Perhekerhoon tuli äiti 1,5 vrk - ikäisen vauvansa kanssa.
Oli synnyttänyt polikliinisesti, eli 6h synnytyksestä lähti kotiin. Ja sitten seuraavana päivänä reippaana kerhoon, vauvan ikä puolitoista vuorokautta.
Ei olisi tehnyt mieli onnitella, enkä voi mitenkään ymmärtää miksi tää mamma oli kerhossa. Muut äidit oli myös aika huuli pyöreenä.
Tekisi melkein mieli kertoa neuvolassa (meillä sama th), jospa sieltä osaisivat vähän neuvoa tätä äitiä. Naisella on jo useampi lapsi.
Kommentit (166)
toiseen suuntaan NYT!
Mä en ymmärrä, miks toisten ihmisten valinnat nyppii muita noin paljon.
Mä menin esikoisen kanssa muskariin n. viikko kakkosen synnytyksen jälkeen. Halusin lapsen pääsevän kauden päättäjäisiin, enkä ymmärrä, miksi häntä olisi pitänyt "rangaista" pienemmän syntymän vuoksi. Lisäksi sain siinä ekan kerran aikaa kahdestaan esikoisen kanssa vauvan syntymän jälkeen. Isä hoiti sen tunnin ajan vauvaa hienosti.
Mutta niin vaan muut muskariäidit paheksui meidän toimintaamme. En silti antanut sen häiritä elämäämme, koska olimme päätöksemme tehneet harkiten.
Mä menin esikoisen kanssa muskariin n. viikko kakkosen synnytyksen jälkeen. Halusin lapsen pääsevän kauden päättäjäisiin, enkä ymmärrä, miksi häntä olisi pitänyt "rangaista" pienemmän syntymän vuoksi. Lisäksi sain siinä ekan kerran aikaa kahdestaan esikoisen kanssa vauvan syntymän jälkeen. Isä hoiti sen tunnin ajan vauvaa hienosti.
No tuohan on ihan eri asia. Teillä kuitenkin vastasyntynyt jäi kotiin.
neuvolassa esikoisen odotusaikana että vauvan paikka on kotona n parin viikon ikään asti. Jos joku pöpö tarttuu, voi se vastasyntyneellä olla todella vakava paikka ja voi mennä nopeasti erittäin huonoon kuntoon. Parempi siis katsoa kuin katua.
Ja en minäkään ymmärrä kenen koti on niin kauhea paikka, ettei siellä viihdy muutamaa päivää synnytyksen jälkeen.
kuin tätä ap:n tapausta täällä. Eli jokainen näkee nämä asiat niin eri tavoin, miksi siis meidän pitäisi tuosta ap:n kaverista olla millänsäkään.
vaikka äiti kävisikin hoitamassa juttuja kodin ulkopuolella. Miksi sitä vauvaa pitää ottaa mukaan joka paikkaan?
Ja komppaan noita muutamaa jotka kyselee kenen koti on niin kamala ettei siellä voi olla muutamaa päivää??
pienen kaa ei kahteen viikkoon mennä yleisille paikoille,isoihin kauppoihin ym. just sen tartuntatautien takii,ei siinä mistään muusta oo kyse,jokainen tekee niinku jaksaa.
Ja mul on ni karmee esimerkki tähän,etten aikasemmin itsekään osannu ajatella miten tärkeetä se on.Eri asia jos kotona käy muutama vieras,riskinsä siinäkin mut kyl mä oon vaatinut et pesevät ja desinfioivat kätensä ennen vastasyntyneeseen koskemista,tein itseki niin.
Eli,mun kaverin vastasyntynyt meinas menehtyy rs-virukseen,jonka sai 2viikkosena kun tää ei tajunnu pysyy vauvan kaa kotona vaan juoksi pitkin kylää.ja se oli tosi lähellä,sen kuolema!!itse joutu sitä ambulanssisakin elvyttää ja jos ei olis ensihoidon sairaanhoitaja ammatiltaan ni menehtynyt olis se pienokainen.Ja tämä oli sitä aikaa kun rs-virus oikein jylläs ja jostain oli tarttunut.
lapsia, Tietysti tuli naapuritja miehen veljen perheet katsomaan vauvaa, Minä olinkin viikon ennen pojan tuloa kotona, sillä poika oli teholla sairaalabakteerin takia. Mutta en olisi mihinkäään kerhoihin lähtenyt.
lähde liikkeelle synnytyksen jälkeen. vastasyntyneethän nukkuu lähes koko ajan niin tuskimpa tuosta reissusta muuta jäi kuin makoisat unet vauvalle. itse näin puistossa äidin jonka vauva oli 2 vrk ikäinen, lähinnä ihmettelin että kuinka äiti jakssaa lähteä ulos noin pian synnytyksen jälkeen, itse en ole jaksanut, mutta jo 5 päivän kuluttua mentiin.
Meidän muskarissa, silloin kun olin siellä vauvan kanssa, nuorin oli 4pv ikäinen. Kukaan meistä ei järkyttynyt syvästi.
Itse muistan, kun keskimmäisen synnyttyä tultiin sairaalasta kotiin, ja poikettiin matkalla anoppilassa, jossa oli juhlaillallinen, kun appi oli lähdössä taas ulkomaankomennukselle. Appi siinä ihmetteli, kuinka kukaan ei olisi pöydässä olevaa porukkaa katsoessa voinut tietää, kuka on edellisenä päivänä synnyttänyt.
Ja ei, meidän lapset eivät ole sairastelleet tms. pieninä, vaikka ovat olleet alusta asti menossa mukana.
On hienoa olla synnytyksen jälkeen elämänsä kunnossa. Minä sain kokea sen esikoisen kanssa. Olisin tosiaan voinut juosta jo seuraavana päivänä 10 kilsan lenkin, käydä tanssimassa, shoppailemassa, sukuloimassa, ihan mitä vaan. Kätilöt sairaalassa kuitenkin varoittivat pöpöistä ja pitivät kahden viikon kotonaoloa hyvänä. Neuvolassa tosin täytyi käydä mutta muuten oli hyvä totuttaa vauva ensin kotipöpöihin. Vieraita sai toki tulla (terveinä ja kädet pestyinä) mutta itse kyläilyyn ei kannattanut ryhtyä, koska kyläpaikassa eri pöpökanta kuin kotona. Isot kaupat ja julkiset tilat olivat kätilöiden mukaan pahin vaihtoehto, koska ilmassa kulkeutui pöpöjä, joita ei mitenkään voinut vahtia tai aavistaa.
No, esikoinen oli terve, ja kaksi päivää ennen kahden viikon täyttymistä mentiin uhmakkaasti jopa kauppaankin. :) Oli kesä ja työntelin kärryjä jo ekan viikon jälkeen ulkona, kun ajattelin, että se on varmaan sama asia kuin että ikkunat ja ovet ovat kotona auki.
Kuopus syntyi keskelle hurjia pakkasia (viime talvi). Samat neuvot saatiin. Ja noudatettiin, koska oli niin pirun kylmä. Silti vauva sai rs-viruksen. Olen äärimmäisen kiitollinen, että noudatin ohjeita ja voin itselleni vakuuttaa, että en tehnyt mitään omista itsekkäistä syistä tai siksi että esikoinen ei kestä kotonaoloa. Rs-virus ei ole leikin asia vauvalle (tuolloin 1 kk). Saatiin sitten siitä kaupan päälle vielä jälkitautejakin. Vauva oli sairas/lääkärissä/sairaalassa reilun kuukauden. Ja minä mukana. Siinä ei voitu miettiä esikoisen tarpeita. Mies oli käyttänyt isyyslomansa jo heti vauvan synnyttyä, joten esikoinen vietti pitkiä aikoja mummin hoivissa.
On vauvan etu, että äiti edes yrittää varoa pöpöjä. Kaikkea ei voi varoa, ja meillehän tuli rs-virus varomisesta huolimatta. Mutta onhan se nyt aika päätöntä touhua todeta, että vauva menee siinä sivussa sinne, minne äidin on mieli. Tottakai voitte todeta hyvillä mielin, että terveenä pysyi. Mutta oliko se jotenkin omaa ansiotanne vai vain yksinkertaisesti hyvää tuuria?
Fakta on, että pöpöjä on julkisissa paikoissa ja että ne tarttuvat pieneen vastasyntyneeseen siinä missä isompaankin. Pienellä vaan ne taudit ovat paljon vakavampia. En siis täällä kehuskelisi hyvällä tuurilla tai sillä, että teidän vauvanne ei osannut laittaa teille kampoihin vaan meni kivasti siinä sivussa nukkumalla... :(
eikä kukaan tullut ajatelleex, että tää äiti esim. vei esikoisen just eskariin ja ajatteli et turhaan muutaman tunnin takia menee taas kotiin, kun vauvakin nukkuu. ja jos se kerho nyt vaikka sattui olemaan siinä matkan varrella niin miksei ei olis sinne hetkex mennyt? Ehkä nyt kyse taas ei ollut siitä, että äidin oli PAKKO päästä pois kotoa.. ja niitä pöpöjä nyt on joka paikassa, myös niillä vierailla, jotka sitä vauvaa ravaavat kotona katsomassa.
Yrittäkkää nyt hiukan laajentaa tota katselukantaanne tähän elämään, mammat!
[i) Mutta sellanenhan tää maailma nykyään on, vauva ei saa vaikuttaa mitenkään perheen elämään. Se on aina se vauva joka sopeutuu kaikkeen.
[/quote]
Todella monissa kulttuureissa vauvat tulevat äidin mukaan heti syntymästä lähtien äidin normaaliin elämään. Vuosisatojen ajan vauvat ovat sopeutuneet perheen elämään, ei päinvastoin. Se, että äidin ja muunkin perheen pitäisi sopeutua vastasyntyneen elämään, on länsimaalainen ja aika uusi juttu....
Ettekö te naiset tajua! Huono on sellainen äiti joka ottaa vauvan synnyttyä muutkin lapsensa huomioon! Ettekö te tienneet että elämän pitää pyöriä vauvan ympärillä? Aivan sama vaikka se nukkuukin välillä, kunhan elämä menee vauvan tahtiin. Eihän nyt millään voi ottaa huomioon isompia lapsia, vauvahan vallan tylsistyy vaunuissa. Huoh, että te ootte tyhmiä.
Ettekö te naiset tajua! Huono on sellainen äiti joka ottaa vauvan synnyttyä muutkin lapsensa huomioon! Ettekö te tienneet että elämän pitää pyöriä vauvan ympärillä? Aivan sama vaikka se nukkuukin välillä, kunhan elämä menee vauvan tahtiin. Eihän nyt millään voi ottaa huomioon isompia lapsia, vauvahan vallan tylsistyy vaunuissa. Huoh, että te ootte tyhmiä.
Isompi lapsi olisi pitänyt viedä päiväkotiin kun vauva syntyy! Eikä käyttää missään kerhoissa. Pyh.
eikä täällä ole synnyttäneiden osastolla kuin komplikaatioäidit tai/ja vauvat synnytyksen jälkeen. Loput mammat asustelevat potilashotellissa jossa asuu kaiken maailman muitakin potilaita ja omaisia, kukaan ei seuraa tai rajoita vierailijoiden kulkua.
Ylälapin äidit lentävät toisinaan kotiin vauvoineen ihan yleisellä lentokoneella kaikkien räkänokkien seassa.
Kerro nämäkin esimerkit sille terkalle samalla kun juoruat kerhoäidistä.
Oikea av-mammahan kieltää vieraiden tulon sairaalaan, ja rauhoittaa kodin kahden ensimmäisen kuukauden ajaksi täysin, anoppi on kieltolistalla kaikista pisimpään.
jalkana jälkivuoto roiskuen perhekerhoon hankkimaan isommille lapsille kavereita ja virikkeitä on laiska ja huono äiti?
Minusta olis pikemminkin hyvä kertoa äideille että on ihan ok vetää henkeä synnytyksen jälkeen. Ja ettei ne isommat tarvi olla koko ajan jossain kerhoissa ja kavereita tapaamassa. Että äidilläkin on oikeus levätä ja olla kotona vastasyntyneen kanssa. Minusta on kovin ikävää, että tämä maailma on mennyt siihen, että rauhallinen kotielämä koetaan jotenkin pahaksi ja huonoksi lapselle. Aina pitää olla menossa, edes vastasyntynyt ei saa vaikuttaa siihen.
Vastasyntynyt on jo kohdussa tottunut normaalielämän ääniin esim. perhekerhoon jos äiti on siellä raskausaikana käynyt. Itse en olisi lähtenyt noin pian perhekerhoon mutta jos joku lähtee niin ei se musta hänestä huonoa äitiä tee. Musta kyse on ennemminkin siitä, miten antaa läheisyyttä vauvalleen. Esim. kantoliinassahan vauva kulkee käytännössä ihan mihin tahansa äitinsä tai isänsä lähellään. En nyt tarkoita, että pitäisi rokkifestareille lähteä viikon päästä synnytyksestä mutta mielestäni se on pahempi jos vauva pääsääntöisesti pidetään omassa rauhallisessa huoneessaan ja hoidetaan vain välttämättömät hoitotoimet kuin esim. lähelläolo perhekerhossa (jonka kuitenkin pitäisi olla erittäin lapsimyönteinen paikka!) tai missään muuallakaan.
Täällä aina jaksetaan kritisoida turhasta. Tärkeää mielestäni myös perheen muille lapsille, että heidän kerhoilunsa jatkuu mahdollisimman ennallaan vauvan syntymän jälkeen.
niin täytyyhän nekin ulos viedä. Ei voi jäädä neljän seinän sisään pesimään. Kaikilla ei ole hoitajia jotka voisivat auttaa.
jalkana jälkivuoto roiskuen perhekerhoon hankkimaan isommille lapsille kavereita ja virikkeitä on laiska ja huono äiti? Minusta olis pikemminkin hyvä kertoa äideille että on ihan ok vetää henkeä synnytyksen jälkeen. Ja ettei ne isommat tarvi olla koko ajan jossain kerhoissa ja kavereita tapaamassa. Että äidilläkin on oikeus levätä ja olla kotona vastasyntyneen kanssa. Minusta on kovin ikävää, että tämä maailma on mennyt siihen, että rauhallinen kotielämä koetaan jotenkin pahaksi ja huonoksi lapselle. Aina pitää olla menossa, edes vastasyntynyt ei saa vaikuttaa siihen.
Jos sä olet perse revenneenä aivan puhki synnytyksen jälkeen, niin kaikilla ei vaan asiat ole niin.
Mä olin jo ekan synnytyksen jälkeen ihan äimänä, kun olin aivan ennallani, pirteä ja hyvä vointinen. Ja olen aina ollut, jokaisen kolmen lapsen kanssa.
Miksi mun olisi pitänyt maata kotona, ja yrittää rauhoitella kahta isompaa riehaantuvaa lasta? Miksi me emme olisi saaneet lähteä ulos, ihmisten ilmoille jne. Jos se on meidän perheelle sopiva tyyli olla ja elää?
Olen kyllä samoilla linjoilla AP:n kanssa. Vaikka vastasynnyttänyt kuinka jaksaisi ja pystyisi, niin en pientä veisi vielä mihinkään kerhoihin. Meille ei kotiutumisen jälkeen kahteen viikkon päästetty edes muita kylään kuin isovanhemmat. Sitten vasta otettiin vastaan muitakin vieraita.
Halusin toipua synnytyksestä kunnolla. Halusin, että alku on rauhallinen sekä minulle ja varsinkin vauvalle, joka on myös tehnyt kovan työ maailmaan tullessaan. Halusin myös rauhoittaa koko perhe-elämän ettei tarvitse imurin varressa kenenkään huuhtoa kun muutenkin ollaan uudessa tilanteessa.
Niin, meillä mies käy töissä. Hoitaa silti kaupassa käynnit, siivoukset ja ruuanlaitotkin tarvittaessa. Ilman erillisiä käskyjä Ja varsinkin silloin kun vaimo on juuri synnyttänyt.