Työkaveri palasi äitiyslomalta - heti lapsi sairas ja pois töistä
Heti seuraavana päivänä kun tämä työkaverini oli palannut pitkältä äitiyslomalta kuinka ollakaan lapsi sairaana. Ärsyttää ihan sikana. Miksi sen täytyy aina olla äiti joka jää kotiin? Ja ärsyttää kuinka helppoa niiden joilla on lapsi(a) jäädä vaan kotiin yhdellä ilmoituksella. Itse en ole koskaan lintsannut enkä juuri koskaan edes sairas. Ja jos koira on sairas niin se on sitten lomapäivä.
Kommentit (49)
Äitiysloman jälkeen lapsi n 9 kk.
Vastustuskyky ei ole vielä kehittynyt. Se kehittyy 24-36kk iässä. Kun vie lapsen päiväkotiin vasta 3 vuotiaana, yleensä sairastelua huomattavasti vähemmän.Vanhempien valinta.
Meillä likka meni päiväkotiin 4vuotiaana ja sairasteli ekan vuoden ihan jatkuvasti, että ei se ihan noinkaan mene.
Aika paljon mukavampaa on olla töissä kuin hoitaa kipeää ja kiukuttelevaa lasta kotona.
Eiköhän se haittaa niitä sairastelevan lapsen vanhempia paljon enemmän kuin työkaveria. Itse kun palasin työelämään, niin oma 38 asteen kuume oli vielä pikku juttu ja töissä oltiin vaikka yö oli mennyt oksennustaudissa. Niin paljon niitä muita pakollisia poissaoloja tuli. Potutti kyllä sen ekan vuoden ihan jatkuvasti, kun ei edes ulos lapsen kanssa päässyt.
Joten kannattaa vaan tehdä kiltisti työnsä ja olla ihan hipihiljaa!
sairasta lasta, niin älä leimaa heti lomailuksi... Se ei todella ole sitä!! Se on valinta, jonka tekee, kun saa lapsia, että työ saa jäädä 2. sijalle. Sä et vissiin ap haaveile omista lapsista?
Moni työpaikka vaatii lasten sairaudestakin todistuksen, tosin useimmiten kelpaa th:n todistus, jonka saa puhelimitsekin (ainakin meillä päin). iin?
Miten sairaslomatodistuksen voi kirjoittaa puhelinkeskustelun perusteella, kun ei mitenkään voi tautia todeta? No, tietty ei aina tautia voi todeta vastaanotollakaan (esim. ripuli), mutta ainakin voi todeta että potilas ei hae saikua vaikka krapulaan... t. th
ja olenkin joka kerta neuvolan th:lle soittaessani kysnyt, että tuonko lapsen näytille sairauden toteamiseksi (kun itseäni epäilyttäisi th:na ainakin), mutta aina on sanonut, että ei tarvitse, tämä ilmoitus riittää. Lieneekö meillä luottoa sen verran?
lapsen sairastaessa saa. Kukas muu sitä sairasta lasta hoitaisi kuin oma äiti tai isä?
tainnut tietää että tuo palkallinen lapsen hoitovapaa on tarkoitettu vain sitä varten että vanhemmat hommaa sairaalle lapselle hoitajan. Ei ole tarkoitus että vanhemmat hoitaa sairasta lasta. Näin lain mukaan asia on!
Meillä juuri takana reilu kaksi viikkoa lasten peräkkäistä sairastelua. Itse olin tuona aikana yhteensä kaksi päivää pois töistä, joista toisena olin myös itse sairas. Muina päivinä oli isä tai mummo. Mutta enhän minä tätä työpaikalla kuuluttanut että oli niitä lapsia muutkin hoitamassa, saattoivat vain ajatella että "tuokin on jatkuvasti pois".
Laki varmasti kieltää syrjimästä työnhakijoita pienten lapsien vuoksi, mutta käytännöstä toisenlaisia kokemuksia.
Kävin työhaastattelussa, joka meni todella hyvin. Työnantaja antoi ymmärtää, että olin oikea ihminen hommaan. Piti vielä sopia käytännön juttuja ja kirjoittaa työsopimus, kunnes tuli ilmi, että minulla pieni lapsi. Työnantaja vaivaantuneena perui palkkaamiseni ja sanoi, että omaa huonoja kokemuksia pienten lasten äideistä.
Heti seuraavana päivänä kun tämä työkaverini oli palannut pitkältä äitiyslomalta kuinka ollakaan lapsi sairaana. Ärsyttää ihan sikana. Miksi sen täytyy aina olla äiti joka jää kotiin? Ja ärsyttää kuinka helppoa niiden joilla on lapsi(a) jäädä vaan kotiin yhdellä ilmoituksella. Itse en ole koskaan lintsannut enkä juuri koskaan edes sairas. Ja jos koira on sairas niin se on sitten lomapäivä.
en tiennytkään...
ja hoidan meillä henkilöitten palkkaamiset.
Naisesta näkee heti kuinka omistautunut lapsilleen on. Meillä on yks myrheenkryyni. Hän on 5 vuoden aikana ollut 3 krt äitiyslomalla, tulee heti töihin, kun on mahdollista ja äitinä olon aikana ei ole yhtään jaksoa, jolloin olisi ollut kahta kokonaista viikkoa töissä. Hänellä ei ole minkäänlaista moraalia, vähän nokka vuotaa, lähdetään samantien töistä, ilmoituksesta on 10 min päästä ovella vaikka nuhanenä ei klo 14 voi olla niin tärkeä juttu ja työt jättää tekemättä. Jos joku jää kesken, hänelle ei voi soittaa ja kysyä mihin vaiheeseen tämä jäi, koska hän on sairaan lapsen kanssa kotona.
Mies ei ole kertaakaan jäänyt pois lasten takia, samoin ei kukaan muukaan vaikka kuulemma isovanhemmat asuvat hyvin lähellä. Hänellä kun on oikeus olla sairaan lapsen kanssa kotona.
Tämä aiheuttaa todella, todella paljon pahaa mieltä töissä ja nyt hänen mieheltään vaaditaan todistus ettei hän voinut olla poissa töistä lapsen sairauden vuoksi. Ja tietenkin hän joutuu jokainen kerta hakemaan lääkärintodistuksen. On käynyt monta kertaa ettei lääkäri ole antanut pienestä nuhasta sairaslomaa ja sitten ollaan itketty duunissa kun tuli palkatonta.
No, voin kertoa että tiimi on lopettanut hänen töitten korjaamisen, kun hänellä jää homma kesken, kun pitää just sillä sekunnilla lähteä, ei kukaan enää soittele eikä mieti. Siinä ovat kun tulee takaisin. Myöskin viime kesänä hän ei saanut minkäänlaista tukea kesälomista. Työkaverit vetosivat vaikka mihin vuosientakaisin kesälomat pitää kiertää ja hänellä tänä vuonna oli kesäloma 2 vkoa toukokuussa ja syyskuussa seuraavat. Tarha oli kiinni heinäkuussa, mutta voitte ymmärtää ettei työkaverit halua aina joustaa.
Kun lapsi on kipeä, pitää vanhempien yrittää ajatella kokonaisvaltaisesti. Äidin paikka automaattisesti ei ole kotona.
Nykyään ei 25 vuotiaat pääse edes haastatteluun. Esim Facebook on loistava paikka huomata minkälainen työntekijä ja perheenluoja kyseessä on.
Maailman paras työntekijä on n 45 vuotias, lapset yli 10 vuotiaita. He kun saavat vapaata esim lasten hammaslääkärin takia, he joustavat, kun heidän puolesta joustetaan. 3 lapsen äiti, joka jää pienestäkin nuhasta kotiin ei jousta muuta kuin niin että itse voittaa ja sen näkee sitten yhteisöstä.
se on aina ollut niin että minä äitinä olen pois, mies ajaa viikot rekkaa ympäri Suomea ja kotona vaan viikonloput. Kyllähän tuli vähän työnantajalta napinaa ja joskus "jouduin" ottamaan sairaan lapsen töihin mukaan, kun ei ollu sijaista. Mut minkäs teet jos ei ole tukiverkkookkaan liiemmin, joka auttais.
29: Lain mukaan noin mutta monessa tessissä mainitaan että sairasta lasta saa jäädä hoitamaan. Ja mistäs hommaat hoitajan noin vain?
29: Lain mukaan noin mutta monessa tessissä mainitaan että sairasta lasta saa jäädä hoitamaan. Ja mistäs hommaat hoitajan noin vain?
maksaa 10 euroa tunnilla. Olisko parempi välillä maksaa jotain omasta pussistakin, ihan vaan työyhteisön puolesta ?
ja nyt hänen mieheltään vaaditaan todistus ettei hän voinut olla poissa töistä lapsen sairauden vuoksi.
Tällaista todistusta ette voi vaatia. Ainoastaan sen, ettei mies ole ollut kyseisenä päivänä pois palkkatyöstään. Molemmat vanhemmat eivät saa olla samaan aikaan hoitamassa sairasta lasta, mutta heillä on täysin vapaat kädet päättää, kumpi jää.
Toinen homma on tuo Facebook. Jos hoidat rekrytoinnit, tiedät varmaan, että rekrytoinnin yhteydessä hakijan nimen googlettaminen tai Fecebook-profiilin katselu ilman hakijan nimenomaista lupaa on laitonta.
mies pyytää todistuksen että on ollut töissä. Mies on jopa muutamaan kertaan soittanut töihin ja sanonut hän ei halua näitä jatkuvasti pyytää. Siinä on helppo sanoa mitä jos joskus olisit itse pois. Onko äidin velvollisuus olla aina sairaan lapsen luona, miksi isä ei voi olla edes joka 3krt ?
Edeltäni kertoi lähes kauhukertomuksen. Vuosikymmen sitten oli todella fiksu mies hakenut paikkaa ja olisi sen ilman muuta saanutkin. Edeltäjäni oli siinä vaiheessa haastatellut tuhansia ihmisiä, oli hyvä työssään. Joku kumma sai hänen ottamaan henkilöstä selvää ja kävi ilmi että hän oli auttanut veljeään salakuljettamaan tämän lapset heidän isoäidilleen lähi-itään ja sillä reissulla lapset ovat vieläkin. Veljeä vastaan ei ikinä syytteet jonkun kumman syyn takia menneet vaikka valvontakamera näki heidän tekevän asian yhdessä ja muita todisteita oli.
Olen muutaman vuoden aikana nähnyt hyvin paljon väärennettyjä työtodistuksia, koulutodistuksia, vaikka koko koululaitosta ei ole olemassakaaan jne. Nuori tyttö tuli aluksi kesätöihin, cv.ssä kertoi asuvansa vanhempien luona. Oli 3 lapsen yh, jolta oli jäänyt bailukausi väliin ja jäi putki päälle liian usein. Tälläisiä tarinoita riittää.
Sano yksikin palkkaaja joka ei perustoimintoja tee, sanon että valehtelee.
En palkkaisi MLL:n hoitajaa 10 euron tuntihintaan koska meidän tes antaa jäädä kotiin hoitamaan lasta. Ihan sitä varten se soppari on neuvoteltu että työntekijällä on jotain etuja. On sitten työnantajan homma järjestää tuuraus.
Te jotka luopuisitte tästä edusta, luopuistteko myös vaikka kesälomasta tai lomarahoista?
mutta onko se kaikkien etu, että äiti jää aina kotiin hoitamaan lasta ?
lapsen sairastaessa saa. Kukas muu sitä sairasta lasta hoitaisi kuin oma äiti tai isä?
tainnut tietää että tuo palkallinen lapsen hoitovapaa on tarkoitettu vain sitä varten että vanhemmat hommaa sairaalle lapselle hoitajan. Ei ole tarkoitus että vanhemmat hoitaa sairasta lasta. Näin lain mukaan asia on!
9 § Tilapäinen hoitovapaa
1 mom. Viranhaltijan/työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta taikka vammaisen
lapsensa, sairastuessa äkillisesti viranhaltijalla/työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan.
Ekana hoitovuonna sekä äiti että lapsi sairastavat kaiken mahdollisen. Todennäköisesti työkaverisi on poissa töistä päivän tai pari suunnilleen joka toinen viikko. Hänen lapsellaan on vähintäänkin yskä ja nuha koko talven, ei ehdi parantua ennen kuin tulee uusi tauti. Usko pois, jos äiti voisi asialle jotain, hän tekisi sen.
- näin kävi meille; esikoinen meni päivähoitoon, ei mennyt kuin pari viikkoa niin hän oli sairaana (nuhakuume + korvatulehdus), ja sitä jatkui sitten koko talven - emme nähneet häntä täysin terveenä (=vähintään nenä vuoti räkää jos ei muuta ollut) ennen kuin seuraavana keväänä kun lumet sulivat.
EN todellakaan toivonut "saavani" jäädä pois töistä, kun lapseni kärsi jatkuvasta flunssasta ja oli välillä hyvinkin sairas (jopa sairaalassa kuumeen takia).
Minä jäin häntä hoitamaan useimmiten siksi, että hän kaipasi nimenomaan äitiä + lisäksi mieheni ei olisi voinut jäädä töisä pois (yrittäjä).
mutta onko se kaikkien etu, että äiti jää aina kotiin hoitamaan lasta ?
- monesti äiti on pienelle lapselle kuitenkin se tärkein tuki ja turva, johon suurimmassa hädässä eniten luotetaan.
Sanoisin , että se on lapsen etu.
joka jää pienestäkin nuhasta kotiin ei jousta muuta kuin niin että itse voittaa ja sen näkee sitten yhteisöstä.
- voi tarhapäivän aikana poikia pahemman flunssan (=on huonompi vastustuskyky + saa jonkun uuden pöpön siihen päälle, taikka joutuu ulkoilemaan ryhmän mukana vaikkei olisi ihan tarpeeksi terve ulos).
Jos omalla lapsella on "pieni nuha" niin mietin joskus kovasti voiko viedä hoitoon, kun on ollut putket korvissa + korvatulehduskierre takana - sitä rumbaa ei haluaisi aloittaa uudestaan.
valitettavasti jotkut naiset menettävät aivonsa kun saavat lapsen. Ei tyopaikka ole täysihoitola, ei ole tyonantajan ongelma se miten hoidat perheesi.
Tee tyosi niin etenet urallasi. älä odota että muut tekevät sinun osasi, siihen et ole oikeutettu.
Jos tämä on liikaa, niin älä tule takaisin toihin
Päiväkodissa kun aloitetaan, alkaa kaikenlaista kivaa pikku tautia pukkaamaan miltei välittömästi. Varaudu tosiaan myös siihen, että työkaverisi joutuu itsekin sairaslomille useammin kuin koskaan ennen... Näille ei valitettavasti voi yhtään mitään. KUKAAN ei halua, että lapsi sairastuu, eikä kotona sairaan lapsen kanssa todellakaan ole erityisen kivaa. Mielummin sitä olisi töissä, kuten normaali ihminen.
Ole SINÄ mukava työkaveri, joka ymmärtää, että päiväkodissa taudit pyörivät piirileikkiä koko ajan, eikä sille nyt vaan voi työkaverisi tehdä YHTÄÄN mitään. Kun lapsi kasvaa, tulee aina vaan vähemmän poissaoloja.