16-vuotias hoitaa sairasta siskoaan päivän ja se tuomitaan,
entäpä meillä: 16-vuotias (kohta 17) lähti Englantiin au pairiksi. Lienee lastensuojeluilmoituksen teon paikka, että päästimme hänet sinne? Kyseessä kuitenkin kokonainen lukuvuosi, jonka hän "lintsaa" lukiosta. Lisäksi hän hoitaa 5-vuotiasta poikaa siellä.
Kommentteja?
Kommentit (35)
Ettei se niiden poika olisi viiden sijaan 15-vuotias ja tyttösi menee sinne vaimoksi?
Ja en muutenkaan luottaisi ulkomaalaisen moraaliin että osaavatt kasvataa lastanne vuoden. Entä jos ovat muslimeja?
Huhhuh.. Voisin ehkä päästää lapsen Au Pairiksi suomalaiseen perheeseen enkä ikinä ulkomaille!
ilmaiseksi piikomaan. Muuten ei kukaan vanhempi päästä lastaan ilman virallisia sopimuksia alaikäisenä ulkomaille. Vertaistuki paikan päällä - se perhekö? Salli mun nauraa.
Te maksatte jo pelkissä vakuutuksissa enemmän kuin sille lapselle maksetaan! Joku muutaman kympin matkavakuutus ei kata maassa oleskelevan sairauskuluja.
Au pair pääsee kyllä ihan tavalliseen terveyskeskukseen ilman vakuutuksia, kuten paikallisetkin. Ja eiköhän siitä työstä tehdä sopimus.
Luuletteko, että kaikki menee au pairiksi järjestöjen kautta? Ja silloin kaikki menee hyvin, perhe kunnollinen jne. Ja jos menee lehti-ilmoituksen kautta joku epäluotettava outo perhe taatusti?
Katsokaa vaikka hoitopaikka.netistä, sielläkin moni perhe etsii au pairia ulkomaille, samoin mol.fi. He ovat jotenkin huonoja perheitä?
Olen ollut itse au pairina. Lehti-ilmoituksessa etsittiin, perhe itse, ei mikään järjestö. Lähdin, ja hyvin meni. Ihana perhe, vieläkin pidetään yhteyttä, 20 v jälkeen.
ilmaiseksi piikomaan. Muuten ei kukaan vanhempi päästä lastaan ilman virallisia sopimuksia alaikäisenä ulkomaille. Vertaistuki paikan päällä - se perhekö? Salli mun nauraa. Te maksatte jo pelkissä vakuutuksissa enemmän kuin sille lapselle maksetaan! Joku muutaman kympin matkavakuutus ei kata maassa oleskelevan sairauskuluja.
Au pair pääsee kyllä ihan tavalliseen terveyskeskukseen ilman vakuutuksia, kuten paikallisetkin. Ja eiköhän siitä työstä tehdä sopimus. Luuletteko, että kaikki menee au pairiksi järjestöjen kautta? Ja silloin kaikki menee hyvin, perhe kunnollinen jne. Ja jos menee lehti-ilmoituksen kautta joku epäluotettava outo perhe taatusti? Katsokaa vaikka hoitopaikka.netistä, sielläkin moni perhe etsii au pairia ulkomaille, samoin mol.fi. He ovat jotenkin huonoja perheitä? Olen ollut itse au pairina. Lehti-ilmoituksessa etsittiin, perhe itse, ei mikään järjestö. Lähdin, ja hyvin meni. Ihana perhe, vieläkin pidetään yhteyttä, 20 v jälkeen.
Paikallinen terveyskeskus ottaa vastaan, mutta mietipä huviksesi, mitä maksaa vakuuttamattoman työtapaturma. Tai jos nuori unohtaa vaikka vedet valumaan ja tulee homeongelmaa, luuletko oikeasti isäntäperheen maksavan noin vain vaikka useamman asunnon korjauksen?
mol.fi ei enää välitä au pair paikkoja monien väärinkäytösten takia. Ja 20v sitten oli ehkä vähän erilaista kuin nyt. Aika arveluttava on perhe, joka ottaa 16v:n piikomaan, kun järjstöt vaativat sitä 18v ikää.
ovat sitä mieltä että mitään ylimääräisiä rasituksia ei saisi lapsille aiheuttaa, varsinkaan mitään missä joutuisi ottamaan vastuuta.
ovat sitä mieltä että mitään ylimääräisiä rasituksia ei saisi lapsille aiheuttaa, varsinkaan mitään missä joutuisi ottamaan vastuuta.
Ei ne lapsen opiskelut jossain amiksessa ole paskankaan arvoisia, kyllä sieltä voi olla pois vanhempien työn takia. Ei siellä edes mitään oikeaa ammattia olla opiskelemassa, kunhan haahuillaan ja käydään syömässä. Parempi, että ottaa vastuuta perheestä ja hoitaa vanhempien puolesta pikkusisaruksia. Joku koulunkäynti on yhtä tyhjän kanssa.
Meillä 15 on jäänyt pois koulusta parikin kertaa kun epilepsiapotilas on jouduttu viemään sairalaan ja pikkusiskonsa on ollut sairas kotona eikä ole voitu ottaa mukaan. Me olemme perhe ja perhe puhaltaa yhteen hiileen. Koulumenestys ei ole häiriintynyt tuosta. ja opettajat ovat ymmärtäneet hätätilanteen loistavasti rehtoria myöten.
Tuo toinen ketju oli ihan eriasia. 16 vuotias jäi kotiin hoitamaan pikkusiskoa koska vanhemmat, joiden tehtävä se oli eivät halunneet. 16 vuotiaan koulukärsii siitä. On eri asia lintsata koulusta silloin tällöin, kun pitää reilusti välivuosi.
Tuo toinen ketju oli ihan eriasia. 16 vuotias jäi kotiin hoitamaan pikkusiskoa koska vanhemmat, joiden tehtävä se oli eivät halunneet. 16 vuotiaan koulukärsii siitä. On eri asia lintsata koulusta silloin tällöin, kun pitää reilusti välivuosi.
syynä on ihan joku muu kuin pikkusisaruksen hoitaminen.
syynä on ihan joku muu kuin pikkusisaruksen hoitaminen.
Täällä nyt moni ei suostu ollenkaan ymmärtämään, mikä siinä ap-ketjussa aiheutti paheksuntaa. Siinä kun kyse ei ollut hätätilanteesta tai siitä, mitä nuori teki vapaa-ajallaan vaan siitä kenen kuuluu jäädä töistä/koulusta pois hoitamaan sairasta lasta.
Meillä 15 on jäänyt pois koulusta parikin kertaa kun epilepsiapotilas on jouduttu viemään sairalaan ja pikkusiskonsa on ollut sairas kotona eikä ole voitu ottaa mukaan. Me olemme perhe ja perhe puhaltaa yhteen hiileen. Koulumenestys ei ole häiriintynyt tuosta. ja opettajat ovat ymmärtäneet hätätilanteen loistavasti rehtoria myöten.
ulkomaille meno on jotain niin ihanaa ja satumaista, ettei siinä ole mitään väärää tai huonoa ja jokaisen olisi se syytä kokea, vaikkei itse niin haluakaan. Kotimaassa lastenhoitajaksi alkaminen on vain hukkaanheitettyä aikaa.
Ettei se niiden poika olisi viiden sijaan 15-vuotias ja tyttösi menee sinne vaimoksi?
Ja en muutenkaan luottaisi ulkomaalaisen moraaliin että osaavatt kasvataa lastanne vuoden. Entä jos ovat muslimeja?
Huhhuh.. Voisin ehkä päästää lapsen Au Pairiksi suomalaiseen perheeseen enkä ikinä ulkomaille!
olisi se Englanti ja au pair hommat siellä muutaman vuoden odottaneet, että olisi koulut käyty loppuun. jo solisi ollut oma lapsi olisin kieltänyt lähtemästä. Alaikäisen kohdalla ivelä aika helppoakin.
Its eolin tuosta "päivä pois koulusta ja siskoa hoitamaan" -hommasta sitä mieltä, että siinä ei vanhemmat paljon tuon nuoren ponnisteluja oman elämän luomiseen paljoakaan arvosta, kun katsovat että voivat käyttää häntä palkattomana piikana, kun siltä tuntuu ja opiskelut voivat odottaa.
Meistä taas nimenomaan oli järkevää lähteä nyt, jolloin kielitaidon karttuminen vaikuttaa suoraan koulumenestykseen. Missään tapauksessa tyttö ei lähtenyt ilman lupaamme, vaan nimenomaan yhdessä etsittiin paikkaa. Mitä tulee vakuutuksiin, olemme kyllä huolehtineet niistä. Ja eu-maiden kansalaisille taataan kyllä tietyt terveyspalvelut myös Britanniassa ihan julkisellakin puolella. Vertaistukea tytär tosiaan saa muilta suomalaisilta au-paireilta. Olemme yhteydessä Skypen välityksellä päivittäin tai lähes päivittäin, näköyhteyskin siis on olemassa. Sopimukset on kyllä myös laadittu. Hauskaa huomata kuinka osa palstailijoista tosiaan pyrkii kaikin voimin keksimään asioista negatiiviset puolet. Sille, joka epäili perheen pojan olevan 15-vuotiaan voin todeta, että yrityksesi provosoida ei onnistunut. Olen itse nähnyt pojan ja jutellutkin hänen kanssaan, kuten myös perheen äidin. Joillekin ympäröivä maailma vaan on niin paha, että ulkomaille lähtö on ihan kamalan pelottavaa. Ja pitihän ne muslimitkin tähän tietty vetää.
olisi se Englanti ja au pair hommat siellä muutaman vuoden odottaneet, että olisi koulut käyty loppuun. jo solisi ollut oma lapsi olisin kieltänyt lähtemästä. Alaikäisen kohdalla ivelä aika helppoakin.
Its eolin tuosta "päivä pois koulusta ja siskoa hoitamaan" -hommasta sitä mieltä, että siinä ei vanhemmat paljon tuon nuoren ponnisteluja oman elämän luomiseen paljoakaan arvosta, kun katsovat että voivat käyttää häntä palkattomana piikana, kun siltä tuntuu ja opiskelut voivat odottaa.
että 16v. olisi kyvytön hoitamaan sisarustaan päivän tai enemmänkin. Käsitetäänkö täällä tahallaan kaikki väärin?
Kyse on siitä, että vanhemmat asettavat oman työnsä tärkeämmäksi kuin nuoren koulun. Sen, joka on nuoren velvollisuus. Vaikka vanhemmilla on lainmukainen oikeus olla hyväksyttävästi kotona sairaan lapsen kanssa. Sen sijaan koulusta tai töistä ei ole luvallista olla pois sisaruksensa, tms. hoitamista varten.
Ymmärtäkää nyt: jos se 16v. olisi ollut lomalla tai viettänyt vaikkapa välivuotta, niin sitten ei kellään olisi ongelmaa, että hoitaisi kotona sairasta pikkusisartaan.
Ja tosiaan välivuosi nuoren omasta päätöksestä on aivan eri juttu. Ei hän silloin lintsaa koulusta. Vai lintsaatteko tekin vuorotteluvapaalla töistä?