Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rautalisä alkuraskaudessa

10.09.2010 |

Hei,

kävin eilen ekassa neuvolassa (rv 8+6) ja kaikki oli muuten ihan hyvin, mutta hemoglobiini oli jo nyt aika alhainen: 119. Neuvolan täti kehottikin heti aloittamaan rautalisän, koska näin alkuvaiheessa raskautta hemoglobiini ei saisi olla vielä niin matalalla kuin minulla.

Kävinkin sitten tänään hakemassa apteekista purkin Obsidania ja yhden tabletin ehdin ottamaankin. Se mikä minua nyt alkoi huolestuttamaan on se, että löysin netistä useilta keskustelupalstoilta kirjoituksia, joissa sanottiin, että rautalisää ei suositella ekan kolmanneksen aikana vaan rautaa pitäisi hankkia ruoasta. Mikähän on totuus? Onko rautalisä alkuraskaudessa vaarallista sikiölle? Jos on niin miksi terveydenhoitaja määräsi sitä meikäläiselle?

Osaisiko joku auttaa huolestunutta!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla laski hemoglobiini viime raskaudessa aika alas (105) olin tuolloin jo yli puolenvälin ja silloin terveydenhoitaja määräsi ottamaan lisärautaa.

Minulle sanoi aiemmin kun alkoi laskemaan että alle 100 ei saisi laskea, tai siinä vaiheessa viimeistään aletaan nostamaan.

Olen myös ymmärtänyt että lisärautaa suositeltaisiin ottamaan vasta rv20 jälkeen. Itsellänikin oli nyt tämän toisen raskauden kohdalla rv7 hemo 122, eikä kehottanut lisärautaa ottamaan.

Pystyisitköhän lääkäriltä vielä varmistamaan asian? Jos ei tässä ole mitään yleispätevää vastausta, vaan tapauskohtaista.

Luulisi kyllä terveydenalan ammattilaisen tietävän, mutta kannattaahan se vielä ihan oman mielenrauhan vuoksikin varmistaa. Tsemppiä odotukseen! :)

Vierailija
2/3 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautalisää ei suositella aloitettavaksi alkuraskaudessa lähinnä siksi koska jos on taipuvaisuutta pahoinvoinnille se lisää sitä! Ja aiheuttaa närästystä. Rautalisästä ei ole vaaraa sikiölle. Totta on se että ensimmäisen kolmanneksen aikana rauta olisi hyvä saada luonnollisessa muodossa (ennen vkoa 12) mutta jos tosiaan sulla on jo sen 120 alle, niin usko vaan terkkaria:) Muista että c-vitamiini auttaa raudan imeytymisessä! Eli koita nauttia raudan ottamisen yhteydessä marjoja ja hedelmiä, ja myös palkokasvit sisältää rautaa, samoin täysjyväviljatuotteet, kuivatut hedelmät...

Mutta älä huoli, terkkari varmasti tiesi että saa sulle sitä suositella:)

mami (sh)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

malluna, nimenomaan, ei ole mitään yleispätevää vastausta:) jokainen odottaja on oma tapauksensa. Ja sinulla ei laskenut sen ohjeellisen 120 alle, joka on alkuraskaudessa se "raja".

Alkuraskaudessakin rautaa tarvitaan istukan muodostumiseen, sikiön rautavarastoon, tulevaan synnytykseen sekä punasolumassan muodostamiseen. Raskauden alkuvaiheen anemia on liitetty ennenaikaiseen synnytykseen sekä alhaiseen syntymäpainoon.