Kertokaa, MITEN oikeasti kannattaa laihduttaa!
En tiedä, 10 kg pitäisi vähintään pudottaa mutta miten se järkevästi onnistuisi, niin ettei tarvitsisi kituutella (koska sen jälkeen tulee vastareaktio ja kilot takaisin).
Mikä esim olisi järkevä aamupala niin että jaksaisi hyvin lounaaseen saakka?
En usko mihinkään "syö mahdollisimman vähän" -juttuihin koska kokemuksesta tiedän että se laukaisee ahmimiskohtauksia esim iltaisin.
Kommentit (50)
Voit joko lisätä kulutustasi (=liikkua enemmän) tai vähentää energiansaantiasi. Suosittelen ensimmäistä vaihtoehtoa. Jos aihe kiinnostaa enemmän, käy lukemassa nettisivuiltani juttu http://www.ryhmaliikunta.fi/ryhmaliikunta-info/laihduttajan-jumpat-top-5
sun pitää löyttää tapa joka toimii SULLE :) Eli se mikä toimii kaverille tai mulle, ei välttämättä toimi sulle. Mutta jotta oma tapa löytyisi, niin lue vinkkejä ja hae niiden joukosta ne sopivat.
Mulle toimi
-lautasmalli, ja tästä tiukasti kiinni!
-3 isompaa ateriaa + 1 pienempi päivässä. Käytännössä siis isot= aamiainen, lounas ja päivällinen. Päivällinen syödään meillä n. 19-19.30 aikoihin, ja välipalan syön lounaan iltaruuan välissä, joko just ennen kuin lähden töistä tai heti kun tulen kotiin. Välipala on yleensä hedelmä, 1 pala leipää tms. oikeasti pientä.
-lisäsin kasvisten syöntiä
-vähensin kaloripommien syöntiä, oli kyse rasvasta tai sokerista. Eli ei kerralla karkkipussia tai puolikasta juustoa.
-mulle ei toimi herkuista totaalikieltäytyminen. Pahimpia "häirikköruokia" en osta kotiin, esim. keksejä, mutta sallin itselleni ne kylässä (ja silloin en kertaa vetää 30 kerralla ;). Sallittujen herkkujen kohdalla toimii se, että saan jotain PIENTÄ joka päivä: lasi viiniä, pari palaa suklaata, pieni jäätelö tms.
-kuuntele kehoasi, mutta järkevästi. Tekeekö mieli makeaa? Kävisikö hedelmä? Kauhea pizzanhimo? Sopisiko lämmin uunissa tehty voileipä tai kaksi juustolla, tomaatilla yms. pizza-aineksilla?
Mä olen laihtunut 8 kg ilman karppausta, nälkää tai kalorilaskentaa. Pienensin annoskokoja pikku hiljaa, vähensin kaikkein rasvaisimpien ja sokerisimpien syöntiä (HUOM! en kieltäytynyt kokonaan) ja lisäsin kasvisten määrää.
Ap sanoi ettei halua kituuttaa ja nähdä nälkää. Silloin ainoa vaihtoehto on se kammottava täällä haukuttu KARPPAUS!
Siinä ei lasketa kaloreita eikä nähdä nälkää, vaan syödään kolme kertaa päivässä itsensä kylläiseksi.
Karppiruokavalio on myös kasvisvoittoinen.
Se ei toki sovi kaikille, ja ne jotka omaavat itsekuria ja nauttivat kehonsa näännyttämisestä nälkään, voivat vedellä alhaisilla kaloreilla kevyttuotteita :)
Mutta useimmilla laihduttamisessa on juuri se ongelma, että on nälkä, ja siksi tulee repsuja, eikä laihdutus onnistu.
mutta en lihokaan, syön paljon, mutta kulutan paljon, ulkoilen ja kävelen lasten kanssa ja teen kotitöitä.
Aamulla juon aina ensin lasin vettä sitten kahvia ja leipää kahvin kanssa, juominen (siis veden) pitää makeanhimoa ja näläntunnetta poissa pidempään.
Mä olen laihtunut 8 kg ilman karppausta, nälkää tai kalorilaskentaa. Pienensin annoskokoja pikku hiljaa, vähensin kaikkein rasvaisimpien ja sokerisimpien syöntiä (HUOM! en kieltäytynyt kokonaan) ja lisäsin kasvisten määrää.
En haluaisi luopua pastasta, riisistä ym. Koitan ottaa ruokaa vähemmän, salaatissa en tosin pidä rajoja.
Viikonloppuisinkin sallin herkuttelun, mutta vähemmän. Lähikauppaamme on tullut niitä pieniä namipusseja :)
Olen tehnyt kaksi viikkoa tätä ja paino laskenut vajaan kilon. Hidasta, mutta suunta kumminkin oikea.
niin ei se mullakaan nopeaa ollut :)
Paino tippui ehkä puoli kiloa viikossa jos sitäkään, mutta kyllä kilot ovatkin pysyneet poissa jo yli 5 v :)
En haluaisi luopua pastasta, riisistä ym. Koitan ottaa ruokaa vähemmän, salaatissa en tosin pidä rajoja.
Viikonloppuisinkin sallin herkuttelun, mutta vähemmän. Lähikauppaamme on tullut niitä pieniä namipusseja :)Olen tehnyt kaksi viikkoa tätä ja paino laskenut vajaan kilon. Hidasta, mutta suunta kumminkin oikea.
Karppaamalla lähtee kilot terveellisesti ja helposti tuntematta nälkää. Aamulla kun syö hyvin ja tarpeeksi rasvaa, pärjää hyvin sen 5-6 tuntia.
koska kaikki tulee heti takaisin kun lakkaat laihduttamasta, vaan kannattaa yrittaa opetella terveellisemmat elamantavat ja laihtua siten pikkuhiljaa, laihduttamatta.
0) Tavoite
- kaiva ne vanhat farkut vintiltä ja yritä mahtua niihin
1) Syömistottumukset kuntoon
- Paljon kasviksia ja proteiinia.
- Leivänsyöntiä ei tarvitse lopettaa, mutta ei kannata syödä joka rakoon leipää.
- Maitorahka mehukeiton kanssa on aika namia, terveellistä ja melko kaloritonta, korvaa jogurtti tällä.
- toisella päivän pääaterioista hiilarit minimiin.
- EI ILTASYÖNTIÄ! tee itsellesi päätös, ettet vaikka kahdeksan jälkeen syö. Mikään ei ole nautinnollisempaa kuin kaivaa se suklaa kaapista, kun lapset on mennyt nukkumaan.. mut nyt se loppu!
- kerran viikossa herkkupäivä. ei tarkoita sitä, että on vedettävä megapussi sipsiä, pari levyä suklaata, kilo karkkia, mäkkiä ja heseä.
- ruokailut noin kolmen tunnin välein
- paljon vettä. Ihmiset juovat liian vähän.
- mitä puhtaammista raaka-aineista sapuskaa teet, sitä paremmalta se maistuu.
esimerkkiruoat
- aamulla puuroa, marjoja, raejuustoa TAI leipää (mulla puuro ei pidä nälkää yhtään, voi olla joku psykologinenkin juttu) leivän päällä kalkkunaa ja vihanneksia. VETTÄ
- jos lounaaseen pitkä aika, voit syödä hedelmän tässä välissä ( ei banaania) VETTÄ
- lounas, "ei" hiilareita, puolet lautasesta ainakin salaattia/kasviksia, lihaa, raejuustoa/munan valkuainen VETTÄ
- välipala maitorahkaa mehukeitolla tai marjoilla, nam VETTÄ
- päivällinen puolet lautasesta taas kasviksia, 1/4 hiilaria (riisi, pasta, peruna), 1/4 protskua VETTÄ
- iltapala rahkaa, munakas (vähillä keltuaisilla), tai leipä VETTÄ
2) Liikuntaa lisää
liikuntaa on myös lisättävä. Se on juttu, joka sinun on löydettävä itse, en voi kertoa mistä pidät. Oli se sitten sauvakävelyä, uintia, ryhmäliikuntaa tai kuntosalia, go for it ja NAUTI! Muista perinteisen liikkumisen lisäksi kehonhuolto venyttelyineen.
3) Psyykkinen puoli
- sano itsellesi ääneen peilin edessä joka päivä vähintään yksi positiivinen asia itsestäsi
se, että syön usein, vähän kerrallaan.
Olen myös alkanut käyttämään kuitulisää (apteekista). Sillä saan kylläisemmän tunteen ja lisäksi vatsa toimii paremmin =)