"Kai nyt kaikki ekaluokkalaiset osaavat lukea"
Palstalla on viljety tätä käsitystä että nykyään lapset oppivat lukemaan jo viimeistään eskarissa.
Meidän ekaluokkailen "pehmeä nousu" päättyi nyt ja opettaja on jakanut lapset ryhmiin uudelleen. Toisessa ovat ne lapset jotka osaavat lukea, ja toisessa ne jotka eivät vielä lue.
Lukeiven ryhmässä on yksi oppilas vähemmän, ja vain kolme poikaa, loput tyttöjä.
Joko täälläpäin on tavallista huonompi eskari, tai OIKEASTI ekaluokkalaisista osaa lukea maksimissaan puolet.
Kommentit (23)
puhuttiin ekaluokkalaisten vanhempainillassa kovasti miten opitaan ja koska viimeistään opitaan lukemaan. Ja mitä tehdään jos ei vielä jouluna tai keväällä osaa lukea. Kauan jauhettiin näitä.
Yli puolet luokasta kuulemma osaa jo lukea. Ja sitten kuulin, et tukiopetusta oli jo annettu muutamalle ei lukevalle... Siis kaksi viikkoa koulua takana!! Aikaisemmin ajattelin, et mahtaako aikaisin (hiukan alle 4 v.) lukemaan oppineelle pojalleni tulla koulussa tylsää mutta kyllä nyt oon sitä mieltä, et hienoa kun osaa jo lukea. Läksyt menee "heittämällä läpi" eikä mikään ole liian vaikeaa. Jaksaa keskittyä matematiikan tehtäviin ja muuhun uuteen kun osaa jo lukea sujuvasti.
Me ei olla lasta opetettu lukemaan, hän itse opetteli kirjaimet ja hoksasi miten kirjaimista tulee sanoja. Nyt on pikkuveli 4 v. oppinut myös lukemaan, ensin osasi kirjoittaa muutamia sanoja ja nyt lukee. Itse opin vasta koulussa lukemaan. Uskon, et jos lapsi on kiinnostunut niin ei lukemaan oppimista voi estääkään ja toisaalta ei voi opettaa jos lasta ei yhtään kiinnosta. Uskon myös sen, että herkkyyskausi kirjaimille on aiemmin kuin 7 v....
2/3 osaa lukea.
Olin kyllä melko iso yllätys kuulla tämä.
Oma lapsi on kyllä kertonut, että 'kaikki muut osaavat jo lukea', mutta ajattelin että ehkä muutama osaisi.
Äskeiseen vielä lisäyksenä, että tää työpäivä mennyt pohtimiseen onko kaupunginosalla tai läänillä osaa asiaan.
Me asutaan täälä pohjosessa maalla jossa pienet ryhmät ja kaikki saa ns erityishuomioo ja kannustetaan siihen mitä osaa ja opetellaan uusia juttuja päivittäin.
Mutta kun jutellu kavereille ympäri suomea niin osassa paikoissa lähes kaikki ekaluokkalaiset lukee ja jos ei lue niin jää harjoittelemaan opettajan kans kaksin hetkeksi koulun jälkeen. Osassa kouluissa suurinosa ekalle menevistä ei lukenut ja siitä ei silti nostettu mitään numeroa eikä jäänyt koulun jälkeen opettelemaan.