkeella. (Itse imetän vieläkin, lapsi täytti just vuoden. Viimeiset 2kk olen imettänyt vain aamuisin, sillä päivällä ja illalla lapsi ei pysy paikallaan ja puree joka kerta kielloista huolimatta, saa siis päivisin korviketta tai nyt pikkuhiljaa tavalliseen maitoon siirtymässä)

on väärin antaa korviketta siksi että saa juoda muutaman. Oman maidon pumppaus vauvalle etukäteen ok.

Ja sitten yleisesti: Ei mikään ihme, että Suomessa on niin paljon alkoholisteja ja täällä on niin kieroutunut alkoholikulttuuri, kun lapset eivät opi järkevää alkoholin käyttöä! Tällä en todellakaan viittaa ap:n juttuihin, vaan näihin kauhistelijoihin. Voi kamala, oikein 2-3 siideriä illan mittaan! On vähän eri asia juoda noi hitaasti illan aikana kuin kaikki vaan kurkkuun kumoten (jolloin ei edes ole silloinkaan iso määrä, paitsi lasta hoitaessa).

Itse en yhtä enempää lapsen seurassa ota, mutta 2-3 koko illan aikana ei todellakaan ole iso määrä.

Tajuatteko te, että teette alkoholista kiehtovan ja mysteerisen, kun olette niin tiukasti vastaan ja lapset eivät näe koskaan vanhempiensa ottavan yhtä saunakaljaa/siideriä tai yhtä viinilasillista juhlaillallisella?

Onneksi omilla vanhemmillani on järkevä suhtautuminen alkoholiin, vaikka molempien isät ovat alkoholisteja olleet. Heillä ei siis silti ole ollut erittäin jyrkkää suhtautumista siihen, vaikka itse ottavat todella harvoin mitään ja silloinkin pienen määrän (korkeintaan se 3 ja sekin vain jossain juhlissa tai illan vietossa). Kotona ovat saattaneet ottaa sen yhden (yleensä pienen) saunassa. Tai lasillisen punkkua jouluillallisella.

Itse olen ollut imetyksen kanssa jotenkin tarkka, etten halua imettää, vaikka sen yhdenkin otan. Vaikka tiedän, että vauva ei siitä alkoholia saa, mutta jotenkin tuntuu paremmalta ottaa varman päälle. Mitäköhän ihmettä se pullosta juotettu pumpattu tai korvikemaito silloin vauvalle aiheuttaa? Hui kamala, jos vauvan isä joskus ruokkii häntä pullolla. Pilalle menee varmaan lapsi siitä, jos on eläissään edes pullon nähnyt. Hänelle varmaan tulee joku assosiaatio viinapulloon ja täten lapsesta tulee alkoholisti? :D

Jos 2-3 annosta alkoholia viikossa viittaa alkoholismiin, niin kannattaisi tämän mielipiteen esittäjän tarkastuttaa ehkä päänsä? Luulisin, että alkoholisti ei todellakaan tyydy tuohon määrään eikä kerran viikossa riitä. Jos tämä olisi päivittäistä tai joka viikonloppu olisi vedettävä kunnon kännit, niin asia olisi eri.

Mutta kerran viikossa pieni määrä alkoholia=alkoholisti? Ei hyvää päivää! :D Taitaapi sitten olla koko Keski- ja Etelä-Eurooppa alkoholisoitunut, heillä kun on illallisviinit ihan kulttuurinen tapa. Jännä, kun siellä ei näitä örveltäjiä ole Suomen mittakaavassa?

Niin, ja todellakin tiedän, mitä alkoholismi on. Toisen näistä alkoholisti-isoiseistäni olen tuntenut (toinen kuoli ennen lastenlastensa syntymiä). Onneksi suvussa ei ole enempää alkoholisteja. Joku tietysti nyt varmaan sitten pitää minuakin tosin alkoholistina av-totuuden mukaan. Kehtaankin silloin tällöin juoda yhden ruuan kanssa ja peräti muutaman kerran vuodessa useamman jossain juhlassa!

Mielestäni raskausaika sulkee pois kaikenlaisen juomisen. Tervetuliaismaljan juomista en katso pahalla, vaikka itse olinkin täysin nollalinjalla. Imetysaikana se on sitten jokaisen oma asia, kunhan ei kännissä tai huppelissakaan vauvaa hoida ja vauva saa turvallisesti maitonsa, korvikkeen, pumpatun tai sitten äidinmaidon, jos äiti kykenee imettämään.

Vierailija
52/62 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella asiallinen vastaus jossa vihdoinkin järkeä, logiikkaa, kokemuksen rintaääntä. ilman hysteriaa, kaksinaismoralismia ym ym

Vierailija
53/62 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on hienoa: mieluummin pumppaa maitonsa KUIN syöttää vaikka korviketta. Itse tein nimenomaan noin, koska halusin mennä ulos, se oli itsestäänselvyys, ja halusin myös täysimettää.

Vastaus: se on ihan fiksua toimintaa.

Vierailija
54/62 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole äiti mutta vastaan silti: ei ole.

Vierailija
55/62 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska vauva ei saa äidinmaidosta haitallista annosta alkoholia, vaikka äiti olisi kaatokännissä. Humalassa ei toki muista syistä kannata olla vauvan seurassa, mutta pumppaaminen alkoholin takia on kyllä silkkaa turhuutta.

Vierailija
56/62 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei sitä aikaa pysty olemaan juomatta. Toiseksi, 3 siiderin jälkeen ei ole enää vesiselvä ja sitä vauvaa hoitavan ihmisen kuuluisi olla.

Vierailija
57/62 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei sitä aikaa pysty olemaan juomatta. Toiseksi, 3 siiderin jälkeen ei ole enää vesiselvä ja sitä vauvaa hoitavan ihmisen kuuluisi olla.

Minusta kaksi vuotta on kauhean pitkä aika olla juomatta.

Vierailija
58/62 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten moni muukin eli ihan turhaa on pumppailla moisen määrän vuoksi. Itselläni oli sellainen ongelma, että jos join vaikka yhden puolen litran oluen, se meni välittömästi rintoihin niin, että jos en lypsänyt tai imettänyt, maitoa alkoi tulla puolen tunnin sisällä aivan paineella. Eli olut kiihdytti maidon tuloa aivan tolkuttomasti, rinnat suorastaan räjähtivät hetken päästä. Ei kiva ollenkaan. Imetin kaksosia, joten maidon tuotanto oli muutenkin aika huipussaan.

Vierailija
59/62 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita en

Vierailija
60/62 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, d-tipoista ei tule puolen promillen humalaan, ei vauva eikä aikuinen. Mutta d-tipoissa on ENEMMÄN alkoholia, kun puolen promillen "humalassa" olevan henkilön veressä. Äidinmaidossa sitä alkoholia on saman verran kuin äidin veressä. Vauva siis saa sitä alkoholia siiderin pari nauttineen äidin maidosta vähemmän kuin niistä d-tipoista. Promille on TUHANNESOSA. Vaikka äiti olisi neljän promillen kaatokännissä, maidossa on silloin VAIN neljä promillea. Keskioluessa on yli neljä PROSENTTIA eli sadasosaa.

Äiti ei voi juoda niin paljoa, että maidon alkoholimäärästä olisi vauvalle haittaa. Päihtyneenä ei kuitenkaan saa hoitaa vauvaa.

Ja ps, en ole alkoholisti. Käytän alkoholia todella harvoin ja silloinkin kohtuudella. Lapsia mulla ei ole.