Perhekerhoon tuli äiti 1,5 vrk - ikäisen vauvansa kanssa.
Oli synnyttänyt polikliinisesti, eli 6h synnytyksestä lähti kotiin. Ja sitten seuraavana päivänä reippaana kerhoon, vauvan ikä puolitoista vuorokautta.
Ei olisi tehnyt mieli onnitella, enkä voi mitenkään ymmärtää miksi tää mamma oli kerhossa. Muut äidit oli myös aika huuli pyöreenä.
Tekisi melkein mieli kertoa neuvolassa (meillä sama th), jospa sieltä osaisivat vähän neuvoa tätä äitiä. Naisella on jo useampi lapsi.
Kommentit (166)
kun kerta piti sitä kommentoida.
Tarkoituksena oli kertoa että elämä ei loppunut vauvan syntymään vaan jatkui lähes samanlaisena - nyt vaan on nyytti kainalossa hommissa mukana!
tein vain selväksi että kyllä huomaa miä rouvalla on päällimmäisenä mielessä, ja se on MINÄ.
Onko se elämänloppumista jos pysyttelee kotosalla viikon kaksi?
kun kerta piti sitä kommentoida.
Tarkoituksena oli kertoa että elämä ei loppunut vauvan syntymään vaan jatkui lähes samanlaisena - nyt vaan on nyytti kainalossa hommissa mukana!
kanssa viikon-pari kotona. Jonkinlaista riippuvuutta tuokin.
tein vain selväksi että kyllä huomaa miä rouvalla on päällimmäisenä mielessä, ja se on MINÄ.
Miten vältyt pöpöiltä kotona? Jos teillä käy vieraita? Vanhempia lapsia mitkä kulkee muualla kotoa? Miten meinasit ihan tosissasi olla eroissa pöpöistä.
Jännä että kukaan ei tajua että ne pöpöt tulee muualtakin. Jos sinulla olisi vauva ja toinen aivan pieni lapsi, nou hätä, te voitte jäädä helposti kotiin.Tai no joillakin käy se mies töissä. Ja saattaa tuoda pöpöjä. Jos sitten on myös kouluiässä olevia lapsia, he käyvät koulussa ja kavereilla ja saattavat tuoda pöpöjä. ymsyms.
Eikä kyllä kuulostanut minä ihmiseltä, taitaa vain teitä varten provota ;)
Ihan oikeesti, kannattaa opettaa niille lapsille että aina sitä seuraa ei saa, eikä siihen kuole. On se nyt oikeesti kumma, että äidin pitäis jaksaa painua kerhoon synnytystä seuraavana päivänä vastasyntyneen kanssa, ettei lapset nyt vaan saa traumoja kun eivät näe kavereita viikkoon tai kahteen. Kyllä se äidin ja vauvan terveys on isompien lasten leikkikavereita tärkeämpää. Ei ne isommat mene heti pilalle jos niiden arki hitusen muuttuu lyhyeksi ajaksi vauvan takia.
Siitäkös se kruunu kiiltää kun viedään vastasyntynyt vauva kerhoon jotta isommalla lapsella ei olisi niin hurjan tylsää äidin (ja mahdollisesti isyyslomalla olevan isän) kanssa kotona? Haloo! Mitähän kauheita traumoja olenkaan aiheuttanut kahdelle isommalle kun olen uskaltanut olla synnyttämässä lapsien kerhoaikaan eikä silloin kotimieheksi tullut hoitaja vienyt lapsia kerhoon???? Raukat kun ihan kotona joutuivat olemaan. Ihan oikeesti, eikö teitä hävetä lukea näitä tekstejänne? Kuka pitää sen pienen vastasyntyneen puolta???? Oma äiti ei näköjään ainakaan pidä.
Sinä ja kaltaisesi tässä olette hyökänneet tosi aggressiivisesti ja haukkuneet itsekkäiksi naisia, jotka kuitenkin pyrkivät toimimaan lastensa parhaaksi.
Eikö SINUA yhtään sellainen hävetä? Hä?
Koeta nyt käsittää, että tuo äiti varmasti halusi vain kehittää jotain kivaa ohjelmaa vanhemmille lapsille, jotka joutuvat muuttamaan normaalia elämäänsä aika lailla uuden vauvan vuoksi.
Se vauva nukkui hyvät päikyt ja that's it. Olipa ihan kauhea kohtalo sillä vauvalla ja sinun ehdottomasti pitääkin vetää haarniska päälle sen takia.
PS: kukaan ei sanonut, että lapsesi sai traumoja... vaan että laiskuuttakin voi puolustella monella tavalla...
jalkana jälkivuoto roiskuen perhekerhoon hankkimaan isommille lapsille kavereita ja virikkeitä on laiska ja huono äiti?
Minusta olis pikemminkin hyvä kertoa äideille että on ihan ok vetää henkeä synnytyksen jälkeen. Ja ettei ne isommat tarvi olla koko ajan jossain kerhoissa ja kavereita tapaamassa. Että äidilläkin on oikeus levätä ja olla kotona vastasyntyneen kanssa. Minusta on kovin ikävää, että tämä maailma on mennyt siihen, että rauhallinen kotielämä koetaan jotenkin pahaksi ja huonoksi lapselle. Aina pitää olla menossa, edes vastasyntynyt ei saa vaikuttaa siihen.
Virikkeitä, virikkeitä, kavereita, ilman niitä ne isommat lapset varmaan kuolis. Ihan oikeesti, kannattaa opettaa niille lapsille että aina sitä seuraa ei saa, eikä siihen kuole. On se nyt oikeesti kumma, että äidin pitäis jaksaa painua kerhoon synnytystä seuraavana päivänä vastasyntyneen kanssa, ettei lapset nyt vaan saa traumoja kun eivät näe kavereita viikkoon tai kahteen. Kyllä se äidin ja vauvan terveys on isompien lasten leikkikavereita tärkeämpää. Ei ne isommat mene heti pilalle jos niiden arki hitusen muuttuu lyhyeksi ajaksi vauvan takia.
Sun vaan pitä hyväksyä, että riittävän hyviä äitejä on moneen lähtöön...kaikki ei ole hyvässä kunnossa tai huonossa kunnossa, kaikki ei halua vaan maata sängyllä vaan haluavat jatkaa sitä ihan normaalia arkea jos ja kun oma sekä vauvan olo sen suo olematta siltikään huono äiti
luoda kiintymyssuhdetta?
Lähes kaikki on tuossa vaiheessa vielä sairaalassa vauvan kanssa, ja täällä porukan mielestä on täysin normaalia jos joku nyt sattuukin sitten riekkumaan perhekerhossa tuon ikäisen kanssa. Sääli teidän vauvoja.
Siellä sitä vasta olikin levotonta, mammaa, pappaa, isoasisarrusta, hoitajaa ja ystävää ja kummin kaimaa ramppas neljän hengen huoneessa taukoamatta. Ja yöllä ainakin joku vauvoista huusi koko ajan...
Minä ainakin kiirehdin kotiin sieltä, kun en saanut yöllä nukutuksi. Kuopuksen kanssa pääsimme kotiin n 12 tuntia synnytyksestä.Ja seuraavana päivänä ulkoilimme puistossa, kun 1.5v vanhan esikoisen rytmejä emme halunneet mullistaa enempää kuin oli tarpeen.
On hienoa olla synnytyksen jälkeen elämänsä kunnossa. Minä sain kokea sen esikoisen kanssa. Olisin tosiaan voinut juosta jo seuraavana päivänä 10 kilsan lenkin, käydä tanssimassa, shoppailemassa, sukuloimassa, ihan mitä vaan. Kätilöt sairaalassa kuitenkin varoittivat pöpöistä ja pitivät kahden viikon kotonaoloa hyvänä. Neuvolassa tosin täytyi käydä mutta muuten oli hyvä totuttaa vauva ensin kotipöpöihin. Vieraita sai toki tulla (terveinä ja kädet pestyinä) mutta itse kyläilyyn ei kannattanut ryhtyä, koska kyläpaikassa eri pöpökanta kuin kotona. Isot kaupat ja julkiset tilat olivat kätilöiden mukaan pahin vaihtoehto, koska ilmassa kulkeutui pöpöjä, joita ei mitenkään voinut vahtia tai aavistaa.
No, esikoinen oli terve, ja kaksi päivää ennen kahden viikon täyttymistä mentiin uhmakkaasti jopa kauppaankin. :) Oli kesä ja työntelin kärryjä jo ekan viikon jälkeen ulkona, kun ajattelin, että se on varmaan sama asia kuin että ikkunat ja ovet ovat kotona auki.
Kuopus syntyi keskelle hurjia pakkasia (viime talvi). Samat neuvot saatiin. Ja noudatettiin, koska oli niin pirun kylmä. Silti vauva sai rs-viruksen. Olen äärimmäisen kiitollinen, että noudatin ohjeita ja voin itselleni vakuuttaa, että en tehnyt mitään omista itsekkäistä syistä tai siksi että esikoinen ei kestä kotonaoloa. Rs-virus ei ole leikin asia vauvalle (tuolloin 1 kk). Saatiin sitten siitä kaupan päälle vielä jälkitautejakin. Vauva oli sairas/lääkärissä/sairaalassa reilun kuukauden. Ja minä mukana. Siinä ei voitu miettiä esikoisen tarpeita. Mies oli käyttänyt isyyslomansa jo heti vauvan synnyttyä, joten esikoinen vietti pitkiä aikoja mummin hoivissa.
On vauvan etu, että äiti edes yrittää varoa pöpöjä. Kaikkea ei voi varoa, ja meillehän tuli rs-virus varomisesta huolimatta. Mutta onhan se nyt aika päätöntä touhua todeta, että vauva menee siinä sivussa sinne, minne äidin on mieli. Tottakai voitte todeta hyvillä mielin, että terveenä pysyi. Mutta oliko se jotenkin omaa ansiotanne vai vain yksinkertaisesti hyvää tuuria?
Fakta on, että pöpöjä on julkisissa paikoissa ja että ne tarttuvat pieneen vastasyntyneeseen siinä missä isompaankin. Pienellä vaan ne taudit ovat paljon vakavampia. En siis täällä kehuskelisi hyvällä tuurilla tai sillä, että teidän vauvanne ei osannut laittaa teille kampoihin vaan meni kivasti siinä sivussa nukkumalla... :(
Miten vältyt pöpöiltä kotona? Jos teillä käy vieraita? Vanhempia lapsia mitkä kulkee muualla kotoa? Miten meinasit ihan tosissasi olla eroissa pöpöistä.
Jännä että kukaan ei tajua että ne pöpöt tulee muualtakin. Jos sinulla olisi vauva ja toinen aivan pieni lapsi, nou hätä, te voitte jäädä helposti kotiin.Tai no joillakin käy se mies töissä. Ja saattaa tuoda pöpöjä. Jos sitten on myös kouluiässä olevia lapsia, he käyvät koulussa ja kavereilla ja saattavat tuoda pöpöjä. ymsyms.Eikä kyllä kuulostanut minä ihmiseltä, taitaa vain teitä varten provota ;)
pöpöjä sitten samantien kerhoista ja kaupoista?
Tästä lähin mä vien lapseni kerhoihin ja kouluun räkäisinä ja tautisina, sillä ihan turhahan sitä on varoa tartuttamasta muita. Saahan ne ne pöpöt kuitenkin jostain.
kun pyöritän arkea johon kuuluu 5 lasta ja yrittäjä mies. Tässä ei kovin paljon ehdi omaa itseä ajatella, aika menee lasten tarpeista huolehtimiseen. Ja kyllä, haluan että elämä jatkuu vaikka vauva syntyikin. Seksihomma oli ihan tahallaan tänne kirjoitettu, niin paljon mua huvittaa se miten täällä naiset vaahtoaa siitä onko mun perhekerhossa käynti ollut ok vai ei. toisille se on näköjään ollut elämää suurempi kysymys, mulle normaalia arkea. Mutta voihan vauvan syntymän ottaa vaikeastikin - kaikille se ei tosiaankaan ole luonnollista elämää että perheseen tulee vauva. Sääli.
kyllä kehoitetaan äitejä välttämään ostoskeskuksia ja paikkoja missä on ylipäätään paljon ihmisiä samoissa tiloissa vauvan kahden ensimmäisen viikon ajan.
Vastustuskyky on vielä tuon ajan paljon puutteellisempi kuin isommalla vauvalla.
Synnytyssairaalassa käy vieraita ja omassa kodissa käy vieraita, mutta jokaisen ko. paikkoihin vieraisille menevän luulisi miettivän tarkkaan onko kunnossa ja terve. Esim. sairaalaan flunssaiset, nuhaiset vieraat eivät tietenkkään ole tervetulleita. Sitä vastoin kaupassa käyvät kaikkia mahdollisia infektioita potevat ihmiset.
Kätilö pk-seudulta
Miksi ylipäätään kukaan käy perhekerhossa? Ei varmaan riekkuakseen synnillisissä menoissa, vaan saadakseen juttuseuraa ja tuodakseen lapsensa sinne leikkimään. Ettei vaan olisi tuollakin mammalla ollut vanhempi/vanhempia lapsia mukanaan, sanoit itsekin, ettei vauva ole hänen ensimmäisensä. Miksi ihmeessä ei saisi hommata leikkiseuraa isommille lapsilleen? Vaikka olisi hyvässä kondiksessakin synnytyksen jälkeen, tuskin jaksaa möyriä lattianrajassa taaperoiden kanssa. Ja se vauva todennäköisesti nukkui nätisti vaunuissaan tai äidin sylissä koko ajan. Ei siinä kiintymyssuhde kärsi, eikä pöpötkään tartu. PS: jos SINÄ et ole tullut ajatelleeksi tai tehneeksi jotain, se ei tee siitä asiasta saastunutta tai väärää.
pienen kaa ei kahteen viikkoon mennä yleisille paikoille,isoihin kauppoihin ym. just sen tartuntatautien takii,ei siinä mistään muusta oo kyse,jokainen tekee niinku jaksaa. Ja mul on ni karmee esimerkki tähän,etten aikasemmin itsekään osannu ajatella miten tärkeetä se on.Eri asia jos kotona käy muutama vieras,riskinsä siinäkin mut kyl mä oon vaatinut et pesevät ja desinfioivat kätensä ennen vastasyntyneeseen koskemista,tein itseki niin. Eli,mun kaverin vastasyntynyt meinas menehtyy rs-virukseen,jonka sai 2viikkosena kun tää ei tajunnu pysyy vauvan kaa kotona vaan juoksi pitkin kylää.ja se oli tosi lähellä,sen kuolema!!itse joutu sitä ambulanssisakin elvyttää ja jos ei olis ensihoidon sairaanhoitaja ammatiltaan ni menehtynyt olis se pienokainen.Ja tämä oli sitä aikaa kun rs-virus oikein jylläs ja jostain oli tarttunut.
koska keuhkot ei kestä vastasyntyneellä pakkasilmaa.
Mutta muuhun vuodenaikaan on aivan ok liikkua lapsen kanssa heti.
Joku rs-virus on vaikea kaikille alle kolmikuisille ja ylipäätään vaikeat flunssat - koska sen ikäisille voi käyttää lääkkeitä vain hyvin rajatusti.
Mutta imetyksellä oleviin vauvoihin tarttuu onneksi heikosti vaikeat kuumeflunssat.
Rs-virus on poikkeus, mutta nyt ei ole sen epidemia-aika. Ja sen tartunnan kannalta kaksi viikkoa ei ole mikään raja-aika.
Sehän oli selvästi siellä leikittämässä vanhempia lapsiaan, jotka olivat leikkiseuraa vailla.
Raahautui sinne alapää hellänä, että isommat lapset ei tylsisty kotona oloon.
Minusta aika ok syy lähteä liikkeelle. Tuskin se siellä sitä vauvaakaan kaikkien sylissä kierrätti flussabasilleja keräämässä.
siitä perhekerhosta mitään haittaa sille lapselle on, mutta itse kyllä tahtoisin ehdottomasti ensimmäiset päivät tai viikot tutustua vauvaan rauhassa ihan vain kotona. En siis itse kaipaisi siinä tilanteessa mitään kerholaisia enkä varmaan jaksaisi olla sosiaalinen.
Sehän oli selvästi siellä leikittämässä vanhempia lapsiaan, jotka olivat leikkiseuraa vailla.
Raahautui sinne alapää hellänä, että isommat lapset ei tylsisty kotona oloon.
Minusta aika ok syy lähteä liikkeelle. Tuskin se siellä sitä vauvaakaan kaikkien sylissä kierrätti flussabasilleja keräämässä.
ihmettele että nykykakarat kuvittelee olevansa kuninkaita ku persiis hellänäkin pitää lähteä kerhoon ku lapset ei yhtä viikkoa jaksa olla kotona tylsistymättä ja mankumatta. Sitten ihmetellään ku teini-ikäisenä ovat niin vaativia, pitää olla pelit ja vehkeet viimeisen päälle, eikä mitään saa vaatia.
Sehän oli selvästi siellä leikittämässä vanhempia lapsiaan, jotka olivat leikkiseuraa vailla. Raahautui sinne alapää hellänä, että isommat lapset ei tylsisty kotona oloon. Minusta aika ok syy lähteä liikkeelle. Tuskin se siellä sitä vauvaakaan kaikkien sylissä kierrätti flussabasilleja keräämässä.
ihmettele että nykykakarat kuvittelee olevansa kuninkaita ku persiis hellänäkin pitää lähteä kerhoon ku lapset ei yhtä viikkoa jaksa olla kotona tylsistymättä ja mankumatta. Sitten ihmetellään ku teini-ikäisenä ovat niin vaativia, pitää olla pelit ja vehkeet viimeisen päälle, eikä mitään saa vaatia.
äiti vaan haluaa tarjota lapsilleen kivan päivän ja leikkiseuraa.
kaikki ei oo noin itsekkäitä ja patalaiskoja kuin sä, niin se vaan on. Sopisi sunkin hiukan ajatella lastesi etua ja parasta.
tuo viimeinen kommentti osoittaa että koet asiat vain itsesi kannalta. Kun koko ketju on keskusteltu että vanhemmat ajattelee vain itseään, eikä sitä pientä vauvaa, jonka paikka oikeasti on tuossa iässä kotona. Pöpöjen takia...
Luuletko että monellakaan kiinnostaa pätkääkään vaikka olisit seksiä harrastanut jo synnytyssalissa samantien kun vauva ulos putkahti?