laittakaapa murekereseptinne jakoon
niin väännän teidän ohjeillanne murekkeen tän päivän ruuaksi :D
Kommentit (6)
2pkt jauhelihaa
1 kermaviilipurkki
1 tai 2 kananmunaa
korppujauhoja
sipuli ihan pieneksi silputtuna
valkosipulin kynsi pieneksi silputtuna
iso porkkana ihan sillä pienimmällä raastettuna
grillaus-ja jauhelihamaustetta maun mukaan
suolaa ja pippuria maun mukaan
paseerattua tomaattia loraus
Jos tykkää jostain yrtistä niin toki sitä kannattaa laittaa siihen kanssa. Ja jotain muita mausteita jos tykkää. Itse laitan joskus kuivattua persiljaa. Ja noi sipulit ja valkosipulit kannattaa kuullottaa ennen kun laittaa taikinan sekaan :)
Korppujauhoihin en laittanu määrää kun itse laitan aina sen verran et tulee tarpeeksi kiinteä taikina :)
tulee myös hyvät lihapullat :D
T: 3
otapa 500 g jauhelihaa, 5 keitettyä kananmunaa ilman kuorta, iso sipuli pieneksi silputtuna, kaksi raakaa kananmunaa, persiljaa, pippuria ja suolaa.
muussaa jauheliha, silputtu sipuli, persilja, mausteet keskenään astiassa. lisää raa at kananmunat ja sekoita tasaiseksi. laita vuokaan joka on voideltu öljyllä. tasoita taikina tasaiseksi, tee siihen 5 reikää ja työnnä niihin ne keitetyt kananmunat. peitä reiät. paista noin tunti 200 asteessa, kunnes ruoka on ihanan ruskeaa ja hyväntuoksuista. loppuvaiheessa voit ripotella vielä juustoraastetta pintaan jos haluat.
Perusresepti:
N 400g jauhelihaa
1iso tai 2 pientä sipulia kuutioina
pari viipaletta vaaleaa leipää murusina
kolme neljännesdesiä nestettä (lihalientä, olutta, punaviiniä, vettä, kermaa, jos ei pelkää rasvaa ja laksoosia)
noin reipas lusikallinen suolaa
reippaasti pippuria
salviaa
timjamia
persiljaa
Perustaikinasta tulee ihan hyvä mureke sinällän. Vaihtelua siihen saa lisäämällä esim jotain näista
1-2 dl punajuuriraastetta (joko raakaa tai etikka-)
1-2 dl porkkanaraastetta
kourallisen juustoraastetta
pari lusikallista tomaattipyrettä
1-2 dl hapankaalia
Tai sen voi täyttää esim
kananmunasilpulla
fetajuustolla tai
maksamakkaralla ja tomaatinviipaleilla (tää on mun suosikki)
hyvää!
http://www.hellapoliisi.fi/tuotevinkkeja/nauta-sikajauheliha-900-g.php