Onko "noloa" ostaa kolmio, kun perheessä on 4 henkilöä?
Asutaan nyt vuokralla kolmiossa.
Minä teen lyhennettyä päivää töissä, ja näin haluan asian jatkuvan vielä useamman vuoden ainakin (meillä alle kouluikäiset lapset).
Jos ostaisimme neliön, rahaa ei jäisi mihinkään, eikä haluta sitä.
Kolmion voisimme ihan hyvin ostaa, mutta onko se ihan hullua? Voisimme ostaa isomman sitten myöhemmin..
Nykyään vaan tuntuu että monella on kodit viimeisen päälle.
Kommentit (31)
No mihin kohtaan et tuossa mun kirjoituksessa luota?
Juu ja asun edelleen vuokralla - asuntohaihattelua tuli tehtyä, mutta onneksi ei tappioa ;-)
650 euroa ei riitä asunnon lainoihin ja yhtiövastikkeisiin. Ei sitten millään eli lähemmäs 1000 euroa menee maksuihin.
Pitää myös huomioida lämmitys mitä vuokra-asunnoissa ei tarvitse maksaa.
Meidän taloyhtiössä on reilu 70neliön kolmiossa kasvatettu 5 lasta. Tämä on ihan tosi.
Tsin rivarikolmiossa jossa on erinäisiä muutoksia tehty,mutta ei niitä huoneita juur enempää voi olla ja ainakaan neliömäärä ei ole muuttunut.
Nyt perheen lapsista visssin enään 2 asuu kortona,jolloin asunto on mitä sopivin.
Eikö kiinnostaisi? Laskeskelkaan nyt tuota.
Ja ennenkuin tuo viimeinen 10 vuotta alkaa, myytte tuon neliön ja muutatte kaksioon miehen kanssa kaksin. Saadulla myyntihinnalla kuittaatte lopun lainan pois, ette siis koskaan maksa tuosta viimeisestä 10 vuoden pätkästä kuin pelkkiä korkoja. Ja jos jää jotain yli kaksion oston jälkeen, matkustatte maailmanympärysmatkan.
tasaerä/annuiteetti näyttää vähän päälle 700 kuukausieräksi 20 vuoden lainassa. Ja annuiteetissahan se erä ei nouse joka koron vaihtelussa vaan laina-aika vaihtelee.
Ja siihen tietenkin maksetaan yhtiövastike yms. lisäksi.
Ja koron poimin omasta lainastani + pyöristin aavistuksen ylöspäin. Toi 5% ei ole nykyinen korko, tosin siihenkin kannattaa varautua.
Ihan sama mitä muut ostaa, voihan teidänkin kolmio olla viimeisen päälle, ei se tarkoita että 150m2 asunto tarttis olla :)
Ja olen kanssasi samaa mieltä, että rahaa pitää jäädä muuhunkin kuin lainan lyhennykseen, esim matkustelut ja lasten harrastukset..
Onnea asunnon ostoon!
Juu, ei tuo 5% ole nykyinen korko, mutta ajattelin, että jonkun hetken korko seuraavan 20 vuoden aikana se voi olla. 20 vuodessa ehtii tapahtumaan monta ylös ja alaspäin menoa.
Meillä on se tilanne, että onnistuimme tekemään laman jälkeen onnistuneet talokaupat alueelta, jonka arvostus nousi... Ostimme markka-aikana, ja saimme siitä pari vuotta sitten saman mitä maksettiin, mutta euroina. Nyt asumme isoa omakotitaloa minkä rakensimme melkein velattomasti.
Mutta mitä halusin sanoa: älkää välittäkö siitä mitä muut sanovat! Itselleni on käynyt niin että perhekerho/leikkipuistotutuista pari on alkanut katsomaan minua kieroon meillä käytyään =( Orastava ystävyys on näissä tapauksessa ollut siis feikkiä... Nyppii että arvostellaan asunnon perusteella selvästi. Emme ole rikkaita (olen kotona lasten kanssa), mutta voin siis hyvin olla kotona lasten kanssa kun kerran toimeen tulemme. Olemme siis siunattuja ylionnekkaista asuntokaupoista =)
Älä välitä mitä muut ajattelevat! Kolmio on taatusti teille hyvä ratkaisu =)
Ihme keskustelu.
Pitäisikö sua ap haukkua? Haukkuuko ihmiset yleensä sun ketjuja kun niin positiivisesti olet yllättynyt?
Realiteetit käsiin: PALJONKO MAKSAA kuukausierä?
Sehän tässä on oleellista!
Ei se koko lainan summa. Pankki voi teille sanoa että ette saa 200 000 lainaa, mutta neliöitä saa halvemmallakin.
Tarttee miettiä mille alueelle haluatte, miten sielä voi liikkua. Missä on koulut, kaupat, tarhat.
Ehkä voi hankkia neliön, jota ei tarhaikäsien aikana juurikaan remonteeraa VIELÄ ja kaikki on sitten valmiina.
Lapset tutustuu alueen lapsiin jo ennen kouluikää.
Kyllä aikuisen pitää ottaa vastuu ja valmis tekemään 2 tuntia pidempää päivääkin niin sillä saa sitten remppaakin tehtyä.
Jos te nyt väkisin haluatte kolmion niin ei siinä mitään. Kannattaa ostaa ruoska, kasvavalta alueelta ja korjata ennen muuttoa niin saatte voittoa.
Mitä ne ihmiset teistä ajattelee MYÖHEMMIN kun ostatte hyvän, riittävän ison asunnon ja sitä laitatte?
Miksi se NYT haittaa jotenkin? Hanki elämä.
just tasaerässä laina-aika venyy ja paukkuu ja annuiteetissä vain koron osuus muuttuu lyhennyserän ollessa sama.
Mun mielestä asunto kannattaa hankkia sillä periaatteella, että siinä ollaan sitten pidempään. Miksei kolmiossakin kahden lapsen kanssa mahdu olemaan jos pohjaratkaisu on hyvä ja tavaransäilytys on ratkaistu hyvin (hyvät varastotilat kausivaatteille/-välineille ym). Meidän perhe saisi 150 neliöisenkin asennon näyttämään pieneltä jättämällä kamansa lojumaan joka paikkaan :)
tasaerä/annuiteetti näyttää vähän päälle 700 kuukausieräksi 20 vuoden lainassa. Ja annuiteetissahan se erä ei nouse joka koron vaihtelussa vaan laina-aika vaihtelee.
Ja siihen tietenkin maksetaan yhtiövastike yms. lisäksi.
Ja koron poimin omasta lainastani + pyöristin aavistuksen ylöspäin. Toi 5% ei ole nykyinen korko, tosin siihenkin kannattaa varautua.
Tähän mennessä olen kuvitellut asuvani asunnossa pitkään, ts en ikinä kuvittelisi vaihtavani joskus 4 vuoden kuluttua.
Edellinen asunto oli epäonnistunut, ja siinä sitkuteltiin esikoisen yläaste loppuun.
Sulla on nyt alle kouluikäiset lapset, jos muutat uudelleen neljän vuoden kuluttua, joudut miettimään koulua ja lasten kaveripiirejä, niitä 4h-asuntoja kun ei haluamallasi hintatasolla löydy joka paikasta.